^Vector tuottaa pyörityksen dynamiikasta kohtuullisen massiivisen setin tietoa. Onko tämä sitten 200 euron arvoinen lisä, on toinen juttu...
Printable View
^Vector tuottaa pyörityksen dynamiikasta kohtuullisen massiivisen setin tietoa. Onko tämä sitten 200 euron arvoinen lisä, on toinen juttu...
Myöskin itse polkimen rakenteessa voi olla eroa. Esimerkiksi dura vs ultegra polkimissa on eroa laakeroinnissa, joka selittää osaltaan duran korkeampaa hintaa.
Niin se podin puuttuminen vector 3:sta on jonkin arvoinen lähinnä ettei sitä vahingossa hajota
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
^Ei sitä kyllä ykkösestä tai kakkosestakaan vahingossa hajota. Tietysti jos pyörällä alkaa kikkailemaan tai ajamaan maastossa, niin sitten se on vaarassa.
Voisiko joku ystävällisesti antaa ohjeet ja ihan suomenkielellä Stagesin wattikammen käyttöön otosta, täytyy ilmeisesti ensin päivittää kammen ohjelma
ja muuta? On kyllä ohjeet mutta ei suomeksi, sanakirja kyllä varmaan auttaisi mutta jos näin saisin ohjausta niin iso kiitos.
Ja tuo app näyttää pariston tilan myös, kuten taitaa iso osa ajotietokoneistakin (ainakin varoittaa loppumisesta).
https://watteam.com
Hinta ainakin kilpailukykyinen, miten lie muut ominaisuudet?
Bikeradarin testin mukaan Shimano Dura-Ace R9100-P tehomittaria alkaa saada ensi kuussa.
http://www.bikeradar.com/road/gear/c...-review-51582/
Tilasin viikko sitten Favero Assioma polkimet Clever Training sivulta, kun sai 10% alennuksen dcrainmakerin koodilla. Perjantaina laittoivat viestiä, että saavat kuorman pian ja laittavat eteenpäin.
Katellaan millon saapuu ja pitääkö arvostelut paikkaansa!
Suunnitelmissa on ostaa tehomittari ja nyt kun olen suunnilleen viikon selaillut arvioita ja varmistanut valmistajilta yhteensopivuutta shimanon 105 voimansiirron kanssa olen rajannut vaihtoehtoni quarqin dzeroon ja power2maxin NG ecoon. Jälkimmäinen pikkaisen halvempi, mutta en osaa muuten tehdä eroa noihin. NG tulisi rotorin 3D kammillq ja quarq heidän alumiinikammilla. Ajattelin täältä vielä kysellä kokemuksia ja suosituksia ennen lopullista ostopäätöstä.
Varmista myös, että kammet ovat yhteensopivat keskiön kanssa. Esimerkiksi Power2maxilla on kaksi versiota Rotorin kammista: 3D30 (30mm akseli) ja 3D24 (24 mm akseli).
Mulla on ollut käytössä NGEco Rotorin 3D30 kammilla kolme viikkoa nyt. Ensivaikutelma on hyvä. Näin lyhyessä ajassa on toki vaikea sanoa mitään sen kummempaa. Joskus kun tekee kalibroinnin manuaalisesti, niin saattaa tulla pari kertaa virheilmoitus.
Itse en ostanut uusia eturattaita vaan olin ajatellut käyttää pyörässä olevia. Pieni eturatas ei kuitenkaan ollut yhteensopiva pultinreikien kohdalla olevien urien takia, joten täytyi ostaa uusi. Ison eturattaan kammen taakse jäävää tappia piti myös lyhentää. Olisi päässyt helpommalla laittamalla eturattaat samaan tilaukseen.
Asentaminen oli helppoa, ja siihen löytyi hyvät ohjeet mm. power2maxin youtube-sivulta. Ruuvipenkki helpottaa asentamista. Etuvaihtaja täytyi myös säätää asentamisen jälkeen.
Quarq Dzeroa en tunne kovin hyvin, joten en osaa sanoa onko se NGEcoa parempi tai huonompi. Siitä ilmeisesti näkee jalkojen tehotasapainon. Tämän ominaisuuden voi käsittääkseni ostaa päivityksenä NGEcoon tulevaisuudessa.
Olet varmaankin lukenut Dcrainmakerin artikkelit molemmista tehomittareista?
Minulla ollut myös tuo ngeco nyt vajaan kuukauden. Rotor 3d24 kammilla ja spider 110-S eli siihen sai pultattua shimanon rattaat kiinni. Kasauksen jälkeen vaaka näytti painoa 779g (170mm kammet + spider + 53/39 da 9000 rattaat).
Mittari on toiminut ok, mutta muutaman kerran olen saanut garminiin low battery ilmoituksen. Jännitemittarin mukaan patteri ei kyllä ole lähellekään tyhjä, joten en oikein osaa sanoa, että mistä se johtuu.
Kiitti vastauksista! Olen joo noi dc rainmakerin arviot lukenut ja niiden perusteella aika tasavertaiset. Millaisessa kohdassa toi patteri on ng ecossa? Saako vaihdettua ilman sählistä vai pitääki irrottaa osia?
Ilmeisesti TKe sulla ei ollut mitään ongelmia shimanon setillä, onks toi sun dura ace 5 vai 4 ruuvinen? Miten pypli mitkä eturattaat sulla oli entuudestaan? Yritän juuri välttää tollaisia yllättäviä lisäkuluja jos joku osaneo sovikaan.
Vaikea kyllä tehdä eroa noiden välillä. Osaatteko sanoa onko ng ecolla mahdollista vaihtaa saumattomasti eturattaita 50/34 ja 52/36 välillä? Molemmissa taitaa olla sama BCD, mutta vaikutttaako tehomittarin kalibrointiin? Käsittääkseni quarqilla voi vaihtaa aika saumattomasti.
Ei pitäisi olla ongelma. Power2maxin kotisivujen mukaan "Freedom to change chain rings: you can change chain rings at any time without having to worry about calibration." (https://www.power2max.de/europe/en/s...max-explained/)
Ei rattaan hammasmäärä vaikuta tehon mittaamiseen rataskeskiöstä (tai miten crank spiderin haluaakaan suomentaa). Kun ovaalirattaat alkoi yleistyä, Rotor markkinoi omia tehomittareitaan aktiivisesti täysin yhteensopivina myös ovaalirattaiden kanssa. Muistaakseni SRAM on antanut Quarqeista samanlaisen lausunnon, ettei ovaaliratas "vaikuta merkittävästi" mittaustarkkuuteen.
Se täytyy tietysti huomioida, että jotkut rattaat voi olla fyysiseltä muodoltaan sellaisia etteivät ne ole yhteensopivia tehomittarirataskeskiön kanssa.
Scade: Shimanon nelilpulttikiinnitys. Rattaat kävi hyvin spideriin kiinni ja toimii ihan samalla tavalla kuin shimanon kammissa (kun etuvaihtajan sääti).
Ne patteriherjat mulla tullut kylmällä kelillä ja sitä itsekin miettinyt syylliseksi. Itse patteriin pääsee helposti käsiksi, mutta kuten mainuttu se kansi pitää laittaa huolellisesti kiinni, jottei vesi mene sisään. Quarqissa on se patterikansi erilainen ja järkevämmän oloinen.
Kaverilla on tuollainen Quarqin Dzero, enkä ole kyllä kuullut ensimmäistäkään valitusta. Normi pulttijakoiseenhan se on kohtuullisen halpakin. Shimanon malli oli ainakin aiemmin vähän kalliimpi.
Tämä patteriluukku tuntuu olevan monissa voimamittareissa se heikoin lenkki. Shimanon uuden duran magneettijohdolla toimiva lataus kuulostaakin tosi järkevältä systeemiltä. Ainoa vaan, että saakohan tuohon vaihdettua edes huollossa uutta akkua, jos vanha pääsee hiipumaan.
Quarq Dzero on ollut käytössä useita kuukausia ja aluksi antoi muutamia satunnaisia todella kovia tehopiikkejä kun oli Garmin Edge 810 näyttönä. Vaihdoin Garminin Wahoo Elemnt Boltiin eikä sen jälkeen ole sekoillut millään tavalla ja toimivuus on ollut suorastaan loistavaa. Patteriluukku vaikuttaa myös jämäkältä ainakin verrattuna Stagesiin.
Ajelin useita vuosia Stagesilla ennen Quarqia ja päädyin vaihtamaan, koska jostain syystä oma vasen jalka on huomattavan paljon vahvempi kuin oikea ja Stages vääristi tehoja. Oma mielipide on se, että jos haluaa vähänkin ”varmempaa” dataa niin ehdottomasti kannattaa valita ns. kokonaisvoimamittari eikä vain toiselta puolelta mittaavaa. Kuitenkaan jalkojen tasapaino ei eri tilanteissa välttämättä ole aina 50/50.
Tehomittari harkinnassa niin mitkäs tehokammet on yhteensopivia SHIMANO SMBB7141B PRESSFIT bottom bracketin kanssa? Pyörä on Lapierre Xelius. Olen aika kuutamolla noista keskiö standardeista niin saattaa olla tyhmä kysymys mutta kun ei ole tietoa niin ei ole.
Kiitokset avusta! Päädyin nyt Power2maxin NG Ecoon Rotorin 3D24 kammilla. Ei tuntunut juuri muita merkittäviä eroja löytyvän Quarq:n ja NG Econ välille kuin, että Quarqiin olisi pitänyt vaihtaa myös keskiö, hinta olisi ollut kalliimpi ja Power2maxin huolto on lähempänä.
Varmaan hyvä ratkaisu. Alkaa jo olla sen hintaisia että voi hommata molempiin fillareihin eikä tarvitse (tehopolkimia) siirtää edestakas.
Täytyypä päivittää omat huomiot Look/Polar Kèo Powereista, joita olen verrannut Tacx Neon tuottamaan dataan. Tähän saakka tehon mittauksessa on ollut vakio n.15W ero Neon ”eduksi”, jota pidän luotettavampana tehon mittarina (molemmat lupaa 1-2% tarkkuuden). Perusajossa (n.0,2kW) tämä on tarkoittanut n. 7-8% eroa polkimien ja Neon välillä. Viime viikolla yksi kaveri osti yllättäen mun maantiepyörän ja jouduin virittämään rouvan fillarin sisätreenipyöräksi. Yllättäen Neon ja Kèo Powerit alkoivat näyttämään samoja tehoja. Olen ajanut nyt n. 10 uudella setupilla ja tilanne on pysynyt vakiona. Esim. sweet spot harjoituksessa 30min vedoissa keskiarvotehon ero oli 1-2W. Tämä oli toki mukava korjaus, mutta jäin miettimään mistä se voi johtua...? Uskon että mittauksen muutos tulee polkimista, ei Neosta.
Kokoonpanossa muuttui seuraavat:
Fillarin runko: Scott Foil 10 -> Foil 15 (HMX-NET kuitu vaihtui hiukan joustavampaan HMF-NET kuituun).
Osasarja (huomio voimalinjassa/kammissa): SRAM RED10 -> Ultegra 6800 Di2. Molemmissa 172,5mm kampisetti. RED kammet kuitua vs. Ultegran alumiinia. Kummassakin oli elinkaaren puolivälissä oleva ketju-ratassetti. RED:ssä standard vs. Ultegran compact kampisarja.
Tanko ja kannatin: Kuitu -> Alu
Lisäksi eri satula.
Itselläni on sellainen perstuntuma, että kampien jäykkyysero voisi olla syy tähän muutokseen. Ajatuksia?
Sent from my iPad using Tapatalk
Minäkin mietin joskus, että miten keskiön ja kampien mahdollinen jousto vaikuttaa tehomittarin näyttämään. Ja onko jouston vaikutuksella enemmän vaikutusta polkimista, kammesta vai keskiöstä mitattuun tehoon? Tai mikä on ero toisessa päässä powertabin navalla tai neolla?
Meni koneistajan laskentatehoille niin hankalaksi, että lopetin ajattelun ja aloin vaan polkea :)
Eiköhän tuossa selitys tule polkimien kiinnitykseen käytetyistä newtoneista. Ainakin Garmin polkimet ovat tarkat oikeasta kireydestä.
Tänäkin on käynyt mielessä, mutta Kèo Powereiden osalta ei pitäisi olla merkitystä. Niissä ei ole erityistä ohjeistusta polkimien kiinnityksen kireydeksi (vain akselin asento merkkaa). Ja kun lopullinen kiristys hoidetaan polkimen puolelta vastamutterilla, ei tuota momenttia voi tarkasti edes asettaa.
Olen myös irroittanut ja kiinnittänyt polkimet omaan fillariin nn kertaa, enkä ole huomannut eroa tehon mittauksessa.
Mutta, kuten Paaton totesi, on parasta vaan polkea... [emoji106][emoji28]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuli mieleen, että usein oletetaan esim. 172,5mm kammet merkistä riippumatta saman mittaisiksi. Vaan onko ne? Todennäköisesti on, sunnuntaina aivot vaan heittää omituisia ajatuksia.
Sent from my iPad using Tapatalk
http://www.bikeradar.com/road/news/a...l-bikes-43061/
Red22 kampi, käsittääkseni sama kuin exogram 10sp kampi on ollut jäykempi kuin DA 9000. Ultegran mainitaan olevan hieman jäykempi kuin DA mistä ei kuitenkaan ole mittaustulosta.
Eli ei se Redin kampi mitenkään löysä ole verrattuna Ultegraan.
Minkälaisia lukuja teillä tulee suunnilleen kun/jos teette zero offset kalibraation trainerroadissa? Jos joku on vielä tehnyt power2maxin (ng ecolla) niin kuulisin mielelläni. Eilen tosiaan pääsin testailemaan ekaa kertaa uutta tehomittaria ja muuten teholukemat ”vaikuttivat” ihan järkeviltä, mutta noi zero offset arvot vaikuttivat vähän ihmeellisiltä kun mielenkiinnosta tein muutaman kerran peräkkäin. Pääosin heittelivät siinä 1200-2000 haarukassa, mutta välillä tuli jotain 4000+ lukuja. Tosin testasin myös kahdell peräkkäisellä zero offset arvolla (n. 1500 ja 4000+) ja samalla kadenssilla ja vaihteella teholukemat eivät kyllä hirveästi eronneet toisistaan. Myös kineticin inride (kalibroituna) antoi suht samoja (ehkä 5-10W alhaisempia) lukemia, joskin tietty reagoi vähän eri vauhdilla muutoksiin tehossa.
Zero offset -lukeman vaihtelualue riippuu tehomittarimallista (siis käytännössä siitä, miten valmistaja on halunnut esittää triviaalin kalibrointiarvon käyttäjälle) ja tarkka vaihteluväli riippuu mittariyksilöstä. Jos mittarin käyttöohjeessa käsitellään tähdellisiä asioita, siellä kerrotaan mm. mikä on normaalia zero offset -vaihtelua ja mikä on normaalin vaihtelun ulkopuolella.