Mistä tahansa fillarikaupasta tai leikkaamalla prestaventtiilin hatusta kärki pois.
Printable View
https://www.bike-components.de/en/Cy...istole-p50253/
Tollasen löysin kun aloin oikein etsiä.
En kylläkään vielä tilannut mutta täytyy varmaan jossain vaiheessa kokeilla.
Ja tässä vielä jos ei omista pistoolia ennestään.
https://www.bike-components.de/en/Cy...istole-p29267/
https://www.bike-components.de/en/Ko...Adapter-p3199/ tai sitten Jackojan kertoma.
Cosineissa on Novatecin navat, jotka ovat konveroitavissa pikalinkuille, 15x100, 12x100 ja 12x142. Tämän ansiosta voin käyttää kiekkoja kolmessa eri pyörässäni.
Pitäisi saada vapaa-ratas irti ja sopiva työkalu hakusesssa.
Mallina vanha "kierrettävä" single https://photos.app.goo.gl/aEZb4bjmsM9A3XwK6, jossa ei ole sisällä hammastuksia https://photos.app.goo.gl/Hy282bmZGipNWrCx5, joten oletettavasti pitäisi olla joku kahdella tapilla kylki kehältä kiinni ottava.
Vai onko todennäköinen ainoa vaihto ehto vetää lentävällä vanhasta liikkuvat irti ja vetää jämästä ruuvipenkkiin, sekä kiertää kehästä? :)
Edit: itse itselleni vastaten tarvitsisin oletettavasti Shimano TL-FH20 työkalun jota ei kaikesta päätellen enää saatavilla kovinkaan helposti ja ratkaisuksi saattaisi kelvata diy-versio tyyliin: http://stat.ameba.jp/user_images/201...1016550288.jpg
Paras ketjuöljy talven loska ja pakkaskeleille ? Pari talvea menty shimanon wetlubella, koska kestää vähän kosteuttakin ja ei heti huuhtoudu pois, jos vähän loskaa tarttuu ketjuun ja pakkaan, mutta onko suositella jotain muuta vaihtoehtoa vai mennäänkö jatkossakin tuolla mikä vähän sotkee, mutta kestää paremmin kuin "kesäkiisselit". Joten nyt haluaisin tietää mitä juuri sinä käytät talvella ketjussasi ja miksi ?
Kuinkas luotettavia nuo Sramin kalliimat (esim. Force) maantiehydrot on? Huonoja kokemuksia ainakin Apexien kestävyydestä kun uudesta pyörässä alkoi jarrusatula vuotamaan. Tässä speksailen retkipyörän jarruja ja mietin onko turhan riskialtista laittaa nestelevareita siihen.
Riippuen toki siitä missä aikoo retkeillä, kannattaa retkipyörässä tyytyä johonkin turvallisen luotettavaan perustason ratkaisuun jo varaosien saatavuudenkin takia.
Joku Sramin kalliimpi maantienestelevyjarru kuulostaa sellaiselta, että reissu muuttuu helposti leirielämäksi, kun mahdollisen vikantumisen sattuessa odottelee osapakettia johonkin Sallan moottorisahakorjaamoon saapuvaksi.
Sramin maantiehydrot on kaikki samoja, pl. eTap.
Erot ovat grafiikoissa ja itse jarru- ja vaihdevivun materiaalissa. Lisäksi jossain kohtaa saa vaihdevaijeri luistoa parantavan pinnoitteen.
Taloudessa on 2x Rival HRD, 1x Force1 HRD ja 1x Red22 HRD. Ainoa vika on oikeastaan ominaisuus; jarrutuntuma on huonompi kuin Shimanolla. DoubleTap nyt vaan sattuu olemaan mieleen, että menee nuo jarrutkin samassa.
Varaosaluettelosta on hyvä katsella osakokonaisuuksia.
https://www.sram.com/service/techdoc...-parts-catalog
Vain yhdet piston kitit kumpaankin päähän, kahvalle ja jarrusatulalle.
Lisäksi kun tutkii kahva+jarru yhdistelmän normaaleja vähittäismyyntihintoja, huomaa että Red22 maksaa vain joitain kymppejä enemmän kuin Rival, hintojen pyöriessä 600e luokassa kahdelle kahvalle ja jarrusatulalle.
No kappas... Näköjään Sramilta ei saa siis laatua edes rahalla. Itsekin kyllä pidän tuosta DoubleTapista. Täytynee harkita mekaanisia levareita.
Apex 1 ainakin ollut pomminvarma ja tunnokas hydro 1,5 vuotta. So far so good.
Ehkäpä mulla oli vaan maanantaikappaleet tuolloin pyörässä...
Amatööri keräilee osia ensimmäiseen pyöräprojektiin – tarkemmin droppitankoiseen maastopyörään, runkona uusin Salsa Fargo. En tule kasaamaan pyörää itse kun en näistä juuri ymmärrä, mutta osat koitan haalia siis kasaan itse – yksi kaveri jeesailee kyllä. Saa siis vääntää rautalangasta! :)
Kysymys voimansiirrosta. Akselit siis mallia boost, 15x110mm ja 12x148mm. Droppitankoon kiinnostaisi ostaa kokonainen maantiesarja kuten Sram Apex1 tai Sram Rival kahvoineen, ja vaihtaa sitten jotain osaa jos on tarvis. Erikseen nuo kahvat tuntuu maksavan aika paljon.
Joitain maastosarjoja myydään boosteina, joten miten käy jos hommaan tuollaisen ’normaalin’ road/gravel groupsetin pyörään? Ilmeisesti ketjulinjaan on tuolla boostilla vaikutusta, mutta löytyykö jotain lisäkilkettä mitä sitten käyttää ns. tavallisen osasarjan kanssa?
Pitäisi siis tietää, mitä pitää ottaa huomioon tuossa, että osaa jatkaa pähkäilyä asian kanssa... 1x11 on lähinnä mielessä, mutta 2x10/11 ei myöskään ole mahdoton ajatus. Vanteet on juuri tilattu, vapaarattaana Shimano 11-speed.
(Vielä lisäinfona sanottakoon, että tarkoituksena on siis kasata kohtuullisella budjetilla maastokelpoinen bikepacking/yleispyörä. Retkikäyttö- /huoltomielessä jarruiksi tullee mekaaniset levyjarrut.)
Hyvin käy. Keskiöhän on normaali 73mm BSA. Boost-keskiötä ei ole pakko laittaa (https://salsacycles.com/bikes/fargo/...steel_frameset).
Väliprikkoja sitten jos ongelmia ilmenee.Lainaus:
...mutta löytyykö jotain lisäkilkettä mitä sitten käyttää ns. tavallisen osasarjan kanssa?
Kiitoksia!
Shimano suosittelee sähkövaihteiden lataamiselle 0-45*C ja käytölle -10-50*C. (http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-R8050-03-ENG.pdf)
Äsken hankkimassani maantiepyörässä on Ultegra Di2 ja pyörä roikkuu talvikauden kylmän varaston (lämpötila vastaava kuin ulkolämpötila) seinällä.
Kannattaako ottaa satulatolppa ja sen sisällä oleva akku talveksi sisälle säilytykseen? Entä miten purkaa akkua, jos ei pääse ajamaan (en omista traineria, enkä valitettavasti pääse säännöllisesti pyörän kanssa etelään lomalle)? Ja miten usein akku kannattaa ladata, jos sitä ei ajossa käytä? Riittääkö kerran kuukaudessa?
Terv. Sähkövaihdenöösi
Etukiekkoa ei saa irti haarukasta, kun läpiakseli (boost) on jumissa. Ei aukea vaikka kuinka vääntää. Mitä tuolle voi tehdä?
HMK on minusta aivan oikeassa, näin vanhan liiton miehen kanta on se että varsinkin retkillä pitää pystyä maan(sora)tien laidassa pyörä parsimaan kasaan jos haveria sattuu. Kestäähän nestelevarit mutta jos kunnolla turvallaan ja letku kärsii niin so what. Perinteisen tekniikan murheisiin suattaa vaikka Sallan Husqvarnan sielunelämään perehtyneeltä korjaajalta apua löytyä.
Juu, kyllähän sieltä reissusta jollain kostilla kotio pääsee, mutta jäisi se silti harmittamaan, jos matkan joutuu keskeyttämään jonkun pikkuvian takia. Vaijereita on helppo kuljettaa varalle mukana, ja muutenkin mekaanisia vehkeitä on helpompi paikkailla vaikka tilapäisillä virityksillä, että seuraavalle varaosakaupalle pääsee. Ja niitäkin kauppoja on tiheämmässä yleisimpien mallien osille.
Onko kenelläkään kokemusta tai mielipiteitä, toimiiko 3 mm offsetillä oleva eturatas nykyisen rattaan tilalla, jossa offset on 6 mm? Saako vaihteet säätöihin pienimmällä vaihteella? Vai meneekö ketjulinja liian vinoon? Kokeilemalla se tietysti selviää, mutta kokeilu maksaa sen 60-70 euroa.
Pyörä on 26" kiekoilla oleva PIVOT Mach 5.7c, jossa on normaalit navat (ei boost). 2.8" plus kumeilla ja i40 kehillä ketju menee pienimällä vaihteella sen verran läheltä rengasta, että mutakelillä rengas pyyhkii mudat ketjuihin. Olisi kiva saada edes milli pari lisää väliä.
Varmaksihan ei voi sanoa, kun ei tiedä, miten "rajoilla" se nyt menee. Mutta omaan pyörään vaihdoin muista syistä rattaan 3mm offsetistä suoraan rattaaseen. Alkuun ketjut ei pysyneet takapakan isoimmalla rattaalla jos pyöritti taaksepäin ja ensimmäisen 100m matkalla tippui kerran myös eturattaalta normaalisti polkien, kun takaa oli isoimmalla rattaalla. Kuitenkin, ajoin rattaalla lopulta kaksi kesää ilman ongelmia, kunnes se hajosi muuten. Eli mulla toimi, kun karkeahkosti viimeistelty kiinalaisrinkula kului kulmistaan hieman.
Mitkäs ketjut tuollaiseen SRAMin 1*12 NX'ään sopii / mistä saa?
Olikos se niin , että noita sramin 1x11 maastoosia voi käyttää ristiin .
Siis normivaparille tulevaa pakkaa olen suunnitellut , eli onko muuta eroo kun
toi pienin ratas ja paino . Vipu olisi vaikka nx ja vaihtaja x01 esim.
Ajattelin kun yleensä kyttään torin kautta käytettyjä ja mikä tulee ensin tarjolle.
Nyt olis jo nx vipu olemassa.
On se niin.
SRAM Force Douple-tap vaihtajavipu (10 sp takavaihde) lakkasi toimimasta kunnolla. Vipua painettaessa vaihde lähtee siirtymään isommalle rattaalle kuten kuuluukin, mutta kesken liikkeen vaihtaja sanoo "naks" ja vaihde putoaakin pienemmälle rattaalle. Mahtaako olla tyypillinen vika? Onko vaihtaja nyt lopullisesti kaputt vai korjattavissa? Kilometrejä tällä on minun ajamanani reilut 15 000. Edellisen kuskin kilometreistä en tiedä. Cyclocrossari kyseessä.
^voisi olla ihan vaan huoltoa vaille
https://www.youtube.com/results?sear...le+tap+service
Mulla on nyt viimeisillä maastolenkeillä pari kertaa tippunut ketju takaa alimmalta pikkurissalta ja mennyt jumiin sinne rissan ja sitä kiinni pitävän häkin väliin. Sisemmlle puolelle. Nyt lähti samalla ketju pois rattaalta edestä. En tiedä kumpi tapahtui ensin mutta edellisellä kerralla taisi lähteä vain sieltä takaa jumittamaan pois rattaalta. Vauhtia oli reilusti ja monttua matkalla. Joku aika pieni takaratas siis käytössä.
Mikähän vois olla syynä? Luulis, ettei sinne häkin ja rissan väliin pitäis ketjun mahtua tippumaan. Kyseessä Eagle 12, edessä yksi narrow-wide ratas.
Kiitos videolinkistä! Yhden videon katsottuani purin oman kahvan kuoren ja alta paljastui vaihdevaijerin vetämisestä huolehtiva hammastettu rulla, jonka hampaista useimmat olivat joko kuluneet tai murtuneet liian mataliksi, jotta rullaa kiertävä kynsi pystyisi tarttumaan niihin. Rullaa pyörittävä kynsi vaikutti ihan ehjältä. Yritän liittää tähän selitystä havainnollistavan kuvan (en tietenkään onnistunut). En ihan päässyt selvyyteen, olivatko rullan hampaat kuluneet vai murtuneet, mutta joka tapauksessa vaihde näyttää siltä osin olevan finaalissa. Mahtaako tuollaisia yksittäisiä osia olla myytävänä vai meneekö koko kahva vaihtoon?