Sikälimikäli jotakuta kiinnostaa, niin näitä löytyy edelleen Prismoista ja merkki on Snow fox.
Printable View
Joko saa vaihtaa talvinakit alle? Kannattaako? Vai vasta ensimmäisen kaatumisen jälkeen?
Mä vaihdan huomenissa alle vähän järeämpikuvioiset gummit. Talvikumeja joutuu odottamaan vielä joulukuulle veronpalautuksiin saakka.
Kyllähän sitä voi ajaa nastarenkailla vaikka ympäri vuoden. Itse kyllä odottelen vielä vähän jäisempiä kelejä.
Juurikin nastojen renkaiden laittamisesta kysyn. Helvata, ei siis vieläkään. Josko sitten ensilumen sataessa? Jos ajaa öisin ja lätäköt ovat jäässä, niin saako sitten harkita? Edes kaivaa varastosta esille?
Tänään iltapäivällä, kun heitin maantielenkkiä Espoo-Kirkkonummi-akselilla, niin kummasti se alkoi mennä syyspyöräilystä talvipyöräilyn puolelle. Mittari näytti lähtöhetkellä vielä siedettävästi plus neljää, mutta Espoon rajalla oltiin enää kahdessa asteessa. Oli siinä jännät paikat kun tien pinta oli kostea, pientareen kasvillisuus silminnähden huurteessa ja lämpölukema vain jatkoi vajoamistaan 1,9 C; 1,8 C; 1,7 C... Nollan ja 0,5 asteen välillä se sitten pyöri suurimman osan lenkistä, kunnes kotikulmilla - auringon laskiessa - oltiin virallisesti pakkasen puolella.
Saas nyt nähdä montako päivää tässä on maantiekautta enää jäljellä.
Näinpä. Toinen asia mikä tuntuu talvella menevän hirveän hankalaksi on juoksulenkeillä käynti. Hyvä jos on pakkasen puolelle päästy kun pitää jo olla kommandopipoa, windstopperia erikoissukkaa ja hengityssuojainta. Pelätään hikoilemista eikä uskalleta kunnolla edes hengästyä. Kuitenkin tässä maassa on ihan tuloksekkaasti harrastettu murtomaahiihtoa varmaan jokunen vuosisata. Eipä nuo hiihtäjät pikku pakkasia kummoisenakaan ongelmana lajin harrastamiselle pidä.
Jos talvella on tarkoitus liikkua ulkona niin rivakasti, että saa itsensä kunnon hikeen, niin silloin kannattaa suunnitella lenkkinsä siten, ettei välillä tarvitse pysähdellä. Jos taas tietää, että välillä tarvitsee pysähdellä, niin silloin pukeudutaan paksummin ja vältetään runsasta hikoilua.
Kyllä se on talvi, kun normijuomapullon vesi jäätyy - ja se tapahtui tänä aamuna.
Pitkään on pitänyt arpoa sopivia hanskoja, mutta tänään ei palellut, kun pistin paksut talviulkoiluhanskat :)
Tänään täytyi jo lähteä nastarengaspyörällä liikkeelle. Syynä ei tosin ole liukkaus, vaan Helsingissä Linnunlaulun kohdalla olevan kelvin himohiekoittaja. Toissapäivänä oli vedetty tappajasepelit mäkeen ja siltojen kohdalle. Pari edestakaista työmatkaa kesti schwalben marathon supremet siitä ajamista, tänä aamuna oli takakumi tyhjä.
Niinpä. Kun tällanen harrastelija kaupunkilainen lähti ohuessa softshellissä ja aluspaidassa -15C ja tuuli SW 10-15M/s kelissä lauttasaaresta merelle niin oli ihan hätää kärsimässä. Piti luistella melkin suojaan lämmittelemään sormia. Sit ajatuksena edetä vähän ja palata kun kylmä tulee mutta ei se kylmä sitten tullutkaan kun liikkeessä pysyi. Oli sentään Goretex-lippis päässä jossa korvasuojat jotka ei varmaan mitään auttanu. Mut sormet ne alkuun jäätyi kun sauvoista joutuu pitää kii ja kylmähän se on vastatuuleen luistella merellä.
Joo, kaikki sillat täytyy yrittää jättää jo krossarilla väliin, kun ei viitsisi laittaa nastoja alle. Vaikka on jo tähänkin asti tullut ajettua pääosin hiekkaa pitkin, joutuu ihan kohta reitittämään kaikki pelkälle hiekalle ja siinä matkat pitenevät ikävästi.
Jees, kunhan saa itsensä lämpimäksi, niin sitä pärjää napakassakin pakkasessa kohtalaisen ohuilla kamppeilla. Lihakset varaa lämpöä hyvin. Otsalle kannattaa kyllä jotain tuulen pitävää laittaa, tai ainakin sellaista, joka siirtää hien tehokkaasti pois. Se on vattumainen tunne, kun pipo jäätyy vastatuulessa koppuraksi ja takaisin autolle on vielä parin tunnin matka.
Sormethan ne on hankalat ainakin pyöräillessä, ja jalkaterätkin osin. Hiihtäessä - ja varmaan retkiluistellessakin - kädet tekee sen verran töitä, että ensimmäisen vartin jälkeen alkaa jo helpottamaan.
Eilen oli talven toinen pakkaspäivä ja ehdin jo kaatua. Pääsin hiekkatien jälkeen kirjaimellisesti vain pari metriä jäistä asfalttia kun oli kyljelläni. Nojaa, pitää olla tarkempi. Itse odotan talvea innolla. Ostin hyvät varusteet pyöräilyä varten, niin en pääse palelemaan.
Kunhan muistaa sitte sen lämpösen lisäpaidan jne. hätäavut mukaan, jos sattuu lenkillä vaikka kaatumaan eikä pystykään enää liikkumaan rivakasti. Siinä tulee nopeesti kylmä jos on lähteny just ja just riittävällä vaatetuksella ja vetäny hienki päälle. Onpa tuolla laukussa talvella yleensä myös yksi avaruuslakana siltä varalta et hommat menee enemmän pieleen :p Toivottavasti ei tuu yhtä kylmää ku viime talvena, se alko olee välillä jo vähän liikaa - vaikka joka kelillä kyllä ajoinkin.
Täällä etelässä oli eilenkin vielä täydellinen syyskeli kyllä, muutama aste plussaa ja xc-pyörä kulki oikein mukavasti, hiki ei pukkaa pintaan kun jäähdytys on just sopivaa. Nastoja ei oo vielä edes haettu kellarista, mut pariin pyörään on vaihettu nappulaiset kumit kyllä jo muutama viikko sitten. Nastat sitte ku maa on jäässä.
Itse olen nyt sillä ajatuksella liikkeellä kun nyt keho tykkää pyöräillystä paremmin kuin kahtena viime vuotena niin otan talvipyöräilyn kuvioihin mukaan. Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin meikäläisen sormille taitaa pakkasraja olla siinä -10°C, mutta ei haittaa jos paremminkin tarkenisi. Todennäköisesti pari lämpimämpää ajotakkia pitää vielä ostaa ja jotain aluspaitaa myös jolla saa hikeä siirrettyä iholta pois. Pääasiassa sinkulalla olisi tarkoitus "runnoa" läpi talven, kelit näyttää pitääkö siihen asentaa kevyempää välitystä talveksi tai vaihtoehtoisesti ajan toisella maastopyörällä välillä.
Muistatteko viime talven ensilumen? Tuossa Juhan luonnehdinta. Helsingissä satoi yhden yön (18.11) aikana 15-20cm lunta, joka sitten jäi pysyväksi. Tuo päivä oli meikäläiselle ensimmäinen lumipäivä H:ssä ja sen haastavuus kyllä iski kovaa. Kevlit tietty aamulla auraamatta ja omat ajotaidot aloittelijan asteella. Palstalta onneksi sai hyvin tukea, kun konkarit vakuuttelivat, että ei se tuosta enää pahemmaksi muutu. Kun lukee tätä viestiketjun alkupäätä, niin tulee hyviä muistoja mieleen :)
Mitenkähän tänä talvena? Onko kaupungin aurauskalusto stand by? Jotain parannusta pyöräteiden auraukseen?
viilenevää, mutta eivät sentään vielä ensi viikoksi ensilumia Helsinkiin lupaa
isopyöränen etujousto oiva pyörä talvella... pääsee tiellä yhtä lujaa kuin cc ja maastossa täysjoustoo nopeempi:rolleyes:
Mulla on nyt kesällä hommattu täysjäykkä 29 sinkula. Veikkaan kuitenki et jos on paljon lunta ni sillä ajan mieluummin ku noilla 26silla :)
Ja jos pitäs vastata mikä vaan, ni läskipyörä^^ jos sellanen olis, viime talvena niiden jälkiä kateellisena kattelin pyörää työntäessä poluilla...sekä muutamina aamuina ihan pyöräteilläki.
On tämä kylmyys kovasti henkilökohtainen juttu. Äsken kävin C-C pyörällä ajelemassa +3 C lämpötilassa ja kylmä siellä tuli, vaikka päällä oli pitkä aluspaita, paksu fleece, Jypsin Wind-Stopper ajotakki ja päällä vielä Craftin tuuliliivi. :)
Tässä viime viikolla kaverin kanssa turistiin sormien palelemisesta, ja kerroin mittailleeni infra-punamittarilla käsien lämpötiloja, niin siitä innostuttiin vertailemaan tuloksia. Meillä molemmilla oli kämmenien lämpötila 32 C, minulla sormet 26 C ja kaverilla 31 C. Ja tämä mitattiin siis sisällä kahvipöydässä. Minulla taitaa oikeasti olla sormissa normaalia heikompi verenkierto, kun noin isoja lämpötilaeroja löytyy.
Minä siis käytän lenkillä käsineitä läpi kesän. Pakko... :o
No mun tassujen lämpötila on varmaan alle 20 astetta, kun palelee aina, avantouinnista ei mitään hyötyä, palelu on pahentunut vuosi vuodelta. Mutta keskivartalo tarkenee. Ny on syksyllä ollut alle 15 asteella alla joko laamapaita tai lyhythihainen t-paita ja windstopper-takki. Vaihdan sekä paidan että takin varikolla Valkeakoskella, ja paita on aina likomärkä. Käsissä on nahkahanskat ( kohta vaihtuu nahkarukkasiin) ja sen päällä tumput. Kun ajoaika on aika öinen, niin ainahan mulla oli hanskat ja irtolahkeita mukana lenkillä kesälläkin.
Alatassuissa on täysi talvivarustus jo nyt. Ohuet talviajohousut, alla lyhyet ajohousut säämiskän takia kun niissäkin on eroja, kaikkia mun persii ei kelpuuta.
Mutta hei, ihan totta, kertokaa mitä on:
- läskipyörä
- jäykkäperä
- fixi ja sinkula
- 29er
Periaatteessa tai valmistajien vakuuttelujen mukaan kerrospukeutumisen idea on että alin kerros on ominaisuuksiltaan sellainen että se siirtää kosteuden tehokkaasti seuraavaan kerrokseen, joka imee sen ja samalla eristää aluskerroksen kuorikerroksesta. Kokemuksen mukaan tämä harvoin täysin onnistuu reippaammassa liikunnassa, mutta toimii huomattavasti paremmin kuin pelkkä alusasu tuultapitävän takin alla. Tällöinhan kosteus saman tien tiivistyy takin sisäpintaan (koska "hengittäväkään" tuulenpitävä materiaali ei millään ehdi haihduttaa tuotettua määrää) ja aluspaita kastuu sen jälkeen lisää sisältä ja päältä.
Tämä on yllättävä ratkaisu! Itse käytän tarvittaessa villasormikkaita tai -lapasia nahkahanskojen tai -rukkasten alla. Olisin kuvitellut että villa eristää paremmin sisäpuolella, kun nahka suojaa päällä viimalta, mutta en epäile ollenkaan etteikö tuo toimisi sinulla juuri noin päinLainaus:
Käsissä on nahkahanskat ( kohta vaihtuu nahkarukkasiin) ja sen päällä tumput.
Hei, minäkin olen jó nuo oppinut, vaikka en ole yhdelläkään ajanut!Lainaus:
Mutta hei, ihan totta, kertokaa mitä on:
- läskipyörä
- jäykkäperä
- fixi ja sinkula
- 29er
Läskipyörä on maasto- tai crossipyörä, jossa on normaalia huomattavasti leveämmät eli jopa aivan mahottoman paksut renkaat (joista on sen lisäksi että ne ovat hauskannäkoiset on hyötyä maastossa ja lumessa ajettaessa.
Jäykkäperä on maastopyörä, jossa on vain etujousitus. Niillä ajavat kuskit (a) joilla ei ole varaa kunnolliseen täysjoustopyörään, (b) jotka eivät oikeasti aja maastossa tai (c) jotka ovat sen verran kovia ajomiehiä etteivät tarvitse jousitusta takana,
Fiksi on entinen ratapyörä, joka on otettu urbaaniin katuajokäyttöön. Se voi olla myös vanha,yleensä teräsrunkoinen maantiepyörä tai jopa jostain löydetty retkipyörä, josta on poistettu vaihteet (ja yleensä takajarru ja joskus myös etujarru) ja vaihdettu takaratas. Koska fiksissä ei ole vapaaratasta, polkimet liikkuvat koko ajan pyörän ollessa liikkeellä. Tästä syntyy upea fiilis, jota usein verrataan itämaisessa filosofiassa tunnettuun "zeniin". Fikseillä ajetaan myös muotisyistä, jolloin kuskia tavataan nimittää "hipsteriksi", tai harjoituksellista syistä, jolloin tarkoituksena on kehittää pyöritystekniikkaa ja kykyä ylläpitää korkeaa pyöritysnopeutta.
Sinkula on (a) fiksin korvike ajajille, joita vapaarattaattomalla fiksillä ajaminen pelottaa, tai (b) maantie- tai maastopyörä, joka yksinkertaisuudessaan ja huoltovapaudessaan on houkutteleva vaihtoehto monelle fillaristille. Sinkulalla ajaminen on käytännössä usein joko liian pienellä vaihteella (jolloin se kehittää pyöritysnopeuttaa) tai liian suurella vaihteella (jolloin se kehittää lajivoimaa) ajamista.
29er on maastopyörä, jossa tavanomaisten 26-tuumaisten vanteiden sijaan on 28-tuumaiset vanteet. Älä minulta kysy mistä se yksi tuuma tulee!
KIITOS! Sinulle "kuovipolku" selventävästä ja asiallisesta vastauksesta mieltäni askarruttaneeseen asiaan :)
Mun talvipukeutumiseni on ihmetyttänyt monia. Kaverin kanssa kun ajettiin niin hänellä oli 3 paitaa ja 2 takkia, mutta mulla on lyhkähihainen t-paita ja takki. Siis ei kertakaikkiaan jos on enempi ( 2 paitaa) niin paistuu ja hikoilee kun saunassa heti alussa. Toisaalta tarvitaan tosi lämmin aurinkoinen kesäpäivä että ajan lyhythihaisella ajopaidalla ( yleensä silloinkin alla alupaita) ja varsinkin että on lyhyet ajohousut, saa olla hellettä.
No, joskus lenkillä ei tule hiki ollenkaan...ajan varmaan niin hitaasti. Mitä kylmempi keli, tuntuu että sitä enempi hikoilee ja nimenomaan siinä alussa?
No nythän on sellainen keli että kangaskäsineillä tulee vilu, mutta nahkarukkaset on liikaa. Nahkahanska ja päälle tumppu. Siksikin että hanska säästyy, ei niitä kuitenkaan pestä. Ja siksi että tumppu toimii myös nenäliinana, kun nenä vuotaa viileässä jatkuvasti, mutta kohta laitan käsivarsiin "säärystimet" elikkä kyynärsimet, jotka toimii siis nenäliinana, ja myös lämmittää. Kun vielä kylmenee, vaihdan alle nahkarukkaset karvavuorilla. Niiden alla onkin ohut villatumppu tai hanska. Tämän päälle tulee siis vielä tumppu, ja kun on oikein kylmä niin on alutumppu- nahkarukkanen1- päällä ISO nahkarukkanen2 - sen päällä vielä iso villatumppu. Vaihteiden kanssa joskus hankalaa...
Talvivarustus-systeemiä oon testannu vuosia, ja tämä on paras mulle. Luultavasti teidän tassunne kiehuisivat mun varusteissani, mutta mulla juuri sormet ja eritysisti varpaat on tolkuttoman palelevaiset. Älkää silti ehdottako mitään sähkö-juttuja, varikkokäynti on kaikkein paras ratkaisu, tai sitten lyhyt lenkki.
Tänä aamuna pyörätiet olivatkin jo jäässä. Eilen illalla satoi vettä hetken ja sitten yht äkkiä keli selkeni ja alkoi kylmenemään. Aamulla oltiinkin jo pakkasen puolella. Olipas hyvä kun maasturissa on jo nastat alla. Ei tarvinnut aamulla arpoa kummalla pyörällä lähtee valinta oli selvä, maasturi + nastat :)