Minä pohdin pitkään Grailia. Olisin ottanut M-koon mutta olen lyhyempi kuin sinä, 183 ja inseam 89. Toista Canyonia kokeilleensa (inflite) itselle M-koko on sopiva.
Printable View
Minä pohdin pitkään Grailia. Olisin ottanut M-koon mutta olen lyhyempi kuin sinä, 183 ja inseam 89. Toista Canyonia kokeilleensa (inflite) itselle M-koko on sopiva.
Jes, M koon pistin tulemaan. Tai siis lähtee tulemaan joskus parin kuukauden päästä. Ehtii soutaa ja huovata koon suhteen (toki kohta niitä ei ole varmaan tilattavissa, kun just tänään nytkähti toimitusaika maaliskuun lopusta huhtikuun alkuun), tai vaikka ostaa jonkun toisen pyörän, jos tänä vuonna kaupoissa on varastoa vielä kauden alettuakin.
Grailissa vaakaputki on korkeella, jos olisin ottanu M koon niin ei kärsisi olla yhtään jalat kuopissa tai ääni nousis parilla oktaavilla. Onneksi pääsin S kokoa testaamaan ennen tilausta.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Monesti pyörävalmistajien tai myyjien esim. Canyon sivustoilla on laskureita, joilla voi määritellä itselleen sopivan pyörän koon.
Siis mikä valinta?
No eikö se nyt noin yleensä mene? Vai menetkö sä vaan intersporttiin ja ostat mitä löytyy?
^ Hyvä konsti on kokeilla jotain saatavissa olevaa ja sitten vertailla geometrioita keskenään ...
En useimmista tiedä, vähän pidempään harrasteilla valinnan kriteerit ovat jo takaraivossa, mutta tällä hetkellä käyty keskustelu koskee kait enemmän aikaisempaa kokemusta käytännössä vailla oleavan hankintaa:
Ja olen edelleen sitä mieltä, että pieni haarukointi ei olisi pahasta. Itse haarukoin aikanaan ja kävin koeajamassa vähän toisistaan poikkeavia pyöriä.
Pituus senttimetreissä ei myöskään kerro ruumiinrakenteesta (notkea ja urheilullinen parikymppinen vaiko kankea +50v) eikä se canyonin laskuri myöskään osaa neuvoa tai säätää sopivaa satulan korkeutta, setbäkkiä tai kertoa, ettei paino ranteilla suinkaan vähene jos satulaa työntää eteenpäin.
^Itse asiassa laskuri suosittelee sopivaa satulan korkeutta. Mutta ei kerro satulan paikasta tai myöskään sitä miten vaihteita käytetään tai renkaita pumpataan tms. Sen sijaan se kertoo tiettyyn pyörämalliin liittyen minkä kokoinen pyörä kannattaa ostaa. Näitä voi sitten vertailla keskenään tai kysyä vaikka jostain netin keskustelupalstalta neuvoa. Kivijalkakauppa myy sen mitä niillä lattialla on, eikä joku parin kymmenen metrin parkkipaikkapyörittely kerro aloittelijalle yhtään mitään siitä onko pyörä sopiva vai ei.
En ole koeajanut koskaan yhtään pyörääni ennen ostoa, enkä aio tehdä sitä jatkossakaan. Toki jos omaa jotenkin poikkeukselliset mittasuhteet tai on joku vamma mikä rajoittaa ajoasentoa, niin sitten kannattaa turvautua apuun asiassa.
No jos haluaa ajaa selkä suorana, niin ainahan voi laittaa kunnon säätöstemmin.
Eli mä itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että katsellaan niistä taulukoista ja omista kropan mittauksista sopiva pyörä. Säädellään sitä vähän laimeampaan suuntaan, jos ei oikeasti taivu. Tuon jälkeen ajetaan pyörällä. Mieluusti paljon.
Sitten kun totuttu siihen pyörällä ajamiseen, niin voidaan ehkä käydä bike-fitissä ja mittailla asentoa tarkemmin. Mutta jos käydään ilman mitään kokemusta valitsemassa pyörää, niin valitaan mummopyörä. Keskimäärin fillaristeilla on kuitenkin kaksi jalkaa ja kaksi kättä. Ei se tosiaan mitään rakettitiedettä ole ja pyörillä on ajettu jo suht kauan.
Hirveen moni 50v ajaa pyörillä ihan normaaleissa asennoissa.
Bike futuristin mainitsemat seikat hyvin yksilöllisiä joita ei tosiaan kukaan voi neuvoa, ne haetaan itse ajamalla. Itse eläkeläisenä kyllä ajan hyvin matalassa asennossa ja joku selkä suorana asento olisi tosiaan kauhistus...
Sramilta tulossa langattomat lisänapit AXS sarjaan.
https://www.gravelcyclist.com/bicycl...ters-anywhere/
Tarkoituksena olisi hommata kuiturunkoinen gravel alukiekoilla. 186.5cm pitkä, joten olen katsonut L kokoa seuraavista:
https://www.canyon.com/en-fi/gravel-...nfarbe=YE%2FBK
https://www.canyon.com/en-fi/gravel-...rahmenfarbe=YE
ja
https://www.xxl.fi/cube-nuroad-c-62-...195158_1_style
Cubea saisi samantien, Rotkojen kanssa joutuisi oottamaan kesään. Ajona olisi tosiaan sekalaisesti metsäteitä / maantietä ja satunnaisia metsäpolkuja. Mietin vain, että kannattaako odottaa Rotkoja, vai ottaa suosista Cube?
Cuben valintaa puoltavat 1x11 ja saatavuus. Sijainnista riippuen Canyonin tilaamalla saattaa mennä puolet ajokaudesta ohi..
Trek Crockett 5 2017 vähän rouheammilla renkailla nyt hiekkatiekäytössä, mutta ajattelin siirrättää tuon työmatkajuhdaksi Insera Reflexin tilalle.
Cubessa ilmeisesti on Shimano 105:n kanssa yhteensopiva vaihtaja, kun sisätrainerina on Elite Suito, jossa 105:n takapakka?
Eikös tuo grx 812 vaihtaja ollut maastopakoille, jolloin ei 105 pakan kanssa sovi, vaikka molemmat 11 lehtisiä? Omaan tein tuon muunnoksen ja jotenkin jäin tuohon käsitykseen.
Mulla on ollut tuo maantiepyörässä jo toista vuotta kun on 1*11 systeemi. Toisissa kiekoissa on normi 11-34 maantiepakka ja hyvin on toiminut vaikka spekseissä sanotaan että 40 piikkinen olisi pienin mikä toimii.
Hommaan sitten vaan uuden takapakan trainerille, jos tuottanee ongelmia Suiton kanssa.
Jep, tota vapaaratasta muistelin, että on mtb puolella kapeampi.
Hyvä tietää, että käy ristiin, jos joskus tulee kunnollinen traineri ostettua rullien tilalle.
Ei kai 11spd edes vapaaratas ole erilainen? Vai onko mulla vaan käyny aina tuuri. Johonkin muistan laittaneeni holkin kun pistin jonku 8spd pakan, mutta muuten on kaikki menny heittämällä hg vapareihin.
Edit. Joo on käyny vaan tuuri, kyllä 11spd road on pidempi ja vaatii holkin mikäli laittaa 11mtb kasetin.