Tai sit ei.
Tuo lyhennys vähentää maksimipituutta, kasassa se on samanmittainen kuin alkuperäinen.
Printable View
Säädin tuossa Reban vaimennuspatruunan ja lukituksen kanssa, jolloin öljyä roiskui ulos. Laitoin mututuntumalla sinne hieman lisää, koska itsellä ei ollut pakkasille sopivaa öljyä vanhan korvikkeeksi. Nyt kuitenkin keula painuu kasaan 0,5 cm - 1 cm. Onkohan öljyä liian vähän tai paljon, vai onko vika jossain muualla?
se mitää kasassa saman mittainen ole, jos iskun loppuosaa rajoitetaan "pakolla" vaikka laittamalla sinne pohjaanlyöntikumin alle se 5mm laippa.. Eihän se iskari sillon pääse "yhtä kasaan", erijuttu kuin terveellistä se "pohjaaminen ennen aikojaan" on iskarille..
Tuosa Fillariosan toimenpide ELKOJen kanssa on toimiva koska siinä vaihdetaan männän varsi ja tuo iskunvaimentimen runko eli tehdään juuri oikean mittaiseksi.
Jos et ole purkanut mitään muuta patruunan irroituksen lisäksi, sanoisin siellä olevan liikaa öljyä. Joskus dual air Rebaa huoltaneena olen todennut että se öljymäärä täytyy mitata harmittavan tarkasti ja ihannemäärää varten voi joutua poistamaan tai lisäämään vähän kerrallaan aina välissä kokeillen. Ihan sellainen harmiton 10-20ml liikaa voi viedä joustomatkasta paljon pois, tai saman verran liian vähän hävittää lukon toiminnan kokonaan.
Ei ole ollut tarvista lyhentää vain iskunpituutta, mut eiköstä menetettyä männänvartta kompensoida vain lisäämällä hitusen vastapainetta tai välimännän sijaintia muuttamalla? Iskarin sisällä ei varsinaisesti mitään stopparia ole
Täällä menee lyhennykset ja lyhennykset sekasin. Jos laitetaan iskarin sisään, männän ja pohjatulpan väliin lyhennysholkki, lyhenee kepin max-pituus, sekä iskunpituus. Samu88 haluaa käsittääkseni pitää iskarin maksimipituuden ennallaan, mutta lyhentää joustoa niin, että isompi rengas ei ota takajouston pohjatessa runkoon. Silloin toimitaan niinkuin tarinan päähenkilö alussa uumoilikin, eli laitetaan pohjaanlyöntikumin alle sopivasti lisuketta. Jousen kanssa joutuu vähän pulaamaan, voi olla paras vaihtaa vähän jäykempi jousi, niin että sagin voi pitää ennallaan ja jousivoima ennen pohjaamista olisi sama kuin ennen lyhennystä. Itse pihinä koittaisin ensin ajaa vaan vähän tiukemmalla esijännityksellä.
Pohjaamista, etenkään pohjaamiskumia vasten, on turha pelätä ainakaan iskarin kannalta, ne kyllä kestää. Ne kumit on siellä juuri sitä varten. Vaikkei kumia olisi, pitäisin todennäköisenä, että linkut tai runko korkkaa ennen kuin keppi.
Samaa mieltä kestävyydestä. Mä vaan vaimennusta aattelin, jos oletetaa et kaikki pysyy samana mutta rajotetaan iskua, varsi ei syrjäytä enää niin paljon öljyä ja vaimennus muuttuu. Se että huomaako sen onkin eriasia, no ainaki sitten huomaa jos on 10mm enemmän esijännitystä
EDIT: löysin jo ratkaisun ku juutuubitin!! On sitä ihminen daiju!
Mistä johtuu että RS turnkey keula jää ns. puoleenväliin joustomatkaa. Meikän ja vaimokkeen keuloille on molemmille käynyt niin että keula on ajossa jämähtänyt puoleen väliin. Vetämällä alajalkoja alaspäin matka on palannut ja keulat toimivat taas "normaalisti"
naisen keula on ymmärtääkseni ok, mutta mun keulassa painuu joka töyssyssä sentin joka pitää vetää ulos. Mietin että jos ei vedä ulos niin katoaako jousto pikkuhiljaa kokonaan.
molemmat keulat on pari kuukautta vanhoja. Paineet on tallella
Ettei olisi sama vika kuin minulla eli paineet katoaa pakkasessa vaikka ne näyttääkin olevan tallella taas lämpimässä mitaten?
Mitkäs keulat on nykypäivänä enskaan hyviä? Nykyinen on sii 34 talas ctd fit, ja suunnilleen samalla axle 2 crown mitalla hakusessa 27.5 koossa.
-pike olisi kova, mutta single Airin saatavuus?
-dt swissin 150milliset? Kevyitä kun hitto ainakin, mutta kuinka paksut liukuputket?
-x-fuusion slant?
hinta olisi hyvä olla suht huokea, ja kevyt? Jos käytettynä löysi niin vois olla foxikin, mutta aika painava :(
X-fusionista ei ole kokemusta, mutta silti pitäisin Pikeä tämän hetken THE keulana enska rymistelyihin.. Se herkkyys ja tarkkuus on todella loistava koko joustomatkalta ja muutenkin jämäkän tuntuinen keula..
Kun pääsi läppärin ääreen ni alkohan noita löytymään. Pitänee katsella katteleeko tuota 150mm vai 160 mallia, kun jos nuo 27,5" kiekot vaihtaa, niin nousee fillari muutenkin ylemmäs, ja saa selvitettyä paljonko noilla offset puslilla saa keskiötä alemmas jne...
Palaa taas taulu tuon cuben kanssa :) nyt kyseessä ohjainlaakeri ongelma.. Syy miksi pistin tähän ketjuun on se, että Reban keula on ihan alhaalta pikkuisen paksumpi kuin muualta osin ohjainputkea.. Sit kun tiputan ohjainlaakerin mukana tulleen alimman prikan, joka on hiukan kartion mallinen sen takia, että se istuu buenosti laakeriin.. Pressfit setti kyseessä.. Niin prikka jää jumiin ennen noin muutaman millin ennen pohjaa! Onko tuosta välistä haittaa?!?
En ole vielä kokeillut edes sillai toimivuutta, vaan jätin prikan pois ja otin toisesta setistä pelkän "aluslevyn". Tällä tavalla saan laakerit pohjalle asti, mutta ongelmaksi tulee sit kiristäminen. Joko laakerin seutu on väljä ja lonksuu tai sit oikea oppisesti napakka niin tanko ei käänny pehmeästi. Pyörää kallistamalla rengas ei lähde itsestään kaatumaan kaadettavalle puolelle vaan pysyy jämysti linjassa..
Huomasin asian ku ajoin työmatkaa.. Ilman käsiä on mahdoton ajaa ku pyörä kaatuu heti jommalle kummalle puolella ja muutenkin ajo on ärsyttävän kulmikasta!!
Siis jos tarkoitat sitä kaulaputkeen tulevaa prikkaa mikä jää ohjainlaakerin pohjaa vasten, niin mulla on aika monessa ollut väkänen, mistä talttapäämeisselillä levittämällä on saanut sen ohjainputken pohjaan asti? Toki putsaaminenkin saattaa auttaa?
E: No eipä noissa kaikissa olekkaan, mulle vaan sattunut sellaiset kohalla. Kyllähän tuo pitäisi sinne pohjaan asti mennä, eikä varmaan pidäkkään helposti mennä? ( http://www.universalcycles.com/shopp...?category=1696 )
Miten paljon tossa uskaltaa voimaa käyttää? Muuten taitaa olla ikuinen tuo pohjalevy?!? Helpottais kummasti ku se ois "katkaistu".
Edit: nyt puhutaan uusista ja puhtaista kamoista.
Älä nyt hyvä mies ilman alakoolia ajele. Kyllä se kuuluu sinne pohjaan asti lyödä ja voimaakin saattaa joutua käyttämään. Imurin putki tms. on oiva apuväline.
Olen ite alakoolit naputellut talttapää meisselillä ja vasaralla.. Vastapuolilta pikkasen napauttelee niin hyvin ovat uponneen pohjaan..
Hyvä tietää. Lähinnä aina arveluttaa ominpäin mennä tekemään jos homma alkaa vaatia voimankäyttöä, sillä yleensä silloin tehdään asiat päin persiitä ja tavaraa särkyy :) kiitos tästä infosta!!
Nii ja kuten moneen kertaan todettua, jos on suljettu konelaakeri (ei siis näkyviä irtokuulia, vaan umpikehät) niin mikäänhän ei estä oikeasti katkaisemasta sitä alakoolia, ei vaikuta toimintaan mitenkään, mutta helpottaa asennusta..
Olen aina kävellyt alakoolien kanssa paikalliseen pyöräliikkeeseen ja niitä on lyöty siellä paikalleen muutamassa sekunnissa. Asennus ei ole ikuinen, vaan alakooli lähtee tarvittaessa kotikonstein.
En lähtisi sahaamaan sitä (isompi vaivakin) kun kokemusten mukaan ohjainlaakeri halkaistulla alakoolilla on hiukan vaikeampi kiristää, kuin kiinteällä.
YO!
Naputtelin alakoolin nätisti paikoilleen ja jumaleisson, että toimii keula hyvin :D Ei tosiaan tarvinut voimaa käyttää, mutta käsin painamalla se ei olis onnistunut. Talttapäämeisselillä ja vasaralla pärjäs nätisti. Aikaa meni purkamisen ja kasamisen kanssa noin 5minuuttia. Kiitos taas avustanne!
Jostain olin lukeneeni offset puslien laskevan keskiötä alemmas, mutta onko hajua paljonko, jos keulakulman loivennus on 1 aste?