Ei noita Kuzminsiklejä tarvita. Rautakaupasta terässikli ja sillä siklaamaan. Tänäänkin siklattiin yhden epäuskoisen sukset ja kun hän tuli kokeilulenkiltä niin hymy oli huulilla. Minulla on toki kuzminsiklejäkin, mutteivat ne mitään etua anna. Lattaviilalla terässikli teräväksi ja eiku siklaamaan. Teroitetun terässiklin jäljiltä suksen pohjaan tulee pakkaskelin kuvio. Kuviointilaite on kuitenkin luiston kannalta olennaisen tärkeä. Suoraa ura tekevä ja havukuiviorilla riittävät kuntoilijalle kaikille keleille. Siklin jättämä kuvio on toisarvoinen. Kuzminin sikli jättää kuvion, mutta kuviointilaite ajaa saman asian. Jos tekee siklillä kuvion niin mihin kuviointilaitetta tarvitaan ja päinvastoin.
Tänään kokeilin myös tuota aiemmin mainittua mattopuukon terää siklinä. Sen leikkaavus on tosi heikko, joten se käy vain viimeistelyyn. Normaali terässikli on lyömätön laite. Hinta 3-8 euroa.
Niin ja tuosta Kuzminrillasta. En usko sen olevan muita rilloja etevämpi ainakaan kuntoilukäytössä.
Minulla on
Red Creek havu +15--5 ja se rittää kaikille keleille. Sitte on vielä suora Startin rauta, mutta sitä olen käyttänyt varsin vähän. Kylmemmille keleille kuin -5 riittää latalla viilalla teroitetun terässiklin jättämä kuvio tai sitten ei kuviota ollenkaan.
Kuzminsiklit on tehty sen verran pehmeästä raudasta, että ne eivät kestä pitkään. Voihan ne terotuttaakkin ja sen jälkeen ne ovat tavallisia siklejä. Pitää opetella joskus niiden teroittaminen itse.