Ainakin manuaalin mukaan pitäisi sopia. Jos mä mitään ymmärsin..
http://surlybikes.com//uploads/downl...structions.pdf
Printable View
Ainakin manuaalin mukaan pitäisi sopia. Jos mä mitään ymmärsin..
http://surlybikes.com//uploads/downl...structions.pdf
Nyt on DUDEsaanut talvipyörät,Dillinger5. Samalla rakenneltiin Gorillateipillä tubelekseksi. Toistaiseksi pysynyt ilmat sisällä. Ei muuten tarvinnut vaihtaa takapäätä isommaksi. Itseasiassa jäi vielä tilaakin. Jahka alkaa etelässä pakkanen hellittää hieman niin pääsee polulle kokeilemaan.
Pistin tilaten ne Surlyn kammet, hinta siedettävä kun mukana tulee kuitenkin koko paketti leekereitä myöden. Saa nähä mitä niiden kanssa menee pieleen. Oli muuten e13:ssa rattaatkin ihan loppu eli pehmeetä on nekin.
Ensimmäisen lenkin perusteella erittäin hyvä muutos. Kävin reilun tunnin kikkailemassa takametsän kallioilla ja mitään negatiivista en keksi (paitsi lämpötilan joka oli -21). Päinvastoin nyt pyörä tuntuu paljon ketterämmältä. Keula keveni ja esim manuaali lähtee paljon helpommin (vaikka akseli taka-asennossa). Omilla mitoilla tuo L-koon runko vakiostemmillä on ehkä turhan pitkä mutta nyt tuntuu loistavalta (ja edelleen on hyvin tilaa).
http://uppaa.fi/images/2016/01/06/stema139f.jpg
Oliko jarrujen kanssa mitään ongelmaa? Mulla loppu ajot aika lyhyeen kun jarrut kohmettu, kahvat meni kovaksi ja jarrut jäi laahaamaan.
9.0 Unlimitedin Guiden RS:t ainakin toimi eilen vähän alle tunnin ja tänään puolentoista tunnin lenkeillä ihan samalla tavalla kuin yleensäkin.
^^ Ikälopuista Formuloista meni toisesta kahvasta männän O-rengas, vaihto ja jarrut taas OK. 50 senttiä meni taas siihenkin huoltoon.
Eikös sulla ole ne tarpeeksi hyvät Shimanot? ;) Eikös simpan jarruissa ole vähän ollut ongelmia kovilla pakkasilla?
Vaikuttaako tässä mineraaliöljy vs Dot? Vaihdoin kyl Avid x.0:aan kun sellaiset oli tarjolla. Tänään aluks toimen kahva pohjas mut aika äkkiä alko toimiin.
Sent from my iPad using Tapatalk
^^Juu on vielä halpis shimanot ja tähän saakka olenkin ollut ihan tyytyväinen. Tuolla toisessa topicissa aiheesta myös keskusteltu ja itsekkin epäilin syyksi mineraaliöljyjä, Kottenbergin Srameissahan on DOT nesteet ja voipi olla että juuri sen takia toimii paremmin.
Taitaa olla mullakin Tektroissa mineraaliölpät, ne jarrut on kyllä pelannut ongelmitta pakkasillakin. Oletko vaihtanut jarrunesteitä kertaakaan? Jos siellä on vettä seassa niin sehän kyllä jäätyy.
Kuhan kiusasin riittävän hyvillä, ei saa suuttua :)
En kyllä suuttunutkaan, kirjoitettua tekstiä voi tulkita niin monella tavalla:) ja koko ajan olen ollut sitä mieltä että parempia jarruja on tarjolla vaikka kuinka mutta noilla on pärjätty yllättävän hyvin. Itseasiassa olen etsinyt syytä päivittää nuo ja nyt taisi löytyä..:D
En kyseisistä jarruista tiedä mitään, mutta yleensä jarrut on suunniteltu toimimaan vain toisella, ei molemmilla mineral ja dot nesteillä..? Sulla vissiin oli dot ja laitoit dottia? Ja tohon oon törmännyt tuttujen pyörässä kanssa, säilytyksen jälkeen kahva pohjaa täysin eikä ota edes kiinni, mutta jonkun ajan pumppailun jälkeen taas toimii täysin. En tiiä mistä johtuu, mutta luulisin että on ilmaa systeemissä, kiinnostais kyllä tietää mistä kyse! Shimpan jarruissa siis nuo
Siis tarkoitin et Shimanoissa yleensä mineral ja esim sram DOT. Meinasin et vaikuttaako pakkaskestävyyteen.
Sent from my iPad using Tapatalk
👍 Ite kammet ainakin lujat ja simppelit/luotettavan oloiset kiinnitykseltään, alle minuutissa irti ja takaisin kiinni jos kiire on ja 5 mm kuusiokolo riittää työkaluiks.
Jos spacerit loppuu Dudeen keskiöön passaillessa kesken, alumiinisia öljypropun tiivisteitä löytyy puoli-ilmaiseksi varaosaliikkeistä.
Loppiaisen lenkillä oli selkeää jähmeyttä havaittavissa mutta ei laahannut ja parin lämmitysjarrutuksen jälkeen toimi suht ok. Eilen ilmasin etujarrun ja tänään noin 3h lenkki ja oli selvästi parempi. Lämpötilakin toki oli pari asetetta lämpimämpi nyt. Tässä on SLX jarrut ja vakionesteet (eli shimanon mineraali).
Shimanon jarrut on iät ja ajat reistailleet pakkasilla. Esim. Magurat jotka myöskin käyttää mineraaliöljyjä ei ongelmia ole lainkaan niin paljon mitä Shimanoissa. Aikoinaan omistin XT M770 jarrut ja ne ei pakkasella toimineet yhtään. Ensimmäinen painallus aina ok mutta toisella kerralla oli jo kahvan tyhjä liike jäänyt pois. Maahantuoja ei osannut sanoa mitään, kun sieltä asiaa kyselin. Sanoivat vaan, että voivat he takuuseen uudet jarrut lähettää, mutta tuskin se ongelma niillä poistuu. Mineraaliöljyt ei vaan toimi pakkasessa niin hyvin kuin DOT:it ja toinen mikä shimpoissa varmaan oli niin niitä tiivisteitä ei ollut tarkoitettu pakkasiin.
No onkos kukaan koittanut vaihtaa paremmat mineraalihydraulinesteet shimanon jarruihin? Vaikkapa se mitä citikka käyttää (mineraaliversio tietenkin, muuten tiivisteet antautuu).
Mulla on uudet magurat ja kyllä se royalblood joka siellä liikkuu on aika tahmeeta -24* mutta kun on alle -20*pakkasta niin ihan ok... Jähmeet mutta hyvin pelaa silti.
Laitoinpa nyt tilaten Sram Guide R jarrut, kovasti kehuja mailmalla saaneet. Saas ny nähdä sitten kuinka paljon paremmat nuo on verrattuna "sysi paskoihin" halpis Shimanoihin...
Tänään kyllä pelas reilun kympin pakkasessa muuten mutta ihan älytön kiljunta kun vähänki koski jarruun, muilla ei huutanut yhtään.
Tämähän on aika yleistä Shimanon jarruissa pakkasella, mutta ei vaikuta toimintaan ollenkaan. Edelleen jarruttavat erinomaisesti ilman tyhjää liikettä. :rolleyes:
M987 XTR:ssä ei tosin ole sitäkään "ongelmaa", -28C asti on testattu.
Ja Avid Elixir9 jähmettyy pakkasella huomattavasti SLX Shimanoja enemmän, eli ei se johdu DOTin ja mineraaliöljyn erosta.
Pientä uppia tekastu dudeen talviajoa ajatellen. Lisäksi testissä toiset kiekot jotkajo tovin olleet varastossa :)http://uppaa.fi/images/2016/01/12/DSC_09831ed26.md.jpg
http://uppaa.fi/images/2016/01/12/DSC_0985b15c0.md.jpg
Voi sanoa että melkoinen vaikutus ajo-ominaisuuksiin.
Jarrulevyt joutui kaivamaan varaston nurkista tiukan talous budjetin vuoksi no ajaahan noillakin!
Eli bontrager Haru Pro, Kiitos Paikalliselle! Ja jackalope 27.5 kiekot bontrager hodag renkain, kiitos eräälle foorumilaiselle ;)
^Kerro mikä on toinen vanne kumi kombo ja mitkä oli olennaisimmat erot ajo ominaisuuksissa?
Vimeisimmät käytössä olleet takana nate 120tpi keulassa dillinger 5 alkuperäis nastoittaa, alkuperäisin dt swiss kiekoin, nämä tosin tulee vielä talvikäyttöön takaisinkin-> takakumi voi vaihtua barbegaziin
Ajo kokemusta on tällä hetkellä tasan kaupalle ja takas, huomenna voi olla enempi ellei jotain hommaa satu tulemaan esteeksi.
alkuperäis keikoilla nyt oleviin kumeihin on aivan sama mitä vertaa nii on nopeammat , pidossa on paha kamppailla.
Selvin ero tietysti näin äkkiseltään juuri rullaavuudessa , pakkasta nii paljon ettei pidosta voi sanoa mitään.
Onhan ne kovemmat joo mut tottunut ajamaan pieni kokoisilla läskirenkailla muutenkin.
^^Nyt on ajokokemusta 60 km näille ylikoon vanteilla olevilla läskirenkailla.
Ajopintana jäinen sivutie-> ohjattavuus erittäin hyvä, rullaus tuollaiselle pinnalle normi helvetin hyvä, peräpää otti jonkin verran uriin tosin pinta oli erittäin urainen ja paluumatkalla tuolle pätkälle lähtiessä laskin paineita toimi paremmin.
Tie ajon jälkeen!
kovan pohjan omaava kelkka ura-> käytökseltään rengas aivan samanlainen kuin normi koon hodag, pyörä menee juuri minne sitä käsketään, nopea ja tarkka tottelemaan.
Lumipeite kovan uraisen kelkkauraa jäljen päällä ajettu krosseilla ennen sadetta jäätä paljon-> normi tarkkaa vaiti ettei urista temmo muutoin helppo käsitellä.
tekninen nihkeäpintainen jäinenura->helppo ja tarkka ajaa.
tosin näillä keleillä miltei mikä rengas vain pelaa, mutta olen kyllä erittäin tyytyväinen näihin. Juuri sitä mitä odotin tämän koon ja mallin renkaalta.
kovuudesta paha sanoa yhtä aikaa vaihdettu jäykkä hiilarikeula kun tuo sitä jäykkyyttä bluton perään.
tälle päivää siis 50/50 metsää ja tietä
huomenna enemmän polkuajoa heti aamusta alkaen :)
Mun puolen vuoden speksailu alkaa päätyä tähän Canyon Duden karvalakkimalliin. Olisi varmasti jo tallissa ilman tuota syksyistä 400 euron "hinnankorjausta"
Mitä heikkouksia k.o. mallissa on? Onko se keskiö ok (tiivisteet, narinat...?) ilmeisesti pressfit, ei mulla lisää ostohaluja se.
Onnistuuko tarvittaessa helposti muutos 1x11:ksi vai tuleeko yllätyksiä?
^muutos helppo 1x11, ei yllätyksiä kun kammet irroittaa maltilla ja oikein työkaluin.
Keskiölaakerin suojaus heikko kammet ku käyttää irti reilu rasvaus, myös laakeri ulko poskiin pitää veden ja paskan ulkona. toiminut itsellä moitteitta tosin malli cf 9.0 sl, laakerissa ei eroa.
Kovin haluaisin olla pikaisesti Dude -kuski, mutta koko mietityttää. Muissa Canyonin malleissa kokolaskuri antaa kooksi XS ja Dudessa siis koon S.
Olen pituudeltani 163cm ja jalan sisämitta on 74cm lyhyt. Osaatteko sanoa, olisiko S -koko minulle vielä sopiva vaiko meneekö liian isoksi?
Jos Dude on liian iso, niin olisiko teillä suositella muuta hyvää merkkiä ja mallia, jolla pääsisin Fatbike -harrastuksen pariin.
^noilla mittoilla suositan s-koon trek:kiä.
Mun 170/76 -mitoilla S-koon Dude on ihan sopivan tuntuinen. Tai onhan se korkea, jos jalalla astuu jonnekin pehmeään hetteikköön ja siitä pitäisi päästä takaisin pyörän päälle. Jalan puolesta saattaisi sinullakin vielä mennä. Mutta pituutta pitäisi varmaan viritellä ainakin lyhyemmällä ohjainkannattimella, oletettavasti sen verran lyhyempi selkä. Dudessa ja monessa muussa turhaa korkeutta lisää joustokeulavalmius.
907:lla (9:zero:7) on matalia/pieniä runkoja. En tiedä, oliko se kokeilemani XS vai S, mutta tuntui ainakin tosi matalalta ja ketterältä. Muita notkoyläputkisia on ainakin SUP:lla, Whitellä ja On-Onella, mutta niitä en ole kokeillut.
Salsalta löytyy muklukkia xs koossa, meillä 156cm emäntä kruisaa semmosella