Kernaasti myös siitä "ruikkimisesta":D
Printable View
En. :D
Aivan selkeä testihän tuo oli. Toinen natisee melkein heti ja toisen orkkis voitelu kestää viikkoja. Ei kaikkea tartte testata Excelin ja trainerin avulla...
Et ainakaan minun, merkkituotteissa on laaduntarkkailua, osalla enemmän kuin nonamella ja laadun vaihteluväli on pienempi, joten satunnainen noname voi olla paljon parempi tai paljon huonompi kuin merkkituote. Mitään varsinaista todistusaineistoa tai mittaustilastoja en huomannut postauksessasi, anteeksi vajavainen huomiokyky.
Muutaman vuosikymmenen takaisia ohjeita. Kerran tuli ketjuja keiteltyä, sen jälkeen en enää saanut jostain kumman syystä levittää herkullista lämmitetyn moottoriöljyn tuoksua keittiöön. En ymmärrä.
[IMG]https://img.aijaa.com/m/00677/14894601.jpg[/IMG]
Luulo (uskomus) ei ole tiedon väärti. Nykyään on niin paljon ”vauva.fi”-foorumiuskovaisia, että oksat pois. Ainakin nuorten (joihin itse kuulun) keskuudessa. Ei kuulu nyt sinällään tähän ketjuasiaan, vaan ihan yleisellä tasolla. Myös miespuolisia ”blondeja” löytyy paljon. Muun muassa some kutistaa monen (nuoren) maailmankuvaa [lähdettä ei ole, mutua].
Valitettavasti näin. Enkä mitenkään v*ttuile.
Sori OT.
Mutta itse asiaan. Squirttia olen käyttänyt nyt kohta puoliin pikkupullollisen. Keväällä taisin avata pullon ja viiden pyörän ketjuja on tullut voideltua. On kyllä mielestäni hyvää tavaraa. Ei ole itselläni sotkenut ketjuja. Laitan voidellessa tipan per ”rulla”.
Ketjuja pesen, kun se näyttää rujolta tai alkaa hiukan rutista sinne hypänneestä liasta. Sitten taas huolellinen kuivaus, vaikka päivän yli ja uusi voitelu. Täpärissä olen kierrättänyt kahta XX1-ketjua, 3500 km alkaa kohta puoliin olla paketissa per ketju, eikä ketju ole vielä kulunut puoleen prosenttiin. Osasyynä pitkään kestoon on voitelu ja pesu tarpeen mukaan ja toisena osana hyvä ketju.
Sekä että. Riippuu tilanteesta.[emoji6]
E. Nopealla vilkaisulla löytyi muuan James Robert Flynn, joka on älykkyystutkija. Hänen mukaansa on nimetty Flynnin ilmiö, jossa ihmisten väestötason älykkyystulosten keskiarvo nousee ajan myötä. Nyt kuitenkin viime vuosikymmenten aikana keskiarvo on alkanut tutkimusten mukaan pudota (https://www.researchgate.net/publica...entally_caused). Edellisen lähteen lähdeluettelosta löytyy lisää Flynniä ja muuta aihetta liippaavaa, jos kiinnostaa.
Pahoittelut taas OT. Tähän loppui.
Eilen vaihdettiin velipojalle ketjut. Eipä ole nähtävästi hiveän usein huoltanut ketjuja. Ketjulla (Ultegra/XT) oli ajettu yleisajoa elikkäs kaikkea työmatkasta kevyeen maastoajoon tonnin verran, ehkä vähän reipas ja oli kulunut heittämällä 0.75 rosenttiin. Ehkä siitä huollosta olisi jotain hyötyä.
Tätä on pohdittu täällä aiemminkin: olisi mielenkiintoista ajaa kahdella pyörällä samoilla voimansiirroilla samoissa keleissä samoja ajoja siten, että toista huoltaa ja toinen on huoltamatta. Näistä katsoisi, miten voimansiirto kuluu.
Minä olen käyttänyt sekä öljyjä, että vahoja ja osa on toiminut ja osa ei. Nyt kun olen enemmän alkanut ajaa sisällä, olen huomannut, että öljyt roiskuvat vaikka kuinka kuivaisi ketjun öljyämisen jälkeen, vahoja en ole kokeillut kun pitkiin aikoihin en ole muita käyttänyt kuin itse tekemääni parafiinin ja parafiiniöljyn seosta. Enää en tahdo jaksaa sen kanssa askarrella. Mikäs aine olisi sellainen, joka pysyisi ketjussa eikä roiskuisi pitkin kämppää kun ajaa trainerilla?
No sama aine, eli squirt.
Squirtilla ei ainakaan pahasti mene pieleen. Antaa kuivua ketjun pintaan niin ei pitäisi ainakaan roiskua. Hieman jotakin vahaklimppejä saattaa tippua trainerin alle, mutta nämä saa helposti pyyhittyä ilman liuotinta.
Itse olen ottanut ketjuista aina tehdasrasvat pois. Lähinnä siitä syystä kun ketjun otan paketista pois se tuntuu kädessä tahmaiselta joka on antanut minulle sen mielikuvan että saattaa lika tarttua herkemmin, tuo mielikuva voi toki olla täysin väärä todellisuuden kanssa mutta noin olen tehnyt, myös Squirt jonka ketjurasvaa käytän kehottaa ohjeissaan poistamaan tehdasrasvan degreaserilla, tuo on toinen syy miksi poistan tehdasrasvan. Mutta jokaisella on omat kokemukset ketjun voitelusta ja lupa on tehdä niin kuin on parhaaksi nähnyt ja metodeja on lupa muuttaa sen mukaan kun parhaaksi näkee.
Pitäis oikein jo miettiä valmiiksi mitä noihin Campan ketjuihin laittaisi kun aika koittaa. Talvi ajetaan trainerilla joten jotain sotkematonta.
Jemmasta löytyy:
-REXiä
-Squirttia
-Weldtiten TF2 (ei spray)
-CRC sitkostettua voitelyöljyä(en ole koskaan ketjuihin kokeillut, vois mennä sisäkäytössä?)
Minuakin kiinnostaa miten Squirtin kanssa oikeasti pitäisi menetellä. Pidin X01 ketjuja asetoonissa, ravistelin vähän välilä. Sitten vasta paikoilleen ja squirttia.
Riittäisiköhän että saisi pinnasta pois vanhat rasvat, ja tehdasrasvat jäisivät rullien sisään? Varmaan. Katsotaan nyt kauan tämä kestää, ja kokeillaan seuraavalla että antaa tehdasrasvojen olla rullissa.
^Itse pyyhin uusista ketjuista vain siitä päältä jarrukliinerillä ne ylimääräiset tahmat pois. Toki sitä tahmaa jää sitten sinne linkkujen sisäpuolelle, mutta omissa ajoissa tuo on toiminut. Muutenkin olen aika laiska öljyämään ja pesemään. Oikeastaan ainoa vähänkään säännöllisempi huolto on silikonisprayn käyttö iskareiden ja hissitolpan liukuputkissa. Aina esimerkiksi märällä ajon jälkeen kuivaan liukuputket ja laitan silikonisprayta. Pyörän pesen vain jos se on savinen.
Joo-o, aika jankkia kerää Muc-Offin Wet. Ei taida olla sataa kilometriä edellisestä kerrasta kun puhdistin rissat ja taas ihan sellaisessa mustassa tahnassa. Nyt sitten Holmenkoll:ia tilalle. Tosin en putsannut ketjuja mitenkään perusteellisesti, joten vielä tämän ensimmäisen kerran jälkeen en anna Holmenkoll:ista mitään arvioita.
Tämän aamuisen pakkanen taisi olla liikaa Squirtille, ehkä kova vaha mureni matkalle, sillä lievää tahmailua vaihtaessa oli havaittavissa ja kerran ketju ei suostunut tulemaan pois isoimmalta takarattaalta kitkalukko päällä -ei ole aiemmin osunut moista kohdalle. Saattaa olla, että ketjukin alkaa olla kulunut, sillä nyt takana on 2100 km, josta reilu tonni soraa.
Jos kelit jatkvat tällaisina, niin kylmä kelin Squirt odottaa ketjuun pääsyä. Menneenä talvena pakkasvaha oli jo koekäytössä, mutta pakkasia ei juuri näkynyt.
Tosiaan jos ketjut on huonossa rasvassa, niin isolta rattaalta ei tipahda kitkajarrun kanssa. Sramissa tuo on kai aika yleistä, mutta huomasin saman shimanossakin. Sähköt poistaisi tämänkin ongelman...
^^ja^. Mikä on kitkalukko ja kitkajarru?
^Shimanolla chain stabilizer, vaikeuttaa säädettävällä kitkajarrulla vaihtajan häkin liikettä toiseen suuntaan. Maastomalleissa ja maantielle malleissa Ultegra RX ja GRX.
Kiitos. Aina oppii uutta vanha koirakin. Ilmeisesti joku uusi ominaisuus?
^Lämpimästä.
Paljonko oli pakkasta? Minullakin on tuota pakkas-squirttiä, mutta vielä en ole huomannut mainitsemaasi ongelmaa. Ketju jäykistyy kyllä.
^Mittari näytti paria astetta. Mutta tuskin joku yksittäinen kohdalle osuva ongelma on pelkästään esimerkiksi voitelun puutetta, mukana sopassa on koko voimansiirron näkemä aikaisempi elämä.
En osaa sanoa vielä. Lähden lämpimästä, ja harvoin on ollut (muistaakseni) normi squirtistä ongelmaa -10°C lämpötilasta runsaan tunnin lenkillä.
Mä olen käyttänyt vain normisquirttia talvellakin. Kuskin pakkasraja on tosin vain kymmenen.