Päivän hesari käsitteli kiinakauppojen (mm. Dealextreme) tuoteturvallisuutta. Heikkoja tapauksiakin löytyi pistotestissä, mutta pyörän lamput lienee ihan ok muuten olisivat ongelmat realisoituneet tässäkin ketjussa jo aikaa sitten.
Printable View
Päivän hesari käsitteli kiinakauppojen (mm. Dealextreme) tuoteturvallisuutta. Heikkoja tapauksiakin löytyi pistotestissä, mutta pyörän lamput lienee ihan ok muuten olisivat ongelmat realisoituneet tässäkin ketjussa jo aikaa sitten.
Laitetaanpas sitten tänne pieni varotus omien testien pohjalta tuosta viimeisestä hankinnasta http://www.dealextreme.com/p/t6-assa...pack-set-82508.
Akku on siis balansoimaton ja suojaamaton. Kun tähän yhdistetään piirre, että valo ei sammu akun tyhjentyessä alkaa katastrofin ainekset olla melkein kasassa. (5v jännitteellä palaa valo ihan iloisesti, tällöin siis balansoimattomat kennot 2,5v tasolla ja huonosti balansoineilla vielä huonompi tilanne). Taustalla olevista merkkivaloista palaa minun yksilössäni jatkuvasti molemmat punaiset ledit. Myöskään merkkivalot eivät siis varota, että kohta ollaan akkujen osalta vaarallisella alueella.
Pitänee tutkia tarkemmin korjausmahdollisuuksia, kun tulee innon puuska. Pikaisesti etsien tuosta ei nyt löytynyt jännitteen mittausta ollenkaan.
(Se toinen spottimainen valoni taas on ihan kiltti, varoittaa tosin vain pienen hetken punaista näyttämällä akun tilasta ennen kuin sammuu sitten laakista. Miksei noi voisi vaikka vilkkua tai mennä himmeälle hätävarana on/off-tyylisen katkaisun sijasta. Silloin huomaisi varmemmin että kohta lähtee valot, joka on ainakin yhdellä valolla ajaessa aika tärkeä piirre).
Joka tapauksessa, mikäli tarkoituksena ei ole vaihtaa vähintään suojattuun akustoon tai viritellä tuota paremmaksi, ei tuota valoa ehkä kannata ostaa. On tietysti mahdollista aina että minun yksilöni on maantaikappale, missä on jossain paikassa vääriä osia. Joka tapauksessa kannatta ainakin varmistaa miten oma yksilö toimii, mikäli muilla on samaa valoa ostettuna.
Voisitko vielä kertoa meille sähkötekniikan Uuno Turhapuroille mitä tapahtuu, kun jännite pääsee laskemaan liian alas ja missä tilanteessa se on vaarallinen?
Jos jollakulla olisi aikaa ja intoa tehdä pieni FAQ aiheesta "Akkujen balansointi ja muu turvallisuuden parantaminen" missä olisi kuvien kera neuvottu miten niitä voisi modata turvallisemmaksi, niin veikkaan että lukijoita olisi. Myös muuta kiinavalojen modausta voisi yhdistää tähän esim. liitäntöjen tarkistus ja johdotukset.
No, maksu ainakin kelpasi. Kai he ottavat yhteyttä ja tavara tulee HongKong:sta. 5 USD:n kupongin avulla taitaa mennä alle tulli ja alv-rajan jos sattuisi tulliin menemään. Ei ole kyllä mennyt aiemmin DX:n tilaukset, ja paketit ovat olleet pieniä - kirjemallisia ja tavaran arvokin on aina ollut alle alv-maksurajan. Nyt näkyi olevan vain maininta USA:n varastosta tilaamisesta, eli onko nyt saldokin loppu UK:n varastosta ? Tilaukseni kyllä onnistui "saldollisesti" toissapäivänä illalla.
Kun Li-ion akun jännite laskee liian alas liukenee -elektrodin (anodin) virrankerääjänä olevasta Cu levystä kuparia elektrolyyttiin ja tämä pinnoittaa + elektrodia (katodia). Tämä hallitsematon kuparin siirtyminen voi tehdä pieniä oikosulkuja elektrodien välille eroitinkalvon läpi ja seuraavassa latauskerrassa tämä pieni oikosulku voi kuumentua ja elektrodien välissä oleva eroitinkalvo voi sulaa.Tämän seurauksena isompi oikosulku ja akku (kenno) kuumentuu ja mahdollisesti syttyy palamaan, riippuen siitä miten paljon kennoa on ehditty lataamaan ennen, kuin mahdollinen oikosulku paheni. Eli latauksessa kennoon ladattu energia pääsee vapautumaan sisäisen oikosulun kautta hallitsemattomasti ja kaikki näin purkautuva energia kuluu kennon sisäisiin vastuksiin eli lämmittää kennoa voimakkaasti ja tätä ei pysty mitenkään katkaisemaan millään suojapiirillä, kun virtaa ei tule ulos kennosta. Jossain paremmissa kennoissa voi olla sen tyyppinen eroitinkalvo elektrodien välillä, että kuumentuessaan sen ominaisuudet muuttuu ja sen ioni johtavuus loppuu, jolloin kennon kuumeneminen pitäisi loppua. Vahva arvaus on, että DX:n myymissä kennoissa ei taida olla mitään kallista eroitinkalvoa.
Lyhyesti siis liian tyhjäksi purettu (pienellä virralla purettu, kuten lamppukäytössä) Li-ion kenno tulee vaaralliseksi silloin, kun sitä lähdetääbn uudelleen lataamaan, jolloin siihen tuodaan uutta energiaa sisään. Kunnollinen älylaturi hylkää tämänlaiset kennot eli niiden ohjelmissa on pyritty ottamaan tämä huomioon. Kiinanihmeen mukana tullut laturi todennäköisesti lataa aivan surutta kuitenkin liian tyhjäksi mennyttä kennoa.
Jos kennoja on monta sarjassa ja yhden kennon jännite pääsee kääntymään väärinpäin niin tämäkin on huono asia. Samoin jos balansoimatonta kahden kennon pakettia ladataan sarjassa vakiojännitteellä (8.4V) voi toisen kennon jännite nousta yli turvallisen max. jännitteen (noin 4.25V) jolloin muodostuu metallista Litiumia, joka on taas aika huono asia turvallisuuden kannalta.
Tilaamani Ultrafire valo tuli tänään ja modaamiseksi meni, lamppu ei syttynyt kuin joskus kytkimestä ja kun testailin niin vikahan siinä kytkimessä oli. Kytkin ei saanut maata ja jouduin poistaan kytkimen sisältä muovisen eristysrenkaan joka estää tyvipäässä olevan jousen liittyvän runkoon mutta enköhän minä sen kestä jos se joskus "ohittaa" kytkimen, nyt odotellaan pimeää että pääsen testaileen tuohon pellolle.
Joku kemisti voisi selittää paremmin mutta, kun kennoja on sarjassa useampi ja niihin kytketty kuorma toimii laajalla jännitealueella voi yksittäisen kennon(suojaamattoman) jännite laskea alle 0V:n, kun muut kennot ajavat sen läpi edelleen virtaa. Kun kenno menee tyhjäksi siirtyy kuparia - elektrodin virrankerääjästä +elektrodille ja parhaassa tapauksessa tämä tekee tyhjän kennon sisälle oikosulun, jolloin jännite pysyy lähellä nollaa. Kun kenno menee tyhjäksi jossain vaiheessa elektrolyytti alkaa hajoamaan ja kennon sisälle muodostuu kaasua. Ns. LiPo:ssa (litteitä kennoja) tämä näkyy kennon pullistumisena. Sylinterimäisissä ei tapahdu mitään näkyvää, kunnes kaasua pääsee purkautumaan ylipaineventtiilin kautta ja huonossa tapauksessa tämä kaasu syttyy palamaan. Tässä yksi tapaus:
http://www.candlepowerforums.com/vb/...000mA-exploded
Aina välillä palaa jossain nykyaikaisia Li-ion akuilla varustettuja sähköautoja ja lähes aina syynä on ollut akunhallintajärjestelmän epäluotettava toiminta eli latausjännite on ollut liian korkea tai purussa yksittäinen kenno on kääntynyt ja akunhallintajärjestelmä ei ole huomannut sitä. Kun purkuvirrat ovat suuret lämpeää väärin päin mennyt kenno nopeasti, kun kaikki siihen mennyt energia menee lämmöksi/elektrolyytin hajoittamiseen ja seurauksena voi olla kennon syttyminen palamaan. Kunnollinen akunhallintajärjestelmä tietää koko ajan jokaisen kennon jännitteen ja katkaisee virran heti yli- tai alijännitetapauksessa. Samoin se hoitaa kennojen balansoinnin.
Mullehan tuli just toi ko lamppu. uskaltaako tuota käyttää ollenkaa ;)? voinko jotenki tarkistaa onko mun lampussa kaikki ok? vai onko ne kaikki kuraa? tuskin ainakaa uskaltaa varastoon laturiin yöksi jättää..
Jos katsoin oikein niin lamppu on halogeenilamppu ja sen kennot ladataan irtonaisena eli onko kyseessä sama lamppu(Solarforce L1200)? Tämä on siinä mielessä hankala akkujen kannalta, että se pystyy vetämään kennot aivan tyhjäksi, kun halogeenilla ei ole ledien tapaan mitään kynnysjännitettä. Muuten sanoisin, että lampun posahtaminen johtui kennoista, kun olivat suojaamattomia ja halpoja Ultrafirejä (eivät välttämättä tasalaatuisia/voi olla eräkohtaisia eroja).
Lampun käyttö olisi mielestäni ihan turvallista, kun muutama asia on otettu huomioon:
-Kaikkien kennojen kapasiteetit ja sisäiset vastukset ovat samat. Tämä onnistuu helpoiten laatukennoilla.
-Kennot ovat saman ikäisiä ja niillä on yhtä monta sykliä takana eli lamppua varten omat kennot.
-Kaikki kennot on ladattu yhtä täyteen, onnistuu varmiten hyvälaatuisella laturilla. Tämän voi varmistaa myös mittaamalla kennojen jännitteet ennen lamppuun laittoa.
-Purun jälkeen mittaa kennojen jännitteet, jos on eroja ja jännitteet olivat samat ennen purkua niin kapasiteeteissa taitaa olla heittoa, ei hyvä näin tehokkaassa valaisimessa.
-Kennoissa on hyvälaatuiset suojapiirit ja niiden virranantokyky on riittävä. Toteutuu varmiten laatukennoissa.
-Kennoja ei pureta lampussa aivan tyhjäksi CPF:ltä lainattua:
4.2V = 100%
4.1V = about 90%
4.0V = about 80%
3.9V = about 60%
3.8V = about 40%
3.7V = about 20%
3.6V = empty
< 3.5V = over-discharged
Tuo 3.7V olisi ainakin hyvä jääda kennoon eli lepojännite purun jälkeen, kun kennon jännite on ehtinyt tasaantumaan. Varminta olisi purkaa noin 3.8V asti, mutta kun valaisin ottaa 30W olisi purkuaika vain reilu 0.5h.
Välillä on käynyt mielessä ostaa 3x XM-L lamppu, mutta nämä käyttää 3x 18650 kennoja ja tämän tyyppisessä lampussa purkuvirrat on noin 3A eli kennojen pitäisi olla laadukkaat (-> lampun hinta nousee reilusti). DX:n kennoilla ei oikein haluta käyttää tämän tyyppistä lamppua ja kun mitään akuttia tarvetta ei ole niin olen koittanut pärjätä <1000lm ,1x 18650 tyyppisellä lampulla ja vielä olen löytänyt pois pimeästä:cool:.
Järkeilinkös tän nyt oikein. Huonon kennon napajännite laskee & sisäinen resistanssi kasvaa niin, että virran edelleen kulkiessa systeemin läpi jännite kennon yli putoaa resistanssin takia enemmän kuin kenno kykenee sitä nostamaan? Kenno ei siis oikeasti flippaa napojaan vaan alkaa pikemminkin muuttua pelkäksi vastukseksi kennoston näkökulmasta. Ja sitten tapahtuu kauheita kun teho huonon kennon yli kasvaa.
onko kellään suositella toimivaa digi vaakaa DX valikoimasta? Grammatasolla olis hyvä pyöriä ja max 2kg asti. 1kg on ehkä vähän siinä ja siinä kun alkaa maastokiekkoja punnaamaan. Searchillähän tuolta löytää, mutta hyväksi havaittu olisi haussa.
Kannattaa niitä palautteita katsella mitä se tuote on saanut ja sen perusteella valita. Mulla on semmoinen kiloon asti punnitseva minkä ostin aikoinaan ebaysta ja samaa saa myös tuoltakin ja se on kyllä ihan toimiva laite ollut.
http://www.dealextreme.com/p/pocket-...solution-15760 tuo mutta suuremmalla kapasiteetilla vain.
Eikös toi nyt kuitenkin ole led-lamppu? http://www.dealextreme.com/p/t6-assa...pack-set-82508
Tuo sama minkä gobbif linkitti..
Tää ajatus kiinnostaisi minuakin. Näitä akkujen epäbalanssi/räjähtämisjuttuja kun lukee, niin alkaa pelko hiipiä omaankin takamukseen, että mitähän toi oma akkupaketti sisältää. Minkälainen DIY-projekti olisi rakennella kiinanmagicshine-kopioon käyvä akkupaketti (http://www.dealextreme.com/p/4400mah...-4-18650-32756), jossa olisi käytetty kunnollisia akkuja ja jota pystyisi asiallisella laturilla latailemaan? Vai kannattaako unohtaa ja suosiolla ostaa noita halpoja kiinalaisia?
Tosin kun alkaa tarkemmin miettimään, niin sellaisen DIY-akun lataaminen (ainakin itse tekemäni) taitaa pelottaa enemmän kun niiden kiinalaisten tekemien
akkujen...
Siis Solarforce L1200. Ei mikään DX-pyörälamppu. Näyttää olevan 30+ wattinen halogeeni, jota ajetaan reilulla ylijännitteellä. Imaisee akut tyhjiksi reilusti alle tunnissa (3+ ampeerin purkuvirralla kapasiteettikin kyykkää jo ihan havaittavasti). Tuottanee myös aika reilusti lämpöäkin (joo halogeeni ei niinkään lämpöä pelästy, niitä akkuja lähinnä ajattelin). Ei mikään huonojen akkujen lamppu.
http://www.solarforce-usa.com/images...0L1200%201.jpg
Tuolla akku/laturi-osastossa löytyi vinkkejä edullisesta (toimii 220V, eikä ~12-18 V niinkuin muualla monasti) laturista, piuhoista ja koteloista noille akuille.. kytkentäpiirros puuttuu. Tuosta tulisin jo tosi edullinen, jos homma toimii?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...61#post1532361
Näin voi käydä jos kennojen sisäiset resistanssit ovat hyvin erilaiset. Yleensä kuitenkin kyse on yhden kennon menemisestä kokonaan tyhjäksi ja muut kennot alkavat ladata sitä väärinpäin, jolloin kenno ei kestä tätä vaan alkavat ei palautuvat reaktiot, jotka ovat vielä Li-ion akussa vaarallisia. Nämä ei palautuvat reaktiot alkavat myös jos kennon jännite laskee purussa liian alas kun kennoa kuormitetaan virranantokykyyn nähden liian suurella virralla.
Mites olisi jos käyttäisi 4000mAh 26650 IMR:iä ("se turvallisempi litiumkemia")? 15 dollaria/kpl. Kaksikin riittää.
Joku paremmin asiaa tunteva varmaan antaa pian vinkkiä itse paketin tekoon (ne vinkit voisi kyllä kirjoittaa sinne akkuviestiketjuun niin löytyisivät joskus myöhemminkin vielä...), mutta jos haluaa pitää rakentelun minimissä, niin laittaa kennot patteripidikkeeseen (voinee tuunata helposti kahden D-patterin pidikkeestä) ja lataa erikseen tavallisella 18650 -laturilla. Adapterit toki tarvitaan laturiin ja latausaika on hieman pitkä, laturista riippuen 6-8 tuntia.
edit: Ja tietty kannattaa varmistaa että laturi toimii edes kutakuinkin niin kuin pitää, sillä noihin IMR-kennoihin ei ole myyjillä tapana laittaa suojapiirejä, itse kennoja kun pidetään turvallisina.
Eiköhän se FAQ oli avainkohdiltaan aika lyhyt (litium-akuissa):
-Jos akku menee liian tyhjäksi, se tuhoutuu. Pahimmillaan liian tyhjänä käytetty akku oikosulkee itseään ja tulee ilmiöitä ladatessa.
-Liian raju tai liian syvä purku voi tuottaa ilmiöitä. (Oikosuljin yhden suojapiirivikaisen koemielessä eikä siinä tullut ilmiöitä)
-Kuumentaminen voi tuoda ilmiöitä (myös tuhoutuva kuumeneva akku kuumentaa naapureita, jolloin ilmiöitä tulee tulee ketjureaktiona)
-Liika lataus tuhoaa akkua nopeasti, pahimmillaan tuottaa ilmiöitä.
-Akuissa voi olla suojapiiri, joka estää liian syvän purkauksen/lian latauksen. Jos ei ei toimi kun pitäisi, voi tulla ilmiöitä
-Parhaimmat suojat suojaavat myös liian nopealta purulta, esim. oikosuojilta, lataukselta nurin päin yms
-Huono laturi ei katkaise latausta, lataa epätarkkaan jännitteeseen tai luottaa suojapiiriin katkaisussa (ja jos se ei toimi, niin ..)
-Huono suojapiiri ei ehkä toimi tai toimii väärin (esim. ylikuumenee ylivirralla, jolloin ...)
-Vaarat ovat suurempia usealla sarjaan kytketyllä akulla
-Kuumeneminen ja ilmiöt suljetuissa tiloissa (esim. tiiviit metallikuoret) voimistavat ehkä ilmiöitä ja lisäävät sirpalevaaraa
-Hyvä akku on luotettavampi. Hyvä ei välttämättä tarkoita samaa kuin kallis.
-Suojaus hyvissä laitteissa on monitasoinen. Akustossa suojat, laturi asiallinen, lamppu ei pura liiaksi, akku mekaanisesti suojattu, joka elementissä oikosulkusuojat, ...
-Lataa ja käytä akkua vain valvottuna, sitä tarkempi valvonta mitä epämääräisemmät akustot ja laitteet
*) "Ilmiöitä" voi olla akun ylikuumeneminen, syttyminen palamaan pitkin liekein tai räjähdys. Hyvällä onnella ilmiö on vain akun vikaantuminen epäkuntoon. Youtubeen hakusanat lithium ja fire tuottavat ääriesimerkkejä "ilmiöistä".
FAQ advanced
-Lataus vajaana tuo pidempää kestoa, esim. 4.1V taso on noin 90-95% lataus ja akun käyttöikä on merkittävästi parempi kuin 4.2V tason lataus
-Säilytä akut viileässä, esim. noin 3,85V jännitteessä. Älä pura alle 3V tasoon tai akusto kärsii! Älä lataa liian täydeksi!
-Suositeltu lataus monesti 4.2V +-50mV, suositeltu tapa yleensä ns. CC/CV. (Yksityiskohtaisempia tietoja vaikka täältä http://batteryuniversity.com/)
-Monikennoinen akku on syytä balansoida, jos akut sarjassa. (Akkujen lataus samaan jännitteeseen)
-LiPo:t eivät yleensä sisällä suojia, virtaa niistä sen sijaan tulee reippasti. Paremmilla voinee hitsata auttavasti (ja tuottaa lämpöä/tehoa kivasti)
-LiPo on yleensä pehmeäkuorinen (pl. ns hardase akut). Pehmeä menee rikki mekaanisesti helposti, huolehdi suojauksesta (tai hardcase).
-Litium reagoi veden kanssa, joskin ei yltiömäisen rajusti (vrt. esim. natrium) http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium.
(litium-palon kanssa vettä voi kuitenkin joutua varomaan?)
-Hyvä laturi sisältää monitasoisen suojauksen (latausenergia, jännitteet, latausaika, lämpötila, ...)
-Älä lataa akkua liian kylmänä tai liian kuumana.
Tee-se-itse -miehelle kyse ei ole siis rakettitieteestä. Lisää riittäviä suojia joka paikkaan, ole huolellinen monitasoisessa suojauksessa latureita tehdessäsi (ja huolehdi kalibrointi kunnolla). Muista varoa etenkin oikosulkuja kennostossa, suojauskaan ei auta oikosulkeutuvassa kennostossa joka on kaapeloitu vaarallisesti/virheellisesti. (vrt. puutteellinen eristys, joka oikosulkee suojapiirille tulevat kaapelit). Monet osat saa halvallakin (ainakin kiinasta), tosin jollet varmista suojan toimivuutta, uskallatko luottaa siihen? Laturia tehdessä saa olla ehkä vielä pari pykälää varovaisempi, jotta elektroniikan virheet tai laturin prossun jumiin jäänti ei aiheuta mitään epätoivottua. Surkeinta kiina-akkua parannellessa kunnollinen eristys, sulake ja lämpösuoja lisää turvallisuutta jo olennaisesti.
Turvallisemmilla kennoilla kyllä turvallisempaa käyttää, tosin balansoimattoman latauksen ongelmat jäävät. Mielestäni pienemmällä vaivalla ostaa oikeasti balansoivan laturin ja juottaa johdon alkuperäiseen pakettiin. Yksi alkuperäistä parempi vaihtoehto on toki Eskon mainitsema patteripidike ja kennojen lataaminen erikseen, joka onkin vastaava ratkaisu kuin balansoiva lataus, mutta hieman vaivalloisempi. Pitää myös muistaa että nämäkään latauskeinot ei välttämättä ole turvallisia (lukuunottamatta turvallisempia kennoja), jos käytetty valaisin purkaa akun aivan liian tyhjäksi. Esimerkkinä tästä siis vaikka gobbifin aikaisemmalla sivulla (viesti #1522) mainitsema valaisin. Toiset laturit kieltäytyvät lataamasta liian tyhjiä kennoja, mutta toiset ei.
Tuo artzin muutama viesti yläpuolella mainitseman linkin takaa löytyvän ratkaisun pitäisi toimia mainiosti. Tai sitten Akkumiehen toiseen keskusteluun postaama lähes vastaava kokoonpano (tämä siis tosin vaatii 12V powerin): http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...12#post1689212
Tarvinneeko tuohon johtojen juottamiseen mitään erikoista ohjetta, kun laturin mukana tulevassa manuaalissa tavallisesti kerrotaan kytkentäjärjestys. Siis näillä yllä mainituilla latureilla riittää ihan vaan kolmen johdon juottaminen akkukennojen jokaiseen erilliseen pisteeseen, eli kennojen sarjaankytkennän molempiin päihin johdot ja yksi sarjaan kytkettyjen kennojen väliin. Gobbif kerkesikin myös listaamaan yllä olennaisia turvallisuusohjeita asiaan liittyen.
Onko nyt niin, että kenelläkään ei toimi se XM-L-lampun persiissä olevan ledi? Sain ekan kahdesta assault-valosta tänään. Viimeistely on heikompaa tasoa kuin viime syksynä hankitussa P7-valossa, mutta ainakin koekäytössä tuntui valoa irtoavan. Illalla sitten mahdollisesti latailua valvotuissa olosuhteissa.
Virtanapin valo palaa todella heikosti täälläkin.
Kaksi riistolamppua tilattu 26.8, ensimmäinen tuli pari päivää sitten, toisesta ei ole kuulunut mitään. Tänään töissä uskallan kokeilla ensi latausta yms. käden ulottuvilla paineistettu letku + 15 000l vettä ja tarvittaessa 600l vaahtonestettä sekä 200kg jauhetta sammuttimissa :)
Edellinen riistolamppu kesti reilun vuoden ajot, viime syksynä akkupaketti sai liikaa kosteutta ja zippasi, nyt sijoitan akun juomapulloon suojaan roiskeilta.
Edittiä: tuli toinenkin noudettua postista, eka vielä latauksessa, ei räjähdystä toistaiseksi :)
No, kutistemuovi on sinistä. :D Siinä suunnilleen kaikki mitä osaan tuosta sanoa. Purkamaan en ala, koska tuo ei tule minun käyttööni. Akku on ollut nyt 2 tuntia lataamassa ja tähän asti kaikki on mennyt ihan hyvin. Toivotaan että laturin valo osaa vaihtua vihreäksi joskus. Niin, ja sellaista tarranauhakiinnitteistä akkupussia tämän valon mukana ei näyttäisi olevan. Vanhanmallinen lisäjohto toimii (hivenen löysästi tosin), joten akkupussin puute ei sinällään haittaa.
edit: akkupussi löytyikin, on vaan hieman riisutumpi versio vanhaan verrattuna.
edit2: laturin valo vaihtui vihreäksi noin 3 tunnin latauksen jälkeen. Ei savua, liekkejä eikä kuumenemista ollut havaittavissa latauksen aikana laturissa eikä akkupaketissa.
Tänään tuli sitten loputkin romut, eli melko sukkelasti saivat tavarat tulemaan. Joka toisessa paketissa luki lähtömaa Kiina ja joka toisessa Hong Kong. :seko: Tilasin XL-kokoisen Giantin tiimiasun ja täytyy sanoa, että sopivat lähestulkoon täydellisesti. Pituutta on koe-eläimellä 182 cm ja painoa 73 kg. Paidan hihat ovat ehkä aivan hitusen kireät ja mahan kohdalla on varaa kasvattaa pieni kaljamaha, mutta hintaisekseen 10+. Saumojen ja säämiskän laatu erinomainen, ainoastaan säämiskän reunasaumat hivenen hankaavat reisiä kun kävelee. Ajossa tuskin on mitään haittaa. Ei haise sen erikoisemmalle kuin joskus Lidlistä ostamani CoolMax-ajopaita, joten eiköhän tämä pääse käyttöön jo tänä iltana. :D
edit: ajopuvun kenttätestaus suoritettu perusteellisesti: 1 kpl vauhdista katuun maasturilla polulla. Ei vaurioita. Mukava päällä ja hyvin hengittää. Ainoa miinuspuoli oli armoton vittuilu ajokavereilta. :D *peukku*
Tänään tilaukseen pari assaulttia ja yksi kypäräkiinnike. Samalla iibeistä yks wide linssi. Toinen assaultti tulossa siis tankoon ja toinen kypärään. Sitte parin viikon odotus.
Ei kyllä kovin suurta luottamusta herätä DX:n touhu, assaultin laturi päästi ensimmäisellä latauksella savut ja pistin asiasta sinne viestiä niin heillä ei muka ole vastaavaa laturia :o
Sen sijaan ehdottivat että veisin tuon halpapaskalaturin täällä jonnekin korjattavaksi ja he maksaisivat laskun.. saispa nähdä miten tuokin käytännössä menee, ... aika näyttää, aika naurettavalta tuntuu
FOSSin sisureita tullut myyntiin. esim. http://www.dealextreme.com/p/foss-pr...x20c-23c-69278 Explosion proof :D
Ei kovinkaan halpoja.. Vai onko?
Miten kauan ihmisten Assault-tilaukset ovat kestäneet? Tilaus tehty 30.8. ja edelleen tilana on "waiting for supplier".
Lamppu saapui. Kolmisen viikkoa meni kaikkineen eli hyvin meni!
Itsellä tuli yllättävän nopeasti tilaus. 15 päivää kesti ja tänään siis tuli (28.8-13.9). Lithium-akutkin (Trustfire True 2400Mah) oli pakattu ylimääräiseen muovikoteloon. Pari koteloa tuli ostettua tavallaan turhana. 1200-lumenin 3-mode XM-L taskulamppu on silmämääräisesti 15-20% tehokkaampi kuin edellinen "900-lumenin" tuikku, tosin ledin värikin on vähän eri.
Kumpaan väliin muuten tuo o-rengas tiiviste kannattaa laittaa: linssin ja heijastimen vai linssin ja linssin "korkin"? Itse jotenkin järkeillyt, että jälkimmäisen, mutta kun se tuntuu aina olevan heijastinkartion ja linssin välissä.
3.9 tilasin Vaimolle P7 riistolampun työmatkoille ja eilen (15.9) sai noutaa paketin.
Tiivistin akkupaketin ja lampun läpiviennin, muuten on hintaisekseen (32€) ihan ok.
Melkoisen leluhan tuo on Hope 4:n verrattuna teholtaan ja laadultaan, mutta ompa hintaakin hiukan vähemmän.