Maantiekausi avattu pienellä totuttelulenkillä rastilan kautta kirkolle ja takaisin.
Uusi pyörä tuntuu kyllä tosi hyvältä ja nopeakin se ois jos kuskilla ois vaan tehoja annettavana :)
Printable View
Maantiekausi avattu pienellä totuttelulenkillä rastilan kautta kirkolle ja takaisin.
Uusi pyörä tuntuu kyllä tosi hyvältä ja nopeakin se ois jos kuskilla ois vaan tehoja annettavana :)
Rastilassa tuli tosiaan vierailtua nappularengas-crossarilla. Paikoiltaan lähtien kauden avaus mukavuusalueen yläpäässä ajaen. Ensimmäiset keuhkokivut tulivat jo takasuoralla lidlin risteyksen kohdilla. Ensimmäiset pahoinvoinnit osuivat sitten Rastilantien risteykseen. Näin ollen loppukiriä ei pystynyt ajamaan ollenkaan ja vaikka yritin pitää sykkeet hallussa maaliviivalle saakka, meinasi taas tulla pahaolo maalin jälkeen.
Kierroksen aika kaikki nämä ja talven laiskottelut huomioiden hyvä: 16:58.
Moi,
Olisiko mestarilla tai jollain muulla vinkkiä aika-ajotankoon? Tai siis sellaiseen köyhän miehen lisäviritykseen maantiepyörään. Olen katsellut paria vaihtoehtoa:
http://velosport.fi/verkkokauppa/tem...al-p-27081-54/
http://www.bike-discount.de/shop/k53...-aero-bar.html
Jälkimmäinen on matalampi, mutta myös lyhyempi ja olematon säätövara pituuden suhteen.
http://dx.com/p/aluminum-alloy-detac...andlebar-67297 en tiedä hyvästä. Mutta edulliset :)
Lisätankojen (clip on:ien) suhteen ei kannata pahemmin stressailla. Kannattaa tosiaan hommata sellaiset, joilla saa itselleen ajoasennon kohdilleen. Se matalin ajoasento ei aina ole nopein, jos happi ei kulje sieltä ajaen kunnolla jalkoihin. Se, että kädet saa nippuun kannattimen rinnalle = lisätangolle jotenkin, tiputtaa kymppitempossa aikaa parhaimmillaan puolisen minuuttia. Tämä voi onnistua ihan jollain perusmallilla tai sitten parhaalla, eli kalleimmalla setillä.
Damn, mulle parit tommoset lisätangot!
Itelläkin käyny mielessä noi lisätangot, mut lähinnä noille sooloiluretkille, joten onko niistä kovinkaan isoa apua vastatuulessa ajamiseen? :)
Ainakin henkinen apu. Sekä tietysti ajoasentomuutos variaatiot lisääntyy merkittävästi.
Maantiekausiki avattu omalta osalta, vaikka vähä viilee meinas ollaki. Tulihan käytyä koeajolla eteläisissä sentää :) vielä kun se vauhti jostain talvisäilöstä löytyis...ja Ollille kiitosta, mavicit toimii erittäin hyvin. En ainakaa heti ekalla lenkillä saanu rikottua :)
Ja tuota ajoasentomuutoksia oon miettinyt itekin, jos sais jotain variaatioita :)
Jos kisoja meinaa ajaa niin kannattaa tietysti pitää vähän silmällä road pyörään liitettävien lisätankojen mallia siltä kannalta ettei mene ajo-asento liian pitkäksi. Mulla ainakin mittailtiin viime vuonna tosi tarkkaan kahdessa kisassa vaikka sijoitukset onkin häntäpäässä. Kertaalleen tuli kommentti "olet tainnut mitata aika tarkasti, on juuri ja juuri mittojen sisällä".
Kyllä se vaan niin on, että nämä aerotankoviritykset on niitä harvoja "ihan oikeita" vauhdin lisääjiä tempossa. Eli pelkästä henkisestä avusta ei näiden kohdalla tarvitse puhua. Tempossa toinen keskeinen tekijä vauhtiin on sitten kiekot ja renkaat (sliksirenkaissa pahimmillaan 30w eroja 40km/h vauhdeissa). Itse näkisin, että aerotangolla ei juuri lisäarvoa pk-lenkeille saa. Sen sijaan, kun kovaa aletaan ajamaan, niin ne ovat paikallaan. Eikös ihan perus maantiepyörässä ole ainakin kahdeksan eri asentoa: kannattimen vierestä, gripeiltä, kahvoilta, alaote, vasen käsi, oikea käsi, ilman käsiä ja ilman hampaita? Aerotangolla haetaan aerodynaamisinta ja poljettavaa asentoa, joka ei välttämättä ole sieltä mukavimmasta päästä - kymppitempoon jne. siis kohdallaan.
Villeltä hyvä pointti, jos meinaa ihan oikeisiin kisoihin noiden kanssa mennä. Nykyään säännöissä taitaa olla myös "vaakatasoisuus". Yhteislähtökisoissa aerotangot on kiellettyjä kokonaan. Kasan sattuessa ei olisi kiva, että aerotanko uppoaisi kisakaverin kyljestä sisään.
Huomenna aamulla pk-lenkille! Jos tiet on sen verran kuivia, että kengänsuojilla jalat pysyy kuivana, niin starttaan klo 09 lenkille. Fillarina crossari ja tavoitteena 3 tuntia. Tuossa ajassa ehtii sen 80-85km ajella (esim. Eteläinen- Hattula - Hauhontausta - Parola - Lehijärvi - Hattelmalanharju - kotiutuminen). Lähtöpaikka: Maskun edustalta. Saa liittyä joukkoon!
edit: Jos aamuun klo 8:30 mennessä ei kukaan tänne ilmoita tulostaan, niin lähden suoraan Kukostensyrjästä Eteläistä kohti.
Kiitos, tulen mielelläni. Kai se on Masku mikä on siinä keilahallin vieressä...
Keliennuste näyttäisi siltä, että minä tyydyn urbaanimaastopyöräilyyn kuvarastin haun merkeissä.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tänään elämäni ensimmäinen kympin tempo Rastilassa. Täysjäykkä MTB-pershierrin, liikaa vaatetta, V-mäinen etelätuuli 10m/s puuskissa, osittain vesisateessa. Vitutusta, surua ja epätoivoa kesti 20:03:00. Seisova lähtö. Kohtalaisen haasteellinen laji turbottomalle dieselille. :rolleyes:
Eilinen sadelenkki Järvenpään-Mäntsälän maisemissa. Kyyyyyyyyyylmäääää touhua.
http://www.sports-tracker.com/#/work...ek08hquv7abtlk
Mikäs on Hämeenlinnan hiekkatilanne pyöräteillä?
- 10- tien varsia on aika hyvin putsattu, mutta jostain syystä kaikki tunnelit, risteykset ja mäet ovat edelleen hiekalla? :eek: Ei siis asiaa maantiepyörällä mielellään Rastilaan..
- Aulangon suunta taitaa olla hiekalla aina Aulangolle saakka. Majalle vievän tien risteyksestä hiekat on poistettu Hattulaan saakka
- Hattulassa hiekat taitavat olla edelleen maassa
- Samoin kaupunki putsaantuu todella hitaasti..
Mikäs tilanne Turenkiin päin?
Turengissa näytti olla autolla ajaessa ihan yhtä hiekkanen pyörätie kuin muuallakin.
Turenkiin päin oli muistaakseni tuossa kun kunnanraja iskee niin vielä hiekkaa, muuten aikalailla putsattu (harvialantie siis). Ilmeisesti ollu vääntöä että kumpi harjaa sen pätkän siinä, en tarkemmin muista tähän hätään pituutta, mutta pitää perjantaina katsella tarkemmin kun ajaa ohi :) Harjakone näky viipurintien KLV:llä menevän tänään noin 20 aikaan, kun ite tulin lenkiltä justiinsa. Hattulastakin saa tarkempaa tietoa varmaankin kun huomenna meen päiväks sinne pyörimään ympyrää :)
Tulihan itekin availtua tota maantiekautta jo hieman, Tuulosen liikenneympyrään kääntymään (ja vaihtamaan sisärengas), mutta vauhtia ei kyllä tällä ruholla vieläkään ole..saipahan edes iltalenkin ajettua :D http://www.sports-tracker.com/#/work...4hrso6up4iblbb
Kävin viime pe lenkillä kiertämässä Turengin ja kyllä jo silloin oli harvialantien klv harjattu, ainakin välillä Huhtamäen risteys - Turengin keskusta. Ainoastaan niistä parista alikulkutunnelista ei hiekkoja oltu poistettu, kun olivat vielä silloin jokseenkin jäässä/veden peitossa.
Tilannepäivitys hattulan suunnalta. Aulangontie harjattu hattulaan asti ainakin ulkoilumajan risteyksestä asti. Pekolan tunnelista ei ole varmuutta, ei nähnyt katsoa :) ite hattulassa parolantie näyttää olevan harjattu, merventie/teollisuustie tiedot myöhemmin ;)
Kassu juurikin tälläinen omistautuminen harrastukselle on tärkeää :)
Olisiko kukaan viikonloppuna menossa pyörritelee rauhallisesti konkkelia? Maasturilla voisin lähtee jarruksi mukaan.
Teepu, tän siitä saa kun ajelee sielläpäin pitkin poikin koko päivän töiden puolesta ;)
Mutta Parolan tilanne oli että Teollisuustie+Merventie hiekat maassa edelleen, autotienlaitaa pääsee kyllä. Uskoisin että pekolan tunnelikin olisi puhdas, ainakin Vethausin luona oleva oli putsattu tunnelistakin. Pohjoseenpäin Hauholle olisi hyvätkin mahdollisuudet mennä, tien laidoilla/paikoittain ajourien keskellä hiekkaa, mutta noin 95% hiekatonta :) Hauhontaustasta ei ole havaintoa, parolannummesta ei havaintoa, ei tullut käytyä sielläpäin.
Turenki-HML kelvi (Harvialantie) on pääsääntöisesti harjattu (Valtion hoitama tie: ei kunta kiistaa, kumpi harjaa). Muutamissa kohdissa voi olla hiekkaa, kun harjaukset aloitettiin, niin paikoin olivat vielä jäässä. Samasta syystä tunnelit, pohjoisen puoleiset mäet, risteykset ja varjo kohdat on harjaamatta.
Huomenna paistattelemaan pyörällä auringon alle?
Huomenna on tarkoitus pyöräillä! Olen suunnitellut oman pääni menoksi kahta lenkkiä, jotta viikon laiskottelu tästä tasoittuu.
1.) Aamulla tarjolla "kunto ylös"-lenkki. Tämähän tarkoittaa sitä, että suuntaamme Rastilaan ja olemme siellä klo 10:15. Rastilassa ajetaan viisi kierrosta teemalla: verrakierros, 90% täysii -kierros, verrakierros, 95% täysii -kierros, verrakierros. Tämän jälkeen kotiutuminen.
2.) Alkuillasta tarjolla maantielenkki klo 17 alkaen. Tuolloin pyöritellään maltilla pari tuntia (n. 55km) maantiepyörillä.
Tervetuloa mukaan!
Mulla tosin maantie härveli on palasin joten maasturia siis voisi suunnistaa tuonne päivän ajoille....
Katsotaan josko tuohon jälkimmäiseen pääsisi mukaan. Rastila jää pakostakin väliin, kun pitäs hammaslääkärissäkin välillä käydä :)
Minulla on ohjelmassa Pariisin pyöräkauppoihin tutustumista :) On täällä joku pellistä kyhätty tornikin.....
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hyvin näytti olleen ero suurtumpelon ja olmin menossa. Ei niin vauhdillisesti vaan pyörittämisen osalta
Huh, mikä aamu! Omaan mittariin kertyi matkaa 77km ja ajoaika vajaa 2,5h. Rastilassa tuli suunnitellut viisi kierrosta, joskin olin ensimmäisen ajanut jo ennen klo 10:15 - en ollut bongannut tumpelon viestiä mukaan tulemisesta, sori! Pari kierrosta mentiin kuitenkin kelloa (ja tuulta) vastaan. Omat kierros-statistiikat: 16:39/avg 167, kadenssi 104, keskiwatit 333. Toinen kierros: 16:27/avg 168, kadenssi 105, keskiwatit 336.
Illalla sitten pk-lenkkiä! Mistä lähdetään ja monelta? Toivottavasti emme starttaa kauheasti ennen klo 17.. muuten tämä ukko ei palaudu!
Mä lähden klo17 mukaan. Pari tuntia kuulostaa hyvältä tavoitteelta, oon kanssa 'hieman' laiskotellut viimeaikoina :)
Minä en pääse illalla, pidetään poistun kanssa seiniä pystyssä.
..lenkki ideana teille, ajakaa myötätuuleen niin kauan ku jatksatte, ja sit paluumatkalle :P
Lähdetäänkö Aulangon tenniskenttien kieppeiltä klo 17?
Voitais ajaa pyöräteitä pitkin Hattulaan ja sieltä pääsisi mukavasti kääntymään Petäykseen. Petäyksen jälkeen olisi tarjolla myötätuulta oikein kunnolla. Tyrvännöntien etuja on myös se, että siellä porukassa ajo on rennompaa kuin 10-tien reunamilla. Itse taidan lähteä tälle iltalenkille crossarilla.
Mukana ollaan klo 17 lähdössä tenniskentiltä.
Itse sen verran sammuin aamulenkin paluu matkalla jotta päädyin lopulta sauvakävelylle aulangon metsiin. Varsin toimiva palautus ol kyl :)
Jeps. Porukkalenkki jäi tulematta kun päädyin yllätysrääkkäyskierrokselle. Hauhontaustantie mahtavassa kunnossa! ;) suuntana siis oli Idänpää-Rahkoila-Hauhontausta-Hauho-Eteläinen-Idänpää :)