.Ja akun sais kätevästi juomapulloon =) Eikä pitäs olla lämpö ongelmia niin kun tavalisissa valoiss Kiitos troh =) Rupeenkin katteleen ton kokosta akkua ja laturia sille -janne
Printable View
.Ja akun sais kätevästi juomapulloon =) Eikä pitäs olla lämpö ongelmia niin kun tavalisissa valoiss Kiitos troh =) Rupeenkin katteleen ton kokosta akkua ja laturia sille -janne
vai onko täs järkee ? oishanse kiva itse väsätä mut katsotaan samalla rahalla saa fenixin lampun ihan täältä jyväskylästa ja varmaan näkee niillä :D-janne
Elikä sain juuri käsiini tuommoisen MTE SSC P7 5-mode lampun ja hetihän sitä pitää päästä modailemaan. Ajatuksena oli kytkeä noita 18650-litiumakkuja esim. neljä rinnan pidemmän paloajan aikaansaamiseksi ja johdottaa sitten tämä paketti lampulle. Mutta mites tuo lataushomma? Tarviiko akut ladata erikseen, vai voiko tuon akkupaketin kytkeä laturiin rinnankytkettynä?
Tuolla linkissä myös mainittiin, että jos käyttää rinnassa noita 18650-litiumakkuja, niin tuolla kontrollerin vaihtamisella ei saada lisää valotehoa. Mistäs tämä johtuu?
Jos teet aina rinnankytkennän vain täysien kennojen kanssa, niin kai niitä voi irrallaankin pitää. Jos jokin kenno ei ole täynnä silloin, kun kennot yhdistetään, tulee ongelmia. Pienempiä, tai suurempia. Helpompaa se minusta kuitenkin on, jos kennot on kiinteästi rinnankytkettynä.
Jos käytät suojattuja kennoja ja tulee sähkönjohtavuuteen häiriöitä, esim tärinän takia, saattaa suojat katkaista sähköt. Kokemuksesta voin kertoa, että kun pimeässä metsässä yht'äkkiä vedetään valot pimeäksi, niin hetkeen ei näe mitään. Onneksi omat kokemukseni on lumen pehmittämästä maastosta, eikä kovin kovasta vauhdista. :cool:
No minulta jos kysyttäisiin niin ei, mutta se on vain minun mielipiteeni. Tulee painoa sekä lamppuun että akkuun ja akullekin aika ruhtinaallisesti hintaa, jos on litiumversio... Valoa tietty tulisi "ihan riittävästi". Mutta paljon kevyemmän paketinkin voisi samalla rahalla rakentaa. Ne muut osat voisi ostaa vaikka sillä rahalla mikä säästyy, kun ei tarvitse ostaa ihan niin isoa akkua.
Tartteis vähän vinkkiä joltain, joka on enemmän testaillut noita optiikoita. Tarkoituksena olisi tehdä 5 * Seoul P4 -tankovalo. Käytettävissä on Ledililtä seuraavia linssejä, jokaista 2 kpl: +-8-astetta, -+15-astetta ja ovaali +-7/+-25-astetta. Ajattelin kasata lampun neliöalumiiniputkesta, vähän tähän tyyliin, http://bikeled.org/ConstructionSteps.html
Tankovalon olisi hyvä antaa laaja ja tasainen valokuvio, eli varmaan kannattaa jättää noista linsseistä pois toinen +-8-asteen spotti. Ajattelin laittaa ledit kahteen riviin, toiseen 3 ja toiseen kaksi. Kannattaisiko noita mediumeja ja ovaaleja suunnata jonkin verran sivulle päin? Pyöräkaistapää muistaakseni teki joskus "kaarivalon", jossa ledit olivat kaarevassa muodossa.
Tuo sivuille suuntaaminen tietysti aiheuttaa lisätyötä verrattuna tuohon perusmalliin.
Minä olen rakentanut noista P4:sta kolmen ledin valon. Tässä tapauksessa ledit on myös istutettu kaarevaan alumiinitankoon - linssit 25 asteisia kaikki. Mielestäni oma valo antaa riittävästi valoa maastoajoon.
Tuo Pyöräkaistapään viritys oli tosiaan aika kaistapäinen ...valoa riitti/riittää koko kylälle ;)
Onko kellään kokemusta noista energiansäästö halogeeneistä, saadaanko lisää paloaikaa?
http://catalog.myosram.com/zb2b/b2b/...browserminor=4
Linkki ei johtanut mihinkään lamppuun. Mutta noilla Osramin energy savereilla saadaan käytännössä lisää valotehoa akkukäytössä ei paloaikaa. Koska Osramin mainoksen mukaan esim heidän 20W energy saver vastaa 35W tavallista halogeenia. Energiasäästöä siis syntyisi, jos sisällä kämpässä vaihtaisi 35 wattiset 20 wattisiin valotehon pysyessä samana.
Tuo viisi tulee siitä, että laatikossa olisi viisi lediä joutilaana. :) Paikallisesta rautavarastosta ei löytynyt 1,5mm vahvuudella 25mm*25mm alumiinista neliöputkea. 2mm vahvuista löytyy, siitä joutuu sisäpuolelta hiomaan hieman, jotta saa Ledilin neliöoptiikat mahtumaan. Tai sitten laitan vain neljä lediä ja pistän ne linsseineen 3mm vahvuisen 50mm*50mm neliöputken sisälle.
Ledit laitan rinnan ja ajurina käytän Kaidomainin P7 driveria. Akuksi kaavailin myöskin kaapista löytyvää Canon BP-945 -yhteensopivaa 7,2V akkua.
LED:ien rinnankytkentää en aiemminkaan sinulle suositellut, vaikka virta jääkin kohtuullisesti alle suurimman sallitun. Toisekseen, ainakin minun P7 driveri on ollut backorderissa jo jonkin aikaa. Kaidomainin backorder-tyylistä on paha mennä sanomaan, mutta viiden LED:n polttaminen onnistuisi esim viidellä driverillä. Esim ostamallla tämä satsi. Tällöin tulisi yksi driveri per LED ja jokaisen LED:n virta olisi rajattu. Akuksi soveltuisi esim 3.7V LiPo paketti. Suojattuja 16850 kennoja käyttämällä lataus ja syväpurkauksen esto on valmiiksi hoidettu, eikä balansoimisestakaan tarvitse välittää.
Viisi LED:iä on jo sen verran suuri määrä, että tekisi mieli suositella jakoa kahteen osaan. 2kpl kypärään ja 3kpl tankoon. Kypärään suhteellisen kapeat linssit ja tankoon leveämmät. 25deg on leveä. 6deg on kapea. Tuolta väliltä löytyy sopivat.
Niinhän sinä et suositellut, mutta kyllä minä edelleen meinasin sitä kokeilla. ;) Laitoin oman driverini tilaukseen syyskuun alussa, mutta siitä ei sitten mitään kuulunut. Laitoin Kaidomainin Jerrylle mailia asiasta pari viikkoa sitten ja hän kertoi driverin lähtevän postiin 24 tunnin kuluessa.. Nyt perjantaina oli tullut Hong Kongista tulleen kirjatun kirjeen pakettikortti. Luultavasti kirjeessä on tilaamani driverit, vaikka en saanut Kaidomainilta mitään virallista tietoa tilauksen lähtemisestä.
Mielellään käyttäisin sellaista driveria, jolla saisin käytettyä sitä hyllystä löytyvää 7,2V akkua. Ja driverissa saisi olla pari eri tilaa, kuten tuossa P7 driverissa.
Ok, kypärään meinasin laittaa hieman modifioidun MTE SSC P7 lampun ja tankoon noista P4:sta kootun patteriston.
Jos nyt laittaisin tankovaloon vaikka 3-4 P4:sta, akku olisi 7,2V ja driverista pitäisi löytyä 2-3 tilaa, mitä boost-driveria suosittelisit? MaxFlex on tietysti olemassa..
Toinen vaihtoehto olisi laittaa kaksi noita 7,2V akkua sarjaan ja käyttää buck-regulaattoria. Hyllystä löytyy itseasiassa muutama kappale Kaidomainin päivitettyä Kennania. Noissa ei kuitenkaan ole eri tiloja ja päivitetyn version ledille lähtevä 1000mA:n virta alkaa olla kuulema käytetyn piirin ylärajoilla. Jos uskaltaisi kokeilla irrottaa ja vaihtaa niitä pintaliitosvastuksia, tuota virtaa saisi laskettua. Mutta edelleen tuosta ei löydy himmennystä. Ja tähän ongelmaan ratkaisuna olisi tietysti bFlex.
Muutin setuppia paremmin nopeampaan ajoon sopivaksi (polut nopeampia, kuski yhtä hidas kuin Korsossa ;)). Nyt on kaaren päissä 25 asteiset ja keskellä neljä 15 asteista linssiä.
http://lh6.ggpht.com/vmkleemola/SN9H...0/IMG_2136.JPG
http://lh6.ggpht.com/vmkleemola/SN9G...0/IMG_2121.JPG
Kuvat on koitettu saada näyttämään siltä miltä se siellä luonnossa oikeestikin näytti. Hajavalo tahtoo häipyä näistä kuvista (varsinkin tosta rugby-kentällä otetusta), mutta muuten vastaa aika kivasti oikeeta elämää.
Kypärävalo ei ollut mukana, se kun vielä lisätään tohon niin pitäs pärjätä.
Kävin eilen illalla lähiasiamiespostista Kaidomainin P7 driverit. Ehdin vielä vaihtaa MTE SSC P7 -lamppuun toisen noista uusista drivereista ja vetää lampusta piuhat 7,4V akkuun. Noin 10 minuutin testien aikana mitään ei kärähtänyt, joten taisin onnistua. Pitää vielä jostain etsiä tällä hetkellä käytössä olevaa keinukytkintä käytännöllisempi ratkaisu.
Eilen illalla huomasin, että kun laitan Kaidomainin K7 driverin low-tilaan, Canon BP-930 -yhteensopivasta akustani kuuluu sirinää. Mistähän tuo voisi johtua?
Driveri taitaa ottaa sähkö PWM-pulssilla, jonka taajus saattaisi olla luokkaa 140-250Hz. Olisikohan se sirinä tuolla taajuudella? Jos on, niin vaihtuvat magneettikentät saa jonkun metalliliuskan jossain siellä akussa värähtelemään. En huolestuisi kovin suuresti.
Kaidomainin sivuilla PWM:n taajuudeksi mainitaan 122/244 Hz. Tuostahan se luultavimmin johtuu.
Itsellä oli kaksi KD:n P7 driveria, molemmat sirisi kaikilla moodeilla, kunnes käytin 11 voltin jännitettä, sirinä väheni ja täydellä teholla loppui kokonaan. Toiseen driveriin laitoin piuhat ristiin, jolloin kuului pieni poksahdus ja tämän jälkeen kun kytki piuhat oikein päin, koko roska oli tulessa! Muutenkin näissä kahdessa driverissa on/oli ongelmia jäähdytyksen kanssa. Silloin tällöin driveri käyttää pientä moodia sekunnin pari päällä, jonka jälkeen toimii taas 5-30min.
Mun P7 driveri ei ole vielä postiluukusta löytynyt; tuleekohan ikinä? Lämpöongelmia niissä näyttää olevan. Diodi ottaa lämpöä nettikeskusteluiden mukaan, mikä viittaa liian hitaaseen katkaisuun, tai pieneen virrankestoon. Jos driverit joskus tulee, voin kokeilla vaihtaa diodin asiallisempaan. Jos ei auta, niin sitten vain liimaamaan alumiinipalikkaa diodin päälle tasaamaan lämpövaihteluita.
Mitä tulee muuten P7-LED:iin, niin ei oikein sytytä. Kokemusta on vain yhden valopään verran, mutta ehkä tästä jo jotain on opittu. Kuvia laitoin jakoon Share.ovi.com-palveluun. Tuohon valopäähän pitäisi vielä saada etulasi jostain. Kellään mitään ideoita, mistä saisin 52mm halkaisijalla olevan etulasin?
Ja mitä sitten opin?
- Linssejä ei ole myynnissä ja heijastimet on tarkoitettu taskulamppuelviksille. Elvisten lamppujen pitää tuottaa kapea ja pitkä keila. Ne puhuu "throw":sta ja "splill":stä. Jos throw on hyvä, ei pyöräilykäytössä spillillä ole mitään merkitystä. Kapeakeilainen valo sopii korkeintaan kypärälamppuun apuvaloksi. :( Spotti on kohtuullisen kirkas
- Valoa P7 tuottaa tosiaan aika hyvin. Autotallitestissa spotin kirkkaus tuntui olevan hyvä, kun virta on luokkaa 1.5A-2.8A. Overdrivestä ei ole apua ainakaan pienessä mittakaavassa. Voi olla, että syksyisessä metsässä kirkkauden vaihtelun huomaa paremmin, kuin valkoisessa autotallissa.
- Heijastimet on näköjään jokseenkin aina tehty niin, että ne voi pultata Maglite D lampun keulille. DIY-rakentelijalle kiinnitys on hankala. Itse ratkaisin ongelman Arctic Silver liimalla, jota vahvistan Sika-liimalla.
- Jos vielä lisää P7 lamppuja rakennan, ostan jonkun kiinanhalpistaskulampun ja käytän siitä valmiit kiinnikkeet LED:lle, heijastimelle ja etulasille. DIY-osasto kannattaa jättää driverin ja akkukotelon puolelle.
- Jos rakentelee taskulampusta pyöräilyvaloa, tulee lampun olla wide beam. Tässä yhteydessä wide beam on oikeasti narrow beam. Erilaisia modeja ei pyöräilyssä tarvita kuin korkeintaan kaksi. Kaikki vilkkumoodit on pannassa, ne vain hankaloittaa käyttöä. Toisaalta, jos valopää on hyvä ja vaihtaa elektroniikan, ei sillä halpakuralla ole mitään väliä siellä kierrätysastiassa. Halpakura tuskin on Rohfs-sääntöjen mukaista, joten huono omatunto kolkuttaa niitä, joilla sen on tapana olla ongelma.
- Jos jollain on tarvetta P7 LED:lle ja heijastimelle, niin yksi kappale kumpaakin on "koskemattomana" hyvässä tallessa. Driverikin on tulossa joskus; toivottavasti.
- Seoul P4 (U-bin) ja Cree XR-E (R2-bin) on edelleen DIY-rakentelijan kannalta parhaat LED:t. Niihin saa erilaisia optiikoita, jotka on vieläpä helppo kiinnittää. Kolmella tällaisella LED:llä saa saman valon, kuin P7:lla ja hyötysuhde saattaa olla hitusen parempi. Hyötysuhde riippuu rakenteesta.
- Heijastimen eteen pitää laittaa etulasi. Kun heijastimen eteen laittaa etulasin, ei hyltysuhde enään olekaan sen parempi, kuin linssillä. Saattaa olla jopa huonompi, jos ei onnistu hankkimaan hyvää etulasia. Jos ei laita etulasia, ensimmäinen kurakeilillä suoritettu valopääajelu heikentää lampun suorituskykyä pysyvästi.
- Siihen LED:n silikoni-primäärilinssiin ei kannata jättää sormenjälkiä. Eikä muuallekaan optiikkaan.
Regulaattoria odotellessa tuota lediä voi ajella luomuna melko riskittömästi kolmella Eneloopilla kohtuullisella valoteholla ilman mitään regulaattoreita. Kolmella AA paristolla tulee jo kohtuullisesti ajoaikaa.
Haluamasi kaltaisia laseja saa Dealextremestä 1.3 dollarin hintaan.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5948
Kotelointi onnistuu helpoiten tuolla:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13803
Regulaattorin saa tuon kuparimötikän sisään ledin taakse, jolloin tulee lämpösuojauskin hoidettua asianmukaisesti. Tuohon laitoin taakse yhden pienen jäähdytyssiilin ja liimasin nuo osat alumiinipalaan lämpöliimalla. Koko komeus kiinni kypärään M3 DuoalLock tarranauhalla ja lamppu on valmis. Ei voisi olla helpompaa lampun rakentaminen. Onnistuu ilman mitään koneita puolessa tunnissa jos ei hifeile. Siis tuo kaikki olettaen että nuo idänihmeet vaan toimittavat osat aikataulussa. Koitan laittaa kuvan liitteeksi myöhemmin.
Itse olen todennut about saman eli tankovaloon tuo ledi ei taivu noilla olemassaolevilla heijastimilla. Mutta kyseisistä osista saa kasattua erinomaisen kypärävalon jos sen parina on tangossa hyvä leveäkeilainen valo. Polkuajossa mielestäni kypärävalon pitää olla varsin kapea, jotta pystyy zoomailemaan puiden välistä kauemmas. Heijastimen valokeilan modifiointi omiin tarpeisiin onnistui varsin hyvin rautasahan ja vasaran avulla. Etulasi pitää tuollaisen modaamisen jälkeen sitten tehdä lexanista ihan omin kätösin. Tankovaloon sopivaa keilaa tuskin saa, mutta sain pehmennettyä spotin reunoja sekä levennettyä sitä hitusen ja tehtyä spottin alle lisää valoa. Nyt valokeila on aika hyvä seikkailukisan kypärävalo. Sopii sekä pyöräilyyn että suunnistukseen kohtuullisesti.
Ajureiden suhteen on tosiaan hitusen hankaluuksia. Pyöräilyyn tuo Kaidomainein kolmitehoinen on mielestäni hyvä, mutta en uskalla tuollaista radiolähetintä laittaa otsalamppuun, koska se tulee liian iholle. Ratkaisuna on
http://www.kaidomain.com/ProductDeta...ProductID=1770
Noiista voi tehdä tehonsäädönkin laittamalla kasi tuollaista kolmiasentoisen kytkimen eri puolille ja napsimalla toisesta osan noista regulaattoreista irti. Jos haluaa taukovalon kolmannen tehon saa sitten tehtyä 20 ohmin vastuksella. Tuon ajurin heikkous on se että se toimii järkevästi vain juuri sopivilla akuilla. Kolme tai neljä enelooppityyppistä kennoa toimii noiden kanssa hyvin. Kolmella valo hiipuu pikku hiljaa akun tyhjentyessä ja neljällä palaa kirkaana kunnes simahtaa.
Mielestäni tuossa ledissä on potentiaalia erittäin keveiden kypärälamppujen rakenteluun. Ja mikä parasta rakentaminen onnistuu ilman sorveja tai muita työkoneita. Hankaluutena on tällä hetkellä osien odottelu.
Ohessa lupaamani kuvat:
http://picasaweb.google.com/jhappone...rYwk#slideshow
No kyseinen laite aintaa ihan mukavasti häiriötä radioon. Eli osa hukkatehosta ilmeisesti muuttuu epämääräisillä taajuuksilla olevaksi sähkömagneettiseksi säteilyksi. Hukkatehoa on noin kolme wattia täydellä teholla ja kun en tiedä tuosta säteilystä ja sen vaikutuksista tuon enempää, en uskalla tuota regua pitää ihan kiinni päänahassa. Suurin osa hukkatehosta on varmaan lämpöä, mutta jonkinlainen varovaisuus silti vaivaa. Kypärässä ollessaan etäisyys on jo varmaan 5-10 cm (vs 5 mm otsalampussa) ja rekkula jonkinmoisessa metallikuoressa, jolloin en ole antanut tuon ongelman häiritä.
Jos joku enemmän noista laitteista tietävä osaa paremmin arvioida onko tuossa mitään riskejä kuulen toki mielelläni lisää. Siihen asti pidän tuon radiohäiritsiminen irti iholta.
Mikroaaltouunit toimivat ~2.5GHz taajuudella. Tuo taajuus saa vesimolkyylit värähtelemään ja siten ruuan lämpenemään. Kiinanhalpishakkuri toimii alle 1MHz taajuudella, jolla ei pahemmin mitään lämmitellä. GSM-kännykät toimivat 850MHz, 900MHz, 1800MHz ja 1900MHz taajuuksilla. 3G luureille on jotain taajuuksia >2GHz; en muista. Tehoa GSM kännykkä puskee enemmillään 2W. Näistä on tutkimustietoa saatavilla, mutta kiistattomia haittavaikutuksia ei ole todistettu. Käyttäjäkuntaakin laitteilla on, eli tilastollista merkitystäkin voisi olla. Lisäksi ilmassa kulkee mitä ihmeellisimpiä pörinöitä koko ajan; esim. 24/7 Bigbrother digikanava.
Halpishakkurista kuitenkin kuuluu sirinää. Sirinän tuottaa yleensä kela, jonka käämit ei ole kireällä. Kun magneettivuo kelassa vaihtelee, se saa käämit värähtelemään. Sirinä kuuloalueella ei tietenkään ole luokkaa 1MHz. Se voi olla käämien resonanssitaajuus, tai sitten se voi olla säätöjärjestelmän jokin resonanssitaajuus. Alennetulla teholla sirinä voi johtua myös tehonrajoitukseen käytettävästä PWM-signaalista, jonka taajuus tääs tapauksessa lienee 122Hz tai 244Hz jostain tuntemattomasta valinnasta riippuen.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, erinäisiltä foorumeilta lukemani tarinat P7-kaidomain-driverin lämpenemisestä viittaa vahvasti kytkentähäviöihin, jotka johtuisivat hitaasta diodista. Se lämpenee, mutta tuskin aiheuttaa terveydellisiä ongelmia. En ole päässyt vielä kokeilemaan...
Myös Lupinessa, Hopessa, Exposuressa jne. on hakkuri siellä valopäässä. Lineaariregu ei värise, eikä aiheuta radioihäiriöitä. Lämpöä syntyy ja tehoa hukkuu.
Mulla muuttui kanssa yksi tollanen P7 ajuri savukoneeksi, ja syynä saattoi tosiaan olla se yhden kerran väärinpäinkytkentä. Olin vielä valanut sen hartsin sisälle, joten suhina oli aika hieno:D. Jotenkin mä vaan olen aina palannut sen maxflexin luo takaisin, jos vaan mahdollista. nimim MC-E:tä odotellessa.
Ohessa muutamia kuvia Dealaxtremen heijastimesta tehdystä lampusta ja muutakin sälää:
http://picasaweb.google.com/jhappone...06362322708994
Noista valokuvio otoksista näkee selvästi erot eri heijastimien välillä ja sen minkälaisella kuviolla Lupine on likenteessä. Tuolta puuttuu vielä se vasaroitu Dealextremen heijastimen kuvio, joka muistuttaa kovasti muodoltaan tuota tankovalon keilaa, mutta on kuitenkin spottimaisempi. Väitän ihan pokkana että luovalla vasaroinnilla pääsee käytötarkoitukseen soveltuvaan valokuvioon paremmin käsiksi kuin yleispätevään käyttöön tehdyllä valmiilla kaupallisella tuotoksella.. Lupinen keila on hyvä mutta ei täydellinen tankovalo, suunnistusvalo ja kypärävalo samanaikaisesti. Noista omista keiloista löyty mielestäni hyvä valokuvio kaikkiin edellämainittuihin ja jos ei löydy sen voi tehdä.
15 asteiset on liian kapeita tankovaloksi. Katso vaikka ite: joutupe. Varsinkin kun kamera vei kypärävalon paikan.
Taidan koittaa pultata "kaarivalon" kypärään ja testata miltä se tuntuu.
Edit: No, nyt se on pultattuna kypärään, tulis vaan pimeää, niin pääsis testaileen.
Mitä mulle vastaan tuli noita linssejä 52mm halkaisijalla, niin niistä käyttäjät kehuivat tulevan hienoja spotteja. Ennemmin voisi olla keilaa laajentava linssi. Semmoista en kuitenkaan löytänyt. Onko Esko sulla linkkiä, vai pitääkö mun mennä optikolle uusimaan nuo nenällä olevat linssit? :)
Hieno lamppu! http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...ons/icon14.gif
Tollaisen voisi tehdä (tai ainakin yrittää) itsekin. Voisitko julkkaista osaluettelon ja ehkäpä kuvakertomuksen valmistuksen vaiheista? Tinata osaan, mutta muuten en paljoa ymmärrä tästä nykytekniikasta.
Tuo hakkaamisen logiikka on erittäin helppo koska heijastin on spotti. Idea selviää kun katsoo heijastimeen suoraan edestä. Keltainen fosfori lediistä näkyy koko heijastimen pinnalla.
Maalaisjärjellä ajatellen keila levenee aina kun sitä kääntää tuosta asennosta joko sisemmäs tai ulommas. Leveempää halutessa pitää siis hakata kylkiä sisään. Samalla voi olla että korkeuttakin tulee lisää. Omani tein niin että sahasin alhaalle uran, jotta keila leviäisi eniten alaspäin samalla alaspäin, mutta ei ylös kun kylkiä takois sisään. Homma onnistui ihan täydellisesti. Sain spotin leviämään myös vaakasuunnassa hitusen. Eli sahaa sivuilta kaksi uraa ja lyö heijastin ovaaliksi naputtelemalla päältä. Silloin keila tulee leviämään enimmäkseen sivuille. Lähihajavaloa saa lisää laittamalla heijastimeen lasiin vähän hiekkapuhallusta. Tai tekemällä folioteipistä kaulurin lampun ylle, joka ohjaa ylös suuntautuvan hajavalon ihan lampun eteen.
Heijastin on pirun lujaa tekoa, joten ruuvipuristin voisi olla parempi työkalu, mutta luova väkivalta toimii melko hyvin ihan vasaroimallakin. Tongeilla vääntämällä on vaarana rikkoa se pinnoite.
Pistä yv:ssä puhelinnumero niin saat kännykuvan, josta idea selviää.
http://www.nadenex.fi/
Tommonen tuli vastaan tuossa surffaillessa.. Mites noi hinnat vastaa noita ulkomaalaisia kauppoja..?
Seikkaperäiseen rakennusohjeeseen kuvineen en taida ihan taipua, koska lamppu on jo uudella omistajalla. Mutta osalistan voisin jossain vaiheessa laittaa. Ongelmana on aidosti se, että osia joutuu huonolla tuurilla odottelemaan pitkäänkin, jolloin valo ei välttämättä ehdi syksyn pimeille. Lumessa riittää pienempikin tuikku jos hankisuomessa elelee.
Joku vastaavan lampun kasaaja voisi tehdä seikkaperäiset ohjeet omasta kasaamisestaa, mutta rehellisyyden nimissä tuo kasaaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Ainut vaikeempi kohta on ajurin johtojen kytkeminen, mutta siihenkin google auttaa tarvittaessa. Tai se että vaan kokeilee...
Ohessa listaa:
Ajuri
http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=1866
Ledi on todennäköisesti (ledejä tulee uusia joten tuo ei ole enään paras)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721
Heijastin
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13803
Lämpöliima
http://www.leds.de/p203/High_power_LEDs/High-Power_LED_accessories/ArcticSilver_thermal_adhesive_2x_35g.html
Liittimet
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2116
Tarranauha
M3 Dual Lock teollisuus Etolasta
Jäähysiili Radio duosta kytkin jalkalampusta. Lisäksi pikaepoksia kasaamiseen.
Lämpöliimalle ja liittimille tulee postikuluja, mutta niitä on varmaan saatavana suomestakin.
DX ja Kaidomain eivät postikuluja peri. Tilatessa kannattaa ostaa postikuluineen alle 60 dollarin satseja niin ei mene alvia.
Äääh, nyt taisi käydä niin hassusti, että olin hieman pihalla enkä ajatellut asiaa loppuun asti. :p Eivät nuo mitkään linssit tosiaan taida kelvata kuin keilan kokoamiseen. Sieltä mikäs-se-firma-nyt-taas-olikaan johon pari kertaa jo viittasinkin voisi kenties saada jotain sopivia purkulinssejä sopuhintaan, mutta voi tietty olla, ettei kovin koverien linssien kanssa pelaaminen oikein maksa vaivaa tällaisissa projekteissa.
edit: se firma oli Teknofokus
Akkujen ulkoistamisprosessi meneillään, tähän liittyy tuo kiinnitysmekaniikan uusiminen, kun ei tankoteline enää lyhennetyssä versiossa toimi. Kipeenä on aika puuhastella, ohessa ilta-askareiden lopputulema..
http://i407.photobucket.com/albums/p...line_etu-1.jpg