Vilkkuvien etuvalojen käytöstä pitäisi rangaista.
Printable View
Vilkkuvien etuvalojen käytöstä pitäisi rangaista.
Eipä tuollainen maantiellä käytettävä päivävalovilkku ketään haittaa.
Päivänvalossa se vilkku vaan kiinnittää paremmin huomion vaikkapa maantien laidassa, en ymmärrä asiasta nillittämistä. Pimeässä taas strobovilkku ei hyvä.
Juuri noin ja se päivävilkkutoiminto noissa ei ole mikään hirveän tehokas tai nopea niin en tajua miten häiritsisi ketään. Kiinavalostrobot pimeällä kaupunkiliikenteessä on ihan eri asia.
En itse ihan hahmota missä tilanteessa päivävilkku eteenpäin edes on tarpeen, mutta taaksepäin vilkuttelen kyllä maantien laidassa. Jos häiritsee niin saa ohittaa tai jättäytyä pois peesistä. Pimeällä pyörätiellä vilkuttelijat sen sijaan ei saa ymmärrystä.
Pyöräilijä näkyy paremmin eli esimerkiksi itse olen kerran jättänyt autolla rekan ohittamatta, kun vastaan tuli pyöräilijä. Ilman sitä vilkkuvaa valoa pyöräilijä mustissa ajokamoissa varjon kohdalla olisi ollut huomattavasti vaikeampi havaita niin kaukaa.
Itse en käytä enkä kyllä toisaalta aja juurikaan maantiellä, mutta kyllä se joissakin tilanteissa näkyvyyttä ja turvallisuutta parantaa.
Pyörävalojen havaittavuudesta on tehty tutkimuksia ja yleinen käsitys on kaiketi se, että vilkkuva valo havaitaan helpommin kuin vilkkumaton. Viikonloppuna näin pyörän, jossa oli takana kaksi punaista valoa - toinen vilkkuva, toinen ei. Siinä on havattavuuden puolesta aika hyvä yhdistelmä. Joko Suomessa Trafi ja poliisi ovat sopineet keskenään valojen vilkkumisen ohjeistuksesta?
Saksalaiset on oikeassa, ei vilkkuvaloja eteen.
Aika jännää miten joistain asioista nillitetään, itketään ja mitä näitä nyt onkaan, mutta toisista ei - ja miten ensimmäiseen ryhmään tahtoo kuulua asioita, jotka eivät itseä haittaa tai häiritse ja joista ei senkään vuoksi itse esitä kritiikkiä tai kielteisiä mielipiteitä.
Anyway, minun on helppo ymmärtää nillittäjiä, koska olen ajanut ärsyttävien, rasittavien ja jopa ajamiseen keskittymistä häritsevien vilkkuvalojen perässä - enkä ole aina silloin jaksanut ajatella, että vika on tarpeettoman suuressa valotehossa ja/tai vääränlaisesta vilkkumoodista eikä niinkään takavilkun käytössä sinänsä.
Toisekseen en osaa myöskään ajatella että Saksassa säädös asiasta olisi sellainen kuin se on vain siksi ettei siellä ole pysytty kehityksen mukana tai ettei siellä suurena automaana arvostettaisi samalla lailla pyöräilijöiden turvallisuutta. Tai että kyseessä olisi vain jokin jäänne, jota jostain syystä ei saatu korjattua edes viimeisimmässä lakiuudistuksessa.
No, olen joskus huvittanut itseäni miten kävisi eli millainen mekkala siitä nousisi - tai ei nousisi, mistäs sen tietää - jos saksalainen asetus otettaisiin käyttöön koko EU:ssa.
On kyllä hassua kun pyöräilijät valittaa vilkkuvasta etuvalosta. En keksi muuta syytä kuin ettei ole ajanut muualla kuin kelveillä.
Nykyään autoissa on törkeän kirkkaat ledit. Vähän ylämäkeä tai heittoa ja nuo häikäisevät oikeasti kunnolla. Se fillarin vilkkuva etuvalo ei häiritse tasan ketään maantienlaidassa.
Tuossahan on asiaa eri kanteilta.
https://www.liikenneturva.fi/ajankoh...kkua/#04f04023
Kyllähän se tietysti vilkkuvalosirkuksen käyttäjän itsensä kannalta on hienoa kun tulee varmasti havaituksi. Enempi on parempi, mitä isompi räiske sen paremmin huomataan.
Siinä vaan vetää huomion vain itseensä ja normivaloja käyttävät tai jalankulkijat jäävä huonompaan asemaan.
Mutta; minä ite.
Tässä oli nyt kyse siitä, että maantiellä päivällä valoisassa polkeva käyttää vilkkuvaa pienitehoista etuvaloa, mutta heti sitten aletaan keksiä mitä karmeampia skenaarioita. Tuo ei oikeasti voi haitata yhtään ketään. Taajamassa ja/tai pimeällä vilkun käyttö on eri asia ja se on minun mielestänikin paheksuttavaa.
^
Jep, kyllä näin. Pimeällä ajosta kirjoitin. Päivävalona ok.
Pimeällä maantien laidassa tulee usein laitettua takavalo vilkulle, jotta se erottuisi autoilijoille paremmin. Ehkä se herättää myös väsyneen kuskin huomion paremmin. Kaupungissa valoja on niin paljon muutenkin että vilkusta tuskin on paljon hyötyä - tosin en keksi takavalon osalta mitä haittaakaan siitä olisi. Ellei se sitten ole jotenkin erityisen kirkas.
Mulla tämä aiheuttaisi ongelmia lähinnä retkipyöräillessä akun keston takia. Toki voi ratkaista vaikka lopettamalla päivävalon käytön. Mutta eipä mulla ole retkipyörässä kaikkia vaadittuja heijastimiakaan, joten saahan sitä tehdä asetuksia ja Kiinasta saa jatkossakin vilkkuvia valoja. Siitä sitten jonkun muun vuoro taas mekkaloida :rolleyes:
Achtung, kaikki paitsi StVZO-valot pitäisi kieltää! Väärien valaisimien käytöstä tietty sama rangaistus kuin ennenkin, eli ei mitään.
Sähköpyörissä ja napadynamoa käyttävissä on usein valot käytössä päivälläkin. Taitavat olla StVZO mukaisia, koska eivät pahemmin häiritse. Eikä kyllä päivänvalolla näkemäni maantiepyörien huomiovilkutkaan ole häirinneet.
Pimeällä valojen tarkoitus on nähdä ja näkyä. Vilkulla toteutuu vain jälkimmäinen. Etuvalon tulee olla sellainen että jalankulkijoiden heijastimet erottuvat.
StVZO valoilla ei näy jalankulkijoiden heijastimet, ne ovat liian yhläällä. Kengissä olevat heijastimet joskus loistavat.
Millään etuvalolla ei näy heijastimet joita ei ole. Heijastin ei ole jalankulkijalle pakollinen varuste autoilijoiden etujärjestöjen taistelusta huolimatta. Oma vauhti sovitettava sen mukaan missä liikkuu.
StZVO-konformien lamppujen valokuvioissa on juuri tässä suhteessa eroa. Joissain valokeilan terävimmän osan yläpuolelle voi tosiaan jäädä hyvin vähän valoa ja kun nykyjalankulkijat eivät näy koskaan kuulleetkaan ohjeesta, jonka mukaan heijastimen tulisi sijaita jossain aikuisen polven korkeudella, ei ihan lähellä yhtäkkiä ilmestyvää tummissa vaatteissa liikkuvaa välttämättä aina tahdo huomata.
(Itse olen ajan Busch & Müllerin valoilla, jotka eivät ole olleet markkinoiden valovoimaisimpia, mutta silloin kun en ihan pienimmällä valoteholla ole ajanut, olen kyynärpääkorkeudella roikkuvat heijastimetkin mielestäni hyvin nähnyt.)
PS Saksalainen ohje oli että kun pyörä tai tarkemmin sanottuna lamppu on viisi metriä seinästä, valokeilan yläosa ei ulotu lampun korkeutta ylemmäs ja sen kirkkain kohta osuu korkeuden puoliväliin. (En ole poliisina tarkistamassa kenenkään fillaria, mutta suosittelen testaamaan vaikkapa vain pelkästä uteliaisuudesta, jos ei ole sitä aiemmin tehnyt...)
No tietysti ne tuli vilkkuominaisuudella, ja joutuu taas syömään sanansa. Onneksi se pitää erikseen valita, jos sitä haluaa käyttää. Normaalisti kolme tehoa ja valoanturi ohjaus, joka muuttaa tehoja 16s viiveellä. Ei siis vilku jokaisen valotolpan kohdalla.
Ihan kivan oloinen ja samantyyppinen valokuvio kuin monossa, kapea keila tuntuu olevan riittävän kirkas.