2xl ja 100 vanne mahtuu pyörii mut ei jää varaa valuvirheille.http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...7c60d2a1f4.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...ff5861f572.jpg
fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä
Printable View
2xl ja 100 vanne mahtuu pyörii mut ei jää varaa valuvirheille.http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...7c60d2a1f4.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...ff5861f572.jpg
fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä
^ Minkä kokonen runko? Ite ei saanu mahtuun Vitoseen 80mm vanteella, 2XL-topikissa kuvilla.. :o
Kruunun Lauf-kuvan innoittamana piti käydä eilen hakemassa keula omaan Farleyhin. Löysempi malli tuli hommattua vaikka olenkin satakiloinen läski.
Parin tunnin ensilenkillä ei ainakaan mitään negatiivista sanottavaa tullut keulasta, tosin keulanvaihdon yhteydessä laitoin Answerin 20/20 stongan, joten muuttujia oli enemmänkin vaikuttamassa ajotuntumaan.
Tykkäsin ja jatkoon menee, tosin olisi mukava päästä vielä vertaamaan siihen jäykempään Laufiin.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...ae&oe=58B135C9
Pitäisi varmaan järjestää yhteislenkki testauksen merkeissä. Hienointa olisi saada jäykkä keula kolmanneksi mukaan, jolloin eroavaisuudet tulisivat parhaiten esille.
Tuossa yksi kaveri jolla 9.8 myös, tullee jossain vaiheessa testaamaan niin silloin on helppo verrata jäykkää ja Laufia keskenään. Matkaa sillä on kyllä muutama sata kilsaa meille, ja täysin päinvastaisesta suunnasta kuin sulla, mutta jos koitettais jossain vaiheessa sovittaa kaikki kolme pyörää samaan läjään?
Runko 19,5" ja dropoutit aivan takana, pitäs kokeilla omilla kiekoilla mahtuuko tai uhrata rahaa ja hankkia 90-95 millisillä vanteilla olevat kiekot.
fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä
Jepulis, pari ekaa kertaa takana farley 9.6lla. Kiva peli. Olen ihan Fatti newbie mutta jotenkin tuntui että koko ajoasento oli liian edessä. Paino käsillä ja ku ylhäältä yritti katsoa polkimen ja polvilumpion linjaa niin näytti että polvi selvästi edempänä. Päteekö samat säännöt Läskeille ku muille, onko joku muukin joutunut vaihtaa offset tolppaan ja lyhentäämään stemmiä. Koko M ja 177/82
Vai pitäiskö vaan ajaa [emoji16]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Melko sama juttuhan se on läskillä ajaa kuin muillakin maastureilla kuskin toiminnan kannalta. Ja tietysti ajoasento pitää olla kohdallaan.
Ei vakio-osien käyttö mikään "ainoa ja oikea" vaihtoehto ole. Hyvin voi vaihtaa tolppaa ja stemmiä ja vaikka risertankoa niin että hyvä asento löytyy. Ainoa huono puoli on se jos laitat pyöräsi kuvan foorumille niin joku voi puuttua asiaan.
Ja onhan tuossa "polvilumpio-poljinakseli" säännössäkin vähän pelivaraa. Esimerkiksi Polen läskissä aika pysty seattube johtaa juuri tavanomaista edempänä olevaan asentoon. Joillekin tuntuu hyvin sopivan. Sama jos tuntuu että tykkää siirtää penkkiä vähän enemmän taaksepäin. Jos tuntuu että on hyvä niin ei siinä mitään. Mainitsemasi stemmin lyhentäminen ja /tai jyrkempi stemmi on niitä kaikkein tavallisempia muutoksia.
Tietysti voisi olla hyvä ensin muutama lenkki ajaa niin paremmin tietää mitä pitäisi muuttaa.
Muutama milli ehkä vielä menisi taaksepäin, mutta ku pitäisi siirtää pari senttiä.... pitänee kaivaa varastosta jos löytyisi jotain tolppaa testiin. Ihmettelen kyllä jos muilla ei ole ollut samoja fiiliksiä, mä luulin että kropan mitat olisi täysin keskimääräisen matti meikäläisen. Toisaalta olen aina tykännyt pystystä mummo-asennosta. Jostain luin että se on vatsa- ja selkälihasten puute joka aiheuttaa painoa käsille. Mut eihän sitä jaksa vatsalihaksia tehdä, sehän on pois ajoajasta :).
Mulla oli aluksi penkki ihan takana ja ajelin sillä tyytyväisenä kun ostin sitten farley EX ja menin sitten ajamaan farley 9,6 niin huomasin että onpa outo asento siirsin penkin keskelle ja sillä nyt sitten ajelen ja ihmettelen miksi minä sen penkin sinne ihan taakse olen joskus laittanut. 😀
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Onko se sun pyöräs ny 17,5 vai 19,5 kokoinen? itellä suunnilleen samat pituusmitat ja 19,5 runko. Lyhensin stemmiä reilusti ja laitoin 40mm nousevan stongan. Auttoi ja on parempi. Silläkin asennosta tulee pystympi. En mä kyl tiiä auttaako penkin taakseppäin siirto senttitolkulla muuhun kuin keulimiseen.:p
Mistäköhän mä ton M koon repäsin ??? ( ehkä canyon tai white jotka myös oli loppumetreillä mukana :) mutta 17,5 se on. Ai että satulaa vielä eteenpäin. No jo on ihme, kai se on vaan todettava että se polvilumpio juttu pitää näissä hommissa unohtaa, kaikki säätää vissiin ihan omilla tavoilla, ehkä se on maantie jutuissa toisin, toisaalta kaikki mun tieto tulee täältä interneeetistä joten mene ja tiedä. Eka kokeillaan vanhaa helmi stemmiä 80mm/40ast ja offset tolppaa.
Kyllä satulan paikka säädetään sen polvi-päkiälinjan mukaan.
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Näin jo vuonna -98: http://www.sheldonbrown.com/kops.html Mutta myytit ovat pitkäikäisiä... :rolleyes:
Jos oikein ymmärsin, että pidät pystymmästä ajoasennosta, niin aloittaisin lyhentämällä stemmiä ja/tai jyrkemmällä stemmillä. Jyrkän stemmin vaihtoehtona on "raiseristonga" eli semmoinen jossa on riseä enemmän. (se on minusta paremman näköinenkin kuin kovin jyrkkä stemmi) En ensimmäisenä, tai samalla kertaa kun stemmiä tai ohjaustankoa muuttaisin, siirtäisi penkkiä vaan se olisi "poljinakseli-polvilumpion takareuna" säännön mukaan paikallaan. Kun muuttaa yhtä asiaa kerrallaan niin paremmin huomaa mitä säädöt tekevät. Jos rungon koko on oikein valittu ja ruumiin mittasuhteet eivät ole tavanomaisesta selvästi poikkeavat niin tohon penkin senttikaupalla taaksepäin siirtoon en ihan äkkiä neuvoisi menemään. Olisi parempi koettaa saada "ohjaamon etupää" ensin kohdalleen ja kunnolla koeajaa sitten, ennenkuin lähtee setback-tolppaa hommaamaan.
Tämä. Polvi-päkiälinjamyytti joutaa roskakoriin. Samoin monet muutkin ohjeet.
Kannattaa ennemmin oppia tutustumaan itseensä. :rolleyes:
"Jos sulla on setback-tolppa, sulla on vääränlainen/-kokoinen runko." Sanoi joskus joku..
Toki tässäkin pätee se, että kannattaa tosiaan heittää ne myytit roskikseen ja ajaa sellasella set upilla mikä tuntuu hyvälle. Ei se ole sen kummempaa rakettitiedettä. :)
Näinhän se on. Itsehän sillä pyörällä kuitenkin ajaa. Mutta ainakin minusta hyvä on lähteä liikkeelle "perusasetuksista". Ei ehkä ensimmäisenä kannata hankkia kaikkein käyrintä setbacktolppaa ja korkeinta stemmiä mitä kaupasta löytyy. Varsinkaan jos ei juurikaan ole kokemusta itselle sopivasta ajoasennosta.
Jos sitten kokeilujen perusteella päätyy itselle hyvin sopivaan ajoasentoon niin on tosiaan aika samantekevää kuinka paljon se poikkeaa jostain "säännöistä" ja millä osilla se on aikaansaatu. (kunhan ei laita fillarin kuvaa palstalle)
No joo, korjataan nyt sen verran omaa jyrkkää kommenttia satulan paikasta että jos tietää mitä tekee niin säätää vaan sellaiseksi kuin haluaa.
T. Nimim. Monen polviongelmia polun varressa selvitellyt. Ja hyvin usein satulan siirto ns. perinteiseen/neutraaliin positioon on auttanut. Siitä tuo kärkkäys...
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Tänään tuli haettua Farley kotiin ja nähtyä ekaa kertaa mitä tuli ostettua [emoji1]
Josko sitä huomenna ehtisi hiukan kokeilemaan millainen peli oikein on
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...55c1bd41f0.jpg
Mahtava väri tuo luonnossa, kuolasin tänään.
Tuo väri ja valmiiksi leveämmät renkaat itselläkin sai kallistumaan tuohon 2017 malliin.
Täytyy joku päivä koittaa ehtiä oikeen valoisaan aikaan auringonvaloon tuota väriä ihmettelemään
Ite kokeillu nyt lbs:ssä 3kpl 17.5" runkoa: Farley 5 ja 80mm vanne, Farley 7 & 9.6 100mm vanteella ja yhteenkään ei mahtunut kunnolla. Kahessa jälkimmäisessä sopi sentään pyöriin, mutta kylkinappulat vastasi runkoon. Vitosessa vastasi vaijerinkorvakkeeseen eikä pyöriny ollenkaan, mutta paineetkin oli aika isot. Jälkimmäiset testattu 0.4bar.
Liekkö sitten vaatii isomman runkokoon että sopivat, mutta leikkomatta noilla ei oikein voi ajaa vaikka omat on vain 125mm leveät.
Oma on 19,5" runko
fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä
Mä kokeilin aikani kuluksi 19,5" Farley 5 runkoon 2xl kumia 80mm vanteella ja etuvaihtajaan ottaa kiinni, mutta ei mihinkään muualle. Reunanappulat menee kyllä tosi läheltä chainstay putkia ja varmaankin ottais kiinni rasituksessa. Eli 1x voimansiirto ja reunanappulat mataliks ni ehkä vois ajella.
^Juurikin näin, 100 vanteella et saanu edes paperia väliin. Ei oo etuvaihtajaa, jos meinasitte kysyä, mut pitäs kokeilla 80 vanteella kui käy.
fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä
Tänään tuli krapulan kunniaksi tehtyä renkaista tubelesit, oli kyllä helppo homma ja renkaat nousi melkein itsestään reunoille :D
Etuvanne sisäkumilla 3284g ja tubelessina 2964g
Takavanne sisäkumilla 4014g ja tubelessina 3634g
Jos huomenissa menisi koittamaan sitten huomaako mitään eroa
Sisuri poisto pienentää painoa noin 500g. Tubeless litkun painon (Janoksella 120g) verran tulee lisää painoa. Painon pudotus on siten 380g.
Sisuri ja vanne nauha oli 501g, tosin edessä koska takaa en muistanut punnita. Voisin veikata että takaa oli hieman painavammat koska painoa lähti vähän enemmän
Litkua en paljoa laittanut ja vannenauhan tilalle laitoin 3M:n heijastinteippiä. Tuollaiset painot mielestäni vaaka ilmoitti, jos en sitten paljoa väärin krapulassa nähnyt [emoji1]
Onkos teillä ollu Farleyt minkä kokosia?
Oon itse 178cm ja hieman lyhytkätinen. 19,5 tuntuu vähän isohkolta ja 17,5" taas pieneltä, sekä näyttää toki pahasti myös siltä. Testipyörä oli 19,5 ja vakio 80mm stemmillä. Mietin että mitenköhän paljon tilanne helpottuis riser tangolla ja vaikka 40mm stemmillä?
Painin kovasti tällä hetkellä Croc biken 2017 mallin fätin ja Farley carbonin välillä. Molemmat tulisi täysin xt osilla ja samoilla 80mm kuitukiekoilla. Enää puuttuu vain päätös kumpi olisi se oikea ratkaisu.
Crocista enemmän kokemusta ja sen mitoitukset toimii ainakin hyvin. Kesäpelinä fuel ex 8 vähän hifisteltynä ja siitä olen tykännyt todella paljon. Fuel on siis 18,5" ja se osuu omaan kroppaan kuin nenä päähän. Harmi kun Trekin fäteistä puuttuu juuri tuo 18,5.
Ei nyt varsinaisesti kokemusta jus Fairleystä mutta kokeilin tuossa viikonloppuna itselleni kokotaulukon mukaan liian isoa Dudea(L) jossa oli tuollainen nysä stemmi ja tuntui yllättävän hyvälle! Eli kallistuisin isomman rungon puoleen jos toinen tuntuu valmiiksi pieneltä, ja onhan 80mm stemmi nykysuuntauksen mukaan julman pitkä..?
Itse 10 cm pidempi ja piiitkät jalat ja lyhyet kädet, lyhensin stemmin 45 ja tanko on Answer 20/20, nyt itelle sopiva.
fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä
182cm, 19.5" farley 35mm stemmillä ja 780mm tangolla. Toimii hienosti.
Onkos täällä Farley EX:n omistajia? Alkoi jotenkin kiinnostelemaan ja aprokoin minkälaisia rengaskomboja tuossa voi käyttää? eli vaikka jonnekin Tahkolle mahd kevyet ja rullaavat 2,8":t ja metsä/talvimöyrintään niin muhkut kuin saa. Mitä hän syö maksimissaan?
Eteen ei ainakaan mee 27.5 x4.5 ja en kyllä ex:llä ajelisi kuin -5asteessa jos silloinkaan. Oli meinaan sen verran kovat iskarit. Noi 27.5 x3.8" hodagit on loistava yhdistelmä 65mm kehien kanssa ei tarvi kesällä mitään muuta.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla