Joe's No Flatsin vanneteippi toimii hyvin myös vannenauhana. Se on muuten läpinäkyvää, mutta seassa on jotain venymättömiä kuituja niin ei mene kuopalle pinnojen kohdalta. Stanin teippi taitaa venyä vähän enemmän.
Printable View
Joe's No Flatsin vanneteippi toimii hyvin myös vannenauhana. Se on muuten läpinäkyvää, mutta seassa on jotain venymättömiä kuituja niin ei mene kuopalle pinnojen kohdalta. Stanin teippi taitaa venyä vähän enemmän.
PX: Mikäs on kampien tilanne, saitko uudet? Onko syy hajoamiselle selvinny?
Yleisluonteinen kysymys runkojen painoista.
Mitä painaa "normaali" 4-5" täpärirunko iskarin kanssa? WW on aika ulkona noista nykyään, kuten koko lailla muutenkin. Puhutaan nyt perus Trek-Kona-Felt-Giant-ym. -kaurasta. (ei oo oikein selvää kuvaa mitä ne takapään osat todellisuudessa painaa)
Ja jatkokysymys, mikä paino on luettavissa jo kevyehköksi? Kun tuo Akin Sparkki lienee sellainen referenssirunko sinne kaikkein keveimpään päähän, niin paljonko saa runko lihoa että siitä saa vielä vähällä vaivalla vaikka 11,x kiloisen? Saako alumiinisesta vai tarvitaanko kuitua? Kysymyshän on kokonaisuudessaan tietty aika subjektiivinen:o
Olikin monta kysymystä...:)
+1, onko jotain parempaa lähdettä runkojen painoille?
Mun 2006 S-works Stumjumper taitaa mennä nykyisin nippanappa alle 12 sisältäen polkimet. Palikat ovat hyviä, muttei mitään erikoista. Kierrejousikeula, rp 23, XTR-kammet, X0, alumiiniset putkiosat, Juice Carbon, DT240+xc717 ja oikeat maastorenkaat sisärenkailla.
Runko painaa nähtävästi tolla iskarilla alle 2500 g. WW tais antaa brain-iskarilla sen verran ja se oli painavampi. Kai nykyiset nykyiset vastaavalla joustoilla olevat alurungot sit alle 2,5 kg kuitenkin painaa.
Mun 2011 Giantti anthem x medium alumiinisena oli korvakkeen kanssa n. 2500g atomivaa´an mukaan. Iskarina rp23 boostwalve.
Tässä Akille seuraava projekti: 6.x-kiloinen maratontäysjousto
http://www.forum.light-bikes.de/showthread.php?t=15921
Tuollainen samanmoinen projekti tullaan todennäköisesti näkemään piakkoin fillarilehdessä.
Nyt kun tiän, kenen Fi-Cannari on tulossa, on odotukset korkeammalla. Akin pyörä on vaatinut tajuttoman työ-ajan mutta toi Gynther Cannarin työaika tai rahat....minusta toi on tosi hiano...ja tyylillä tehty. Ja tommonen oli ihan vakiona aika kivan oloinen kinnailla.
Mitähän muuten toi satula/tolppa combo painaa? Toi on mekaaniseti samanlainen kuin mun eka tekele mutta kun immeisen arse on käynännössä 3-pistetuettu satulaan, en tuollaista toistakertaa tee. Ei ole mekaanisesti siis tehokkain ratkaisu joten painaa liikaa vs. mitä voisi.
Aika väsähtäny muuten ton cännärin hinta ihan vakiona. Noin euro per gramma. 8499€ / n. 8,5kg!!! Viimesimmässä saksalehdessä haukkuivat perän toiminnan "täysin" - herkkyys puuttuu kokonaan ja todettiin, että saattaa miellyttää jäykkiskuskeja, jotka eivät ole vielä oikeisiin täysjoustoihin tottuneet.
Minusta se on pitkäjoustoinen soft tail. Hintaa en kommentoi koska en ole edes harkinnut moisen hankintaa. Enkä sitä ajaessa edes tiennyt.
Minusta se kiipi kuin ht ja alas tuli rutikuivassa erämaa kivikossa minusta ainakin tosi hienosti ja tuntuman oli mun mieleisen herkkä.
Itsekin mietin Scalpelia kun yksi kaveri juuri tilasi Scalpel 1:sen, ja ennen sitä koeajoi Scalpel 3:sen.
Kertoi että ranskalaisilla ja italialaisilla foorumeilla 2011 Scalpelien omistajat pitävät iskarissa huomattavasti suosituksia matalampia paineita, jotta perästä sai täysjouston tuntuisen. :)
Sinänsä Scalpel on mielenkiintoinen, että jopa karvalakkimalli Scalpel 3, jossa on ankkurikammet FSA Afterburner, painavat CB polkimet, melko painavat kiekot, ja putkiosissa huomattavasti kevennettävää... Silti pyörä painaa M-koossa vain 10,5kg ilman ensimmäistäkään kevennysosaa.
Laitoimme 3:seen kiinni frendin omat kiekot Stans Podium MMX vanteilla, mutta hänen 2008 Scalpel teamin vakionavoilla + WTB Silverado satula + hänen vanha stemmi + litkutettu Furious Fred takana ja Rocket Ron edessä.
Paino tippui saman tien alle 9kg (8.9kg). Scalpel Ultimate on aika ultimate pakkaus, mutta jo 600-700€ hieman paremmin harkittuja osia, ja Scalpel 3 on 8.x kiloinen "jousitettu" jäykkäperä. ;)
Asiallisen oloinen laite, joka saattaisi jopa kestää kisaamista! Mutta uutta laiteprojektia ei ole nyt tarkoitus täällä viritellä, vaan pikemminkin yritetään saada ukkelista aiempaa enemmän irti. :) Ehkä jotain pientä saattaa kevääseen mennessä olla tulossa, mutta 7.5:n alle ei kuitenkaan mennä.
Tyylillä tehty! Renkaissa varmasti etsitty huippukevyt pari, sillä teoriassa Maxxlite 285 saattaisi löytyä kevyempiä yksilöitä, tosin keltaiset kylkitekstit saattaisi rikkoa väriharmonian. Eclipseistäkin ventiilinhatut poissa...:)
En viittinyt tonne "grammanviilausta raharajoitteisille" tätä laittaa, koska kyseessä ei ole kuitenkaan mitkään ihan budjettikiekot, mutta tästä halvalla laadukas kisakiekkosetti: http://www.actionsports.de/gb/Wheels...tz::31160.html
Vähän harmittaa kun viime keväänä tilasin samanlaisen setin, mutta Alpine kehillä ja hintaa oli vaan 10 euroa vähemmän. Tosin meneepähän sama kiekkosetti myös treenikiekkoina, mutta himottaisi tuollaiset tilata kisakiekoiksi...
Podium (<290g) häviää alpinelle (<330g) neljällä osa-alueella:
- heikompi kehä
- paino-rajoitus kuskille
- paine-rajoitus renkaille
- huonompi lompakolle
Plussat verrattuna alpineen:
- 40g vähemmän pyörivää massaa per kehä (laskin plussaksi vaikken välttämättä laskis plussaks sitä ettei polulla voi ajaa niin kovaa kuin alpinella voi)
- Kaiken maailman keventäjät saavat suuremman tyydytyksen ostaessaan nämä vrt. alpinet
PS. Yllä luetellut ominaisuudet sisältävät vähän sarkasmia mutta ovat silti faktoja... ;) Ai niin, piti vielä sanoa että et elasto pääsis niillä podiumeilla xco/xcm-kisassa yhtään sen kovempaa kuin alpineilla, ihan turha siis harmitella. Mieluummin alpine + dt comp kuin podium + dt revo.
Itse en viitsinyt vastata elaston kysymykseen, sillä halusin kijaksen kommentit ensin :) Puhuimme tästä aikoinaa turun rataa kiertäessä, paperilla hyvä idea noi podiumit, mutta ei niillä oikein kisaa viittis ajaa. Sais kiekoissa kuitenkin jäykkyyttä jonkun verran olla. Ja jos katsotaan taas millä kova kaverit ajaa, ei kellään oo ylikepeitä kiekkoja, Kuitolla on kuitenkin race7000:set muttei Turun SM:ssä ajanut niillä vaan XT:n valmiskiekoilla ?
Mitenkäs muuten Kijas, eikös sullakin ole tuollaiset kevytkiekot ? et ainakaa niitä kauheesti kehunu :rolleyes: Alpinet on järkevät kehät kisaamiseen, ei muita tarvikkaan.
No ne huippukevyet hommataan siksi, että saadaan kuva pyörästä ne alla ja kalavaakassa roikkumassa. Kuvan oton jälkeen ne ripustetaan säätämön seinälle ja alle laitetaan ajokiekot:)
Itsella tulee Alpine-XTR -setti. Pinnoina litteät CN:t, katotaan nyt tuleeko noista pinnoista lasta taikka paskaa.
Paino setillä ~1400g eli eihän tää edes tähän topikkiin kuulu, jatkakaa...
Saitte ylipuhuttua. En mä niitä Podiumeita osta, koska en mä niillä oikeesti mitään tekisikään. Kunhan vaan leikittelin ajatuksella keventää fillaria. Inhottava sairaus tuo keventely. Aika kalliiksi nuo Podiumit kyllä tulisi jos about vuoden välein puskisi joku pinna takakehästä läpi.
Itse en enää laita Podiumia (jota aiemmin kutsuttiin ZTR Raceksi) takakiekkoon, mutta etukiekossa se tuntuu kestävän ja kestävän. Ainakin jo kolme vuotta on toiminut etukiekossa ongelmitta. Toisen fillarin etukiekossa on Olympic-kehä, enkä ainakaan ajossa pysty havaitsemaan minkäänlaista jäykkyyseroa noiden etukiekkojen välillä.
Mutta takakiekossa Podium ei kovin kauaa ainakaan omien kokemuksieni mukaan kestä...
Menee tietty vähän OT:ksi mutta vastataan nyt kuitenkin. Löytyy yhdet ZTR race kehät revolution pinnoilla (ja progress navoilla). Ehdottomasti suurin ongelma on nuo liian kevyet pinnat, niiden takia kiekot ovat melko lailla löysät. Tämän huomaa ihan millä alustalla vaan ja aiheuttaa ongelmia pyörän ohjauksen kanssa, joka on kaikkea muuta kuin tarkka (siihen kun vielä löisi kapean suoran tangon niin painajainen olisi valmis :)). Kehät taas aiheuttavat sen että tulee ajettua aivan liian varovasti maastossa vaikka kuskilla on painoa vain vähän enemmän kuin keijukaisella. Kun ei kalliita vanteita haluaisi rikkoa. Jos saan aikaiseksi niin vaihdatan compin pinnat noihin, vaihdan joka tapauksessa alpineihin jos menevät rikki. Podiumit/racet on tehtykin kulutustavaraksi mutta ei ne silti järkevimmät vaihtoehdot ole. Sellanen vajaa 1500 g kiekkosetti on mun mielestä kevyin järkevä ei-hiilari kiekkosetti (hiilarikiekoista ei mitään kokemusta), on tarpeeksi jäykkä ja tarpeeksi kevyt.
Itsekin välillä ajanut niin että race edessä ja crossmax ST takana jotta voi ajaa dropeista ja muista kivoista paikoista. Itse havaitsen kyllä suurenkin jäykkyyseron myös etukiekkojen välillä mutta niinkuin sanoin niin se johtuu ainakin omasta mielestäni dt revol. pinnoista. Mutta joo, luulen että edessä podium/race menisi ihan hyvin tarpeeksi jäykillä pinnoilla...
Sori Aki OT.
:rolleyes:Sama homma vähän Sapimin CX-ray:n kanssa. Pinnoja saa kiristellä parin lenkin välein ja on mennyt poikkikin pinnoja muutaman kerran. Podiumit on muuten kestänyt mulla. Eipä ole kyllä tullut ajettua kuin yksi kausi yhdellä kiekkosetillä ja sen jälkeen uudet. Mitenköhän uudet Superspoket?
Tää on mielenkiintoista... Itse oon jo vuosia tiennyt olevani kyvytön huomaamaan tällaisia asioita, sillä en taannoin huomannut ajossa eroa edes vanhan rimpula-SID:n ja vähän järeemmän Foxin välillä. Toki sen eron huomasi, kun fillarin nokkaa väänteli paikallaan, mutta ajon aikana jäykkyyseron huomaaminen menikin sitten paaaljon hankalammaksi.
En lainkaan väitä, ettei jäykkyyseroja olisi, vaan pikemminkin tarkoitan sitä, etten oo ihan paras henkilö näitä asioita vertailemaan.
No problem. Ei tää oo mun säie. :)
No toi kyllä haisee ja pahasti. CX-rayta käytetään jopa DH-fillareissa.
Löisin melkein vetoa että kiekot on yksinkertaisesti kädettömästi kasatut. Löysä pinna on se joka katkeaa. Jos kireys on riittävä ja tasainen, ne kiekot ei löysty, eikä yksikään pinna katkea.
Kasauksesta en tiedä, mutta ainakin mun kiristelyt on kädetöntä:o. Löysät pinnat ne onkin katkenneet mm kakkosnelosen parilla sadalla kilsalla meni yx, kun ei viitsinyt pinnoja käymään läpi kesken ajojen. Ennen tapahtumaa kiristin kyllä. Muullon tainnut olla ennemminkin huolimattomuutta.
Ne kannattais rihtauttaa kuntoon kireysmittaria käyttäen. Ja kun kehien max. kireys taitaa olla aika vaatimaton, niin senkin vuoksi voisi kyllä olla paikallaan käyttää lukitetta nippeleissä. Varmuuden vuoksi.
Meikäläisellä on ollut käytössä yhtenä kiekkosettinä race7000/XTR/CX-Ray setti, kuten täällä on todettukin. Olen käyttänyt noita pelkästään kisakiekkoina ja aikalailla hyvin ovat kestäneet. Hommasin kiekot -09 kesällä ja kertaakaan ei ole tarvinnut rihtailla, paitsi...
Viime kaudella Paloheinän XC-cupissa vedin kuitenkin fillarilla katolleen, korvake vääntyi ja seuraavassa ylämäessä ketjut pomppasivat pakan väliin ja murjoivat hieman pinnoja. En kuitenkaan ruvennut pinnoja vaihtelemaan, vaikka "mekaanikko" kovasti näin ohjeistikin. No, Tahkon kisan loppuverryttelyssä napsahti sitten yksi pinnoista pakan takaa poikki. Siitä lähtien kiekot ovat olleetkin telakalla ja loppukauden kisat ajoin Turun SM:iä lukuunottamatta XTR:n valmiskiekoilla. Nyt ovat uudet pinnat tilauksessa pakan puolelle ja eiköhän tulevan kauden avauskisa taas noilla ajella. :)
Jos tuo Paloheinän episodi unohdetaan niin kyllä noi omasta mielestä ovat olleet todella hyvät kiekot. Ja kyllä, ovat toki löysemmät kuin esim. XTR:t, mutta eipä tuo ole ongelmaksi muodostunut omassa käytössä, ja hanaa olen kyllä aina antanut mitenkään kiekkoja säästelemättä. Mitään pinnojen löystymisongelmia ei myöskään ole ollut, joskin kiekkojen kasaaja onkin ammattimies, jota nuo kehät todellakin vaativat jotta ongelmilta välttyy. Ja jos joku noita kehiä kaavailee omaan käyttöön, niin en itse suosittele kuin pelkästään kisakiekoiksi, treenihommiin sitten omat kiekkonsa. Ja vertailutiedoksi oma paino, joka pyörii siinä 70kg nurkilla.
Edittiä: Missään nimessä en lähtisi kiristelemään pinnoja noista ilman kireysmittaria ja ammattitaitoa, aivan varmasti tulee ongelmia.
NoTubesin sivulla ei ole erikseen mainittu Alpinen max. pinnankireyttä. Tietääkö joku kenties muuta lähdettä josta se selviäisi vai tietääkö muuten varmasti sen kireyden?
http://www.notubes.com/support_wheelset.php
Edit: NoTubesin Messageboard:sta löyty 95kg. Jotain muutakin asia kiinnosti...
Kenelläkään kokemusta Sramin XG-999 pakasta? Kuullut jotain ongelmia ainakin oliskohan ollut XTR:n ketjun kanssa. Vähän epäilyttää se alumiininen 32 piikkinen ratas...
Sen verran kokemusta, että toimitukset Eurooppaan kusi viime keväänä pahasti. Tilasin helmikuun puolessa välissä ja tehdas lupasi toimituksen maaliskuulle, paketti tuli heinäkuun lopulla. Tarkoitus testata tulevalla kaudella.
Jos ketju kunnossa niin en kyllä keksi miksi pakka ei toimisi. Ja aika hyvin se alumiininen 32 piikkinen eturattaanakin pelittää. Paino oli tuotteessa kyllä grammalleen oikein ja se on hyvÄ:):)
Mulla on paketissa uusi KMC X10SL ketju, jota ajattelin käyttää tuon pakan kanssa jos sen hommaan. Ainakin MTBR:n weight weenies -osiolla näyttäisi olevan tuosta yhdistelmästä ihan hyviä kokemuksia.
Bike 3/11 mielenkiintoinen sisäkumitesti. Eclipse, joka oli testin kevein tuote olikin kestävin!!! Puhkaisutestissä lähimmäksi pääsi yli 400g painavampi Onzan DH sisuri, "kevennysbutyylit" ja lateksit ei saavuttanut menestystä. Ett. joskus näinkin pÄin...:rolleyes:
Ei noitten jäykkyyserot ole mitään verrattuna kun vaihtaa 98' SID:in Cannarin 70mm Headshok:iin. Sillä kun paukutti jotain kivikujaa pitkin näreessä niin toivoi sivuttain hieman löysempää keulaa....
Tilasin sit piruuttani Enve 260g tuubikehät, CX-ray pinnat ja koska toisetkin King-navat oli oivan tuntuiset, sellaset tulee noihinkin. Pyörivä massa on aika kepoisa vaikka setti painaakin jopa 1260g. 28 pinnaiset ovat. Tufon 450g tuubi hiperlöitynä vaikuttaa varsin käyttökelpoiselta verrattuna 300g avokkeihin+ joku järkevä sisuri joten jos totaalimassa on vastaava mutta kesto selvästi paree, olisi paketti ns. kunnossa.
Vaihdepalikat ja jarrut kun jaksiais speksata viä. Jos laiskottaa, laitan XT:tä...:D :D :D
Runko on Litespeed Piasqah, keula Sid tai joku Foxi, tanko, tolppa, penkki,stemmi,kammet, rattaat, keskiö on Rotoria. Ketju on vissiin 11s. Chorus ja gripit custom teetetyt Lizard Skin lock on. :D
Messuille tarttisi saada.
Satuin just kattelemaan erään merkin ilmoitusta: "...up to 130kg in the front and 150kg on the drive side rear." :eek:
Alkaa olemaan navat heikoin lenkki, varmaan leekerit hölskyy jo pesissään kun tommoset jännitykset kiskaisee pinnoihin.
Mistähän nuita Envekiekkoja saa. No, enivei, halbaa hubaa!
sekunnin googletus kertoi ainakin tuollaisen. mutta kuten sanoit, halpaa hubaa :rolleyes:
http://www.wheelbuilder.com/store/rims/