Sama.
Saahan pyörän tarvittaessa pitemmäksi stemmiä vaihtamalla.
Veikkaan, että fillari olisi mulle ylipäätään liian liian iso jos sormenpäät yltäisivät vain tuohon topcappiin asti? No, on toki muusta geometriasta myös kiinni.
Printable View
^ ekaa kertaa edes kuulin tälläisestä mittaamisesta ja kuitenkin todella paljon luin ja katoin bike fit videoita kun ekaa kippurasarvea yritin saada sopivaksi pari vuotta sitten. Mut en kyllä katsonutkaan mitään velogin videoita..
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Kyllä hiilikuitu Grizl tuntuu hitaammalta ja junamaisemmalta kuin alumiini Grail ainakin m-koossa. Vaihdoin itse Grizliin, kun tykkäsin alu Grailista kovasti mutta olen hieman pettynyt. Grizlillä ei ole yhtä hauska ajaa maantiellä ja perus hyvillä hiekkateillä, mutta huonommalla alustalla se on selkeästi vakaampi. Grizl tuntuu myös hitaammalta, mutta se johtunee siitä, että suodattaa tärinää selkeästi paremmin varsinkin sen halkiosatulatolpan kanssa. Ei Grail silti mielestäni ollut epämukava, mutta esimerkiksi nyt Helsingissä olevalla kelillä mukavuuserolla on merkitystä.
Kiitos Hokku vastauksistasi. :) Oletko huomannut hitauden myös matkanopeukissa vai vain ajotuntumassa? Voisiko renkaillakin olla oma merkityksensä. Grizlissä on 5 mm leveämmät renkaat ja myös leveämpi ohjaustanko kuin Grailissa. Sinänsä tärinän suodatus ei minua haittaisi. Grailissa töyssyt eteenkin ennekuin lyhensin stemmiä, tuntuivat Grailissa ärsyttäviltä. Nostinkin joskus pykälissä kädet pois ohjaustangoiltä tärähdyksen vuoksi. Eli kaikkinensa taisit pitää siss Grailista enemmän.
Samat kiekot mulla molemmissa pyörissä. Grailissä oli suurimman osan ajasta slicksit Gravelkingit ja lopussa GK semi slicksit mitkä sitten siirtyi kiekkojen mukana Grizliin. En ole yrittänyt vertailla nopeuksia, kun ei ole edes wattimittaria.
Etupään pehmeydessä vähemmän eroa kuin takapään, mutta taitaa etupääkin olla mukavampi. Mulla siis Grizl 8 CF ja satulatolpalla iso merkitys. Sitä VCLS 2.0 tolppaa tosin ärsyttävä säätää ja minulla lähes maksimi sallittu säätövara käytössä, että saan Spessun Power Arc satulan nokan riittävästi alaspäin.
Jäin vielä miettimään, että olisiko Endurace pyörä sittenkin minulle paras. Pääosin ajelen asfaltilla toki myös kivituhkalla. Tähänkin saa 35 milliset renkaat, joten eiköhän niillä voisi pärjätä myös niillä teillä. Bonusta olisi se, että näitä pyöriä olisi hyvin saatavilla. Kuvittelen, että tämäkin voisi kivituhkalla mennä ihan mukavasti. Talviajoon taitaa tämä pyörä olla liian kevyt, kun se on hiilikuitua. No tosiasiassa ei minulla tänä talvena mahdottoman paljon kilometrejä kertynyt.
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bi...ometry-section
^Siis milloin pyörä on liian kevyt talviajoon??? Lienee päinvastoin!
Pohdin sitä, että talviajo on vähän rajumpaa, kun tiet on jäässä ja on siksi töyssyjä. Niin voi olla, että Endurace-pyörä ei kestäisi kylmässä tärinöitä ym. Olen Grailiä käyttänyt työmatka-ajoissa.
Niinpä. Jos hiilikuitu kestää reippaassa pakkasessa turbulanssien höykytystä lentokoneissa, eiköhän se kestä fillarissakin.
https://www.lujitemuovi.fi/sovelluks...iluteollisuus/.
Mistä ihmeestä tää, että hiilikuitu ei kestäisi on oikein lähtöisin? Tuossa pari videoo mitkä varmaan poistaa epäilykset. Lisääkin löytyy
https://youtu.be/w5eMMf11uhM
https://youtu.be/hjErH4_1fks
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
"Liian kevyt pyörä" on kieltämättä aika hauska lause. Yleensähän se on toisinpäin. :)
No ei se nyt ihan noin suoraan mene. Mistä tahansa materiaalista voidaan tehdä kovaa ja kestävää, mutta myös kevyttä ja helposti rikkoontuvaa.
Eli vaikka hiilikuitu kestää siellä lentokoneessa, niin sprinttihiihtäjän kädessä se katkeaa kun toinen sitä suksen kantilla tökkää.
Mutta juu, kyllähän kuiturunkoisilla maastopyörillä ajetaan läpi talven, ei se pakkasta pelkää. Mutta mitään "kevennysrunkoa" en haluaisi koville kolhuille altistaa. Esim taloyhtiön pyörävarastossa tai jossain muussa karussa paikassa.
Kaikki pyörät on jossain määrin kompromisseja. Kannattaa ostaa kevääksi ja kesäksi joku pyörä minkä saat. Endurace - Grail - Grizl akselilla kaikki varmasti toimivia pyöriä. Endurace varmaakin toimii hyvin maantiellä ja suurimmalla osalla sorateistä kohtuullisesti. Löytynee kuitenkin paikkoja, joissa toivoisit leveämpää kumia sen kanssa. Jos talviajo on tärkeää niin kannattaa katsoa minkälaisia nastakumeja saa tuohon 35mm speksiin. Itselläni oli joskus muinoin jotkut 32mm nastakumit jotka toimivat riittävän hyvin omiin talviajoihini vaikka eivät varmasti parhaat olleetkaan.
Juu, Einari ei tule lumikolan kanssa meidän olkkariin.
Mutta eihän tuollainen endurance pyörä siis oikeasti toimi talvella. 35mm on vaan liian vähän uraiselle jäälle.
^Onneksi itsellä tilanne että sisällä turvassa Einareilta ja muilta toopeilta.
Kiitos kaikille vastauksista. Taidan näillä evästeillä edelleen kallistua Grailiin. Valitettavan huonosti niitä on nyt saatavilla. Hiiiikuituinen Grail 7 menisi syksyyn. Jäin miettimäänmallia, jossa pn Sramin eTap Rival ( 12 vaihdetta yhdellä etutattaalla). Tätä saisi pian. Siinä on etuhaarukka ja tolppa hiilikuitua, kuten se voisi olla minulle aika passeli peli. Katselen vielä ensi viikolla, mitä vaihtoehtoja tulee tarjolle.
^Ei kannata liikoja miettiä, voi nekin mennä.
Nure, näyttää nyt, että pitkälle menee kaikkien Canyoneiden toimitukset, joten päätin kokeilla muitakin merkkejä. Tätä Cuben pyörää kokeilentorstaina. Minusta osat on hintalaatusuhteeltaan Canyonin tasoa ja jos se tuntuu mitoiltaan sopivalta, taidan ostaa sen, sillä pyöräkuume alkaa kevään myötä nousta.
.https://rtech.fi/tuote/cube_cross_ra...ra?attr1_id=32
^ Siis ei Cuben pyörät Canyonille häviä, joku merkki saa vain tietyn statuksen. Ostamaan vaan tai sekin loppuu.
No niin kävin sitten Cuben ostamassa. Kyllä tuntuu pyörä hyvältä. Oli yllätys, kuinka iso on ero hiilikuidun ja alumiinin välillä.
Jos rakennan kaksineuvoisen Road gravelin 2x vaihteistolla, niin meneekö mönkään 105 osasarjalla? 11-30 maantiekiekkoihin ja 11-36 karkeampiin. Kampin tulis 50/36. Onko noi gravel osasarjat jotenkin lian kestävämpiä?