^Ok, aivan, juu, kattelin ensin niitä pistosuojanauhoja sekä muita ideoita netistä. Olisin varmaankin hakenut pistosuojanauhat, jos olisi ollut helposti saatavilla tyyliin motonetissä, xxl:ssä tms.
Printable View
^Ok, aivan, juu, kattelin ensin niitä pistosuojanauhoja sekä muita ideoita netistä. Olisin varmaankin hakenut pistosuojanauhat, jos olisi ollut helposti saatavilla tyyliin motonetissä, xxl:ssä tms.
Olisikohan tämä "Tour" versio (https://www.bike-discount.de/en/buy/...2-reflex-31701) vielä varmempi kuin tavallinen Marathon Plus? Olisi 5mm smartguardin lisäksi vielä hieman nappulaakin.
https://cdn.verk.net/images/51/2_359206-408x369.jpeg
Nimimerkki: sepelin uhri taas aamuisella työmatkalla
Saattaahan se ollakin, mutta luulenpa että ennemmin ajaisin kevyemmän eli kapeamman sortin nastarenkailla (esimerkiksi Winter tai Nicetrac jos niitä jostain löytää) laittaisin käytössä oleviin renkaisiin pistosuojanauhat (jotka eivät ehkä nekään pysäyttäisi tappajasepeliä mutta hidastaisivat sitä sen verran ettei työmatkalla tai lyhyellä lenkillä joutuisi rengashommiin) tai kokeilisin jotain isonappulaista gravelrengasta.
PS Et sitä erikseen maininnut, mutta jos rituaaleihin ei ole kuulunut renkaiden silmäily päivän päätteeksi tai lenkin jälkeen, "voi syyttää itseään". Lainausmerkit ovat tosin paikallaan (1) koska ei kukaan jaksa joka kerta käydä renkaanpintoja läpi sillä tarkkuudella mitä vaadittaisiin ja (2) koska edes pakkomielteisyyttä lähenevällä huolellisuudella ei päästäisi rengasrikoista.
Monta sepelikautta ajettu siten että takana 32mm perus marathon ja edessä 35mm mara winter 240 nastalla. Sisurilla molemmat. Useita talvia mennyt yhdellä tilastoreiällä. Näistä kumeista en käytännössä tee mitään ennakoivia tsekkauksia uponneista kivensärmistä. Helmikuussa taaemman kulutuspinta saavutti jonkun kriittisen rajan ja 3 kertaa kahteen viikkoon oli särmä käynyt sisurin sisäpuolella. Juurisyy siis se että en syksyllä laittanut uutta kumia vaan halusin katsoa miten vanhalla onnistuu. Tällä yhdistelmällä maltilliset paineet ja riittävä kulutuskerros ovat avaimet huolettomuuteen. Ukko varusteineen noin 100kg, matkaa 200 km/vko Hki-Espoo-Hki.
APaavon kombo lienee aika toimiva, kun investoi joka syksy uudet ulkokumit, niin luulisi olevan aika huolettomia kilsoja sen puoli vuotta mitä sepelikausi kestää. Siispä ensi kaudella yritän olla hakkaamatta päätä seinään mukavuudenhaluisena kevyemmillä renkailla vaan kärsin raskaamman ajettavuuden ja nastojen ropinan sillä toiveella, että rengasrikot menee käytännössä nollaan.
Virittelin GK Slicksejä nastojen tilalle ja löysin syksyn taistelun voittajan renkaan sisältä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...26793697c4.jpg
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Tosi tappaja! Harvoin näitä näkee omin silmin kun käyvät salakavalasti kelpo kulkijan kimppuun pimeässä.
Tämän ketjun viestissä #1203 ihmettelin, ja samalla siunasin, että miksiköhän tänä talvena ei ole sepelin aiheuttama rengasrikko pysäyttänyt matkantekoa käytännössä kertaakaan - siis toistaiseksi. Esitin koko joukon syitä, ja taivaankappaleen tähtien asennon lisäksi veikkaan nyt sitä, että muistan tarpeeksi usein tarkistaa litkujen määrän renkaassa. Kaikissa talvikulkimissa on litkut sisällä ja todella nopeasti se desi sieltä katoaa eli toisin sanoen hommat hoituvat, mutta eipä tuo neste itsekseenkään lisäänny. Minulla on siis todella ammattimaisesti laadittu excel-taulukko, josta tarkistan koska olen viimeksi tarkistanut/lisännyt nestettä. Ja vielä yksi selitys voisi olla se, että käytän myös stansin race-litkua etenkin kevyemmin suojatuissa gummeissa, ja se tuntuukin paikkaavan erityisen tehokkaasti.
Lammyn tavoin olen virittelemässä GravelKingin slicksejä näinä päivinä, kun on jo kevättäkin rinnassa. Mutta perus-GravelKingit (koossa 40 edessä ja 36 takana) saavat minulta mairittelevan arvosanan, edellä mainituin varauksin, tämän talven sepelikäräjillä.
Ihanaa ettei tarvitse taas vähään aikaan teeskennellä nastarenkaiden oivallista rullausta todeksi.
Päässäni tietenkin kalvaa muisto syksyn tapahtumista...
Olipa muuten taas harvinaisen v*******en projekti saada Slicksi hyllylle.
Sepelin puhkomassa nöyrästi sisäkumi.
En vielä uskaltanut uutta asentaa litkuineen.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Tämän talven sepeliflättiupdate: 1.
Työmatkoilla edelleen reikiä nolla Donnelly EMP 60 tpi + Schwalbe SV18 -yhdistelmällä. Lenkeillä edelleen reikiä edelleen nolla Donnelly MXP TLR tubeleksena. Challengen Strada Bianca Pro + lateksisisuri -yhdistelmällä pääsin Hesasta Masalaan, kun oli jo sepeli takarenkaasta läpi, joten noi jää odottamaan sepelittömämpiä aikoja.
Joku muistaakseni kehui täällä ettei ole tullut rengasrikkoja WTB Riddlereillä. Ostin syksyllä Gravel-pyörän jossa on Riddlerit, alle 50 km ajon jälkeen (sisäkumeilla) tuli 1. flätti. Talven aikana nastarenkailla ei ongelmia. Nyt keväällä asensin Riddlerit tubelesseina, toisessa oli niin iso reikä ettei paikkantunut litkulla, paikkasin sen renkaan sisäpuolelta sisärengaspaikalla. Hiukan yli 100 km ajoin taas ongelmitta mutta tänään tuli samalla lenkillä 3 eri reikää jotka kyllä litku tukki mutta aika hitaasti ja ilmaa täytyi lisätä. Ei kovin luotettavilta tunnu sepelikaudella nuo renkaat. Minulla olisi toisesta pyörästä jääneet 35mm Gravelking SK:t, onko mielipiteitä olisiko noissa parempi pistosuojaus?
Maantiepyörässä on GP 4000S II-renkaat, tekisi silläkin jo mieli ajella mutta sepeli arveluttaa. Varastossa olisi myös sileät Gravelkingit jotka sopisi tuohon pyörään, kumpikohan näistä on paremmin pistosuojattu?
Itsellä täsmälleen samat kokemukset! Ostin "gravelin", jossa Riddlerit alla ja en tosiaan päässyt kuin karvan alle 50km kun flätti iski sorapintaisella ulkoilureitillä. Heivasin kyseiset kumit sen ensimmäisen lenkin jälkeen varaston nurkkaan. Contin Contact Spikeillä ei yhtään rengasrikkoa sepelikaudella.
Mulla vastaavat kokemukset Riddleristä, nappaa sepelinjyvän tehokkaasti nappuloiden väliin ja jauhaa sitten läpi. Voi riippua sepelilaadusta. Tavallinen sora ei tee mitään.
Saatoin olla minä. Painelin Riddlereillä ympärivuotisesti menemään useamman tonnin ilman yhtään rengasrikkoa kunnes olivat kuluneet slickseiksi. Vaihdoin WTB Venturet alle ja napsahti kaksi rengasrikkoa viikon sisään. Nyt alla testimielessä tällaiset: https://www.continental-tires.com/bi...speed-king-2-2
Samaten itsekin päässyt ilman rikkoja Riddlerillä, tubelessina, tosin kilsoja vain ~650 takana.
En voi sanoa, että renkaat ois päässy mitenkään helpolla maaston tai käytön suhteen, ehkä oon vaan onnekas :)
Millaisilla paineilla muuten ajatte kun teillä poksuu kumit noin kovasti ja minkä kokoinen Riddler?
Mulla on 37mm Riddlerit, painetta n. 4 bar kun olen aika painava.
37c Riddlerit myös, painetta 2-2,5bar, kuski painaa alasti 83kg.
4bar kuulostaa kyllä todella pinkeältä renkaalta, en ihmettele että menee sepeli helposti läpi.
Mulla 74kg, 37mm n. 2,5bar ja toisessa pyörässä 45mm n. 2bar. Ekaan yhdellä viikolla kolme reikää jolloin vaihdoin nastoihin, jälkimmäinen on puhjennut sepeliin vain kerran mutta ei juuri sepelillä ole sillä ajeltukaan. Toisen kerran siihen tuli snakebite kun hyppäsin alamäessä olevasta pompusta liian isosti :)
Molemmat siis sisurilla.
Olet suhteellisesti vain hieman painavampi mutta rengaspaineesi ovat 60-100% suuremmat.
Jos kiekoissa riittää sisäleveyttä tukemaan rengasta niin koittaisin ajaa pienemmillä paineilla.
Paineissa on toki mukana paljon henkilökohtaisia mieltymyksiä siitä miltä rengas tuntuu alla.
Tsekatkaapa litkunne ja pistosuojanauhanne - juorujen mukaan Hesalan sepelikausi on alkanut. Jokohan ne aloitti suolaamisenkin....
Lainaus yksivaihteen puolelta:
Lainaus:
So it has begun: Hakamäentien pohjoispuolella oleva kevyenliikenteenväylä sepelöitiin äsken ainakin matkalta mansku - koskelantie. Hieman tuli jänniä tilanteita vastaan siitä ajaessa.
Taas mennään siis.
Tiedustelutietona myös se että Vantaalla vihollinen on käynyt hiekottamassa ainakin sen Kirkkotieltä Keravanjoen yli Siltamäen ulkoilupuistoon vievän kelvisillan kannen.
(Helsingin puolella ei ainakaan Tuomarinkylän siltaa siinä Tapaninvainion uimarannan kohdalla ollut hiekotettu.)
Päiväkumpu - Havukoski- puusilta ja
Haltialan Keravanjoen ylittavä silta hiekoitettu.
Sent from my SM-A405FN using Tapatalk
Toimiiko Trail tai Enduro-rengas tappajasepeliä vastaan? Olen koittanut löytää tietoa renkaiden nappuloiden korkeudesta, esimerkiksi Vittoria Martellon ja Mazzan, mutta en ole löytänyt. Normaalin maastorenkaan 2-3mm korkea nappula ei estänyt rengasrikkoa, mutta mietin että jos nappulan korkeus olisi 5-6mm se voisi jo estää. Talvella voisin myös ottaa näytteen tappajasepelistä ja mitata pisimpien liuskeiden mitat.
Minkäslaisen loppuarvion kuormaliinapatentti sai?
Harkitsin takarenkaan Schwalben päivittämistä Winter K-Guardista Marathon Winter Smartguardiin, eli Schwalben asteikolla pistosuojaus kasvaisi 3/7 -> 7/7, mutta liekö hinnan väärti, jos sepeli tulee joka tapauksessa läpi.
Taas ensilumen tultua jokseenkin kaikille teille levitettiin sepeliä, lumi suli kaikki pois ja nyt piikit paljaalla asfaltilla. Päivälenkin jälkeen tarkistin renkaiden kivitilanteen, takana vanha romu maraplus josta jo näkyy monin kohdin se "plus" värikäs kumiseos, siihen oli uponnut kymmenkunta terävää sepelisäröä, mistä tahansa tavallisesta renkaasta noista joku olisi mennyt jo läpi, tästä ei koskaan vielä yhtään! Edessä on contin gator ja siinä kulutupinta oli ja on täysin sileä - ei yhtään kivenmurusta pinnassa!
Molemmat 32-622 kokoa, omalla tavallaan hienoja renkaita molemmat sepeliä vastustaessaan.
Levittäneet väylille kivenmurikoita ja nyt ajettava pitkään moisilla väylillä ja vielä lumettomilla. Muutaman päivän sisällä kaksi ikivanhaa regasta tuhonneet, ei mitään haittaa, mutta kun ei nastoillakaan ole mukavaa ajaa, niin hain tällaisen samanlaisen jäykkälankaisen pariksi sepeliä kestävän renkaan välikauteen, näyttää sietävän näitä tappajiakin!
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...oran-rengas-28
Ajoin viime talven, kun sitä lunta ei tullut näillä Schwalbe Marathon plussalla noin 3000 km siinä hiekotusaikana ilman mitään ongelmia. Niillä oli ennen syksyä jo ajettu muutama tuhat. https://www.schwalbe.com/en/mtb-read...athon-plus-mtb
Nämä oli ja on odottamassa jos lunta ja jäätä tulisi: https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro