Eihän se välttämättä ole heille tai monille edes maksimisuorittamista. He ajavat koska voivat.
Printable View
Wahoo kyllä tangossa muttei se estä hauskanpitoa ja nauttimista. Toisaaltaan ihmisillä monenlaisia nautinnonlähteitä muutenkin.
Pyrkimyksenä mahdollisimman vähäisellä wattimäärällä mahdollisimman kova vauhti välineitä tuunaamalla.
Mikäpä siinä.
Onko kukaan missään kokeillut etupäähän jotain kevyttä katetta ilmanvastuksen tappamiseksi ja vauhdin lisäämiseksi? Jos se vauhti ja km/h on tärkeä juttu.
Mikä muuten oli se pieni semisti aeron asennon mahdolistava käikäle stongan etupuolelle, sellainen "kaari"? Hiilaria? Kevyt? Joku proto? Se linkitettiin vissiin unbound-kuvien yhteydessä. Joko sitä saa jostain?
Olen nähnyt sellaisen semikatteisen fillarin. Läskipyörä tosin ja sähkömoottorilla. Jopa valoreiät löytyi. Vähä kuin joku paris-Dakar safari moottoripyörä. Kuskista voisi päätellä sen olevan jonkin sortin kylähullu umpikypärässään. Isot talvihanskat ja maski naamalla. Epäilen että katteisia fillareita voidaan tulla näkemään.
https://ridefarr.com/product/farr-ca...ro-bolt-on-v3/
Weight Weeniesin sorakeskusteluissa tuo. Ja kuva myös jostain Pron vastaavasta
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Unboundin 2:n Keegan Svensson käytti sellaista, on varmaan hyväkin mutta saattoi olla myös poliittinen kompromissi aerotikut -ei aerotikut riidassa.
Kaveri ajoi kuitenkin Santa Cruzin Stigmatalla joten tuollainen donitsi hänelle suotakoon.
saatavilla, ainakin samantyyppinen r2;sta
https://r2-bike.com/RIDE-FARR-Bar-Ex...um-black-matte
^^juuri tuo. Linkatkaa sitten kun noita saa ostaa. Kelpaisi kesäretkien varusteeksi vastatuuliosuuksille.
Noiden pienien lisäosien kanssa kannattaa olla tarkkana. Mulla oli tällaiset controltechit ja ne olivat kyllä aivan sudet. Niin lerput, että ajaminen noilta pelotti. Samoin pituus loppuu todella äkkiä kesken, eli olivat minusta aika turhat.
Eli normi mittaiset kuituiset mielestäni paras vaihtoehto.
Itse noita joskus funtsin gravelliin, mutta päätin jättää asentamatta. Tulee ajettua kuitenkin niin paljon polkua sun muuta mutagravellia. Menee vielä kuitutanko mahasta läpi valtaojan ylityksessä...
Jack, myynnissä https://www.fillaritori.com/topic/26...comment-517817 Kaverin kanssa tehtiin kauppaa mutta kun tuo maantiepyörä myynnissä niin jäi hankkimatta.
Kuituinen ridefarr yhdistettynä aiemmin linkkaamaani stongaan saisi kyllä aika makean kombon. Jopa ulkonäöllisesti, joka ei paljon merkkaa jos joku yhdistelmä toimii. Voi sanoa että ruma ilmestys mutta toimii. Toki joutuisin ostamaan myös stemmin. Koko kombon arvioitu paino olisi jotain 400g joka olisi noin 120 g enemmän kuin nykyinen yhdistelmä. Todennäköisesti pääsisin nopeampaa 120g läskimpänä
Menee jo melkolailla offariksi, mutta noita aika-ajoasentoon liittyviä juttuja on tutkittu paljonkin ja mun käsitys on sellainen, että tehokkain aika-ajoasento on kompromissi aerodynamiikan ja fysiologisen tehokkuuden välillä. Ajoasento vaikuttaa myös siihen, että kuinka paljon happea/tuotettu watti kuluu ja siihen, että kuinka paljon sydämen pitää tehdä töitä, jotta se happi saadaan kulkemaan jalkojen lihaksiin. Googlaamalla löytyy aiheesta vaikka kuinka paljon tieteellistä tekstiä.
Pro-kuskien 50 km/h aika-ajokeskareilla kannattaa suurin osa paukuista laittaa ilmanvastuksen voittamiseen, koska suunnilleen 90% wateista kuluu siihen, mutta siitä huolimatta ajoasentoa ei voi heilläkään optimoida pelkästään aerodynamiikkaan perustuen. Harrastelijagravelistin 25 km/h vauhdeissa ihan jonkun muunlaisesta optimoinnista saatava hyöty voisikin olla yllättävän iso, jos joku sellaista asiaa viitsisi tosissaan tutkia.
Ilmanvastuksen vaikutushan alkaa määräämään siinä 15-25km/h joten tuolla segmentillä polkevilla,on ymmärrettävissä vastahanka kaikkea sitä kohtaan mistämuut kokee saavansa hyötyä. Ja jos se on maksimi niin ymmärrän.
Vai vastahanka...
Niin ja 25km/h on gravellilla jo ihan ok keskari. Meillä taisi tuo pitkä lenkki olla 24km/h. Siinä mennään jo myötätuulessa pitkiä pätkiä kovaa ja taas vastatuulessa hiljaa. Mun mielestä se asento vaikuttaa vastatuulessa paljon enemmän.
Jokainen on varmaan kokenut tuon. Vauhtia 15km/h ja suoraa vastatuulta yli 10m/s. Kannattaa todellakin lyödä nenä stemmiin kiinni, tai muuten se pyörä ei liiku minnekkään.
Oulussa pyyhki torstaina ja perjantaina yli kymmenen m/s vastatuuli idästä päin tullessa. Mereltä päin siis tuuli. Ja puuskissa enemmän jota riitti sitten ajottain. Ei edes maantiellä päässyt kuin reilut 26 keskareihin. Yksi iso mäki joskin lyhyt, saa helposti tuutattua yli neljänkympin vauhdin, jäi alle kolmeenkymppiin ja siltikin joutui polkemaan alamäkeen. Yks kotimatka, suurinpiirtein 300w pitää tuutata jotta pääset 25km matkan kotiin alle tunnissa.
Joo harvoin mä pääsen yksin ajellessa pitkillä lenkeillä 25 km/h keskareihin, kun kierrän kaikki agenttipolut ennemmin kuin ajelen asfaltilla enkä aja edes suunnilleen missään aeroasennossa. Toissapäiväisen ylipitkän pk-lenkin keskari taisi olla 23,5 km/h. 90% matkasta maisemia fiilistellen kahvoilta. Enkä myöskään noista fysiologia-asioista ja muista oikeasti tiedä yhtään mitään. Ei ole tarvinnut kiinnostua, kun itselleni ei ole väliä ja jälkikasvu on (onneksi) hoitanut valmentajansa muualta eli kunhan spekuloin.
Signaturen facebook sivuilla on hyvä esimerkki viimeisen päälle olevasta aerogravelpyörästä
- 3T runko
- 3T Discus 45, 40 mm ulkoleveydeltään olevat hiilarivanteet
- aerotikut
-renkaat kapeahkot Strada biancat
Tuolla pyörällä suurin osa on maantiellä selkeäsi nopeampi kuin omalla maantiepyörällä, johtuen noista aerotikuista ja sen myötä ajoasennosta.
Onko muuten niin, että aerotikuilla ajaminen soralla on jostain syystä "hyväksyttävämpää" kuin maantiellä (pl. tt-pyörät)
https://www.facebook.com/signature.f...61742109243154
Itse ajelen maantiellä omasta mielestäni yksin suht "kovaa" taustat huomioiden, eli +30km/h keskarilla aina ja edellinen taisi olla 32km/h tasan. Ja ei ole mitään kilpaurheilutaustaa ja olen myös ylipainoinen. Gravelilla taas tykkään ajaa nauttien maisemista kavereiden kanssa ja tauolla voi juoda vaikka kaljaa. Semmoista rentoa tekemistä. Vähän sama itsellä maastossa, että pitkäjoustoisella rällätään rennosti ja xc-pyörällä yritetään ajaa kovaa. Siksi ehkä xc-pyörä on myyty pois ja tilalle tuli toinen maastopyörä millä en ole uhkana kenenkään komeille. Maantiepyörä riittää minulle tuohon suorittamiseen ja sillä onkin ajettu yksi lenkki tänä kesänä :D Tosin pari kk meni telakalla ja ajokunto pääsi vähän laskemaan, niin nyt varovasti ajellaan pohjia takas. Onneksi kesä on tullut ainakin tähän asti joka vuosi uudestaan ja eihän nuo vehkeet tuolla seinällä roikkuessa miksikään mene. Muistakaa että kaikki pyöräily on oikeinpyöräilyä.
Pakkaa puhelin siten, että sitä ei tule kaivettua kovin helposti lenkin aikana esiin. Jos on ollut tapana pysähdellä ottamaan kuvia, niin luopuu tästä tavasta. Näin toteutunut keskinopeus, sekä ajonaikainen, että kokonais- nousevat helposti. Lisäksi säästyy energiaa, kun lukemattomat kiihdytykset takaisin ajovauhtiin jäävät pois.
---------------------------------------------
Pohdin miten tällainen tehoa mittaamaton, ajon aikana ajonopeutta ja sykettä seuraamaton gravelia harrastava saisi hyödyttyä pienestä ilmanvastuksen vähenemisestä: harvoin ajan niin pitkää lenkkiä, että en voisi vielä jatkaa. Harvoin ajan niin kovaa, että en voisi vähän kovempaa ajaa. Pudotan nytkin dropeille tai sitten kahvoilta ajaessa ajan matalana vastatuuleen.
(Ranteesta mitattu keskisyke lenkeillä näyttäisi vaihtelevan 120:n molemmin puolin, maksimia en tiedä, mutta toisinaan käväisee 170 bpm:ssä, leposyke jossakin alle 50)
^Ehkä tuulisemmassa kelissä aeroudesta olisi konkreettisesti iloa ilman mittareitakin?
Muutoinhan jos ei ole tavoitteita nopeuden ja matkan jne. suhteen niin kunnon ylläpitoon ja kohottamisen ei tartte aeroutta. Pikemminkin päinvastoin.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
^^
"Pudotan nytkin dropeille tai sitten kahvoilta ajaessa ajan matalana vastatuuleen."
Noin periaatteessa samasta asiasta voisi olla kysymys ( kun pyöräillessä on aina vastatuuli), mittasuhde ja hyödyn määrä on vaan eri.
Hienoja ja vähemmän hienoja ei niin haudanvakavaan gravelointiin soveltuvia pyöriä Radavistin 2022 Councourse de Machines -rapsassa: https://theradavist.com/2022-concour...race-and-show/
^Onks grävel-potkupyöriäkin?
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
^ Aika vekkuleita kapistuksia, hieman erillaisia keulakulmia. Joskus kyllä myös miettii tuota tavaran määrää ellei maailman ympäri olla menossa.
Mistäköhän kannattais kysellä Scott addict gravelin saatavuutta? Xxl näyttäis olevan Suomen jälleenmyyjä mutta sieltä tuskin kannattaa.