Osa ihmisistä ei pysty hyväksymään virheitään vaan syyttävät niistä muita mm vittuilemalla.
Ihmis- ja koiraoletettu kulkivat rinnakkain, jonkinlaisen narun yhdistämänä niin että ihmisoletettu oli yhdistetyn kävely- ja pyörätien vasemmassa laidassa ja koiraoletettu hieman (kuvitellun) keskiviivan oikealla puolen.
Lähestyessäni parivaljakkoa takaapäin soitin pari kertaa kelloa saamatta aikaan minkäänlaista reaktiota. Päätin ohittaa oikealta, jossa oli noin metri tilaa. Koiraoletettu päätti tässä kohtaa myös kulkea oikealle, mikä aiheutti minut nyt huomanneessa ihmisoletetussa hieman jännitystä. Perääni sain kuulla huudon ”kelloa voi käyttää”.
Vastaukseni oli hillitty vain koetun turhautumisen määrään nähden.
^Kelloa voi käyttää monella tavalla. Pitäisi kai sillä heittää kaveria kaaliin jos kilautus ei aiheuta reaktiota.
Mulla on sähköpyörässä ihan auton töötti. Käytän ekaksi soittokelloa (ja pimeällä vilautan pitkiä valoja, tämä on usein aika tehokasta varsinkin jos katsovat eteenpäin ja edessä on liikennemerkkejä joista valo heijastuu takaisin, toki kaikki eivät tuotat tajua ja ei siinä mitään.) jos näitä ei huomata / reagoida niin koitan vielä kelloa uudelleen lähempänä. Jos sekään ei tehoa niin töötti päälle. Siinä kohtaa yleensä säpsähtävät, pelästyvät, siirtyvät nopeasti syrjään. Ja osa siitä valittaa, että kun pelottelen.
^Joskun pohdin pitäisikö veneliikkeestä ostaa sellainen aerosolipullossa oleva 'sumutorvi' ja teipata se ohjaustankoon. Sillä saisi aikaan kivan töräytyksen ja heikompi kuuloinenkin kuulisi sen äänen.
Mulla oli Knog kello yhdessä vaiheessa. Sillä ei tuntunut olemaan mitään vaikutusta. Ostin sitten halvan soittokellon Biltemasta ja sitä kun rimpauttaa kunnolla, niin välillä joku hyppää ilmaan ja liikettä tulee. Välillä ihmiset menevät paniikkiin. Sitä on toisaalta hauska seurata.
Ihmiset täyttävät tilan. Mitä leveämpi väylä sitä suuremmalla etäiisyydellä ihmiset kävelevät toisistaan ja valloittovat koko väylän, niinkuin he olisivat ainoat ihmiset maapallolla.
Nykyään monella on koko ajan vastamelunapit korvissa ja sitten vingutaan, kun ei kuulla mitä ympärillä tapahtuu.
Tänään jouduin testaamaan polkupyörän jarrujen toimintaa. Hyvin pysähtyi ja en jäänyt henkilöautoilijan yliajamaksi. Tapaus oli tuttuakin tutumpi: käännyn oikealle ja katson vain vasemmalle -autoilija liikkeellä... Ja paikkana Tampere Lahdenperänkatun ja Kolmionkadun risteys.
https://urly.fi/3DcH
Oli hauska tapaus tänään kun pariskunta käveli keskellä väylää, minä tulin takaa ja ringutin kelloa. Ensin toinen lähti oikealle ja toinen vasemmalle, ja luultavasti heidän mielessä kävi, että lähdempä kuitenkin samaan suuntaan kuin kaveri jolloin he törmäsivät toisiinsa. Lopulta pääsivät yhteisymmärrykseen ja väistivät sitten molemmat vasemmalle.
Välillä on niitäkin tapauksia, että keskelle jää ajoväylä kun molemmat kulkijat siirtyvät omalle taholleen.
Ai niin, tämä piti vielä sanoa. Vastaan tuli kaksi pyöräiljää joilla molemmilla oli suhteellisen tehokas valo suunnattu päin /C:ttä eli niin ylös että ne häikisivät vastaan tulijaa ja luultavasti, niistä ei olisi ollut mitään hyötyä valaistakseen heidän edessään olevaa väylää. Nämä tapahtui kirkkaassa auringon paisteessa. Molemmat olivat vähän vahempaa väkeä.
Eilisellä lenkillä sattui pari tilannetta. Yritän tässä jakaa niistä toisen.
https://maps.app.goo.gl/R6iZW2ctHWFECxKM7
Kuvan mukaisesti omasta tulosuunnastani (Ruskontie) katsoen vasemmalta Hervannatieltä kolmion takaa oli tulossa pakettiauto, risteystä lähestyessäni se oli pysähtyneenä kolmion taakse. Auto lähti kuitenkin liikkeelle kun olin saapumassa risteysalueelle. Ei siinä mitään, kohtuullisen ripeästi liikkeelle lähtenyt ajoneuvo ehtisi juuri poistua risteysalueelta ennen kuin olisi tielläni. Yllättäen se tekikin nopean jarrutuksen jonka johdosta juoduin tekemään ripeän väistöliikkeen vasemmalle, suojatien puolelle. Onneksi ei ollut jalankulkijoita tai muutakaan kevyttä liikennettä samalla hetkellä. Mitään ei siis tapahtunut.
Jäin kumminkin mielessäni ihmettelemään että mitä tilanteessa tapahtui ja miksi. Ajoneuvo oli alunperin pysähtyneenä ja mielestäni vähintään repsikka havaitsi tulemiseni kun suuntaani vaikutti katsovan. Kenties kuljettaja ei katsonut suuntaani, vaikka tietysti olisi pitänyt. Miksi hän edes lähti liikkeelle jos kuitenkin katsoi vasemmalle ja joutui sieltä tulevan ajoneuvon (en huomannut että oliko tilanteessa sellaista) takia nopeasti risteykseen pysähtymään? Samalla vaivalla olisi odottanut pyöräilijän menevän ja lähtevän sen jälkeen liikkelle ja kenties ylittänyt koko risteysalueen kerralla kun muu(t?) ajoneuvo(t) ovat poistuneet.
Jotenkin jäi arveluttamaan oliko kyseessä tahallinen pyöräijän "koulutus" (miksi?) vai eikö kuski kenties seurannut liikennetilannetta lainkaan kun tavallaan teki kaksi peräkkäistä "virhettä". Tähän emme varmasti saa vastausta mutta kenties avautuminen helpottaa yhä hämmästelevää mieltäni.
En varsinaisesti ole kiinnittänyt huomiota että erityisesti pakettiautoilijat olisivat jotenkin muita haastavampia. Toisaalta kyseisen kaltaisesta ajoneuvosta voi olla keskimääräistä huonompi näkyvyys joihinkin suuntiin. Tästä ei kuitenkaan tässä tilanteessa voinut olla kyse.
Toiset taksit ym. "ammattikuljettavat" tulevat pihoilta ja kolmion takaa liian kovalla vauhdilla, eikä pyöräilijä tiedä pysähtyykö se lain mukaisesti vai ei. On vaan pakko jarruttaa ja pysähtyä.
Toi itsessään on rike (ei osoita aikovansa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan). Jos on jaksuja niin pyrin noissa tilanteissa ajamaan sen verran lähelle jarruttamatta ettei autoilijakaan voi olla varma väistänkö. Ei tietty mitään hyötyä jos sieltä ratin takaa ei yhtään katsota mun suuntaan.
Toisin päin, mulla on fiilis että pyöräilijät ei yleensä saa kovin hyvin viestittyä autoilijalle että aikoo noudattaa omaa väistämisvelvollisuuttaan.
Itsellä vähän samaa, jos pyörällä liikkeellä ja auto esimerkiksi kääntyessään taikka kolmion takaa tullessaan ei vaikuta noudattavan väistämisvelvollisuuttaan, niin valmistaudun kyllä "pikapysäyttämään" pyörän mutta jatkan näennäisesti yhä sillä menttaliteetillä että auto on väistämisvelvollinen siihen viimeiseen pisteeseen asti josta tiedän että jarrutus pitää aloittaa yhteentörmäyksen vättämiseksi, usein tässä tilanteessa autoilija on sitten vetänytkin "jarrut kiinni", ja siellä on joko pelästynyt kuski (eli ei ole havainnut minua) taikka "nyrkkiä puistava"(luulee että minä väistämisvelvollinen) kuski ratin takana, muutaman kerran olen tilanteen jälkeen hiljentänyt niin että jos autokuski haluaa keskustella tilanteesta niin minusta saa kyllä keskustelukumppanin asiaan...
Ja sitten sanotaan samaan hengenvetoon että teen hommaa täysin samalla tavalla välillä myös auton ratissa ollessani, eli jos pyöräilijä on aikeissa ylittää suojatietä pitkin ajoradan tilanteessa jossa hän on väistämisvelvollinen ajoradan liikenteeseen nähden, eikä hänellä ole aikomusta tätä noudattaa, niin jätän pysähtymisen myös hyvin viimetippaan (tosin jos takana lähellä muuta liinekennettä niin sitten en nin tee, ettei synny peräänajoa) ja yleensä pyöräilijä sitten myös viimetipassa pysäyttää itsensä (ja välillä tulee tässäkin tilanteessa sitten "nyrkin heilutusta" yms. vaikka hän itse on väistämisvelvollinen).
Nyt ei oikein avaudu? Kyllä itselläni ainakin onnistuu kevyt polkeminen samaan aikaan kun jarryttaen hidastaa vauhtia niin että autoilija huomaa pyöräilijän noudattavan väistämisvelvollisuuttaan, siis mikäli jos näin haluaa toimia, mikäli ei halua, niin se oin sitten toinen asia. siis olettaen että asia ei tule mitenkään yllätyksenä pyöräilijälle (joka taasen saattaisi tarkoittaa liian kovaa tilannenoupeuuta saavutteassa sellaiseen paikkaan jossa joutuu väistämään toisia tienkäyttäjiä (autoja yms.).
^Kerrotaan että on myös henkilöitä joilla ei kävely ja purukumin pureskelu onnistu samaan aikaan.
Itse annan näille suosiolla tilaa, ei ne ymmärrä mitä tekee tai sitten ovat vain mulkkuja. Ei viitsi alkaa kokeilemaan, että olisiko sitä tälläkin kertaa täysin virheetön arvioissaan ja vähemmällä pääsee, kun ei edes mahdollista kolauksen tapahtumista. Sakkoja siitä saa kuitenkin itsekin.
Sellainen liikennesääntökouluttaja sitten siellä.
En kyllä näe mitään hyötyä tuollaisesta. Ei se fillaristi opi vaikka sitä säikyttelet ajamalla täysiä päin ja jarruttamalla viime tipassa: se vaan kiroilee typerää autoilijaa, kenties heiluttelee keskaria ja huutelee vittusaatananmulkkua.
Miksi liikennetilanteessa jossa en ole väistämisvelvollinen aloittaisin väistämisvelvollinen/hiljentämisen selvästi ennen kuin sen tarve tulee?
Ja taas toiseen suuntaan, kun väistämisvelvollisessa asemassa (niin autolla kuin pyörällä), niin ilmaisen noidattavani väistämisvelvollisuutta hyvin ja ajoissa että vastapuoli sen havaitsee.
Tieliikennelaki, 2. luku, 4 pykälä:
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
".. jossa hän on väistämisvelvollinen ajoradan liikenteeseen nähden, eikä hänellä ole aikomusta tätä noudattaa, niin jätän pysähtymisen myös hyvin viimetippaan..."
Kyllä, nimenomaan valmistaudun siihen että toinen osapuoli ei noudata liikennesääntöjä, kenenkään päälle en ole ajamassa.
En kuitenkaan tule edesauttamaan liikennesääntöjen vastaista toimintaa.
Ja kuten sanoin, tämä ei ole mitenkään sidoksissa siihen millä kulkuvälineellä ajan taikka millä kulkuvälineellä toinen osapuoli ajaa.
Minusta kyse oli siitä että - karkeasti sanottuna - pyöräilemättömän tai vähäisellä pyöräilykokemuksella varustetun autoilijan kaaliin ei mahdu, että fillaristi todellakin aikoo noudattaa väistämisvelvolllisuuttaan, sillä hänhän näkee miten pyöräilijän jalat koko ajan pyörivät eli tämä antaa pyörälleen lisää vauhtia ajaakseen suoraan eteen!
Eli mahdollinen havainto pyörän vauhdin hidastuu kumoutuu.
Itse olen joskus yrittänyt viestiä asiaa autoilijalle irrottamalla vasemman jalkani polkimesta, mutta ei sekään aina ole toiminut.
PS Luulen osaavani kuvitella miten Santtu75 ajaa tilanteissa, joissa hän ei ole väistämisvelvollinen, ja siksi minusta "hyvin viime tippaan" ei ehkä ollut paras mahdollinen sanavalinta. Siitä kun voi tulla mieleen kuminhaju tai ainakin sellainen auton edestakainen heilahdus pysähtymisen jälkeen...
Tuo kyllä totta, ehkä tuo "hyvin viime tippaan" voi olla hieman monenlaisia tulkintoja mahdollistama termi.
Mutta sanotaan että jätän hiljentämisen/pysähtymisen hyvin selvästi myöhempään kuin mitä se olisi jos olisin itse väistämisvelvollinen, mutta etenkään autolla ajaessa siinä ei kuitenkaan ole mitään lukkojarrutus elementtejä tai muuta dramatiikkaa.
pyörällä vastaavassa tilanteessa saatta sitten takarengas jo lukkiutua yms. (eli pyörällä ajaeassani jätän vielä myöhäisemmäksi kuin autolla)
Opuluksella oli tuolla oikea ajatus siitä, että autoilija ei välttämättä tajua, että on hiljentämässä, jos jalat vispaavat vaihteita alaspäin.
Yllätyksellisyys on toki vähän tilannekohtaista. Turun seudulla on aika vähän kevyen liikenteen valoja, jotka vilkkuisivat vihreää ennen vaihtumista punaiselle. Valon vaihtuminen punaiseksi on siten yleensä pääteltävä muusta valokierrosta, jos siihen on varaa jakaa huomiota. Mutta pääsääntöisesti poljen niin kauan, kun valo on vihreä ja jarrutan / alan tiputtamaan vaihteita alaspäin kun valo vaihtuu punaiseksi. Joskus tuo jarrutusaika / matka jää aika lyhyeksi valon vaihduttua punaiseksi juuri ennen, kuin itse saapuu risteykseen.
Lähtökohtaisesti mun mielestä pyöriäväylille ei saisi olla luvallista asentaa valoja, jotka eivät varoita ennen vaihtumistaan.
Liikennevaloissa on ihan normaalia nähdä lähestyvän ajoneuvon kiihdyttävän periaatteella "vielä ehtii". Varmaan kuitenkin yleisempää autolla liikkuessa + ns vanhat vihreät.
Liikennevaloissa kai kuitenkin yleensä koitetaan ehtiä omaan vuoroon, tai vähän venytetään oman vuoron käsitettä. Mutta ei niin että olisi jo toisen vuoro.
Suuri osa omista taajama-alueen risteyskohtaamisista tapahtuu fiksillä. Oon just miettinyt miltä sen hidastaminen taakse polkemalla näyttää ihmiselle joka ei yhtään tiedä mistä on kyse. Todellisuudessa kuitenkin ajan hyvinkin ennakoivasti, etten joutuisi skiddaamaan tai käyttämään jarrua (etenkään talvella kun on vain etujarru…)
Mikähän into oli tänään jengillä ajaa kelvin vasenta reunaa vastaan. Mukana oli jopa muutama "vakavasti" pyöräilyn ottavia vaatetuksesta ja kalustosta päätellen.
Ääliö vuokraskuutti kuski kyllä ymmärsin, ei siellä kuskin päässä mitään järkevää kuitenkaan säteillyt.
^ Jos vastaantulijat ovat vasemmalla, he ovat silloin siellä missä heidän tuleekin olla eli he ajavat oikealla!
(Sori, en voinut vastustaa.)
PS Muistan joskus löytäneeni itseni ajamassa vasenta laitaa senkin jälkeen kun oikealla ollut este, haitta tai hitaampi etenijä oli jäänyt taakse. Eli jostain syystä, luultavasti pelkkää siirtymäosuuden tylsyyttä, en ollut palannut takaisin oikealle. Tunsi itsensä todella tyhmäksi.
Henkilöauto pysäytettynä keskelle yhdistettyä kävely- ja pyörätietä. Katselin että vasemmalta mahtuu ohi, mutta jokin vaisto sai hidastamaan vauhtia. Eikös sieltä kuski läväyttänyt oven auki ja hypännyt eteen pomppimaan.
Vähän koetteli jo zeniä.
Suomessakin pitaisi oppia hollantilainen oven avaus. Oikealla kädellä jolloin luonnollisesti tulee katsottua taakse.
Ajelin pyörätietä uimahallista kotia kohti.
Vasemmalla veti tyttö pyörällä noin 30-40km/h ohi. Heti perään pamautti sähköpotkulautapoika päin näköä. Poika oli jonkun verran kännissä, sanoi että nopeus oli 25km/h. Pimeetä ja sateista.
Nuoltiin siinä jonkun aikaa haavoja, parin sentin avoruhje etusormessa, ei kai muuta.
Tyttö ei pysähtynyt, pojan kanssa juteltiin aiheesta.
Potkulaudassa ja mulla oli hyvät valot, tytöstä en tiedä.
Äkkiä tuli tilanne, eipä siinä ollut mitään tehtävissä.
Elämäni ensimmäinen kolari.
Olin jäädä rekan jyräämäksi kehä lll:sta ylittäessäni. Katsoin kun rekka tulee ylämäkeen kehältä liitymään ja hiljentää vauhtia. Ajattelin pystyväni ylittää tien ja vilkaisin muualle, ollesani suojatiellä huomaan yhtäkkiä rekan olevan aivan vieressä ja en voinut kuin lisätä vauhtia ja pääsin nipin napin alta pois. Kun katsoin taakseni rekka oli pysähtynyt suojatien jälkeen ja siitä oli pamahtunut joku etuluukku auki, kun oli tehnyt paniikkijarrutuksen. Samaan suuntaan meni autojakin minun vierestä joita rekan kuului myös väistää kun kolmion takaa tulee. Aurinko saattoi häikäistä kuskia kun se on matalalla tähän aikaan vuodesta, mutta silloinhan pitää noudatta suurempaa varovaisuutta jos ei näe hyvin.
Seuraavassa ristyksessä sitten bussi oli sulkenut kokonaan suojatien tehokkaasti ettei siitäkään päässyt menemään. Kuskilla olisi ollut ihan yhtä hyvät näkymät seurata väistettävää liikennettä suojatien takana.
Tuli joku adenaaliryöppy varmaan kehoon kun oli aikamoiset tärinät, kun taisi olla hengenlähtö lähellä.
Tulin kuvassa alhaalta ylös.
https://i.postimg.cc/G3Mg0fJS/Kuva.jpg
Alkanut tosissaan uituttamaan nämä laatikkopyörät tai tavaran/lastenkuljetus sähköhärpäkkeet mitä nyt ovatkaan, joiden ohjastajista 99% ei hahmota näköjään lainkaan kulkuneuvonsa ulkoisia mittoja. Ajetaan tyynesti kapealla pyörätiellä rengas keskellä väylää, ja vallataan koko tie itselle. Vastaantulijat saavat sitten koukkia jalkakäytävän tai ojan kautta törmäyksen välttääkseen.