Tänään eka kunnon lenkki sisäänajetuilla Dillinger4 120tpi studless -renkuloilla.. Kosteassa syysmetsässä aivan järkyttävä pito, huh.. :D
edits, vertailukohtana aiemmin alla olleet floaterit ja bfl:t
edits2, ja ne jopa rullaa varsin mainiosti..
Printable View
Tänään eka kunnon lenkki sisäänajetuilla Dillinger4 120tpi studless -renkuloilla.. Kosteassa syysmetsässä aivan järkyttävä pito, huh.. :D
edits, vertailukohtana aiemmin alla olleet floaterit ja bfl:t
edits2, ja ne jopa rullaa varsin mainiosti..
No en ihmettele, kun se sisuri on sellainen mötkylä eli menee helpommin ilman imho :D
Hmm... todella hämmentävää. Meillä tuossa videosessiossa Bulldozer nousi vanteelle pikkupaukahduksella 0.4bar paineilla. Ilman saippuavettä kun se unohtui...
Mutta eturengas vaati tosiaan asennon vaihtamista koska jostain syystä ilma puski ulos renkaan ja vanteen välistä. Pyöriteltiin rengasta hieman ja sitten ilma tarrasi kunnolla renkaaseen.
Kai niissä sitten jotain vikaa on jommassakummassa. Bulldozeri oli melko tiukka saada RD:lle ja CS:lle. CS:lta kun otin pois, niin rengasmuoveja oli käytettävä.
Tuo on mulla nykyään päässä, kun renkaita nostelen :/
Snowshoeta käytin siksi esimerkkinä, kun on sama valmistaja ja ikään kuin sama rengas ja 4,7 oli noista melkoisen luikku ja 4.8 on puolestaan kai muhkeinta mitä tällä hetkellä löytyy. Jossain kusee, eikä tämä taida olla mikään yksittäistapaus. Kyllä ne valmistajat saisivat jotain järkevää aikaiseksi, mutta nyt taitaa olla vielä villi ja vapaa aikakausi meneillään jossa markkinoinnissa iso luku on aina myyvä luku. Ottaa päähän, kun pitää tehdä kattava tutkimuskierros ennen kuin uskaltaa hankkia mitään kun ei tiedä yhtään mitä saa. Kaikki pitää kuitenkin tilata, kun ei noita paikallisessa ole.
^ tämän ketjun avausviestin (oisko ollu alin) linkki vie hyvään taulukkoon, jossa ihan mitatut vs. ilmoitetut koot erilevyisillä kehillä, monesta tunnetusta renkaasta, suosittelen tutustumaan.. ;)
Ongelmarengas nostetaan vanteelle sisäkumilla ja sitten varovasti puretaan niin, että kumin toinen reuna jää vanteen reunauraan. Venttiilistä sielu pois, että ilma virtaa vapaasti. Sitte kiekko lappeelleen irtonainen reuna alas, että gravitaatio minimoi kumin ja vanteen välisen raon. Sitten vaan ilmaa venttiilistä täysillä sisään. Voi vähän kiekkoa ylösalas heilutellakkin, että tarttuisi umpeen. Mulla ainakin sellaisesta auton renkaiden täyttöön tarkoitetusta mittarikahavasta tulee aika hintsusti ilmaa verrattuna ihan perus puhalluspilliin. Olen käyttänyt lyhyttä kumiletkun pätkää ventiilin ja puhalluspillin välissä ja johan ilma liikkuu.
http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat...-tire-size.jpg antaapi "vBulletin Message Invalid Attachment specified. If you followed a valid link, please notify the administrator"
Minä lykkäsin Ground Controlin sisään Kendan sisurin kun halusin ajamaan enkä jaksanut yhtään ylimääräistä kommervenkkiä siihen kohtaan. Täytyy myöntää, että en pahemmin eroa huomaa. Muotoutuu luonnollisesti hieman huonommin epätasaisuuksiin.
No täälläkin vielä mietitään asiaa; pelottaa toi Ground Controlin vanteella pysyminen pienillä paineilla. Sisurilla siis mennään vielä.
Kokemukset munkin tubeleksista rajoittuu enskapyörään, siinä kyllä ero oli mielestäni kohtuu suuri. Juurikin maaston muotoihin muotoutumisen suhteen, josta taas seuraa parempi eteneminen. Niin pidon kuin rullaavuuden suhteen.
Ja luotettavuus puhkeamisen suhteen on se yksi seikka myös.
Pelkästään se, että tietää, että renkaassa on ilma aina sen verran, kun olet sinne viimeksi jättänyt, on aika vahva peruste. Tubeless tyhjenee silloin tällöin täysin satunnaisesti johtuen siitä, että kuivunut litku ei muodosta pysyvää sidosta kumin kanssa. Aina kun tukittu paikka pääsee elämään (ei mikään erikoisuus maastokäytössä), rengas saattaa tyhjentyä, jos sen jälkeen ei ajeta. Omassa käytössä viikon-pari saattaa paineet pysyä ja sen jälkeen varoittamatta tyhjentyä. Käytännössä joudun pumppaamaan renkaita lenkillä huomattavasti vähemmän sisureilla, kuin litkuilla.
Lisäksi väittäisin, että kevytsisurilla ja talkilla rengas rullaa yhtä hyvin, kuin litkuilla ja kokonaisenergian kannalta kevytsisuri on edullisempi, koska litku renkaan sisällä syö energiaa samalla tavalla, kuin joustopyörän vaimentimet. Kevytsisuri on myös kevyempi, kuin tubeless. Esim. yo videossa litkua laitetaan sisälle yht. puoli kiloa plus gorillaa n. 200g, sellainen toimii hyvin, mutta myös jarruttaa menoa melkoisesti ja on painavaa.
Omassa käytössä renkaat kestää aika kauan, vähintään pari vuotta, siinä aikana litkua kuivuu renkaan sisälle aika paljon ja litkua tarvitaan kokoajan enemmän, kun sisäpinta-ala kasvaa. Lisäksi monissa vanteissa sitä litkua kuivuu pysyväksi painoksi myös vanteen sisälle.
Ainoa peruste tubeleksille on se, että hyviä kevytsisureita ei löydy, eikä niitä löydykään Bud/Lou/CS-kombolle tältä mantereelta ollenkaan, mutta kun toin niitä jenkeistä, luovuin tubeleksesta erittäin tyytyväisenä: :)
https://lh5.googleusercontent.com/-w...513_194535.jpg
^Perustelut hyväksyttäneen. :)
Kuinkas on tuon kevytsisurin kestävyyden laita?
Omassa käytössä näyttää vähänväliä kolisevan vanteet, spessun sisuri on ainakin tähän asti kestäny.
Kestääkö kevytsisuri iskuja?
EDIT ja OT: ISP enskapyörässä piti muuten paineet koko talven tubeleksena. Samoin muddy maryt kesän.
Ensiasennuksesta lähtien. Ilmeisesti mukana on ollut tuurinkantamoistakin.
Kiekkoina ZTR Flow EX:t
13F pyörinyt nyt ongelmitta Fattyssa 800km. Talkit välissä. Paino 185 grammaa. Miten sitten toimii oikealla läskirenkaalla niin...?
Tuossahan tuo sitten, onneks otin koneelle talteen ;)
http://i183.photobucket.com/albums/x...t.jpg~original
Hyvin ovat sisurit kestäneet iskuja vanteelle.
29” ISP:t vuotivat minulla kyljistä tosi pahasti ja aina, kun pesun yhteydessä on erehtynyt renkaan kylkiä hankamaan, oli seuraavana aamuna renkaat tyhjiä. Myös maastossa kyljen hankaus kiveen ja pysähdys sen jälkeen saattoi johtaa tyhjentymiseen. Sen sijan Bud/Lou kyljet olivat kankaan, eikä kumin näköisiä, mutta niiden läpi ei ole litkua tullut tippakaan.
250 km aikana 13F puhkesi pari kertaa ajossa ja kerran rengas räjähti pumpatessa. Nyt on split-tube-tubeless ja ajotuntumassa sekä painossa ei ole juurikaan eroa, mutta kestävyydessä uusi setti pesee kevytsisurit selvästi.
MTBR linkki on muuttunut PDF muotoon. Tässä linkki jonka voi päivittää.
http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat...tire-sizes.pdf
Tosin siellä on aika villisti noita "arvioita", kun esimerkiksi Knardi venyy sisurin kanssa 47mm vanteella reilusti enempi kuin 85mm, yli 90mm taisi olla... mutta pitänee tarkistaa uudestaan.
Lisätieto tuohon Bulldozer tubelekseen: Stanin venttiili vaatii fyllinkiä koska ei kierteet riitä (kumitiiviste tulee niin paljon läpi) kiristämään tarpeeksi tuolla ohuella Mulefut vanteella, kun lisäsi toisen paksumman kiristyskannan niin ei vuoda venttiilin juuresta.
Käytin aika pitkään 13F sisureita talkin kanssa Bud/Lou/CS kombossa ja nyt on käytössä Q-tubes 24” kevytsisurit, kertakaan ei ole räjähtänyt kumpikaan. Myös Fattyssa oli käytössä 13F. Tällä hetkellä repussa on varasisurina 13F.
^ Olen käyttänyt paksua muoviprikkaa Stanin venttiilin mutterin alla, kumitiiviste menee hienosti prikan sisälle.
Onko tämä kyseessä vai joku muu?
Voisin tähänväliin kommentoida kans sisuri vs. tubeless -asiaa..
mulla oli alunperin omassa läskissä jotkut random sisurit, edellisen omistajan jäljiltä, puhkesi mun ajotyylillä kerran takaa ja kerran edestä, vaihdoin 13F:t tilalle.. ne puhkes kerran edestä ja kahdesti takaata..
nyt on menty tubelessina toukokuulta, runtua on annettu ja ei niin mitään ongelmia, ei burppailua eikä puhkeamisia.. teippitubeless ja 3 kuuppaa lientä, muutama kymmenen grammaa enemmän painoa kun 13F:llä, mutta rullaus ja maastoon mukautuvuus ihan toiselta planeetalta.. ei voi kun suositella!!
No taidetaan olla aika tasapelitilanteessa tässä... :)
Itse olen sitä mieltä että ajamaan pystyy molemmilla, ja sisureilla (Onza ja 13F) olen ajanut viime joulusta asti eri renkailla BFLllästä, Nate, GC ja Knardiin asti. Olen puhkaissut sisurin kisassa ja retkeilemässä, tilanteessa ja paikassa jossa EHKÄ tubelesskin olisi burbannut.
Se että ei mene ajamaan koska ei saa tubelessiä päälle niin on ... no ajamisen hukkaa :)
Ajamisen ja rullaamisen eron varmaan näkee ne jotka on ajaneet tarpeeksi molemmilla, samoilla renkailla ja samoja reittejä.
Tubeless aiheuttaa tietenkin myös lisätöitä jos pitää metsässä laittaa litkujen sijaa tuubi, tai jopa korjata pinna....
Ois hieno kuulla kun Brilleaux siirtyy Tubelesseihin Spessulla että miten tuntuma muuttuu ?
Sain minäkin ajamalla alkuperäisen sisurin rikki, se kului puhki sisurin ja ulkorenkaan välisestä kitkasta venttiilin lähellä. Sen jälkeen vaihdoin roskat renkaan sisällä talkkiin ja siirryin kevytsisureihin, mitkä muokkaavat ulkokumin muotoa paremmin, niin kestävyyden kanssa ei ollut mitään ongelmia.