Kuvia kiitos.
Printable View
Päätin jo varautua hieman talven tuloon, ja ruuvailin talvikenkiin klossit hollilleen ja CC:n kakkoskiekoille nastarenkaat paikoilleen. Arkipyörän kakkosrenkaille pitäisi vielä vaihtaa nastarinkulat.
Minua pelottaa tuo talvi. Mulla on joku outo pakko aina puskea hikeen ja hengästymiseen asti pyörällä, vaikka ei olis mikään kiire. Jotenkin se "muiden vauhtia meneminen" on niin kamala mörkö että on pakko tappaa ittensä kuntoilulla. Mites sitten kun tulee talvi? Tuohon tahtiin kun puuskutan niin joudun sairaalaan! Joku keuhkopaleltuma tai vastaava halvaus iskee välittömästi!
Vielä kun on riski että parin kilsan työmatka kasvaa lähemmäs kymmentä, niin joku aamu en pääse enää perille! Onko kellään samoja tuntemuksia? Onko häpee olla hidas (vaikka itsensä kanssahan sitä aina kilpailee)? :(
Vai oonko vaan outo?
Talvella tuntee aluksi itsensä tosi hitaasti, kun ei liikutakaan enää kesänopeuksilla. Siihen kyllä tottuu ennen pitkää.
Jos keukojen paleltuminen pelottaa, niin käyttöön joku hengitysilman lämmitin? Tekee hengästyneenä urheilusta paljon mukavampaa sitten kun on reilummat pakkaset.
Jos et jo omista sykemittaria niin hommaa sellainen. Sitten laitat sykealueen itsellesi sopivaksi ja ajelet sellaista vauhtia, ettei sykkeet karkaa liian korkeiksi. Tuolla tavoin kun ajelee, ei tuu huomioitua muitten nopeuksia vaan ajaa omaa vauhtia. Vähän sama kuin auton vakkarinopeudensäätimen kanssa... eli ei tule lähdettyä niin helposti muitten "mukaan".
Eläpä hättäile.
Kylmällä pyöräilyilmalla (kylmempi kuin -20°C) sisään menevä kylmä ilma ei ole se issue ollenkaan, ainakaan minulla, vaan ulostuleva kostea hengitysilma, joka jäätää tehokkaasti naaman. Sitä näyttää parin tunnin pyörälenkin jälkeen siltä kun olisi mies (ja pyörä) olleet pidempäänkin pakastimessa, sen verran paksussa kuurassa sitä on. Ei se oikein kylmällä ajaminen hengittelystä jää kiinni, vaan enempi varmaan ääreisverenkiertoilmiöistä, eli naaman, näppien ja varpaiden jäätymisestä. Kylmällä täällä Rovaniemellä usein jarrutellaan alamäissä, jotta viima ei kasvaisi liian suureksi.
Säätiedotuksen mukaan täällä voi huomenna alkaa talviajokausi, jos asiaa mitataan ensilumen tulolla.
-Lauri
Kohtuullisella prosentilla ihmisistä kylmä sisäänhengitysilma rasittaa kovastikin keuhkoja ja -putkia. Hengitysilmanlämmittimiä on saatavilla mutta tietty voi ihan vain olla ajamattakin jos menee liian kylmäksi.
Niin siitä talvisukkapolitiikasta vielä. Jos laitat villasukan ajokengän päälle (pieni reikä klossille) ja sen päälle neopreeni tm suojat, niin voi olla että pärjää. Pakkasilla. Villa kun ei paljon lämmitä jos pääsee kastumaan, olipa sateesta tai jalkahiesta johtuva.
Okee. Tämä syksy on muistaakseni aika lämpimänoloinen ja 16 km matkalla nyt ei ehkä ehdi paleltua vaikka ilman vaatteitakaan
:o
Jos kosteus käy naamaan, niin naaman voi suojata. Mulla on naamaa suojannut päälikerroksena balaklava, jossa aukko hengittämiseen ja silmille. Jäähuurre kertyy tuon päälle eikä poskille. Alempana kerroksena balaklavan alla mulla on parta. Samaan pääsisi kai kahdella myssyllä päällekäin poskia suojaamassa. Alkutalvesta on aina parta jäässä ja sitten kovemmille keleille tulee nuo myssyt päälle.
Balaklava ja kerros baklavaa eristeeksi.
Mitä ainetta suositte Balaklavoissa? Silkkiä? Villaa?
http://rtl.1g.fi/randomstuff/talvinaamio.jpg
Silkkihuppu, akryylivillasekoitekauluri, akryylipipo jossa fleecevuori, ja styroksikuuppa päässä. Tälle talvelle vielä lasit peittämään silmien alueen eikä varmasti naamaa palele kun viime talvena noilla pärjäsi jo -30 asteessa. Silmäripset oli toisinaan jäässä.
Mulla on toiminut vähän eri olosuhteissa useampikin materiaali balaklavassa. Tiiviiksi kudottu merinovilla on ihan ok ja kovaa tuulta vastaan voi suojautua myös kalvollisilla versioilla, joita voi olla vaikea löytää villaisina. Jo hyvin hento kerros melkein mistä tahansa materiaalista auttaa kummasti räntäkelilläkin, kun räntä pysyy vähän kauempana naamasta.
Kypärä kannattaa myös tukkia pakkaskelillä, auttaa kummasti, samoin räntäkelillä pää pysyy kuivana. Mulla oli viime talvena etuosan päällä pätkä elmu-kelmua. Keräsi joitain katseita, mutta hinta/laatu-suhde enemmän kuin ok (kesti koko talven!) ja toimivuus loistava. Asennuskin taisi viedä noin 5s ja poisto vähintään yhtä nopeaa. Tuulensuojakalvolliset pipot ovat myös poppis talvipyöräilyssä.
Mä käytän buffaa, joko merinovillasena, fleecenä tai sitten puuvillasena, mikä nyt sitten sattuu olemaan riittävän puhtaana. Samalla idealla kuin tossa ylhäällä. Mut joku kuuppa pitäis kehittää suun eteen, kun pakkasella ei enää henki kulje. Suun edessä oleva osa jäätyy umpeen ja hetken kuluttua ulostuleva ilma jäätää lasitkin. Siis sellanen, joka levittäis suun edessä olevan tilan avoimeksi ehkä poskiin :Dasti, jolloin ulostuleva ilma haihtuisi laajemmalta alueelta. Tiedä sitten miten se auttaisi jäätymiseen, mutta ainakin olisi suuta suurempi pinta-ala, mistä ilmaa haukkoa.
Suosi suomalaista: http://www.jonas.fi/tuotteet/
http://www.reittipiste.fi/images/psolarlx.jpg
Itselläni on ollut pari-kolme vuotta tälläinen käytössä (Psolar LX) ja toimii mielestäni kohtuullisesti jopa lasien kanssa. En nopealla Googlettamisella löytänyt myyjää, joten saatavuudesta vaikea sanoa.
Talvipyöräilystäkin voi varmasti tehdä vaikka miten vaikeaa ja kallista. Itse olen pärjäillyt kyllä ihan hyvin ohuehkolla puuvillakaulurilla, jolla pystyy peittämään joko pelkän kurkun tai koko naaman silmien tasalle asti. Päähän joku pipo ja kengiksi puolivarrelliset goretex kengät. Silmälasitkaan eivät ole vielä tähän mennessä liikaa häirinneet. Huurtuu kun pysähtyy, mutta pianhan se siitä itsekseen katoaa.
En tajua noita naamareita, jotka eivät peitä nenää. En tykkää palelluttaa kyseistä ruumiinosaa, varsinkin kun se loistaa sitten koko työpäivän punaisena.
Minulla on useamman talven toiminut hyvin Prisman kalastusosastolta ostettu, muistaakseni Master-merkkinen, kasvosuojallinen fleecehattu. Tuo on vähän samalla lailla muotoiltu kuin armeijan uudet (tai sitten ne tosi vanhat) kypärät, eli korvat ja niska ovat hyvin peitossa. Kun materiaali on paksua fleeceä niin tuonne kasvosuojan väliin jää nenän yli nostettunakin sen verran tilaa, että ilma virtaa keuhkoihin muuta reittiä kuin kankaan läpi. Kasvot pysyvät lämpimänä, eikä pakkasilmakaan tunnu ihan raakana tulevan keuhkoihin.
Huonona puolena se, että kovimmilla pakkasilla vaatii alle vielä tuulensuojapipon jolloin kypärä jää vähän turhan ylös päälaelle. Toisaalta onhan siinä sitten kaksi pipoa pehmentämässä kolausta.
Omani on jo sen verran käytetty, että rupeaa haiskahtamaan melkein heti pesun jälkeen. Pitääkin käydä katsomassa, että vieläkö näitä myydään.
Lumella-ajelukausi avattu. Eksyilin Keskuspuistossa ja löysin itteni Maununnevan lumenkaatopaikalta. Ehtiiköhän kaikki sulaa ennen uutta lunta?
En usko että ehtii...
Iltalehtien otsikot näyttivät lupailevan "superkylmää talvea", ja ensilumiennustuksetkin tais olla jo...
Viime vuonna taisivat ehtiä lumet jotenkin sulaa ennen uusien tuloa, vaikka silloinkin tuli lunta aika reippaasti. Tänä vuonna kyllä jättää vähän mietityttämään - eilen kun ajelin tuon saman lumenkaatopaikan ohitse, niin lunta näytti olevan vielä pari metriä jäljellä. Toisaalta joistakin toisista kohdin tuo paikka taisi olla jo sulanut pohjaa myöten.
Sääennusteen mukaan täällä pääkaupunkiseudullakin pitäisi piakkoin näkyä yöpakkasia.