Toihan voisi oikeasti toimia. Tosin siellä missä tarttee isoa nappulaa, on myös mutaa. Voi mennä äkkiä tukkoon.
Printable View
Mä en tiedä, että mistä lähtien toi 135 astetta lasketaan, mutta todennäköisesti ei kannattaisi mennä navan alapuolelle.
https://saemobilus.sae.org/content/2...5086/#abstract
Mutakaan ei ole ongelma tommosten kunnon aerofendereiden kanssa :)
https://cdn.road.cc/sites/default/fi...aerofender.png
Stenun ja Aakoon keskusteluun liittyen: Mulla oli ennen Cannondale CaadX ja nyt Supersix EVO SE. Mitä tulee kisaisuuteen niin kyllä se Supersixin osalta on mielestäni täysin kuskista kiinni miten hyvin sillä pyörällä gravel-kisassa pärjää. Ajoasennon saa matalaksi ja renkaita vaikka mitä alle. Ainoa pieni vaiva on rihtauttaa takakiekko AI-yhteensopivaksi, mutta ei maksa paljoa. "Täydellisen" geometrian rinnalla miettisin myös esim. sitä, että soveltuuko omaan makuun Sramin vai Shimanon vaihtamislogiikka.
^^ Mä vertailen yleensä keskokokoisia runkoja, kun ne on itseni kokoisia ja monasti isoissa ja pienissä rungoissa mittasuhteet vähän tahtoo muuttua suuntaan tai toiseen. Mutta Crux on tosiaan Evoa jonkin verran vähemmän krossiorientoitunut geometrialtaan, vaikka Spessu itsekin sen näköjään cx-pyöräksi kategorisoi.
^ Joo ei oikeastaan ollutkaan kyse siitä, että millä pärjää vaan siitä, että millainen on moderni ”all in gravel-raaseri”, joka on suunniteltu vain yhtä tarkoitusta varten. Mielluummin mä itsekin ajan ja omistan pyöriä, jotka on jollain tapaa monikäyttöisempiä ja sekä Crux että Evo on juuri sellaisia.
Cannarin uudessa supersix roadissakin on geo aika hämärä. 54 koon rungossa on tosi loiva keulakulma ja 56 rungossa ihan normaali. Taisi muuttua yli 2deg kokojen välillä. Ihan eri pyöriä, vaikka ne samalla kuskille sopivatkin.
Spessussa taas muuttuu keulakulma tasaisesti runkokokojen mukaan.
Canyonin Grizliä tuli just vartti sitten lisää varastoon, loppui odottaminen itseltä ja sain vihdoin pyörän tilaukseen :)
Onko olemassa järkevän(?) hintaista hiilikuitugräveliä, jossa olisi kiinnityspaikat laukkutelineille edessä ja takana?
No yllämainittu Canyon Grizl on halvimmasta päästä.
Tässäkin kiinnikkeitä on oikein mukavasti:
https://www.xxl.fi/ridley-kanzo-c-gr...1_style?page=1
Halvempia ei taida enää löytyä?
Ridleyhän vaikuttaa kiinnostavalta. Grizliin ei taida saada telineitä kumpaankaan päähän?
Niin aika harvassa on laukkutelineiden paikat. Grizlissä on kanssa ne mountit vaan pulloille edessä. Sama juttu kanzossa. Ei noihin saa painoa laittaa.
Taakse saa moneen takatarakan avulla laukut. Edessä pitää olla tosiaan jämympi haarukka, joka kestää painoa.
Otin lippulaivamallin Grizl CF SLX 8 Di2 | CANYON FI
Vain yhtä väriä eli kermanvalkoista mikä ei herättänyt riemunkiljahduksia mutta sillä mennään mitä saadaan. Tässä ei speksit muuttuneet sitten edellisen mallin. Tai noh, tanko ja stemmi on vaihtuneet mutta ne on ainoat mitkä menee muutenkin vaihtoon kun pyörä saapuu niin ei merkitystä.
On ollut kyllä heikko saatavuus tälle fillarille. Nyt kun tuli uudet värit ja uudet hinnat, joissain halvemmissa malleissa kiekot downgreidattu DT Swiss G1800:sta DT Swiss gravel LN:ään
Minä pitkään talvella arvoin Kona Rove AL 700 ja Canyon Grizl 6 AL mallin välillä. Tuumasin että ehkä se 8-lehtinen Sora on jo aikansa nähnyt ja panostin kerrasta GRX-osasarjaan. :)
Katsotaan ehtiikö pyörä tulemaan ennen Pirkan pyöräilyä, ettei tarvi maastopyörällä sitä lähteä ajamaan. (Tai ei se enää oikeasti maastopyörä ole, jäykällä keulalla ja Panaracerin kumeilla)
^^Ja koska runkokin noin kevyt niin voi kokonaispainokin tiputtaa jos muuten mieleinen.. Hauskoja kilometrejä!
Keegan Swensonin IGstä poimittu sneak-peak uudesta 23/24 kauden SC Stigmatasta
https://i.imgur.com/17WXB3T.jpg
e: UDH?
https://i.imgur.com/jHp8qNT.jpg
1800-sarjan kynsivapari on ollut ainakin mulla kynsien puolesta kestävä, vaikka joskus paukahteleekin. Sen sijaan laakerit ovat ottaneet osumaa ja jo kolmas vapari menossa. Jos itse vaparin runko laakereineen on samaa tasoa, niin vaihto ratchet-mekanismiin ei taida suurta iloa tuoda.
350-vapareita en vielä ole saanut rikki.
Jos vanne on kapeampi, niin se ehkä on askel menneeseen.
Edellisissä ollut Canyonin oma G1850 sama 22mm vanne + 370 napa.
370 ja 350 ei tosiaan eroa kuin kynnet vs ratchet. Molempia omistanut ja yhden 370->350 konvertoinut.
Katoin vähän suoraviivaisesti että tuo kiekkojen muutos olisi tuonut peräti 400g lisää painoa (Dt Swiss gravel LN painavampi). Mutta oli siellä pyörän sisarmallien välillä komponenteissa niin monta muuttujaa että ei ollut pelkästään kiekoista tuo ero. Gravel ln kiekkojen painoa ei yhtäkkiä löydy mistään niin paha sanoa. Noita konversiosettejä saa alkaen 60e+päälle tuleva vaihtamisen vaiva, ja kun ei tiedä kiekkojen painoeroa niin "I stand corrected" ja ehkä tuo kiekkomuutos tosiaan on upgrade tai ainakin neutraali.
Päätön tyypilliseen tapaansa ajattelee että pyörän painettava 9kiloa että sillä voi ajaa, olen niin tottunut tuollaiseen ko. henkilön Hemmo2 tyyppiseen kommentointiin että itse en edes reagoi tämän kummemmin...
Tukemon, lähinnä tarkoitin että jos/kun pyörään mieltyy ja osat kuluu kuitenkin niin siinä yhteydessä helppo keventää. Tanko, tolppa, stemmi ja satula yleisiin mistä alkaa ja usein ei välttämättä nuo edes uudessa ole mieleisiä...
Mä en kyllä oikein ymmmärrä noita Canyonin gravel-geometrioita. Tuossa Grizlissä on meikän koossa reach 436mm. Tällai 195cm pitkänä omassa Impulso Allroadissakin saa pitää vain 100mm stemmiä, koska 396mm reach on aika pitkä. Mielellään olisi vielä lyhyempi Reach ja 120mm stemmi, vaikka ajelisi hiekkaa. Grizlin kanssa saisi siis olla 60mm stemmi, mikä mun kokemuksen mukaan alkaa 70 asteen keulakulman jyrkemmällä puolella olla todella kiikkerä. Grizlissä keulakulma on lähestulkoon 73 astetta.
Toisaalta Canyonin filosofia tuntuu muutenkin olevan, että pitkillä ihmisillä on pitkä selkä ja lyhyet jalat...
Gravel Ln:t painaa noin 2.100 g, teippeineen.
Painon tosiaan saa alas myös laittamalla tuohon suoran tangon ja 1 x maastopyörävoimansiirron.
JKO, aika helposti saa kiekoista puolisen kiloa pois ja voihan pysyä nykyisessäkin voimansiirrossa ainoastaan poistamalla etuvaihtaja käytöstä. Vaihtoehtoja kyllä riittää, edullisia ja vähemmän edullisia.
Toki näin.
Canyonilta tullut myös Grizliin slx runkosetti, aikaisemmin he tarjosivat vain sl runkoa.