Mulla massaa 71kg ja 7-8bar paineet...
Printable View
^En sitten vaan osaa, samoilla spekseillä mennään...
Schwalben kyseessä ollen epäilen renkaan olevan ns. maanantaikappale...
Samat fiilikset täällä. Uskomaton taistelu tulee 7-10 hengen liveajossa :) Lähdin soitellen sotaan...olisi pitänyt olla geelejä taskussa kun en tajunnut että lopun ylämäki on 14.5% nousua, jossa pelkkä eteenpäin pääsy vaati yli 200W tehoja. Huonostihan siinä kävi.
Kertakaikkiaan loistopeli, jossa parasta liveajon lisäksi on oik. alakulmassa oleva nousuprosentti + tuleva nousu/laskuprosentti, eli pystyy ennakoimaan ylä- ja alamäet. Jatkuva watti- ja kadenssilukema on myös mukava. Polar V800 näytti kaloreiksi noin 10% enemmän kuin BKOOL, mutta ANT+/BT lähettävä Wahoon sykevyö on vasta tulossa. Polar sisäliikuntamoodilla. Ajotuntuma on ainakin minulle riittävä, vaikkei traineri itse pyöritäkään alamäissä. Älkää ostako sitä BKOOL:n mattoa, se on ihan onneton tekele- Ensinnäkin se haisee ja toiseksi siihen tulee pyöräbn selästä noustessa reikiä ja repeämiä.
Lisään tarvittavien lisävarusteiden listaan vielä pöytä/jalkatuulettimen. Minun reisilläni Keski-Suomen maastoihin liian pieni eturatas, ei ole BKOOL:n ylämäissä yhtään liian pieni.
Onko muilla Bkoolissa samankaltaisia ongelmia: alamäki ja mittari näyttää -4 astetta, kuitenkin pitää polkea kuin ylämäessä. Onko tuo ongelma Gps ja maaston synkassa vai nettiyhteyksissä?
Samoten kävi eilen illalla kuin JaniM:llä, nousuprosentti 10%, välitykset olisi saanut olla tiuhemmat, ei enään muistuttanut pyöräilyä=)
Aika mielenkiintoista ja outoa. Luulisi olevan fysiikanlakien mukaisesti mahdotonta että joku resonointi KOVENEE jos laittaa eristettä laittaa väliin. Liekö ko retkipatja ollut jostain syystä jotenkin niin pehmeää tms että traineri pääsee liikkumaan kallistellen ja hakkaa sitten lattiaan eristeen läpi?
No, oma patjaviritys näyttää toimivan ihan ok ja on kovin hiljaista ajella!
Kaikki esineet resonoi, jos herätetaajuus sattuu sopivalle kohdalle. Jos tuolla käyttämälläsi patjalla on sattumalta juuri sopiva jäykkyys, herää jokin vastuksessa esiintyvä taajuus (käytännössä pyörimistaajuuden monikerta), eli kapine resonoi. Jousien tms. päälle asentaminen ei siis automaattisesti helpota tilannetta, niiden jousien pitää olla tilanteeseen sopivat. Pienikin muutos suuntaan tai toiseen saattaa vaikuttaa lopputulokseen dramaattisesti.
Eilen sain kasattua oman TurboMuinin käyttökuntoon. Tänä iltana olisi tarkoitus kokeilla ensimmäistä pk-treeniä varaston perukoilla :)
BKOOL:ssa on näköjään aika monta ominaisuutta, josta ei ollut mulla mitään hippaa. Noiden GHOSTien kanssahan saa aina kisan pystyyn. http://www.youtube.com/watch?v=PBEYYl43XpQ#t=101
Tuossa muutaman reenin tuotoksia...
https://lh4.googleusercontent.com/-s...2021.44.09.jpg
Bkoolin tuki suositteli kokeilemaan tavallista maantierengasta, toimii heidän mukaansa ihan hyvin kun ajellaan teräsrissalla.
Johan on kumisulppua... Mulla ei oo renkaasta lähtenyt yhtään mujua. Laita rengas takuuseen.
Sinistä pölyä näkyy myös tässä youtubevideossa. Kommentteja ei kannata käännättää googlella koska niistä ei saa lisäinformaatiota. Ei kuitenkaan liene mahdotonta että otsikossa on osuttu ilmiön aiheuttajaan; en tosin arvaa sanoa tarkoitetaanko siinä rengaspainetta vai "kosketuspainetta".
PS Olen ollut ymmärtävinäni että trainerirenkaat ovat maantierenkaita parempia vain sikäli että ne ovat hiljaisempia, joten jos se ei ole määräävä tekijä ilmankin pärjää mainiosti ja lähes loppuunajetuille renkaille löytyy nuukaa sielua kummasti rauhoittavaa käyttöä.
Tacx:n trainerirengas ei omassa käytössä murene. Se tosin menee harmaaksi (kiillottuu) sitä tulee sitten välillä putsattua ja karhennettua.
Perkeleen Eliten My-E-Training softa. Se maksaa 9.99 Big Ones vuodessa ja sillä hinnalla toivoisi saavansa laatua. Mutta jostain syystä värkki ei kaikkia treenejä halua tallentaa nettiin minne se ne tallentaa/siirtää automaagisesti tms. About joka viides treeni tms häviää taivaan tuuliin. Eli kun reenin jälkeen menee HISTORY kohtaan mikä olevinaan listaa kaikki softalla ajetut treenit, niin säännöllisen epäsäännöllisesti sieltä uusin treeni uupuu. Vttu. Ja kerran sitten sama ajettu treeni oli kahteen kertaan. Eihän tuo nyt niin pahasti haittaa mutta viduddaa silti kun kaikki data menee hukkaan. Garmini toki tallentaa ajaessa sykkeen ja ajan (ja kadenssin ja vauhdin) mutta ei watteja. Eli ajoajan saa kyllä Garminin kautta talteen seurantaan mutta watteja ei noilta kerroilta jolloin softa haluaa olla tallentamatta historydataa just ko treenin osalta.
Muuten ihan ok softa tuo. Toisaalta enpä ole siitä muuta näyttöä käyttänytkään kuin "Base training" mikä näyttää ihan perustiedot (vauhti, kadenssi, syke, watit, ajoaika).
Edit: Kertokaa Apple fanit että millä saan iPadini pitämään wlania auki KOKOAJAN kun värkki on päällä? Minä luulen että osatekijänä tuohon treenien tallennettavuusongelmaan on se, että tuo helvetin iPad tuntuu katkaisevan wlanin itsekseen jos sitä ei käytä. Vaikka näyttö olisi siis päällä. Tuo Eliten softa kun yrittää sit reenin jälkeen tallentaa reeniä verkkoon, niin vaikka se ei mitään herjaakaan, niin yleensä aina on wlan poikki taustalla. Joutuu menee jonnekin iPadin omaan "settings --> tarkista päivitykset" kohtaan jolloin wlan aktivoituu taas. Mutta monesti se on sit myöhäistä tuon Eliten softan kannalta jo.
Edit2: Itse Turbo Muin on pelittänyt kuin sveitsiläinen kello kokoajan ja on ollut kyllä huippu laite. Kaksnelonen telkkariin nenän eteen pyörimään ja TM rullaamaan. Voittaa melkein 24/Sohva kombinaation. No, melkein. :)
PS Olen ollut ymmärtävinäni että trainerirenkaat ovat maantierenkaita parempia vain sikäli että ne ovat hiljaisempia, joten jos se ei ole määräävä tekijä ilmankin pärjää mainiosti ja lähes loppuunajetuille renkaille löytyy nuukaa sielua kummasti rauhoittavaa käyttöä.[/QUOTE]
Dc drainmaker näin...
Do trainer tires make it quieter?
Nope, actually, not at all. And I proved this as part of my Tacx Genius review – they actually make it louder. I’ve then further confirmed this with a few other tire companies as well. Most of them kinda silently laugh at the fact that people buy actually buy expensive trainer tires. Hint: Just use last seasons tire and toss it at the end of the winter.
Tuosta BKoolista. Pystyykö sillä ajelemaan "vapaata ajoa" ilman mitään ohjelmia niin, että säätää itse vastuksen sopivaksi ja muuttelee treenin aikana tarpeen mukaan?
Toinen kysymys, tarvitseeko laite aina tietokoneen kaverikseen vai voiko käyttää myös puhelimen tai tabletin kanssa?
Olen miettinyt joko Tacxin tai tuon BKoolin hankintaa. Tacx olisi varmaankin muuten parempi (ajotuntuma, käytettävyys), mutta siinä nuo videohommat yms tulevat selvästi kalliimmiksi.
Trainerin hankinta tullut ajankohtaiseksi, Trainerroad-käyttöön. Käytetyt tuntuu menevän saman tien kaupaksi. Kurtin Road Machine ja Rock n Roll kiinnostaisi, mutta ovat turhan arvokkaita. Mikä olisi se go-to laite budjetilla 150-300€?
Käytettyjäkin saa tarjota ;)
Mulla tulee kumin mujua vain jos polkee seisaaltaan ylämäessä, jolloin rengas sutii.
Mun käsittääkseni se vaatii aina tabletin/tietokoneen, johon saa ANT+ tikun kiinni. Teho näkyy siinä kuvaruudussa kokoajan ja sitä voi "säätää" polkemalla vaikka velodromia ympyrää. Mitä lujempaa poljet niin sitä suurempi teholukema. Vaatii tietty vaihteellisen pyörän ettei kadenssi karkaa käsistä.
Toinen vaihtoehto on tehdä itselleen (Create Plan->manually) manuaalisesti ohjelman, jossa voit tehdä max. 20% nousua/laskua niin monta pätkää peräkkäin kuin haluat. Jos käy vastus liian kovaksi niin pienempää vaihdetta silmään ;) Ajaessa ei sitten säädetä enää mitään, vaan kaikki menee kuten "maantiellä".
Kyllä tuo ainakin Xperia Z 1-3 mallissa pitäisi toimia, ne kun on varustettu ANT+ tuella. Itse tilasin sellaisen juuri, joten voin parin päivän päästä kertoa faktaa. Itse ajelen nyt halpis-Asuksen 7" tabletilla ja tuon ANT+ kalikan saa siihen kiinni esim. tällä. Playsta täytyy ladata sopiva softa Bkoolin lisäksi. Näytön koko voisi kyllä olla isompikin, mutta tuollakin pärjää. Telineenä minulla halpakaupan maalausteline.
Velolla on hyvä tehdä juurikin tuollainen "lennossa" muuttuva treeni. Hiljaisempi, mutta vähemmän mielenkiintoinen vaihtoehto on tehdä parin tunnin 2% ylämäkisessio, ja ajella sitten sitä. Myös kesken jätetyn session voi tallentaa, joten etukäteissuunnittelua ei juuri tarvita. Velolla ajelu, varsinkin porukassa, on yllättävän koukuttavaa. Ikävimpiä ovat sellaiset reitit, jossa nousukulma heittelee jatkuvasti, varsinkin jos pitää selata ison ja pienen eturattaan väliä. Alamäkeen on myös krossarivälityksillä hankala laittaa kunnolla tehoa.
Suosittelen tekemään erilaisia nousukulmia, "intervalleja" sisältäviä treenejä. Nämä kun tallentaa suosikiksi, niin voi ajella ilman nettiäkin. Softa lähettää tallennetun treenin pilveen heti kun nettiyhteys on taas käytettävissä.
No niin, sain tänään vihdoin slicksin alle (continental ultra sport II) ja eipä tule enää mitään kumimurua ja äänikin jonkin verran hiljaisempi. Samalla huomasin pienen treenin vedettyä, että nyt alamäkiin on helpompi polkea ja ei muut (botit/ghostit) pärähdä mennen tullen ohitse, melkein jopa loppuu välitykset tuosta mun cyclocrossista. Eli slicksi maantierengas ainakin toimii bkoolilla, jos joku sitä pähkäilee.
Sitten vähän itse simulaattorista... jotenkin tuo nettikäyttöliittymä on aika heikohkoa tasoa, bugeja löytyy ja mm. mitään luotuja sessioita ei saa tuhottua vaan ne jää tuonne kummitelemaan, jos semmosen sattuu vahingossa luomaan. Myöskin tuo training plan ei kyllä omalla kohdalla toimi, toki tekee aikataulun ja luo reitit, mutta ei niitä pysty mitenkään ajamaan. Oman reitin lataus onnistui sportstrackerin .gpx tiedostosta ihan mainiosti ja kun vähän korjailee korkeusbugeja tiedostosta niin saa melkein kuin oikean reitin (muutaman minuutin heitto simulaattorin ja oikean reitin välillä). Jopa yhden on Bkool jo vääntänytkin 3D muotoon (en tiedä millä perusteella ne noita sitten muuttaa ja millä tahdilla).
Toistaiseksi olen vielä hyvin tyytyväinen ja eiköhän tuo kehity jatkossakin, muutamia korjauksia olen huomannut heidän tehneenkin jo. Palautteeseen eivät kyllä vielä ole vastanneet ;)
Muu syy. Älä kysy.
Kiitos vastauksista koskien BKoolia! Ei ehkä sitten sovellu käyttööni, jonkin verran teen esim voimaharjoituksia pyörällä ja siinä kaipaisi kyllä manuaalista vastuksensäätöä. Jos reitti pitää etukäteen suunnitella (siis laittaa mäkiä yms) niin ei välttämättä kuitenkaan osu kohdilleen.
Onko tuosta Tacxista kokemuksia, esim http://www.tacx.com/en/products/trai...ido-for-tablet
Tuossa pystyy vastusta säätämään manuaalisesti kesken treenin, mutta videoajelu tulee kyllä kalliiksi. Ilmeisesti jokainen video täytyi ostaa erikseen. Olivat kovan hintaisia ja kuka sitten jaksaa sitä yhtä reittiä ajaa päivästä toiseen.
Mä en oo ehkä ikinä arponut minkään hankintaa näin kauaa, Rock n' Roll- Bkool tai Turbo Muin. Kriteerit mahd "plug & play" iPadin kanssa, hiljaisuus ja miel joko pieni tai olematon kuukausimaksu on-line /videoreenien osalta. Eikö joku vois sanoo mulle minkä mä tilaan??
En osaa sanoa, mutta Kanjonilla Eliten Turbomuna hintaan 470 euroa: http://www.canyon.com/_en/accessorie...y=Z09&id=51347
Jos tarviit kunnon video-ominaisuuksia, sun kait pitäs sit TB:n sijaan harkita ennemmin RTB eli Real Turbo Muin'ia. Kait tällä perusmallillakin jollain tavalla noi videoajelut onnistuu mutta itse en ole jaksanut edes yrittää. Mulle riittää television ruudulla Jaska Baueri pyörimässä. Itse laite toimii siihen tarkoitukseen kuin se on tehty eli reenaamiseen aivan eläimellisen hyvin. :)
TB kytkeytyy kyllä Pädin kanssa ihan ok (sensorien ja ant donglen hankinnan jälkeen), joskin tuossa softassa näyttää jotain pieniä bugeja olevan kuten laitoin tuolla ylempänä.
Mä tuun kyllä koettamaan saletisti. Tuijottelin tuota viikonloppuna ranskassa kisareissulla mutta en jaksanut ruveta huastelemmaan paikallisella kielellä spekseistä..
Miulla Tacxin i-flow. Läppärin kans käytän sitä. Treeniohjelmia mulle riittävästi ja omia voi värkätä. Yhden ilmasen videon latasin Tacxilta. Ne tuntuu jotenkin turhilta. Tulee kumminkin suurimman osan matkasta tuijotettua tehoja ja korkeuskäyrää. Mulla ei mitään moitittavaa ko laitteesta. Multiålayerista ei mitään käryä.
Yksi Turbo Muin lisää. Juuri sain koottua. Bike24:jästä tilasin, hintaa tuli tälle 449.54 euroa.
Seuraavaksi pitää avata uusi TR-tili.
Hieman kokeilin Turbo Muinia ja varsin hyvältä peliltä vaikuttaa. Magneettivastukselliseen Eliteen verrattuna melutaso laski reippaasti, vaikka ei ihan äänetön ole tuokaan. Kuitenkin varsin hiljainen myös täysillä ajettaessa jos renkaalliseen traineriin vertaa. Ajotuntuman jo tiesinkin hyväksi.
Magneettivastuksella isolla vastuksella ajettaessa etureisien lihakset joutuvat työskentelemään täysillä, se on hieno tunne. Turbo Muinilla etureidet eivät joudu ollenkaan niin koville. Tämä oli pieni pettymys, mutta kaikkea ei voi saada samassa paketissa.
Riittää vastus jo 50/11 välitykselläkin oikein hyvin. Trainereissa on eroa tuntumassa niin paljon että eilen jalat hämääntyi. Tein aamulla kevyen voimatreenin niin että ajoin isoimmalla välityksellä pienellä kadenssilla ja sieltä kiihdytyksiä, kevyesti sain etureidetkin huutamaan hoosiannaa. Eli kyllä noilla samoilla lihaksilla ajellaan :)
heh, näyttäisi olevan joka paikasta Turboon käyvät nopeus/kadenssisensorit loppu.