Kisaisemman maantiepyörän ohjaus on liian hätäinen sorahommiin. Kyllä sillä hiekkatietä ajaa, mutta ei se mitenkään kivaa ole. Oikea gravelpyörä on ihan ok ajettava kapeammallakin kumilla.
Printable View
Kisaisemman maantiepyörän ohjaus on liian hätäinen sorahommiin. Kyllä sillä hiekkatietä ajaa, mutta ei se mitenkään kivaa ole. Oikea gravelpyörä on ihan ok ajettava kapeammallakin kumilla.
Jep, mä mä olen ihan väärä henkilö ottamaan kantaa tohon heräilevään gravelin tarpeeseen. Mulla oli maantiepyörä joskus 2010 paikkeilla yhden kesän, jonka jälkeen totesin, että se ei todellakaan ole mun juttu. Mun neuvo olisi, että myy maantiepyörä/t pois ja osta hyvä graveli, mutta jos sä haet itsellesi perusteluja n+1:lle, niin onnistunee helposti noin. :)
Mitä Grifoilla graveloimiseen tulee, niin kokeilu ei maksa ihan hirveästi (jos ne saa mahtumaan nykyiseen pyörään olemassa olevilla kiekoilla). Yllättävän usein mulle päätyy gg-lenkeille alle vanha pyörä Grifoilla Stigmatan sijaan, jossa siis 42 mm Herset. Puolensa molemmissa ja molemmilla se on omalla tavallaan hauskaa.
Niinhän se varmaan menisi, että ”graveliksi” viritetyllä maantiepyörällä olisit nopeampi niillä sileillä sorapätkillä, mutta hitaampi karkeammilla ja gravelilla päin vastoin. Toki täysin tietämättömänä siitä, että millainen se sun maantiepyöräsi on. Vaihtelevalla lenkillä keskinopeudessa tuskin olisi sellaista eroa, että sillä on mitään merkitystä. Se, että kummalla se on hauskempaa, riippuu preferensseistä ja siitä, että mistä päästä haluat kompromisseja tehdä. Kompromissi graveli on joka tapauksessa. Helpommissa gravelkisoissa maailmalla näkyy maantiepyöriä podiumeillakin.
Grifo HTLR:n nappulat on itseasiassa aika matalat ja se rullaa yllättävän hyvin jopa asfaltilla. Verrattuna Strada Biancaan ne nappulat tekee yllättävän paljon heti, kun alusta on yhtään pehmeää tai tarvii pitoa johonkin suuntaan. Ja se 300 tpi -runko on jonkin verran smoothimpi kuin gravel HTLR:ien 260 tpi. Chicanesta on nyt tullut HTLR-versio myös, joten jos haluaa pysyä pykälän verran maantiepainotteisemmassa speksissä, niin sitten se olisi se.
Juu. Omia päätöksiä omista lähtökohdista nämä ovat.
Minulla nyt löytyy xc:n ja maantiepyörän väliltä selkeä aukko, jonka täyttäminen vaatii rivakoita toimenpiteitä:)
Oletko jko kuullut gravel pyöristä? Ne ovat kuulemma tosi suosittuja nykyään :)
^Nääh.... All-road bike on kuuminta hottia nyt.
Tai sen grävelin rinnalle semmoinen.
Niin ja onhan toikin ihan hyvä taktiikka luoda tarpeita itselleen, että ostaa maantiepyörään leveät kiekot gg-hommia varten ja kiekkojen tilaamisen jälkeen toteaa, että tilatuilla kiekoilla ei mitkään järkevät renkaat itseasiassa mahdukaan siihen pyörään, jolloin pitää saada pyörä niille kiekoille :)
Mulla kävi kieltämättä justiinsa tuo mielessä, kun huomasin ettei resolutet enää mahdu uusien kiekkojen kanssa alle.
Onneksi maantiepyörä menee kaupaksi ja saa paneutua tuohon flatbargravelointiin.
Mä olen ymmärtänyt että all-road bike on yhdenlainen gravel bike. Eli kyse on siitä että fillarivalmistajat ja niiden markkinointiosastot ovat vihdoin havainneet sen mikä esimerkiksi Fillarifoorumilla on ollut päivänselvää jo vuosia: gravel kattaa niin valtavan laajan alan erilaisia teitä ja polkuja ja gravel-fillarointia harrastetaan kovin erilaisilla motiiveilla ja ajotavoilla, ettei voi olla olemassa kaikkeen ja kaikille sopivaa gravel-pyörää - eikä edes ihannekuvaa sellaisesta.
Joten kävi niin että ensin eri valmisajien fillareita tyypiteltiin ja jaettiin eri alakaegorioihin ja sitten monilta valmistajilta alkoi löytyä uutuuksia useampaankin.
Toisaalta aivan luonnollinen kehitys ja toisaalta melko normaali ilmiö.
Samaan tilanteeseenhan päädyttiin maantiepuolellakin jo aikoja sitten. Ja sielläkin saattoi fillaristina ja kuluttajana joko lähteä siitä että valitsee pyörän joka parhaiten vastaa hänen tarpeitaan ja mielihalujaan - tai katsoa että itse asiassa tarvitsee erityyppisiä ajojaan varten useamman saman yläkategorian pyörän.
.
Tästä on nyt käytössä toinen versio, eli ostaa foorumikiekot, peruuttaa ne ja käyttää näin saadun ylimääräisen rahasumman uuden gravelin pesämunaksi. Gravelin hinnaksi siis muodostuu täten gravelin hinta - kiekkojen hinta.
^ all-road pyörä olisi sitten varmaan maantiepyörä + "kevytgravel". Kyllä valmistajat yrittävät löytää erilaisia tulokulmia varsinkin tuohon endurance-gravel välimaastoon= allroadiin, kun se yleisellä tasolla käsittääkseni aika myyvä alue.
^^ Sitähän se on. Markkinamiesten pitää vain keksiä uusia termejä ja kategorioita.
Ei tarvi pidättää henkeä. Seuraavaan graveliin käytän nimittäin ne ylimääräiset rahat mitkä säästin kun en tilannut uutta Madonea
lisäys: Sellaista huomiota vielä että pyöriä on nyt kuitenkin jo kohtuullisesti tarjolla kaikissa hintaluokissa, enteileekö jo yleistä kysynnän laskua
Onkos All-road maantiepuolen hybridi, siis ei missään oikein hyvä?
Sveitsiläisen hiusinstituutin tutkimuksen mukaan BMC Kaiuksen omistaminen lisää omistajansa menestystä 15,67% ja pysyvää onnellisuutta jopa 34,72%. Soita 0800-KAIUS ja tilaa itsellesi Kaius alkaen vain 999,- euroa kuukaudessa. Toimi nyt heti, tarjous voimassa vain rajoitetun ajan.
Mikä lienee riittävän hyvä harrastajalle? Lähes kaikki kohtuuhintaisetkin nykypyörät tarjoavat parempaa ajettavuutta kuin joskus kolmekymmentä vuotta sitten olleet huippufillarit.
Laskettelupuolella on tullut tarjolle all-mountain sukset, joilla pärjää riittävän hyvin eri tyyppisillä rinteillä tietyin rajoittein. Tietysti fillarihifistelijän näkökulmasta pitäisi olla jokaiselle rinteelle, lumi- ja laskettelutyylille omat suksensa... tulee painava suksipussi kun reissuun lähtee ja tiedossa on kevyttä offaria ja rinnelaskua eri tyyleillä. Riittäiskö neljä paria suksia, että käytössä on aina oikein hyvä väline?
^Parempi ajettavuus tietenkin näkökulma kysymys. Oma eka kunnon maantiepyörä jotain reilu 30vuotta sitten oli Cinelli SuperCorsa täydellä SuperRecordilla ja tuubeilla, sikanopea, herkkä, kylläkin kuski oli nuori ja tehokas mutta...
...Jos vertaa nykyiseen niin vaihteita melkein tuplat 1x systeemilläkin, jarrut pitää säällä kuin säällä ja olennaista, renkaita löytyy joka lähtöön ja ne KESTÄÄ!
Itse tullut viimeisinä vuosina siihen tulokseen kun tästä enää nuorru ja kunhan kuntokin pysyy edes jonkinmoisena niin riittä yksi (toistaiseksi) täydellinen pyörä, juuri itselle sopiva!
Pitänee laittaa tilaukseen. Olikohan nuo xdr yhteensopivat :)
Jätän nyt tämän tähän.
Kuuntelin eilen Cyclingtipsin Nerd Alert lähetyksen. Siinä oli juttua uusista pyöristä mm. Domanesta ja Kaiuksesta. Kritiikkiä sai ainakin Domanen ja muiden pyörien hinta, graveleiden täysintegrointi (integroinnissakin on hyviä ja huonoja ratkaisuja) ja Kaiuksen ohjaamon leveys.
Muuten olivat sitä mieltä , että suurimmalle osalle kuluttajia "maantiepyörä jossa leveämmät renkaat" olisi se oikea ratkaisu gravelointiin jos nyt ajatellaan pyörien tosiasiallista maastoa ja käyttöä. Pyörissä (samoin kuin monissa muissa asioissa) ihmisillä on tapana ostaa liian isoa, leveää ja järeää suhteessa omaan tarpeeseen, joka sitten saattaa osittain pilata tekemisestä sen nautinnon.
Yhtenä teemana oli myös markkinoiden hyytyminen, ja huolta kannettiin erityisesti pienistä liikkeistä jotka ostaneet varaston täyteen ehkä jopa vääränlaista tavaraa.
Tästä on hyvä palata Kaiukseen, joka mielestäni paperilla on oikeinkin hieno ja mielenkiintoinen kapistus pl. hinta. Minusta se kuitenkin näyttää Teammachinen kalleimmalta versiolta ja ainakaan itse en ostaisi sitä gravelpyöräksi, ehkä yhden pyörän ratkaisuksi, jossa pääpaino maantiellä.
lisäys: jotenkin epämääräisesti se on minusta liian "hieno" maastoon/graveliin, vähän kuin kallis kaupunkimaasturi valkoisilla nahkapenkeillä erä- metsästys-hevostrailerin vetoautoksi tms.
Kaiuussa toki se ohjaamon leveys ja täysintegrointi on pelkästään sen jengin ongelmia joka ostaa yli kymppitonnin pyöriä.
Koko myös vähän askarruttaa: taulukon mukaan 58 olisi oikea, mutta siinä 38mm pienempi stack ja 5mm pidempi reach kuin mun punaisessa pyörässä. Jossa ei todellakaan ole mikään slämmätty -12,5° 110mm pitkä stemmi. Mahtaisikohan tämä osittain pilata tekemisestä sen nautinnon... Koon 61 runko koon 47 stemmillä osin ratkaisi tätä ongelmaa, mutta onko se jo liian pappafit tällaiseen pyörään. Olisiko sitten vaan parempi köpötellä Domane tai Endurace kaupoille.
Vähintään yhtä tärkeänä juttuna, en tiedä olenko valmis keltaiseen pyörään. Toisaalta kiekkojeni siniset dekaalit sopisi varmasti sen kanssa paremmin kuin tuon punaisen pyörän jossa ne nyt on. Ne siniset dekaalithan olisi tietysti pitänyt irroittaa ennen tämän hirvityksen kasaamista, mutta Kaiuun ostamalla säästyisi siltäkin vaivalta.
Tähän haluaisin uskoa, mutta usko on harvemmin riittänyt. Onko muita huomioita asiasta?
En ole vielä painanut sitä kuuluisaa tilausnappulaa. Omilla spekseillä, (yö)sähkövaihteet eli 1x11/12, etuhaarukan kiinnityspisteet ja sellaiset 50 mm rengastila aivan ehdottomat, ja tarjolla tällä hetkellä koossa XL ja hintaluokassa 3-4 t € käytännössä vain Canyon Grizl CF SL 6 eTap . Tähän mennessä olen tottunut, että pyöräkaupoilla oltaessa on ollut vaikea rajata edes kolmeen vaihtoehtoon ja niiden kanssakin ovat yöuneet kärsineet. Toki tiedän, että tuo etuhaarukkavaatimus on sangen rajaava ja että saahan niitä erikseenkin ostettua.
ONE tai TWO olisivat ei-keltaisia.
Vielä paremmin ne sopisivat valkoisen tai turkoosin kanssa.Lainaus:
Toisaalta kiekkojeni siniset dekaalit sopisi varmasti sen kanssa paremmin kuin tuon punaisen pyörän jossa ne nyt on.
Jos rahalla selviää jonkin askareen tekemisestä niin antaa mennä.Lainaus:
...Kaiuun ostamalla säästyisi siltäkin vaivalta.
Kaiuksen geometriataulukot herättää vähän epäilyksiä. Niiden mukaan 01 Onessa olisi lyhyempi reach kuin 01 Twossa ja 01 Threessä, mikä kuulostaa erikoiselta. Onen integroidun hytin mittoja ei ilmoiteta, mutta halvempien mallien tangon reach on normi 77mm. Niin tai näin, jos hankkii pyörän ystävällisestä kivijalasta niin Twon ja Threen stemmin saa varmasti vaihdettua lyhyempään.
Kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin että kun rungon reach on sama kaikissa mutta stemmit pidempiä halvemmissa malleissa. Annettujen tietojen perusteella halvempien pyörien hytti olisi 20mm pidempi, mikä ei kuulostaa virheeltä. Ellei sitten kalleimman mallin tangossa ole vastaavasti pidempi tangon reach, jolloin reach kahvoille olisi sama.
Jos nuo sun antamat luvut pitää paikkaansa, niin aika vaikea rakentaa tuosta sopivaa pyörää. Eli pituus jossain 185-190 cm, ja tarvit pyörän jossa
stack 630 (muokattu) + spacereita
reach 460 sisältäen stemmin pituuden
saat kyllä pyörän säädetty spacereilla ja ministemmillä tuohon, mutta jos lyhentää stemmiä 5-6 cm alkuperäisestä /suunnitellusta niin ei minusta lainkaan hyvä ratkaisu.
Oletko ihan varma tuosta reach luvusta, tai onko satulan paikka tosi takana tai lyhyet kädet/yläkroppa tai ajoasento mallia pysty