http://jtbo.pp.fi/images/cycling/truck_bicyclist.jpg
Raapustin vielä kuvan, kun parempaakaan tekemistä muka ole, pahoittelen kehnoa laatua, muttei nyt parempaan säätöön ollut aikaa.
Sininen loota on se fillaristi, joka tulee suojatielle 5.5m/s nopeudella, hempeä pinkki ja punainen loota on kuorkki, hempeän punaiset raidat/naurut on se sektori minkä näkee kun penkissä jumppaa (ilman turvavyötä, muutoin jää tuo näkemäsektori heikommaksi), nyt kuinka tuossa tilanteessa sitten autoilijana voit toimia siten ettei tule läheltäpiti tilannetta? Se on tuo fillaristi sekunnissa alla, samalla pitää seurata myös oikea takapyörä ja kadunkulma, että myöskin vasen etukulma etenkin jos on liikenteenjakaja, jotkut ovat onnistuneet sitten vasemmalla takakulmalla kolauttamaan toiseen autoonkin, tuollaisessa käännöksessä, joten pitäisi vähän seurata ettei hirveästi mene perä kaistan yli, sitten se pyöräilijä vielä tuohon, joka tosiaan tulee vähintään sen 20km/h, tai kuten minä nuorempana 40+ jos vaan alamäkekä vähänkin, kyllä on reikäpäässä ajamisestakin siis kokemusta.
Aika suoritukseen siis pitää autoilijan venyä ja ei ole ollenkaan ihme, että tuossa sattuu vahinko vaikka parhaansa tekisi, se on vaan niin tuhottoman paljon helpompi mun fillarilla bongata se väli josta sujahtaa ilman että kukaan edes huomaa mitään :D
Halloo halloo, jos kevyt liikenne ei halua edes välittää miten autosta näkee ulos, niin kevyeen liikenteeseen tulee sattumaan, valitettava realiteetti, jolla ei nykyisessä maailmassa taida voida paljoakaan. Mitä enemmän ymmärtää ympäristöstään, sitä suurempi todennäköisyys on, että osaa toimia siten ettei käy huonosti, jos lähdetään linjalle että ei tarvitse ymmärtää mitään, niin aletaan paapomaan idiootteja ja itse ainakin olen sitä vastaan.
Niin pakussa näkee sitten huonommin kuin kuorkissa ja sitten kun yhdistetään siihen huono asenne jota pakukuskeiltakin näkee, niin kyllä siinä aika huonot lähtökohdat on onnettomuuksien välttämiseksi.
Se että kevyt liikenne väistää on mun mielestä paremman näkyvyyden takia parempi, mutta tottahan itse jo toimin niin koska se myös sattuu vähemmän itseäni, se olisi monin tavoin helpompaa myös.
Kyllä minäkin haluaisin että autoilijat huomioisi kevyen liikenteen paremmin, haluaisin myös että suojatien ylityksiä kehitettäisiin uudelleen sijoittamalla siten, että riskit laskisivat, mutta tiedän ettei näin tule koskaan tapahtumaan, ei ellei sitä ihmistä saada opetettua vähemmän itsekkääksi, lisäksi vaatisi uskallusta ajatella risteysliikennettä uusiksi, jota tuskin tulee tapahtumaan.
Olenkin tyytynyt morjestamaan ja hymyilemään autoilijoille jotka stoppaavat, riippumatta ovatko velvollisia niin tekemään vai eivät, positiivisella palauttellaahan kannustetaan oppimaan ;D