Ihan tarkkaan en muista, miten Recovery Pointsit lasketaan, mutta tällainen mielikuva jäi: Pisteet perustuvat rMSSD parametriin ja siitä tehtiin logaritmien muunnos - ei siis vain skaalattu - ja sitten se ikäkorjattiin. Ja koska mulla ei ole tällä koneella pääsyä artikkeleihin, niin vetäisen muistiinpanoista kaksi artikkelia, joissa muistaakseni on tuo muunnos selostettu.
Buchheit M. Monitoring training status with HR measures: do all roads lead to Rome? Front Physiol 2014;5:73.
Plews DJ, Laursen PB, Kilding AE, Buchheit M. Evaluating training adaptation with heart-rate measures: a methodological comparison. Int J Sports Physiol Perform 2013;8:688-91
Eli ei ohjelmankehittäjien oma keksintö. Noiden pisteiden avulla yksilöiden välinen vertailu ja pitkänajan seuranta tulee helpommaksi.
Itse olen nyt käyttänyt Hrv4Training apsia nyt 9 kuukautta ja etenkin tällä tavalla saan mukaan elämän kokonaiskuormituksen vaikutuksen ja vaatimukset palautumisen suhteen. Pelkästään TSB:n seuraaminen Golden Cheetahissa ei tuo koko kuvaa, koska fillaroinnin lisäksi mulla on menossa kaksi remonttia (kotona ja mökillä), jotka ovat fyysisesti etenkin yläkroppaa kuormittavia. Tänään aamulla recovery pointsit 7.2 ja rMSSD 29,9 (pari päivää sitten lepäilyn jälkeen 9,2 ja 115,7). Tsygällä olen vetänyt muutaman palauttavan lenkin, mutta saunaremontin viimeistely ja purkujätteiden lastaaminen tähän päälle oli jo valmiiksi rasittuneelle kropalle liikaa. Elimistö vaan ei palaudu 53-vuotiaana pitkistä fyysisistä ponnisteluista. Lepo ja aivan kevyt palauttava pyöräily nostaa noita arvoja, mutta pienikin intensiteetin tai keston lisäys aiheuttavat sympaattisen hermoston aktivoitumisen aivan eri tavalla kuin muutama kuukausi sitten. Eli pidempi palauttava jakso tilauksessa. Apsikin herjaa trendiosassa "risk of accumulated fatique" ja muutaman päivänä "accumulated fatique".