Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme
Helmikuussa tänä vuonna katsoin itseäni peiliin ja totesin että tässä touhussa ei ole mitään järkeä. Olen 178cm pitkä ja painoin tuolloin 94kg. Olen sitä vartalotyyppiä että paino tulee joka puolelle tasaisesti. Peilikuvasta katsoi sellainen tasaisen paksu vartalo jossa oli kaikkialla yksinkertaisesti liikaa.
Aloinpa sitten korjaamaan pienillä muutoksilla ruokavalioa terveempään suuntaan: karkkipäivä kerran viikossa, laitan itse ruoan töihin ja punnitsen sen, ja ennen kaikkea lisäsin reilusti kasvisten ja proteiinin määrää ravinnossa. Leivän syöntiä olen reilusti vähentänyt, ja siirtynyt lähes kokonaan tummaan ja näkkileipään. Aamut aloitan kupillisella kahvia, isolla lasilla vettä ja hedelmä- tai marjarahkalla (250g rasvatonta maitorahkaa, 1dl proteiinijauhoa, marjoja/hedelmiä, mehua/mehukeittoa). Aamupala auttaakin sitten jaksamaan lounaaseen saakka. Välipalaksi tulee syötyä hedelmä tai proteiinipatukka.
Liikuntaan tein talviurheilun osalta sellaisen muutoksen että aloin hiihtämään aiemmin harrastamani uinnin lisäksi. Liikuntaa en ole kuitenkaan ehkä määrällisesti lisännyt. Ehkä lähinnä lisännyt enemmän ylävartalolle treeniä.
Tuloksena paino on tippunut lukemaan 77kg, rasvaprosentti puolittunut, suhteellinen luustolihasmassaprosentti kasvanut 35%,viskeraalimassan määrä puolittunut. Parhaiten tulokset kertoo kuitenkin peili. Se omakuva on muuttunut melkoisesti helmikuusta.
Eniten tuo massan tiputtaminen on tuonut helpotusta juoksemiseen ja leuanvetoon.
Re: Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
kolistelija
Se on kyllä melkoistaa ihmettelyä tuo painon seuraaminen. Minun mitoillani voisi luulla että paino pysyy paikallaan, kun ei vaan ole mistä ottaa eikä lisää tule. Silti se numero muuttuu aika paljon varsinkin silloin kun ajaa paljon ja kovaa.
Normaalisti paino on noin 67-67,5kg. Heti kovan lenkin jälkeen jopa alle 66kg ja kovan lenkin jälkeisenä päivänä paino on lähes 69kg kun neste jostain syystä kerääntyy oikein kunnolla.
Kovien vetojen jälkeen varsinkin jalkojen glykogeenivarastot on aikalailla nollissa, jolloin isolla määrällä hiilaria, varastoja saa ns. ylitäytettyä ja rasituksen jälkeen ne jäävät lähes kaikki kiinni, jolloin nestetäkkin kertyy ja sitoutuu enemmän.
Ennen kisavetoja kannattaakin kroppa tyhjentää parin päivän vhh/ketoosilla + pitkillä aerobisilla jolloin energiaa saa varastoitua suuremman määrän itse kisasuoritukseen. Tosin itse tätä ei kannata tehdä, mikäli ei tiedä mitä tekee ja millä/miten ja koska tankata.
Re: Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
kolistelija
En siis koe tuota mitenkään ongelmana. Painoni on pituuteen suhteutettuna sitä luokkaa että saa varastoitua niin paljon kuin vaan onnistuu. Mitään ketooseja en kyllä todellakaan lähde hakemaan...
Juu enkä mitään henkilökohtaista suunnitelmaa tuosta tehnytkään. Lähinnä vaan yleistä tietoa ajankuluksi, kun ihmettelit sitä heittelyä. :)