^joo, siis tossa oli ongelmana, että yli 120 vauhdissa perä keveni niin, ettei yli 10% nousuissa enää rengas pitänyt, vaan veti lakritsaa huipulle asti. Takaspoileri korjasi ongelman.
Printable View
^joo, siis tossa oli ongelmana, että yli 120 vauhdissa perä keveni niin, ettei yli 10% nousuissa enää rengas pitänyt, vaan veti lakritsaa huipulle asti. Takaspoileri korjasi ongelman.
Salsan Fargo tai Cutthroat. Mahtuu muhkua.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
^^en mä ole puhunut kisaamisesta mitään. Ennemmin sinä esitit ehdottomana tietona sen, ettei neljävitonen rengas riitä, vaan pitää olla vähintään 50-millinen, mielellään 2,1” Burtti. Katsopa se sun postaus heti mun vastauksen jälkeen.
Mä voin varmasti kokemusasiantuntijana arvioida paremmin, miltä tuntuu ajaa satakiloisena.
Kysymys. Riittävätkö 45mm kumit, kun tarkoitus on ajaa gravelilla lähinnä kelvejä ja hiekkateitä ~100kg omamassalla? Poluille ja pururadoille on jäykkäperäinen 29er. Parin tonnin budjetilla yritän löytää mieleisen pyörän ja vaihtoehtoina ovat enää oikeastaan vain alumiininen Trek Checkpoint, teräksinen Kona Rove ja hiilarinen Cannondale Topstone. Vaatimuksina ovat oikeastaan Reach ~390mm, Stack 600mm+, kierrekeskiö ja nestejarrut
Riittävät, ja tuosta jaosta ja/tai hiekkateiden kunnosta riippuen voivat olla jopa ylimitoitetut. Ja nykyisessä pyörien jaottelussa jokin allroad maantiepyörä voi olla myös hyvä vaihtoehto kevytgravelointiin
Marianne Vossin pyörä, jolla ajaa juuri nyt meneillään olevissa gravelin MM-kisoissa. Takana 42mm sliksi ja edessä 45mm. Ei varmasti pärjää!
https://www.instagram.com/p/DPqeeldi...FuaHlsczY4dDJ2
Mariannen on pakko ajaa tuolla laitoksella. Varmaan kyllä toivoisi oikeasti, että voi myös taakse laittaa 45mm kumin. Vittorian gravel renkaat on kauheita jarruja, siks takana moinen että pysyis edes peesissä. Varmasti unelmoi 40mm tai 45mm Caracal raceista tai 45mm Terra Speedeistä. Siinä ei aerorunko auta kun renkaat on mitä on.
Joo, ei riittäny kakkoseksi jäi loppukirissä.
^ Siirsin mm-keskustelun tuonne hiljaisempaan ketjuun: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...87#post3306487
Katselin jo cubea sillä silmällä, että tuossahan olisi ainesta speksien puolesta. Mutta 440 kuulostaa todella pitkältä perältä. Laufeyssä on 435 ja se syö 2.8" piikkisian. Tekeekö se tuosta tylsän ajettavan? Varsinkin kun runkokoko olisi xs-s.
Ajatuksissa itsellä sellainen allroad pyörä jolla vois ajaa pitkää siivua kaikenlaisilla teillä. Mitään maastopyörää kippurasarvilla ei tarvitse, mutta ainakin 40mm lokarien kanssa olis varmaan hyvä mennä. Spessun cruxi yksinkertaisuudessaan ja rengastilallaan puhuttelee, mutta hinta/speksit ei oikein nappaa. Vanhaa Asperoa saisi myös halvalla, mutta mahtuuko edes se 40mm lokareiden kanssa, ja onko liian kisainen tuntumaltaan :rolleyes:
Kaveri sanoi ettei huomaa pitkää perää lainkaan. Melkein uskonkin noita puheita.
Itse korostan pyörän käytöstä juuri irtosoralla, eli silloin kun väistän autoa. Hiljaa ajaessaa kuopat voi kiertää, mutta hetkittäisessä vauhdikkaammaassa ajossa yksinkään ajaessa kuoppien kiertäminen ei ole helppoa.
Soratiellä kuoppaan tai nimismiehen kiharaan ajaminen on, ainakin mun tyylillä, asia jota ei voi loputtomasti välttää. Mulla on hallinnan menetys ollut todella lähelllä nimismiehen kiharaan ajettuani. Kuoppaankin voi ajaa epähuomiossa: mulla on kahvoilta ajaessa tanko pyörähtänyt tärähdyksen voimasta ja luulin hetken noutajan tulevan.
Jos ajaa aina maltillisesti ja tarkkaavaisena, niin reserviä ei kait juuri tarvitse. Jos taas toisinaan innostuu ajamaan kaiken irti ottaen, niin itse en ainakaan pidä pahana, että pyörä käyttäytyy kovassakin vauhdissa ja huonolla pinnallla hyvin.
Mitä graveloinnin muotipoliisit sanovat siihen kun laitoin graveliin 35mm stemmin maastopyörästä? Tykkään nopeasta ohjauksesta maastossa ja empiiristen kokemusten perusteella myös soralla. En aio vaihtaa takaisin 50mm stemmiä joka tuossa oli kun piti muutenkin saada ohjaamoa snadisti taaksepäin. Vaikeita nämä hommat kun on L ja XL kokojen välissä niin joskus pitää tehdä kompromisseja.
^
[ ]Onko se sun pyörä?
[ ]Onko sulla täysi määräysvalta siihen?
Jos rastitat edes toisen, niin tee just niinku haluat.
Itsellä FBG:ssa 120mm ja -17° stemmi eikä yhtään kiinnosta mitä muut sanovat. Tärkeintä että itseä miellyttää.
Dangerholmin Scott Scale RC Aero vm. 2030 :)
https://www.instagram.com/reel/DPuABWVDFVU/
Itselläni on lähtökohta kaikelle ajamiselle soratiellä ihan normaali toiminta liikenteessä. Tilannenopeutta ei määrittele tavoitteet keskinopeudelle, huippunopeudelle tai syketasolle. Silloin ei väistö irtosoralle tai kiharoiden pomputus aiheuta tiukkoja tilanteita. Kovaa poljetaan silloin, kun siihen on mahdollisuus.
Löytyykä täältä näkemystä / mielipiteitä pyörän hanikntaan. Ajatus oli alunperin ostaa Trek Domane tms. leveämpää rengasta syövä maantiepyörä sekalaiseen työmatka / maantiepyöräilyyn. Aikani kun tässä on internetissä viettänyt aikaa eri pyöriä tutkien olen alkanut miettimään, että voisiko se sittenkin olla gravel pyörä joka kannataisi hankkia. Gravelin tapauksessa kyseeseen tulisi siis enemmän race tyylien kuin bike packing tyylinen pyörä.
Käyttö siis sekalaista ajoa jossa pärjää kyllä 38mm renkaalakin mutta mitä häviän jos laitankin gravelin enkä esim domane tai giant defyä. Ajatus ajaa ajaa kesällä ihan reippaitakin maantielenkkejä mutta vastaavasti myös noin 20km työmatkaa talvellakin, sekä kevyttä"gravelia" sorateillä / latupohjilla.
Selaimessa pyörinyt Cervelon aspero, Ridley Astr esimerkkeinä. Mitä ajatuksia noista pyöristä ja mitä muuta vastaavaa olisi tarjolla noin 3000€ hintaluokassa. Oulussa kun asustaan ja käyttö yllämainittua niin myös välitykset sais olla semmoiset enemmän maantie tyyppiset.
Ridley astr. Sen kanssa et tee kompromisseja juuri mistään. Ne +2" kumitkin mahtuvat, jos haluaa joskus kokeilla.
No nythän on mahdollisuus löytää hyviä tarjouksia. Etenkin, jos ulkomailta sokkona tilaaminen ei pelota. Itse hankin MY2024 Pinarello Grevil F7:n juurikin kolmeen tonniin pari kuukautta sitten. Silloin oli myös Cervelon Aspero harkinnassa, mutta Pinarello vei voiton.
No täältä tilasin. Ja vaikka nimen perusteella (Auto-Savoldelli) olisi joku autokauppa, niin kyseessä ihan pyöräliike ja Pinarellon virallinen jälleenmyyjä. Kommunikointi sähköpostitse sujui hienosti ja tavara tuli nopeasti.
https://savoldellibike.com/collectio...-grevil-f7-grx
Annetuista vaihtoehdoista en tiedä mitään. Valinta endurance/gravelin välillä on makuasia. Gravel on ehkä vähän järeämmän tuntuinen eli siitä puuttuu maantiepyörän herkkyys. Rajanveto noiden välillä tietysti asia erikseen ja Domane taitaa mennä juuri tähän luokkaan.
Usein asfalttipinnat ovat huonoja halkeamineen ja muine vaurioineen, joten silloin pidän 40 mm (tai Domaneen 38 mm) rengasta oikein hyvänä ratkaisuna. Trekissä luultavasti lokarit rajaa rengaskokoa lisää, ehkä 32-35 mm alkaa olla maksimi.
Minusta kannattaa vertailla pyöriä ja tehdä päätös fiiliksen mukaan. Onhan 45 mm rengas kiva optio etenkin talvella, mutta itse tuskin sitä omaan pyörääni laittaisin, kun ajan käytännössä vain hyvillä alustoilla asfalttia ja soraa. Satunnaiset huonommat kohdat kyllä selvittää tuolla ongelmitta ja sitten onkin taas kiva ajaa hyvää asfalttia (sellaistakin löytyy jopa suurin osa matkoista) seuraavat 100 km.
Noin lyhkäisellä jalalla kannattaa katsoa tosiaan pitkää ja matalaa runkoa => astr.
Selkä sinulla on väkisinkin pitkä.
Oliko cervelloja vielä alessa? Noitahan taisi saada alle 3ke di2 versiona vähän aikaa sitten.
Astr:kaan ei tainnut mahtua 50+ mm renkaat kuin 1x:nä eli senkin kanssa joutuu valitsemaan maantiekelpoisemmat välit tai maastoisemman rengastuksen.
Vanhempaa Cerveloa on Biker Boarderissa ainakin ollut n. -50% mutta vain wattimittari-Red xplr:lla ja Reserven kiekoilla, jolloin hinta jää vielä päälle 4000€.
Asperoa saa Bike-Discountilta alle kolmeen tonttuun.
^kokojen kanssa sielläkin ongelmaa. 53 näyttää olevan kuin kenkien 42, mitkä ei ole koskaan alessa tai alelaarista juuri se koko puuttuu.
^näin se on etenkin näissä droppitankoisissa. Suoratankoiset on hieman armollisempia ja ehkä helpommin modattavissa jossain rajoissa.
Skimanilla tosiaan selän mittaa sen verran, etten lähtisi lyhyitä pyöriä edes katsomaan. Jotenkin saan jutuista myös kuvan, että pyörää ajetaan oikessa asennossa, eikä selkä pystyssä.
Ridley on tosi pitkä ja matala. Tuollaisella geolla ei ole montaa gravellia.
Niin, M-koossa 406mm reach. Noita ei vaan oikein löydy vastaavia.
Joo siinä on kyllä paperilla hyvä geo. Mullekin M-koossa riittäisi luultavasti 90 mm stemmi eikä myöskään tarttis ihan slämmätä.