Ainakin minun viime kelvilenkillä tai siis edellisen lenkin kelviosuuksilla kohtaamistani pyöräilijöistä 150% oli täysiä idiootteja, tavalla tai toisella, monet useammallakin.
Ainakin minun viime kelvilenkillä tai siis edellisen lenkin kelviosuuksilla kohtaamistani pyöräilijöistä 150% oli täysiä idiootteja, tavalla tai toisella, monet useammallakin.
Ei voi pitää paikkansa, prosentteja on vain 100!
Ehkä Firlefanz kohtasi myös itsensä ja se sai aikaan reaktion, jolla ihminen pyrkii suojelemaan itseään ikäviltä asioilta.
Ehkä loput 50% oli mielikuvituspyöräilijöitä.
Jos on jo valmiiksi negatiivisesti tuleviin kelvikohtaamisiin asennoitunut, niin mielessä pyörii jos jonkinmoista ninjaa ja koheltajaa.
On niitä pakko olla enemmän! Sijoituskonsulttini neuvojen mukaan johdannaisiin sijoittamani summa tulee tuottamaan kuudessa kuukaudessa vähintään 400%!
PS Ojalan laskuopin mukaan puolet + puolet + puolet = puolitoista (kuten MRe aivan asiallisesti totesi) ja puolitoistahan on yhtä kuin 150%.
PPS En toki väittänyt että *kaikki* kelvillä kohtaamani pyöräilijät ovat idiootteja! Noin 80% on ihan fiksuja ja ehkä jopa 20% kerrassaan erinomaisen fiksuja.
Ajelin eilen Keskuspuistossa kohti kotia. Pasilan jälkeen lähdin ohittamaan tien oikeassa reunassa kävelevää jalankulkijaa, kun ohitse pyyhälsi heppu sähkömaasturilla. Vauhtia tyypillä oli arviolta 45 km/h. Koska kadenssi oli luokkaa 60, epäilen, että vauhti tuli sähköstä (voi toki olla, että tyypillä oli ratapyöräolijän reidet, mutta ehkä ei siitä kuitenkaan ollut kyse).
Ymmärrän oikein hyvin, että tuollainen sähkömopo on kiva kapistus. Sitä en ihan tajua, että sillä pitää tulla vaarantamaan kelvillä kulkevien turvallisuus.
Huomasitko ennen ohitukseen lähtöä katsoa, onko takaa nopeampia tulossa vai luotitko siihen, ettei kukaan ole sinua nopeampi ja siksi voit siirtyä vasemmalle ilman, että varmistat selustan?
Katsoin - kuten aina teen, koska en tosiaankaan ole pitäjän vauhdikkain polkija - mutta en tajunnut pöllömäisesti kääntää päätäni 180 astetta, jotta olisin nähnyt tuon mopoilijan. Nopeuseroa oli kuitenkin se n. 20 km/h.
Tätä voi olla hyvä spekuloida enemmänkin. Tarkat yksityiskohdat puuttuu, joten täytyy olettaa.
Lähdit siis ohitukseen, jolloin takaa tulija ohitti sinut nopeuserolla 20 km/h eli 5,5 m/s. Kun taakse pitää katsoa hyvissä ajoin ennen kuin lähtee ohitukseen, mielestäni pitää katsoa käytännössä 180 astetta taakse, jotta näkee kunnolla eli tietää, ettei ohituksen alkaessa ole ketään tulossa eli ettei kiilaa toisen eteen. Tuolloin näkökentässä on pitkä pätkä tietä. Kun ohittaja ehti ohittaa sinut ennen kuin itse ehdit ohittaa jalankulkijan, on tuo ollut aika lähellä sinua.
Eri asia on se, että näkee nopeamman, mutta arvioi sen nopeuden väärin. En siis puolusta tuollaista nopeutta varsinkaan tilanteessa, jossa ohitettava selvästi valmistautuu ohittamaan jalankulkijaa. Mutta usein tilanteissa on kyse vähintään kahden osapuolen toiminnasta ja sillä ei ole merkitystä, että toinen on tehnyt enemmän väärin. Sillä on merkitystä, että itse toimii oikein.
Ihanaa, että sain (ehkä) puolittaisen synninpäästön tilanteesta.
Tilannetta tosin ei olisi pitänyt edes syntyä, sillä sähkömopoilijan ei olisi kuulunut olla koko kelvillä. Ja se tässä on minusta se varsinainen ongelma.
Useimmissa pyöräilijän kohtaamissa ongelmissa ei autonkaan pitäisi olla sen kuljettajan toimesta siellä, missä se aiheuttaa ongelman.
Toki näin. Vielä ei tosin ole osunut kohdalle autoa, joka olisi Keskuspuistossa kaahannut ohi.
^Vastaan on tullu kapealla reitillä mutkan takaa aika kovaa. Viimeviikolla ohitin EKP:n reunamilla moottoripyörän.
--
Woltin lähetiksi ei näemmä tarvi paljoa tietää pyöräilystä .. manskulla Jopon kanssa pyörätien vasenta reunaa haahuili. Kiva sitten ohittaa oikeelta kun ei tiedä pysyykö se siellä vasemmalla ..
Joskus voi myös itse indikoida omat tekemiset. Itse kerron takaa tullessa, että "ohitan vasemmalta" tai "ohitan oikealta". Ei tarvitse sitten edellä kulkijan arvuutella kummalta puolelta joku sujahtaa ohi.
Tuntuu näitä palstoja lukiessa, että ongelmia välillä oikein haetaan, jotta päästään kommentoimaan. Autoilijana, pyöräilijänä, koirankusettajana sekä perus tallustelijana tulee aika ajoin itsekin syyllistyttyä liikenteessä huomaamatta tai ajattelemattomuuttaan väärään toimintatapaan. Eiköhän sitä joskus satu kaikille.
Olen hyväksynyt sen, että maailma ei ole täydellinen. Ei edes kelvi. Ei kait se maailmaa kaadu, jos joskus joutuu fillarilla kiertämään taksin puskurin tai koirankusettajan. Merkkaamattomat kelviremontit ja muut killerit tietty ovat erikseen, mutta aika usein tuntuu kyse olevan enemmänkin periaattesta kuin ongelmasta itsestään.
Snadi peili stongan päässä ratkaisee taaksevilkuiluongelman. Miksiköhän niin harva fillari on varustettu peilillä? Maantienlaidassakin on kiva olla selvillä takaa tulevista autoista saati sitten kelveillä, missä takaa saattaa tulla nopeampia aika yllättävästikin.
Kun muistaa ettei ole yksin liikenteessä ja ettei ole Euroopan nopein ja ajaa koko ajan sen mukaisesti, niin mihin sitä peiliä oikein tarvitsee?
Muuten olen näin aamuäreänä sitä mieltä että herrat ja rouvat oikealla asenteella kelvillä pyöräilevät voisivat lukea otsikon uudestaan ja miettiä mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan. Vaikka hyväksyykin sen että kukaan meistä ei ole täydellinen ja että kaikki tekevät virheitä ja ajaa sen mukaisesti, niin silti voi auliisti myöntää että tarkoituksellisen ajattelematon tai systemaattisen kusipäinen käyttäytyminen liikenteessä ei vain ärsytä vaan myös rasittaa. Toistuvien kokemuksien kertyminen alkaa vähitellen painaa sielua ja silloin saatetaan ajoittain tarvita avautumista.
Kunnioittava ja ihaileva katse niiden suuntaan jotka todella ovat pystyneet kohottautumaan kaiken sellaisen yläpuolelle, mutta rehellisesti sanottuna en osaa olla suhtautumatta hivenen epäillen silloin kun joku kehuu siihen kykenevänsä. En ihan suoraan väitä että heistä jokainen on tekopyhä teeskentelijä, mutta ymmärtäisin jos joku niin haluaisi sanoa:cool:
^Totta kai meistä jokainen ärtyy liikenteessä, ollaan sitten kelvillä tai sen ulkopuolella. Harvoin mulla vaan ko. ärtymys ylittää julkaisukynnystä, vaan asia menee sinne "sattuu ja tapahtuu"-laariin.
Sitten taas tuntuu että jollakin nämä asiat jäävät mieleen hautumaan eikä niistä päästä yli kuin oksentamalla paha olo sosiaaliseen mediaan. Jos päästään silloinkaan. Toivottavasti kuitenkin kyllä.
^ Sulla toisaalta on matala julkaisukynnys monessa muussa ketjussa - ja kenties tässäkin ketjussa, vaikket itse avaudu:p Ei sillä että matalassa julkaisukynnyksessä mitään pahaa ole, ei se kovin korkea minullakaan ole ollut:cool:
Muuten olen sitä mieltä että on täysin turhaa yrittää päätellä ja täysin mahdotonta tietää kenelle ja miten paljon mikäkin on jäänyt hautumaan. Enkä menisi kovin pikaisesti kutsumaan mitään tähän ketjuun kirjoitettua viestiä sen sävystä, tyylilajista tai sanamuodoista riippumatta pahan olon oksentamiseksi. Joitain kommentteja sen sijaan...ehkä:rolleyes:
PS Tai no: se jäi kieltämättä mieleen hautumaan että kaksi droppitankopyöräiilijää kunnostautui ajamalla pimeään mutkaan väärällä eli vastaantulijoiden puolella. Toinen oli lähtenyt ohittamaan koiranulkoiluttajia ja leikkasi sisäpuolelta miltei ulkoilutien laitaan ja toiselle ei kaartuvan alikulkutunnelin merkitty kaista riittänyt koska piti päästä vastamäkeen vauhtia menettämättä...
Mulle on erittäin helppoa ohittaa kuka vaan, koirankusettajat pöpelikön kautta ym. ja lastenvaunuhärdellien kohdalla voi hypätä ajoradalle. Jutun pointti oli nää Woltin, Foodoran ja vastaavien "ammattikuskit" jotka ajelee kuten turistit aika romukalustolla ilman hajuakaan liikennesäännöistä. Saattavat ajaa vaikka jalkakäytävällä. Aika hauskan näköistä sinänsä. Joku ehkä vielä muistaa ajan kun fillarilähetit sukkuloivat ympäri keskustaa, meno oli vähän toista.
Toinen pointti oli kertoa omista kokemuksista Starasta ulkoiluväylillä ja päästä elvistelemään moottoripyörän ohituksella Espoon metsissä.
Tämän viestin typografiasta saatte syyttä Microsoftia.
Miten pyöräilijän pitäsi tästä ajaa, jos hän on tulossa pyörätietä kuvan ottajan suunnasta ja aikoo kääntyä vasemmalle Liedonperään? Aikaisemmin jakaja taisi olla kaksiosainen.
https://live.staticflickr.com/65535/...d1e00fe6_z.jpg
https://www.flickr.com/photos/184721...21683/sizes/z/
Jaa, onko täälläkin sama mentaliteetti kuin ajoradallla (autoilla) että hitaammat väistykööt nopeampien tieltä.
Kyllä mä ainakin pyrin antamaan edellä menijälle mahdollisuuden ohittaa enste hänen edellä menijä, jos hän ajaa nopeammin kuin edellä menijä. Mutta ehkä joillakin on eri käsitys tästä kuin mulla.
Välillä vilkuilen onko kukaan tulossa takaa ohi, kun tarkoitus lähteä ohi, mutta välillä laitan vaan vinkkarin päälle enkä vilkuile ollenkaan. Kyllä joku nokkimisjärjestys pitää olla!
Täytyy vielä sanoa ettei niitä ongelmia tarvi hakea, kyllä tänne olisi kommentoitavaa päivittäin muttei enää jaksa. Joskus 10-15 v sitten ehkä jaksoi vielä avautua. Joskus 20v sitten oli ehkä reikäpäisin vaihe omassa ajotyylissä ja tuli ajeltua aika agressiivisestikkin kaupungilla, silloin olis ehkä voinut olla hauskaakin avautumista mutta oma ajotyyli ei ehkä olisi antanut oikeutta .. toisaalta toki hyvällä turvamarginaalilla, fillarihan on erittäin ketterä ja mahtuu kapeastakin kolosta.
Ensin suoraan kohti liikenteenjakajaa (stopin takaa tulevat väistävät), 90 asteen käännös oikealle ja sitten U-käännös liikenteenjakajan ympäri? Koskeeko tuossa Stop-merkki pyöräilijää? Ei kai? Pyörätien suuntaiselta maantieltä kääntyvät väistävät U-käännöstä tekevää pyöräilijää?
Liikennesuunnittelijalta hieno veto!
^Todellinen aivopieru taas suunnittelijalta... Tosin liikenteenjakajan katkaisukin olisi huono vaihtoehto, kun toisella puolella ei ole mitään.
Ei ole suunniteltu ollenkaan.
Ajaisin tuosta vasemmalle ensin kypärän alla olevaa periskooppia pyöräyttäen liikenteenjakajan omalta puolelta. Tietenkin tie voi olla poikki, kun auto tukkii sen vaikka väistämisvelvollinen onkin, ei tuossa risteyksessä liene ruuhkaa usein?
Vanhempi versio oli tämä: https://goo.gl/maps/vNdmUZcWqmaaNeq69
Tuossa versiossa oli sentään ollut joku ajatus.