Ja jos ei muutu, iskari huoltoon.
Printable View
Ja jos ei muutu, iskari huoltoon.
Kokeilin säätää sitä. Ihan - asennossa se vähän vielä tekee sitä ja ihan + asennossa tekee paljon. Voiko itse tehdä muuta vai pitääkö viedä huoltoon?
Eiks sen pitäs olla päinvastoin. Plussalla potkii vähemmän.
Jommin kummin mutta saako tuon probleeman itse korjattua?
Osaatteko sanoa suuntia millä momentilla takaiskarin linkuston laakerit ja akselit tulisi olla kiinni? Mulla on Konassa yksi akseli ei meinaa pysyä kiinni vaan löystyy joka lenkillä. Liian tiukkaan kun vääntää niin haittaa jo jouston toimintaa kun hankaa kiinni. Ajattelin laittaa oikeaan momenttiin ja kierrelukitetta jos auttaisi.
Ainakin Ibiksessä oli yllättävän pienet momentit. Ylälinkut 6Nm, alalinkku 10Nm. Lukitetta vaan peliin!
Edit: 242 Loctite pelas itsellä hyvin.
Pieneltä kyllä kuulostaa mutta eipä iso momenttikaan voi toimia. Loctiteä löytyy mutta momenttiavain täytyy hommata.
Löysin netistä manuaalin jousituksen säätöön mutta en momentteihin. Osassa laakereita momentit lukee kyllä pyörässä mutta ei kaikissa.
Eikö ne oikeat momentit saisi Konan teknisestä tuesta tjsp. Ei ole kiva vetää kierteitäkään pas2 ja nythän sulla selvästikään ei ole tarpeeksi kireällä. Jos pääsee nuljuamaan ei ole hyvä juttu sekään.
Ai niinhän se olikin :o:)
Juu, 160 in-lbf on abuut 18Nm joka on vähän enemmän "alueella".. :)
140 Nm linkuston pultille.... :D
140Nm linkustolle olis aika kova, avaimeen about metrinen varsi ja 14kg voimaa. Kokeilkaa joku ja kertokaa miten kävi?
Tätä kun lukee, en yhtään ihmettele että käytetyistä pyöristä löytyy niin paljon nylpättyjä ruuveja.
Olen asentamassa 1 1/8 suoraputkikeulaa tapered runkoon.Adapteri on, mutta mikä laakeri tuonne alapäähän kuuluu 1 1/8 vai 1,5?
Katso valmistajan sivulta minkälainen laakeri runkoosi kuuluu (integroutu, semi-integroitu, ulkoinen ja onko niitä vielä mutakin)
Tämä keskustelu on hyvä muistutus ettei vaan oikeasti kysy tai ainakaan sokeasti usko mitään mitä täällä palstalla suositellaan, Jeesus 140 kiloo metrin varren päässä eli palttiarallaa 10 kertaa enemmän kuin esim. auton vanteisiin pitäs laittaa. Mä en ole fillarissa ikinä yli 40 Nm suosituksia nähnyt ja se on yleensä keskiön laakereille tai redin kampisarjan akselipultille.
En katsonut tarpeelliseksi tehdä uutta aihetta, joten kysyn asiaa tässä ketjussa. Minulla on pyörässäni Rock Shox Reba RL 29 vm 2013 etujoustokeula. Kuinka paljon keulan tulee joustaa silloin kun se on lukitusasennossa? Tuntuu että keula joustaa melko paljon siinäkin asennossa ja ehkä enemmän mitä aivan uutena.
Yksi takaiskarin kiinikkeistä oli löystynyt ja kun kiristin sen ja ilmasin uudelleen ongelma korjaantui.
Onko muita helppoja O rengas korvikkeita kun tuo nippuside?
Mihin momenttiin ootte kiristäny takalinkuston? Mondrakerin Foxy R siis kyseessä ja pultteina 6mm ja 5mm.
Vit saat prkl. Lenkin alussa 2kk sitten huollatettu/säädetty fox float drcv iskari päästi kaikki öljyt pihalle paluuvaimmennuksen säätimen välistä.
Melkonen kilposen työmaa fiilis.
Tämä ongelma selvisi, eli mistä klappi johtui. Rakenne on siis sellainen että iskarin kiinnityksen ylä- ja alapään metallitapit menee runkoon prässätyn metallisen puslan, keraamisten laakeripuslien ja iskarin päihin puristettujen pallolaakereiden läpi. Ensin vaihdoin keraamiset puslat koska niissä oli pientä välystä. Sitten aloin epäilemään rungon metallipuslia, koska tappi heilui niissä melko paljon. Juttelin asiasta etelän leirillä yhden ruotsalaisen fillarimekaanikon kanssa joka korjaa myös iskareita työkseen. Hän vahvisti Meridan viestin, eli että tapin kuuluukin heilua rungossa/rokkerilinkussa noin paljon. Hän myös sanoi että vika on noissa pallolaakereissa. Vaihdoin uudet (ja samalla iskarin tiivisteet sisälle) ja vot - pallolaakereissahan se vika olikin ja klappi hävisi. Itse en osannut epäillä niitä koska tuntuivat käsissä heiluttelemalla tiukoilta.
DT Swiss´n sisäkalujen ja noiden pallolaakereiden vaihtoon on paljon erikoistyökaluja. Niitä ei tarvita, pallolaakeritkin saa puristettua ulos silmukoista ruuvipenkissä pienen hylsyn avulla. Sisäpuolen tiivisteet tulisi vaihtaa manuaalin mukaan vuosittain. En kyllä ymmärrä miksi jos ilmat pysyy sisällä ja iskari pelittää.
Arvoisa raati.
Seuraavaan, mielessäni olevaan kysymykseen en ole löytänyt vastausta. Kun kierrejousi/öljykeulaa huolletaan, eikö siihen lisätä öljyä vaimenninpuolelle lainkaan yläpuolelta? Oheisessa ohjeessa (http://bikemagic.com/gear/how-to/mou...servicing.html) laitetaan alapuolelta vaimentimeen hiukan öljyä, desilitran verran, mutta ei yläpuolelle, kuten moottoripyörien haarukoihin laitetaan. Ja käsitin tekstistä, että tuon öljyn tarkoitus, kuten jousenkin puolelle lisättävän öljyn, on lähinnä voidella. Mutta mikä iskarissa vaimentimena toimii, ellei tuo öljy?
Kuuluuko noihin laittaa vaimennusöljyä? Pyörä on Nishikin X29 vuodelta 2002. Haarukka on alkuperäinen ja valmistajasta ei ole mitään havaintoa....
Oliskohan öljyvaimenettu keula vai elestomeerija jousi keula .kait siinä joku tarra on minkä valmistajan keula on
Oliskohan öljyvaimenettu keula vai elestomeerija jousi keula .kait siinä joku tarra on minkä valmistajan keula on. vanhemmissa Nisikin juhla malleissa ei ollut kuin elastomeeria ja jousi johonka riittää vaseliini liukuaineekksi, sitten oon nähnyt joitain keuloja joissa on öljy vaimennus ,mutta ei avaus mahdollisuutta.
Miten paljon Rockshoxissa tuon jänis vs. kilpikonna -nupin pitäisi kääntyä? Tuntuu kääntyvän tosi herkästi ja ehkä vain 1/4 kierroksen matkalla. Tuo muovinen kääntöjuttu on sen verran heiveröinen, että kysyn ennen kuin yritän vääntää kovempaa, että onko se kaikki säätövara tuossa vai pitääkö sitä vain vääntää reilusti kovempaa?