On kunnolla kiinni.
Kyllähän sinne valon saa näkymään, mutta täytyy varmaan hommata toinen rakotulkki, ei sitä muuten saa mitenkään kiristettyä niin että jää molemmille paloille raot.
Printable View
Tutulta kuulostaa. Onko jarrulevy suora? Uusissakin voi olla heittoa. Laita kummallekin puolelle väliin jotain niin paljon kuin saat vain mahtumaan. En tiedä, mikä on rakotulkki, mutta tuota varten on olemassa ihan apuväline, jossa tulee metallilevy kummallekin puolelle. Silmämääräisesti onnistuu varmimmin lopulta, mutta se vain vie joskus ikävän paljon aikaa.
0.1mm kuulostaa tosi pieneltä väliltä levyn ja palan välissä. Mitä jarrut on kyseessä? Meneekö männät oikeasti kunnolla sisään?
Jotkut käyttävät vanhaa pankkikortin kulmaa tai vastaavaa. Muttei välttämättä toimi, jos rako on oikeasti noin pieni. Jotain muuta häikkää on.
Yksi mahdollisuus on voidella männät. Elikkä pumppaa toisen puolen mäntää pihalle, muttei pullauta ulos, voitelee mineraaliöljyllä ja painaa takaisin. Toinen puoli sama homma. Silloin saa männät toimimaan jouhevammin. Saattaa meinaan uutuuttaan olla kuivat ne männän ympärillä olevat liikettä jarruttavat ”o-renkaat”.
Sitten yksi ehdotus on edelleen ilmaus. Voihan olla, että tsydeemissä on ilmaa. Se tarkoittaa, että männät eivät puristu niin paljoa kuin puhtaalla öljyllä, kun ilma puristuu seassa kasaan. Ja vastaavasti jarrun päästäessä männät eivät palaudu niin paljoa kuin puhtaalla öljyllä, kun ilma laajenee.
Voi olla liikaa jarrunestettä järjestelmässä, kuten omassa käytettynä ostetussa oli. Silloin mäntiä ei pysty painamaan perille asti sisään.
Lääke:
- löysätään kahvasta täyttöruuvia
- painetaan männät sisään
- tässä vaiheessa huomataan, että olisi kannattanut laittaa rätti tms. kahvan ympärille, ettei yli pursuavaa öljyä valuisi kahvoille, teipeille ja lattialle (ei sitä tosin kovin paljon sieltä tule, joitain tippoja lähinnä)
- kiristetään täyttöruuvi
Kannattaa ennen operaatiota laittaa pyörä sellaiseen asentoon, että täyttöruuvi on varmasti ylimmässä kohdassa, muuten saattaa mennä ilmaa järjestelmään.
Satulan löysäämisessä kannattaa jättää vain sen verran löysää,että pinnat ovat vastakkain, mutta liikkuu juuri näppivoimin. Sitten painetaan "jarrupohjaan" ja palautetaan, pyöritellään kiekkoa ja katsotaan laahaako ja miten valo näkyy. Säädetään käsin raot kohdalleen jos laahaa. Kiristetään lopuksi ja koeajetaan.
Uutena jarrupalat ovat paksut ja vapaa liike pientä.
Joskus palojen välinen palautusjousikin voi vikaantua.
Kannattaa katsoa ettei satula siirry kiristettäessä ja estää se.
Lukitsen jarrukahvan tarranauhalla, nippusiteellä tms "paineet päälle" kun kiristän jolloin molemmat kädet vapaana. Toisella pidän satulasta kiinni ja huomaan jos siirtyy.
Koita vielä painaa ne männät aivan sisään esim. rengasmuovilla, niiden pitäisi mennä aika tasan sen jarrusatulan pinnan kanssa. Kyllä sitä tilaa tulisi enemmän olla.
^ Vaikka kysyjä on työntänyt männät jo parikin kertaa sisään eri metodein, niin tosiaan niiden kyllä pitäisi mennä niin sisään, ettei levy mistään kohtaa ole lähelläkään paloja, edes uusilla paloilla.
Onko kysyjä koittanut pumppailla mäntiä osittain pihalle, voidellut mäntien kyljet ja työntänyt takaisin sisään?
Jos laahaa vaan toiselta puolelta, on todennäköisesti säädettävissä. Jos molemmilta, on tehtävä mahdoton.
(edellyttäen että tietää miten tekee mutta sehän selviää youtubesta)
Eipä vaan tule. Kokeilin ilmausnippa aukastuna työntää mäntiä sisäänpäin -> ei mitään apua.
Tässä kuva missä näkyy tilanteet. Ensimmäisessä kuvassa niin että hieman laahaa, ja toisessa 0.15 ja 0.20 rakotulkit tiukasti palan ja männän välissä. Eli siis tuossa jarrukahvaa ei paineta edes! No kun hommasin tuon toisen rakotulkin niin sain nyt kiristettyä niin että eturengas jo pyörii vastustelematta. Ainoastaan yhdessä kohdassa levyä pikkasen suhahtaa, eli se ei ole ihan 100.0% suora, mutta taitaa tuo nyt olla ok..
https://img.aijaa.com/m/00848/14835056.jpg
https://img.aijaa.com/m/00520/14835057.jpg
Ei tuossa ole muuta vikaa kuin se, että männät eivät painu tarpeeksi sisään ja palat jää liian lähelle levyä. Vie liikkeeseen korjattavaksi, kyllä ne Shimanoissa painuu sisään kun vaantää vaan voimalla.
Nyt tuli muuten mieleen, että parisen viikkoa sitten oli kaverilla samaa vikaa halvemman pään Shimpoissa. Säädöllä ei saanut ollenkaan paikalleen ja männät eivät palauttaneet. Ongalmaksi siunaantui ilma satulassa(, jota ehdotin jo aiemmin). Eli koitappa tehdä ”täysilmaus” eli ilmaus kuten autoissa. Eli kahva vaakatasoon ja kuukuppi paikalleen, satulan päästä ilmausnippa siten, että ilma pääsee karkaamaan satulasta ylös päin ruuttaan. Eli satula ikään kuin vinoon kyljelleen, riippuen vähän jarruista.
Ja tietysti palat pois paikaltaan ja se keltanen ilmauspalikka väliin. Vedä muutama kerta öljyä ees taas, paitsi vedä uudet öljyt läpi, jos vanha on tummaa.
Sitten on tietysti vaihtoehtona hommata ohuemmat palat tai levyt. Jos ei niilläkään korjaudu, niin sitten on ilmaa tsydeemissä tai männät nihkeet. Päässä tai toisessa.
Sram Force eTap AXS hydraulijarrut, ei suostunut männät säätymään lähemmäs paloja millään, vaikka ilmattu, tuntuma hyvä ja tehokin, ja molemmat männät liikkui. Vasta kun satulat herkisteli painemalla mäntiä ulos&sisään, etusatulan kohdalla varmaan 20 kertaa, alkoi homma toimia. Pakasta vedetyt jarrut&kahvat. Onhan toi toimenpide kuvattu huoltomanuaalin ongelmaselvitysosiossa, mut kuinkahan yleistä että uudet jarrut on "jumissa"? Etusatulasta meni myös jarruneste vaihtoon ilmauksessa, kun letkusta alkoi tulla vaalea mujua/sakkaa. Osoittautui koostumukseltaan jonkinlaiseksi rasvaksi, mitä lieneekään. Takasatulasta sitä ei tullut.
Tää on täysin hihasta vedetty arvaus. Voisko olla että kokoonpanovaiheessa ei ole mennyt öljyä kunnolla mäntien ja satulan väliin ja se on sitten siinä seisoskellut varastoinnin ajan, niin on päässyt jumahtamaan vähän. Ei liity sinänsä pyöräilyyn, mutta monesti pitkään seisoneet mekaaniset osat tahtoo jumitella jos ei ole pitkään aikaan liikkuneet ja varsinkin jos öljyä ei ole yhtään välissä.