Onhan tuossa hintaakin, ylittää ainakin minulla kipurajan.
Onko valokeilat eri mallisia vai muuttuuko ainoastaan teho?
Printable View
Onhan tuossa hintaakin, ylittää ainakin minulla kipurajan.
Onko valokeilat eri mallisia vai muuttuuko ainoastaan teho?
Valokeilat on eri malliset. Lyhyet on hyvinkin tarkasti rajattu, ikäänkuin veitsellä leikattu. Pitkät sitten nostaa tosiaan tehoa ja nostaa valokeilaa pystysuunnassa niin, että metsässä näyttää hyvin puiden oksat jne.
Tuossa eräästä netin arvostelusta muuama kuva.
Lyhyet:
https://s14761.pcdn.co/wp-content/up...-1-810x540.jpg
Ja pitkät:
https://s14761.pcdn.co/wp-content/up...-2-810x540.jpg
Kyllähän tuo Saksan määräystenmukaisuus jo lupaisi ettei "pitkilläkään" valokeila leviä ylöspäin vastaantulevia häikäisten ja samaa luvataan blogitekstissäkin: https://supernova-lights.com/en/2016...ernova-m99pro/
Mutta näkyy löytyvän myös käyttäjäkokemuksia jossa ollaan sitä mieltä että valojen vaihtaminen "lyhyiksi" voi olla kohdatesssa tarpeen - niin kuin muillakin autovaloja käyttävillä.
PS Hinta on hyvinkin kolminkertainen tavalliseen hyvään etuvaloon verrattuna, mutta kysymys itselle pitäisi ehkä asettaa samaan tyyliin kuin silloin kun harkitsee tavallisten hyvien kiekkojen ja todella hyvien tai ainakin superhienojen kiekkojen välillä:cool: Vähän vakavammin: jos ajonautinto kasvaa ja ajaa suhteellisen paljon pimeällä, se on jo yksinään hyvä syy investoida vähän enemmän etuvaloon. Toki sitä olisi lisääntynyt ajoturvallisuuskin, mutta siihen en oikein jaksa uskoa vaikka lamppu olisi millainen:p Tavalliset hyvät valot ovat nykyään jo tarpeeksi hyviä:rolleyes:
Juu kyllä nuo pitkät häikäisee, eli pitää muistaa vaihtaa aina lyhyet kohdattaessa, aivan kuten autollakin. Mutta eihän sillä pitkien häikäisyllä ole niin väliä, ne ovat tarkoitettu tilanteisiin kun ajelet yksin jossain pimeällä kelvillä / metsässä tms. Paljon tärkeämpää ettei ne ns normaalisti käytössä olevat lyhyet häikäise
Kyllä toi hyvältä näyttäis, mutta en minäkään pysty tuota summaa lamppuun laittamaan. Kuitenkin ajan tietä pitkin niin vähän, että mennään kahden tuikun taktiikalla..
Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
Tuo M99 Mini Pro on vähän halvempi.
Mikä on halvempi kuin mikä?
Ymmärtääkseni samasta lampusta - josta tosin on olemassa eri malleja eri luokituksen omaaville "pedeleceille" - on niin Nixuun kuin minun linkkini takana kyse. Jos kommentoit hintaeroa, niin toinen on valmistajan ilmoittama niin sanottu ohjemyyntihinta ajalta kun tuote tuli markkinoille ja sitä saatettiin myydä sen ominaisuuksilla laatutietoisille ja edelläkävijöille - ja toinen yhden verkkokaupan nykyinen hinta, johon tietenkin on vaikuttanut kilpailutilanne, menekki, arvioitu kysyntä, varastotilanne ynnä ties mitkä tekijät ovat ehtineet vaikuttaa.
Tällä kertaa märän kotteron lasin takaa kommentoitua.
Valo hyvä, ISOVALO paha, vilkkuvalo perseestä.
On halvempiakin vaihtoehtoja.
https://www.youtube.com/watch?v=hThS_R0bqGg
Itse käytän yleensä kahta valaisinta. Osittain valotehon takia, osittain siksi, että on varavalo, jos toinen särkyy. Tuota voisi jalostaa niin, että toinen valo olisi ns. kaukovalo. Se kyllä edellyttäisi kaukovaloon helppokäyttöistä virtakytkintä ja sitä BM:n valoissani ei ole. Muuten systeemi on hyvä, hintaa yhteensä hiukan yli 100 € eli kipurajan tuntumassa.
Kunhan jonkunlainen valo tai edes heijastin olisi. Nyt aamujen pimetessä niitä "ninjoja" tuolla taas töihin polkiessa liikkuu, niin valottomia fillareita kuin tumma-asuisia jalankulkijoita ja pahimmassa tapauksessa vielä musta koira flexin päässä väylän toisella puolella.
Ajat siis hälytysajoa hälytysajoneuvolla?
Uutta reunaviivatyyliä havaittu. Säästöä se on pienikin säästö.
https://i.uppaa.fi/2019/10/06/reunav...1bb60a8fd0.jpg
Prkl nämä valottomat pyöräilijäurpot. Nyt parina iltana joutunut keskustan suunnassa autolla käymään pimeän aikaan ja noita ääliöitä on ihan hitosti eikä niitä tahdo märkien auton lasien läpi nähdä, kun vielä mustiin pitää pukeutua. Sitten kun kolisee niin tuolla toisessa topicissa ristiin naulitaan auton kuljettaja.
Niinpä, jos autoilija ei näe pyöräilijää päivän valossa niin miten sitten pimeässä.
Noita ulostepommeja tulee vastaan nyt lumettomana märkänä pimeänä aikana, eikä noihin ole miellyttävää törmötä vaikka liikkuisi panssarivaunulla, ei myöskään pyörällä kävellen tai autolla. Kissapedon näköaistin omaavat, oletan. Muusta liikenteestä piittaamattominta porukkaa tässä minulle tärkeimmässä liikkumismuodossa. Niin tiedän kyllä ettei tämän palstan jäsenissä ole noita. Helpottaa, terapoi kuitenkin purkautua täällä, ei noihin saa mitään yhteyttä edes telepatialla. Toivotonta!
Putsaa lasit, hanki uudet tuulilasinpyyhkijät, pudota ajonopeutta.
^ ^^ Kumpikin onneton osoittelee toista ja kolme sormea osoittaa itseensä. Kovin ikävällä sateella pimeässä on vaikea nähdä autosta, se on varsin selvä. Jos olisikin, niin kuin oli vanhassa sitikassa kääntyvät etuvalot, se auttaisi jonkin verran, muttei sekään ihmeisiin pysty. Jos sivusta tai viistosti tulevalla on vieläpä kunnon miljoonan lumenin - eikä tarvitse olla sellainenkaan - riistovalo väärin suunnattuna menee tilanne vielä vaikeammaksi kun pitää ottaa kääntyessään huomioon muitakin kuin vain sen valon omistaja. Huonolla kelillä maltti on valttia ja se, jolla on pelisilmää muillekin, on se aito sankari, .
Eikäku siinä on viivojen välissä ihan oma rauhoitettu kaista fillareille. Läskipyöräilijät älkööt vaivautuko:)Lainaus:
Uutta reunaviivatyyliä havaittu. Säästöä se on pienikin säästö.
Vaikka kyse ei olekaan yksiselitteisestä asiasta, telipyörän kommenttia kannattaa miettiä. Kun me kaikki niin auton ratissa kuin pyörän tangossakin tiedämme, että valottomia on paljon liikkeellä, kannattaako sen antaavaikuttaako meidän käytökseen? Riittääkö, että autolla sateella ajettaessa emme näe pyöräilijän valoja, jolloin voimme olettaa tien olevan vapaa. Vai pitäisikö yrittää nähdä, että tie on vapaa. Jos emme näe, että tie on vapaa, onko silloin ok ajaa autolla väistämisvelvollisena esim. klv:n poikki vai pitäisikö tuon vaikuttaa jollain tavalla ajotapaan?
Pyöräilijänä tietysti meidän pitää huolehtia siitä, että itse näymme. Joten kun vastapuoleen emme voi vaikuttaa, on helppo ymmärtää, ettei kyse ole mistään yksisuuntaisesta asiasta, joka ratkeaa toisia syyttelemällä.
Pyöräilijän ei tarvitse tietenkään jälleen kerran lakia noudattaa, mutta autoilijan pitää taas joustaa, että lakia noudattamattomat pyöräilijätkin voivat kulkea rauhassa.
Käytännössä (eika oikein teoriassakaan) voida olettaa eikä lähteä siitä, että (autolla) liikenteessä pitäisi ajaa niin, että kuvitellaan jotain olevan mitä ei nähdä. Jos pyöräilijä tai jalankulkija ei näy, niin ei voida autoilijaltakaan vaatia, että ajaisi kuin jos ko. liikkuja näkyisi. Kyllähän jokaisella tiellä liikkujalla on ensisijainen vastuu omasta näkymisestään, eikä sitä vastuuta oikein voi siirtää muille. Tai jos siirtää, niin aika riskillä mennään.
Tänään taas pitkästä aikaa ajoin toimistolle ja Kehää pitkin. Niin kiinnitin oikein erikseen huomiota miten ajan muiden autojen seassa ja huomasin, että skannaan koko ajan sitä mitä ne muut tekevät enkä juurikaan oleta muiden toimivan rationaalisesti tai turvallisesti. Esimerkiksi kun oikealta tulee liittymää pitkin autoja, en odota enkä oleta, että käyttävät vilkkua kaistaa vaihtaessaan, vaan olen koko ajan valmiina siihen, että joku vaihtaa suoraan mun eteen tai kylkeen ilman ennakkovaroitusta. Samoin jos ajan raskaan ajoneuvon vieressä, katson että näen kuskin naaman ko. auton peilien kautta. Jos en näe, joko jättäydyn jälkeen tai ajan selvästi ajoneuvosta ohi.
Samaa metodia aika pitkälle käytän myös pyörällä ajaessani: en oleta enkä luota, että autoilija on minut nähnyt, vaan ajan siten, että aloite on koko ajan minulla.
Jo pelkkä mustiin pukeutuminen fillaroidessa on kyllä häiveominaisuuksien hakemista tilanteessa, jossa niitä ei tarvita. Hemmetin vaikea nähdä sopivassa tilanteessa. Vaikkapa varjoinen ylämäki, jossa pyöräilijän profiili ei näy valoa vasten, vaan sulautuu asfaltin väriin/metsän varjoon, niin yllättävän vaikea on nähdä. Vielä jos mäen notkossa on sopivasti aukeaa ja valoisaa, että silmä on tottunut siihen valoon, niin havaitsemisen vaikeusaste lisääntyy.
^Mulla on vain kahdenlaisia pyöräilyvarusteita: mustia ja sitten mustia... tosin näissä pyöräilykäyttöön tehdyissä on onneksi aika paljon heijastavia elementtejä, mutta onhan se totta että hämärässä joku neon-keltainen olisi parempi.
Pimeää varten mulla on keltainen ajoliivi ja maantiellä keltainen kypärä. Mutta muuten on aika suruvoittoinen mun garderoobi.
Muutaman vuoden ajan oon yrittäny pyöräilyvaatteita ostaessa panostaa kirkkaisiin väreihin. Oranssia tai keltaista. Yllättävän huono tarjonta. Tummempia vaatteita kyllä löytyy joka lähtöön.
Tämä on erittäin totta, varsinkin myymälöissä. Netistä tilaamalla saisi kirkkaampaakin, mutta tilaaminen on uskaliasta, sillä olen joutunut huomaamaan, että pyöräilyvaatteiden kokomerkinnät on tehty arpomalla tms., sillä muiden vaatteiden standardikokojen kanssa niilllä on harvoin mitään tekemistä.
Tuosta kotimaista(!) poistomyyntihalvennuksesta, kokoluokituksissa rinnanympärys ilmoitettuna:
https://www.miastore.fi/epages/miast...Products/95093
L-koon rinnanympärys 97 cm tuntuu tarkoittavan, että suurin piirtein tuo rinnanympärys kun on, niin alle mahtuu paita tai pari, malli/koko ei ole tyköistuva. En ole vielä ehtinyt kokeilemaan, miten tuo takki toimii ajaessa.
Kirjoitin kommenttini Telipyörän ajatuksen pohjalta. Yhdelle on mahdollista nähdä se, mitä toinen ei edes ymmärrä katsoa. Kun jalankulkijalta ei edellytetä valoa, saati heijastinta, sen mukaan pitää autolla ajaa. Tällöin aika vähän jää tilanteita, jossa pyöräilijää ei voi nähdä. On aivan eri asia olla näkemättä pyöräilijää kuin nähdä, ettei pyöräilijää ole. Et alikulun ohitsekaan huolettomasti aja, kun et näe tunnelista tulijaa.
Autolla ylivoimaisesti suurin osa asioista olisi nähtävissä, jos katsoo. Ja jos esim. märkä lasi tai häikäisy heikentää näkyvyyttä, pitää se huomioida ajotavassa.
Niin kun jalankulkijat ja pyöräilijät vielä liikkuvat ihan samalla nopeudella.
Minäkin osaan sanoa, miksi pyöräilijän havaitseminen voi olla vaikeampaa kuin jalankulkijan. En ole sanonut, etteikö ninjan havaitseminen olisi vaikeaa tai etteikö valot olisi tarpeen. Olen vain koittanut korostaa sitä ajatusta, millä havaintoja pitää tehdä. Kun valoisaankin aikaan monilla on siinä ongelmia, mielestäni suurin ongelma on katsominen.
Aika pelottavia aikoja eletään taas. Tänäänkin aamupimeässä työmatkalla useampi ninja pyörällä ilman pienintäkään tuikkua.. Ei ole iso investointi hakea vaikka XXL 5egellä valosetti eteen ja taakse (tulee paristotkin samaan rahaan) . Toisaalta tuli sitten pari vastaankin sellaisilla (haja)valonheittimillä, että sokaistuu..
Joo. Aika pelottavaa puuhaa hetkittäin. Silmälasit kostuu, vieressä kulkevalla ajoradalla vastaan ajavien autojen valot sopivasti "hajoavat", vastaan tulee ninjaa toisensa jälkeen. Vaikka itsellä on valotehoa riittävästi, niin se ei riitä (oikein säädettynä) näyttämään huonosti valaistulla kelvillä vastaan polkevaa mustanaamiota / erikoisjoukkojen sotilasta. Ei paljon lohduta, että alla on sähköläski joka kuski päällä "tehopainosuhteessa" jyrännee monen vastaantulijan, mutta hiukan tietty huolettaa omatkin mahdolliset kuhmut siinä rytäkässä. Toistaiseksi pysyttely kelvin oikealla reunalla on pelastanut, mutta kun tietää silläkin puolella pyörivät häröpallot, niin oikeasti hetkittäin hirvittää. Onneksi kohta tulee loska-paska-talvi ja harrastelijat poistuvat.