Onko toi kiinnitys sama kuin Garmin Edgeissä?
Printable View
Ostettu myös. Mistähän saisi tällaisen jatkojohdon järkihintaan: https://magicshine.us/product/ms-612-extension-cable/
Tuo paketissa mukana tulevassa lamppu/akkusetissä johtoa on ehkä yhteensä 50cm, eikä johto riitä edes tangosta pullotelineeseen, jonne tapaan viritellä tyhjän juomapullon sisälle akut pahimpien pakkaskelien takia. Kypäräkiinnike kiinnostaisi myös. USA:sta tuon jatkojohdon postikuluiksi tulee poskettomat 60 dollaria. Ei järkeä.
Huomatkaa muuten tuossa Fenixin 25R:ssä tällainen mielestäni tosi typerä juttu. Ei ole mitään käytön kannalta järkevää syydä pudottaa noita valotehoja hetken käytön jälkeen muissa kuin turbo-moodissa (tuntuisi oudolta myös, ettei tuo metallikuori haihduttaisi lämpöä riittävästi). Olin jo ostamassa, vaikka akkua ei pysty järkevästi vaihtamaan ainakaan lennosta, mutta en osta tämän takia. Tuo on minusta valheellista markkinointia, koska noita moodeja myydään tuolla alun valolukemalla, mutta akkukestoa tuolla itse moodilla, joka ei siis ole oikeasti kuin ihan muutaman minuutin se markkinoitu. Aika hanurista tuollainen.
https://scandinavianoutdoor.global.s...8982d4e96.jpeg
Onhan tuo valheellista markkinointia.
Tosiasia on että mikäli jatkuva valoteho olisi sama kuin millä valo aluksi palaa olisi käyttöaika hyvin lyhyt. Sama typerä ominaisuus taitaa olla suunnilleen kaikissa Fenixin pikku lampuissa.
Muutoin hyvin tehtyjä lamppuja.
Taitaa itse asiassa olla varsin monissa akku- tai paristokäyttöisissä LED-valoissa tuo himmentyminen. Esimerkiksi Maglite Mini LED Pro tekee myös jonkun himmennystempun.
Kerran käytin tuota BC21R-lamppua ulkona kuvatessa valomaalaushommissa turbolla, valon ympärillä oleva metallirengas otti kyllä jopa yllättävän hyvin lämpöä. Nyt tuo laite odottaa pakkaamista ja takuukorjaukseen lähettämistä, latausliitin sanoi itsensä irti, vaikka en todellakaan ole lamppua liittimestä tai johdosta nostellut.
Itsellä ollut myös tuo setti (3200/1000 lumenset) ja niissä tuli mukana valmiina jatkojohto. Tässä uudessa on tosiaan niin lyhyt johto oletuksena, ettei se oman pyöräni pullotelineeseen riitä niin ettei johto kiristyisi kun ohjaustankoa kääntää. Tuo liitin taitaa olla uniikki magicshinen oma kun en meinaa verkkokaupoista tuollaisia johtoja löytää.
Kyllä... Edge käy tuohon MS telineeseen aivan loistavasti.
Mulla ollu kuukauden verran käytössä nyt tuo Prisman Roadway 1600lm valo. Pakko suositella kyllä. Näkee hyvin, akku kestää hyvin.
Aikaisempia valoja mitä olen käyttänyt, niin kiinan 3 ledin ties kuinka monta tuhatta lm valo, erillisellä akulla, kiinan 2 ledin 2x 18650 akuilla oleva onko
nämä nyt niitä fenix kopioita tai vastaavia jne..
ja ainakin noihin verrattuna laatu paljon parempi, valoa huomattavasti enemmän, ja mielessä kävi, että laittaisi tarpeen niin vaatiessa 10 000mah varavirtalähteen kaveriksi, jos 6000mah akku ei joskus riitäkkään...
tähän vielä laitettava, että ainakin 2h lenkillä, josta puolet metässä, täysillä tehoilla - ja puolet pykälää tai kahta pienemmällä teholla ajettuna, akku oli puolillaan kotiin
tultaessa, eli akku kestää hyvin.
hinnalla ei myöskään ole pilattu, vastaaviin tehoihin - ja akun kestoihin tarvitaan yleensä yli 100e sijoitus.
Eilen testasin monteer 6500 kypärässä.
Laitoin garminin perustelineen kiinni kumilenksuilla.
Johto riittää juuri ja juuri Camelbac mulen ylätaskusta akulta lampulle.
Kyllä on huikea ero kun valo tulee silmien pään tasolta alaspäin verrattuna stongakiinitykseen.
Stongakiinnityksessä tulee niin älyttämästi varjoja jotka sotkee maaston muotoja.
Paino on vielä mielestäni siedettävä n. 140g painaa tuo lamppupää
https://photos.app.goo.gl/1gsHr1w1NyFdf9yY7
Voisiko joku mittailla Fenix BC25R:n telineen leveyden? On vähän ahdasta tangossa.
Ledx mamba 4000.
Tuli postissa turusta kolmessa päivässä, itsellä pääkatiskalla lamppupaketti eli lamppu, akku, laturi, katiska 450e ( sekä erikseen vielä kypäräkiinnitys 23e). Tuotteet vaikuttavat erittäin laadukkailta. Alla 661 recon scout kypärässä kiinni kypäräkiinnityksellä: eli kaksi liimatarraa kypärään ja nystyröillä kypäräkiinnike kiinni, tuntuu erittäin tukevalta mutta laitan ainakin yhden nippusiteen ihan vain johdon takia.
https://farm5.staticflickr.com/4855/...d6a47f_z_d.jpg
Ensimmäinen kokeilu valotehosta, 1.5h kävely sysimustassa metsässä. Valoteho tuntuu erittäin riittävältä täydellä teholla, 40% teholla näkee varmasti hyvin pyöräillä varsinkin kun tulee lumi maahan. Käytin kävelyssä vain himmeintä asentoa eli 10% koska mettä loisti kovemmilla tehoilla helvetisti liikaa niin hitaaseen liikkeeseen.
Valokuvio on erittäin laaja. Akkukestosta en voi sanoa mitään mutta valmistaja lupaa100% 4000lm 1h50min, 40% 1800lm 4h30min, 10% 350lm 18h. Valotehoja pystyy itse ohjelmoimaan painelemalla katkaisijaa oikeassa järjestyksessä ja ohjeet ovat hyvin selkeät, suomeksi.
Dataa:
-Max teho 4000lm
-4x cree xm-l u3 lediä sekä kolme erilaista linssiä. Linssien ja heijastimien valaisukulma on 13- astetta-79-astetta
-lamppuyksikkö 76g
-lamppu kiinnikkeineen 123g
-akku Li-on 12v 64Wh 312g
Lampussa on automatiikalla toimiva kuumenemisen esto, 75astetta niin teho alkaa laskea, palaa automaattisesti kun lämpötila laskee ja lamppu sammuttaa itsensä 95 asteessa.
Valmistaja lupaa 3 vuoden takuun, myös akku ja laturi, niin että 1/3 takuuhyvityksestä vähennetään vuoden kuluttua. Eli 2/3 2v päästä.
Kaikenkaikkiaan toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen ja valmistajan sivuilta löytyy vertailukuvia tehoista/ kuviosta esim vrt lupine betty. Voisin väittää että tuolla 350e (lamppupaketti kypäräkiinnikeellä, ei pääkatiskaa) ei paremmalla valokuviolla voi tehokkaampaa lamppua maastokäyttöön saada.
Posti toi tänään tuon XXL:stä ostetun MagicShinen 6500 lampun ja kävin pikaisesti metsässä ajamassa lyhyen lenkin. Kerrankin on valotehoa tarpeeksi:). Paremmin tämän kanssa näkee ajaa kuin pilvisellä syyssäällä päivällä:). Akun kestosta en vielä osaa sanoa mitään mutta tuolle 6500 lumenin teholle luvataan 1.2 h. Siinä voi valita haluaako spottivalon, laajemman vlokuvion vai molemmat. Ja noille 3 on kaikille 3 tehoasetusta. Ja hintahan oli tuossa FreekFridaysta ostettaessa sen n. 150 eli ei mitenkään ylettömän kallis.
Ihan vilpitön eli utelias kysymys kuskilta joka ei ajaa pimeällä kuin hiekkateitä, mutta onhan niilläkin kuoppia ynnä muita jotka pitää nähdä. Mun kokemus on että tankovalo (joka ei maastokuskien käyttämien valoihin verrattuna ole kuin mitätön tuikku) tekee kuopat ym erinomaisen hyvin näkyviksi; hämäränä harmaan piilvisenä päivänä ne näkee jopa niin paljon huonommin että joskus valitsen kiertoreitin.
Hiekkatiet ovat tietenkin pinnaltaan vaaleampia kuin metsäpolut. Voisiko se vaikuttaa niin paljon että kokemus on ratkaisevasti erilainen? Vai tuleeko maastolampuista niin paljon enemmän ja kirkkaampaa valoa että se vaikuttaa silmien näkökykyyn tällä tapaa? Vai onko tässä jokin muu tekijä jota en osaa edes ajatella?
Oman fenixini kiinnike tuossa odottaa talvifillariin kiinnittämistä.
Strategiset mitat:
Kelkka johon lamppu työnnetään, on leveydeltään 2cm.
Kiinnityspanta (jossa kelkka kiinni) aavistuksen kaposampi, alaspäin kapeneva 18...14mm.
Kiristysmutteri halk. 18mm.
Lampun leveys on 3,3cm ja sijoittuu 1,5cm...1cm (etupää alempana) tangon yläpuolelle.
Siitä asti kun maastoon olen eksynyt on valo ollut kypärässä. Miksi?
1) Valo näyttää sinne minne katsot: minne ajat, tankovalo heittää härän persettä
2) Kypärässä oleva valo käyttäytyy tasaisemmin, tangossa se tärisee, päässä se on kuin gimballin nokassa
3) ylempää tuleva valo ei jätä niin paljon varjoja, korkeusero tankoon on yli metri, tottakai vaakavalo jättää enemmän korkeuseroa valaisematta.*
Ymmärrän että tilanne on täysin toinen maantiellä, stonga osoittaa sinne minne mennään kun ei puuta kierretä ja toisaalta olisi tyhmää laittaa ainut ja tehoton lamppu päähän jos tarkoituksena on vain olla nähtävissä / nähdä mitä eturenkaan edessä on tulossa.
"On the handlebar a light to be seen, on the helmet a light to see."
Onkohan mitään keinoa saada mitenkään fiksusti Fenixin BC30R valoa kypärään kiinni? En fenixin sivuilta noille valoille kypäräkiinnitystä löytänyt.
^ Jos tuo oli minulle vastaukseksi tarkoitettu, niin vastasit kysymykseen jota en esittänyt ja esitit perusteluja joita ei kaivattu.
Muuten olen sitä mieltä että jos maantielläkin ja erityisesti kuoppaisella jne hiekkatiellä on niin että jos näkee ja katsoo vain mitä eturenkaan edessä on tulossa, niin se ei ole tarpeeksi ja silloin voi olla jo myöhäistä ajolinjan valitsemisen kannalta.
Ja vaikka luulen ymmärtäväni jokseenkin täysin miksi kypärävalo on maastossa hyvä joko ainoana lamppuna tai tankolampun lisänä - eikä mieleeni olisi edes tullut ehdottaa että lampun olisi parempi olla tankoon asennettuna - en suostu kutsumaan omaa lamppuani tehottomaksi tai pitämään sitä ensisijaisesti huomiovalona.
Jatkokysymyksenä: oletko sitä mieltä että erottaisin kuopat jne *vielä paremmin* jos vaihaisin oman lamppuni paikkaa tangosta kypärään? (Ei sillä että tekisin niin, mutta tätä valaisun ja näkemisen problematiikkaa paremmin ymmärtääkseni.)
Pinnan väri eli hiekkatiet on aika tasavärisiä mutta maasto ei. Maastossa pinnan muodot on suurempia, metsässä on reilusti enemmän varjoja (mättäät, puut). Muodostuu niin monesta asiasta. Kypärävalossa on se etu, että sen voi suunnata sinne mihin on menossa. Esim. tiukassa kurvissa näkee jo ennakkoon mihin on ajamassa.
En minäkään tiellä kaipaa muuta kuin tankovaloa. Usein sammutan siirtymille kattovalon kokonaan ja crossarilla liikenteessä ollessa sitä ei ole mukana.
Kuinka kovia pakkasia nuo Fenixin pyöränlamput kestää? :seko: Itsellä on BC30R ja tarkoitus on hommata BC35R.
Ei tullut mieleesi että täällä on ehkä muutama muukin lukija ja selvästi vastasin vain omaan kysymykseeni, miksi käytän kypärävaloa enkä tanko. Mielestäni on varsin helppoa maalaisjärkeä pohtia että miksi ylempää tuleva valo jättää vähemmän varjoja ja mainitsemani muut plussat kyllä tajuaa jos sinne metsään eksyy pelkän tankovalon kanssa.
Ja kysymykseesi, vaihtamalla valon paikkaa kypärään, kyllä, erotat kuopat paremmin, varsinkin kun sanoit että valossasi riittää tehoa.
En kai olisi kysynyt, jos mieleeni ei olisi tullut:rolleyes: Kuitenkin olin juuri edellä esittänyt aihetta hyvin vahvasti sivuavan kysymyksen ja minä olin se joka olin nostanut esiin kokemukset maantieltä, joten oli melko luontevaa pitää todennäköisenä että olit halunnut tai pyrkinyt vastaamaan - tietenkin unohtamatta että täällä on muitakin, monenlaisista pyöräilylähtökohdista tulevia ja monelaisia pyöräilyllisiä tarpeita ja kiinnostuksenaiheita omaavia lukijoita - nimenomaan minulle.
Maalaisjärkeä minulla ei tunnetusti ole, mutta toisaalta on joskus - en sano että tässä tapauksessa - niin että se mitä pidetään selvänä jo pelkällä maalaisjärjellä ei ole ollenkaan selvä juttu eikä edes pidä paikkaansa.
Kiusaus kokeilla tätä on kieltämättä suuri, mutta kun näen ne riittävän hyvin näinkin - ja ymmärrän olla menemättä sinne missä en näe - niin kypäräkiinnityksen hankkiminen ei liene vaivanarvoista.Lainaus:
Ja kysymykseesi, vaihtamalla valon paikkaa kypärään, kyllä, erotat kuopat paremmin, varsinkin kun sanoit että valossasi riittää tehoa.
Lisäksi olen edelleen siinä käsityksessä että nimenomaan tankovaloni tuottamat varjot auttavat minua näkemään kuopat jopa paremmin kuin päivällä. Ja kuten entinen mies, siinä käsityksessä taidan kuollakin:cool:
Tämä. Kun kyse on tiestä, on totta että varjolla näet yksittäisen kuopan "paremmin" ja näin voit väistää sen. Maastossa tämä ei kuitenkaan ole mahdollista sillä varjoja jää niin paljon maaston epätasaisuuden takia.
Ja enhän minäkään mikään tiedemies ole, 9 vuodem pyöräilykokemukseen perustuu nämä tuntemukset ja osa täällä on varmasti pyöräillyt kivikaudelta lähtien.
Taitaa tosiaan olla juuri se seikka jota en osannut tulla ajatelleeksi. Vaikka tie olisi yhtä kuoppainen kuin kuun pinta eli kuoppia on vieri vieressä ilman minkäänlaista järjestystä tai vaikka juoksevan sadeveden tekemiä uria kulkisi useampia rinnakkain, ne voi kuitenkin selvästi havaita yksittäisinä. Maastossa on varmasti toisin.
PS Se mitä itse olin arvellut vaikuttavaksi tekijäksi - mutta en turhan polemiikin aiheuttamisen pelossa esittänyt - oli se että tuollainen voimakkaan pistemäisen valon ja paljon hajavaloa tuottava lamppu (jollaisia maastossa käytetään) tuottaa ikäänkuin ylimääräisiä ja päällekkäisiä varjoja tavalla jota suunnattu maantievalo ei tee. Eli kuten viestissä jota kommentoin todettiin "tulee niin älyttämästi varjoja jotka sotkee maaston muotoja".
Minulla on MagicShine tangossa ja Lupine piko kypärässä. Tangossa oleva valo valaisee kyllä erittäin hyvin kivikko/juurakossa ajolinjat. Näyttää siltä kuin joku olisi käynyt ne piirtämässä valmiiksi. Alamäessä varsinkin tuntuu välillä että on jopa parempi ajaa kuin kesällä, koska linjojen valinta on niin helppoa ja kontrasti valaistun ja varjoisen alueen välillä on niin suuri.
Muistin väärin, tuon 3200 lumenin lampun kanssa ei tarvi jatkojohtoa ollenkaan mun L koon Norcossa kun akku runkolaukussa. Akut noissa mun valoissa kesti moitteetta pikkupakkasen vajaan 2h ajelut, erittäin tyytyväinen valoihin, täyttä tehoa käytin vaa mäessä missä spooreja ja hyppyjä, valo riittää pienemmilläkin tehoilla erittäin hyvin.