^ Minä puolestani en koskaan lähde ajamaan samaa vauhtia kuin minut ohittanut. Luulen että MRe:kin vain palaa ajamaan sitä samaa omaa vauhtiaan, jota oli ajanut ennen nukahtamistaan (tai juomapullosta hörppäämistä tjms).
^ Minä puolestani en koskaan lähde ajamaan samaa vauhtia kuin minut ohittanut. Luulen että MRe:kin vain palaa ajamaan sitä samaa omaa vauhtiaan, jota oli ajanut ennen nukahtamistaan (tai juomapullosta hörppäämistä tjms).
Pari kertaa on menneenä kesänä ihan vaaratilannekin syntynyt tuollaisen kisaajan takia. Ei itselle mutta muille. Trikoot tuntuu noita erityisesti provosoivan. Ekalla kerralla olin gravel-lenkin loppusiirtymällä ja kohtuu rauhallista vauhtia ajelin kelviä ohittaen tuulipuvussa jonkinlaisella fitness-hybridillä polkeneen miehen. Tämähän siitä riemastui ja iski kantaan, jalkaa ei riittänyt kuitenkaan ohittamiseen. Olisin antanut mennä, jos olisi ohi mennyt. Siinä sitten roikkui imussa kunnes hidastin kelvillä olleiden pienten lasten takia niin tämä suhari näkee tilaisuutensa koittaneen ja iskee täydellä vauhdilla ohi vain 15-20cm päästä pikkulapsesta. Hieno suoritus. Toinen oli vähän vastaavaa, mutta nuorempi mies ja sähkömaasturilla. Hidastin punaisiin niin tämä hyökkää ohi ja vain autoilijan hereillä olo pelasti tämän sankarin päätymästä konepellille.
^ Minun vauhtini eivät varmasti ole lähelläkään sinun vauhtejasi, mutta lycraan minäkin usein pukeudun enkä senkään vuoksi aina ole välttynyt eriasteisilta peesaajilta. Olenkin ottanut tavaksi ajaa tämmöisen takana ajavan huomattuani ikään kuin olisin porukan vetomiehenä eli näytän merkit (enkä siis hidasta nostamatta ensin kättä ylös merkiksi).
Myönnettäköön että teen sen vain osaksi esiin nostamasi turvallisuusaspektin vuoksi: osin teen sen ihan puhtaasti mielenosoituksellisessa tarkoituksessa.
Mulla on tapana antaa 'kuittaajan' mennä jos jalkaa sitten ohitustilanteessa löytyykin. Yleensä ajan lenkit etukäteen suunnitelulla speksillä jonka mukaan mennään. harmittaa kyllä jos joku jää peesiin eikä ilmoita. Oiskohan yksi kautta aikojen etukäteen sanonut että jos sopii niin jään peesiin - ja muistaakseni meni ohi jossain kohtaa ja sanoi että on hänen vuoronsa. Muutama on kyllä jälkeenpäin kiittänyt vetoavusta ilman että olen ollut aavistusta eneäämn tietoinen seuraajasta. Näin syksyllä voi peesaajaan yllättää mun kohdalla se, että nenäni vuotaa kylmässä ja tyhjentelen sitä sitten pitkin matkaa. En tietenkään silloin jos tietäisin jonkun olevan perässä...
Noita kohtaamistilanteiden ja ohitusten vaaratilanteita on tullut todistettua ihan ilman peesaamistakin, pelisilmä tuntuu puuttuvan etenkin vilkkaimmilla kelveillä. Mennään tuurilla siitä mistä mahdutaan jos mahdutaan.
Hauskin peesauskokemus oli kesällä kun pitkässä ylämäessä joku hybridipyöräilijä alkoi kisata. Itse en periaatteessa kisannut - etenkin kun tällä kunnolla jalat olivat jo aika muusia kolmen ja puolen tunnin pyörälenkin jälkeen - mutta seurasin perässä sopivan matkan päässä. Puolivälissä hybridi alkoi kurkkia olkansa yli, joko olisin pudonnut ja kun en ollut, alkoi lisätä vauhtia ja tempoa ihan jumalattomasti tangosta ja pyörä vaelsi sinikäyrää kelvin puolelta toiselle. Nauratti niin paljon että annoin kaverille siimaa ettei hän hyytyisi täysin ennen mäen lakea.
Suolaa Larun sillalla. No ei kai siitä tarvisi avautua
Aika monelle sillalle oli sepeliäkin jo kylvetty. Tuotteiden renkaantappavista ominaisuuksista ei vielä kokemusta.
Kas, Kipparlahdensilmukan ja Itäväylän rampin väistämissääntö on muuttunut. Saa nähdä miten autoilijat rekisteröi sen.
^ Miten on muuttunut?
Itäväylältä tulijoilla on nyt kolmio. Sillan alla ei ole enää Stop-merkkiä.
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Avautumisia:
1. Eilen Laajasalo-Mellunmäki välillä kolme koiraa aloitti kohdatessa haukkumisen ja alkoi tempoa hihnassa kohti. Näistä yksi meinasi saada kuonon takakiekon pinnojen väliin. En ohittanut takaa näitä vaan nuo tulivat vastaan. Eikö koirille voi kouluttaa pyörän kohtaamista?
2. Laivalahdenkaaren pyöräkaista muuttui yllättäen asvaltista röpyläiseksi jääksi. Jäässä ollut ura käänsi eturenkaan kanttaria päin ja heitin puolivoltin nurmikolle. Tämän seurauksena korvake vääntyi.
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Tuohon kakkoskohtaan: siellä on todella pahat kelit nyt. Ääliöt stadilla keksineet suolauksen jollakin v***n pääväylillä ja niiltä kun poikkeaa, niin käy kuin @Larelle.
Soitto häkeen ja puolisen tuntia 15 asteen pakkasessa keskustellen vaikeasta elämästä hankeen istumaan jääneen herran kanssa.
Tulisi kunnolla lunta, kun eivät muuten saa koneita liikkeelle. Taitaa 5cm olla liikkeellelähtökynnys. Vaikka niistä pienistä sateista kertyisikin ajan mittaa paksumpi pöpperökerros.
Eilen kävellessä tunsi miten ohut lumikerros luisti jään päällä, eihän auraamatta hiekoiteta, eikä vähää lunta aurata.
Nastat pitää nyt olla kumeissa ja kengissä jos aikoo pystyssä pysyä.
piti ajaa eilen Lauttasaaresta Hakaniemeen pikkujouluihin ja reittiopas näytti aivan kammoksuttavia matka-aikoja huomioimatta edes kauanko bussit seisoo liikenteen seassa. Vanhat työkaverit oli tullu omilla autoilla ja seissyt kolttelin mittasella pätkällä 45 minuuttia.
Yllättävää miten iso ero oli ajassa, kun rauhassa ajelin Hakaniemeen pyörällä.
valitettavaa vaan, että takastulomatkalla oli tiet sen verran hirveessä kunnossa, että tänään maataan sängyssä noidannuoli selässä kipulääkkeitä pää täynnä.
https://youtu.be/5rYTttzkQO0?si=91UROZU4WHeA50Pc
Ihan mielenkiinnosta, tuleeko koskaan tilannetta, kun kanssakäynti autoilijan kanssa johtaa kirosanoihin?
Mä väitän olevani kärsivällisemmästä päästä, mutta tänään meni kantokyvyn yli.
https://youtu.be/T2ceuG5lzAM?si=EHPJHofBIktLjElO
Näille videopromootioille on ihan oma ketjunsakin "Pyöräilyaiheiset videosi". https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...42#post3245042
Mainokset sinne, kiitos, voi sitten jokainen halutessaan katsoa tai jättää katsomatta.
Tampereella Lempääläntien vieressä uudehko hyvin merkitty pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Samaan suuntaan kuin minä ajoi pariskunta vierekkäin varsin hiljaa. Soitan hyvissä ajoin kelloa ja kumpikin kuulee sen. Jatkavat edelleen rinnakkain ajoa ja soitan uudestaan kelloa. Edelleen ajavat rinnakkain. Soitan kolmannen kerran kelloa ja mies näyttää kädellään, että ohita jalkakäytävän kautta. Jouduin siis lopulta ajamaan jalkakäytävää pitkin. En kyllä yhtään pidä siitä, että jonkun lainrikkojan takia joudun itse rikkomaan lakia.
Ja nyt joku varmaan ajattelee minun ruikuttavan ihan turhasta. Kysynkin heiltä, että mitä kaikkia lakeja saa rikkoa silloin kun joku muu rikkoo lakia ja se vaikuttaa omaan tekemiseen? Ja kuka määrittelee mitä lakeja saa rikkoa?
Niin, kieltämättä tässä meillä on kaksi koulukuntaa. Tai kaksi ihmistyyppiä, jotka eivät yksinkertaisesti voi mitään sille että he näkevät asiat niin kuin näkevät eli perustoja myöten toisin kuin toiseen koulukuntaan kuuluvat.
Minulle sinä olet asiat itsellesi ja kanssaihmisille tarpeettoman vaikeaksi tekevä legalisti. Et varmaankaan pahimmasta päästä, oikeita mulkkujakin on olemassa, enkä halua sanoa että ruikutat turhasta, koska todella näet ja ymmärrät asiat vilpittömästi niin kuin teet - ja aivan varmasti toimit itse sen mukaisesti.
Itse en pysty vakavalla naamalla puhumaan tämmöisissä tapauksissa lain rikkomisesta enkä mitenkään koe rikkovani lakia silloin jos joudun tai jostain syystä siirryn jaetulla kelvillä jalankulkijoiden kaistalle. (Obs! Tämä ei tarkoita että ajaisin siellä niin että jalankulkijat joutuisivat väistämään tai ylipäätään silloin, jos joutuisin ohittamaan jalankulkijoita.)
Minulle tuo olisi vähän samanlainen tilanne kuin se mistä joskus on foorumilla keskusteltu: kaksi pyöräilijää - yleensä niitä spandekseja - tulee vastaan rinnakkain ajarn ja "pakottaa" minut väistämään. En koe joutuvani yhtään mitään vaan yksinkertaisesti toimin niin kuin mielestäni on helpointa, yksinkertaisinta ja sujuvinta kaikille eli väistän jalankulkijoiden puolelle (tai vain kelvin oikeaan laitaan).
Tietysti voidaan olla samaa mieltä että pariskunnan olisi ollut fiksumpi ajaa peräkkäin, mutta kuten sanottu: en olisi osoittanut ajatustakaan liikennelain suuntaan.
Ai niin, se raja missä alkaisin itse nähdä lainrikkojia kulkee jossain siellä missä sillä liikennesääntöjen vastaisella ajokäyttäytymisellä aiheutetaan vaaraa tai oikeasti hankaloitetaan muiden liikkumista. Normaali pieni ajolinjan muutos ei minua hankaloita. Pysähtymään joutuminen voisi sen jo tehdä...
No, esimerkiksi samaan suuntaan kulkevan oikealta ohittaminen tuntuu väärältä. Tai vastaantulijan kohtaaminen pakotettuna vasemmalta.
Eikö polkupyöräilijän ohittaminen oikealta ole kielletty?
@JN75 et ruikuta turhasta
Polkupyörällä ja mopolla saa ohittaa oikealta muun ajoneuvon, paitsi polkupyörän tai mopon.
Taitaa noilla sähköskuuteillakin olla sovellettava polkupyöräilyn sääntöjä.
Tuo väärään laitaan väistäminen aiheuttaa liikenteessä vaaratilanteita sekä turhaa arpomista, joten olen koittanut jokaisen kohdalla opastaa sääntöjen noudattamiseen sanallisesti tai kelloa soittamalla.
Ohjeiden vastaanotto ollut välillä ynseä, "miksi ei voi mennä oikealta ohi kun siinä on tilaa..".
(kerran osuin paikalle kun mummo tätä pää verissä vielä ihmetteli ambulanssia odotellessaan)
Vihdoin kehä 3:n kevarin kolot autokaistan ylityksessä Petikon kohdalla on paikattu. Pinta ehtikin olla auki pitkän aikaa, vuosikausia.....
Tuossa risteyksessä Kalustetieltä tullessaan aika moni autoilija saa itselleen aika kovan vauhdin eikä katso risteyksessä ollenkaan oikealle koska eihän sieltä ole tulossa kuin korkeintaan kävelijä tai pyöräilijä.
Luulisi että tässä vaiheessa kesää autoilijat on jo huomanneet että pyöriäkin voi tulla mutta aika heikosti menee kun kauppamatkoilla joilla kohtaa 1-2 autoa väistämisprosentti on 0-50.
Huvittavasti työmaan takia kun on laitettu hiekkaa ja metallisilta on nyt yhden risteyksen ylittäminen miellyttävämpää kuin normaali asvaltti + kanttikivi.
On se kumma kun aktiivipyöräilijätkään (ainakaan kaikki) eivät ymmärrä että pyörätie saattaa olla yksisuuntainen. Jäpy-paita päällä eilen Kellokoskella tyyppi lasketteli väärää puolta vastaan. Että jos luet tämän, niin ensi kerralla sitten osaat, jookos.
Yksisuuntaiset pyörätiet on pääosin täyttä spedeilyä, joka vain johtaa ylimääräisiin ajoradan ylityksiin. Toivottavasti koko konsepti poistetaan laista.
Tuosta olen eri mieltä. Oikein oiva keksintö kaupunkimaisiin ympäristöihin. Muiden liikkujien on helpompaa hahmottaa, mistä suunnasta liikenne tulee kun autot ja fillarit esimerkiksi jalankulkijan näkökulmasta tulevat samasta suunnasta.
Jos jotain pitää poistaa, niin ne kevyen liikenteen väylät missä ei ole kaistajakoa tai erottelua ja joissa kaikki fillaroijat, jalankulkijat, rollaattorimummot, koirankusettajat, hullut ja humalaiset kulkevat samaa väylää itse valitsemaansa reunaa itse valitsemaansa suuntaan.
Fillari oli ennen todella kätevä kulkuväline. Ei ole enää kun yksisuuntaiset tulivat. Nyt sääntöjä noudattaessa todellakin tulee turhia ja vaarallisia ajoradan ylityksiä. Kaistajaoillakaan el ole mitään merkitystä. Laitetaan vaikka mitä väriä tai nupikiviä tai maalataan viivoja, niin kävelijät kävelevät missä huvittaa, Olkoon niin, toivottavaa olisi että käveltäisiin reunassa ja kahden koiran kanssa liikkujat eivät pitäisi koiiriaan itsestä katsoen molemmilla puolilla valloittaen koko väylän. Ihmisillä näyttää olevan myös tapa levittäytyä, Mitä leveämpi väylä sitä kauempana vaikka aviopari kulkee toisistaan, soittokellolle riittää käyttöä.
Yksisuuntainen pyörätie toimii loistavasti, jos se on oikein tehty. Mutta harvemmin Suomessa on. Pyörätie pitäisi ruuhkaisemmilla alueilla aina erottaa rakenteellisesti jalkakäytävästä. Pelkkä maalattu viiva tai erilainen samalle tasolla väylän kanssa asennettutiili johtaa siihen, että jalankulkijat valuvat vääjäämättä pyörätien puolelle joko huolimattomuuttaan tai tahallisesti. Turussahan on äärest järkevästi erotettu jalkakäytävä ja pyörätie siten, että jalkakäytävällä on pomputtavia betonilaattoja ja pyörätiellä sileä asfaltti. Laattahan ei sinänsä jalankulkijaa haittaa, mutta mitä jos käytössä mukana on perässä vedettävä matkalaukku, rollaattori, lastenrattaat, pyörätuoli jne?
Ylipäänsä liikenneinfraa pitäisi rakentaa niin, että väärin toimiminen olisi vaikeaa ja oikein toimiminen helppoa. Suomessa nojataan aivan liikaa infraan, jonka oletus on, että kaikkien pitää tuntea säännöt ja noudattaa niitä, vaikka merkinnätkään eivät olisi kunnossa.
Eikä toimi. Autoilijat eivät huomaa oikealta ohi tulevaa fillaristia, kun se pyörätie on ihan vieressä ristryksissäkin.
Samoin ihan turhia stoppeja ja mutkia ja valoja pyöräilijälle vs vanha malli.
Se, missä Turku on parantanut paljon, on ajoradasta erotettujen yksisuuntaisten pyöräteiden lisääminen verkostoon. Sinne ei harhaudu matkalaukunvetäjät eikä lastenvaunujen työntäjät. Ja pyöräilijät ovat osana liikennettä, eivätkä ilmesty yht´äkkiä pysäköityjen autojen takaa risteyksiin.