Pumppu kannattaa olla mukana, mutta ei se ole mikään ratkaisu vajeneviin renkaisiin.
Printable View
Pumppu kannattaa olla mukana, mutta ei se ole mikään ratkaisu vajeneviin renkaisiin.
No ei toki pitkäaikainen ratkaisu, mutta lyhyellä aikavälillä voi olla paras...
Stanin litku pysyy juoksevana ainakin parin kympin pakkaseen asti. Olen kyllä merkille renkaita asentaessa, että tiivistyminen kestää turkasen kauan viileällä säällä ulkotiloissa. Tästä voisi vetää johtopäätöksen paikkauskyvyn heikkenemisestä talvella. Toisaalta, yhtäkään nastarengasta en talvikäytössä ole saanut puhki sepelilläkään ajaessa. En tiedä sanoa varmaksi onko litku kuitenkin paikannut alkaneet vuodot, vai eikö renkaisiin ole tullut reikiä.
Tämä tubeless ja sen edut maastoajossa nyt vaivaa mieltä senverran että rauha on kai saatava; Rampage+Stan ei siis nyt ilmeisimmin paritu kunnolla keskenään? Ehdotuksia Rampagen korvaajaksi kokeiluun; pitoa märällä kivellä+juurakolla pitää olla+pysyä kotuullisesti auki mudassa. Rullaavuus on sivuseikka.
Kokemuksia esim. Bronsonin istuvuudesta Stanin valssille?
Vai olisiko vaihtoehtona se Rampagen UST-versio, kumi itsessään kun sopii omiin mieltymyksiin. Ja onko UST-versiossa sama kumiseos?
Tuo UST on se oikea tubeless rengas. Muut on tubeless ready tai pelkästään sisäkumille. Tänään laitoin contin racekingin tubelessina, ei olis voinu olla helpompaa. Pistin vaan renkaan paikalleen, kippasin pullosta jonkun verran litkua renkaaseen, ilmat sisään ja se oli siinä.
Noobie kysyy:
onko järkeä yrittää litkuttaa furiuous fredejä (TL-ready) näille RCZ vanteille:
http://www.rczbikeshop.com/englishue...white-red.html
vai onko toivoton yritys..
CRCstä saisi tämän kitin:
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=53312
ja siinä olisi auto-ventiilit mukana..
Mulla on ne tuolla varastossa. Ja siellä pysyvät. Kävivät alla(sisurin kanssa) jo aiemmin. Yleisrengas kyllä. Jos haluaa pitoa Keski-Suomen kovikkoihin/juurakoihin, melko kelvoton rengas. Tappotavaraa, ei tosin niin paha kuin NN. Nekin on varastossa ja koeajettuna, litkuilla(olivat valmiiksi litkutettu kun pyörän hankin).
EDIT: Ihan piruillessaan on mielessä käynyt litkuttaa nuo Albertit, kokeilla onko se niin helppoa. :P
En viitsi sitä kyllä ennen Messilää tehdä, kokeilut sen jälkeen. Voi olla viisainta?
Kannattaa olla pumppu mukana. Mulla kävi pari viikkoa sitten lenkillä silleen, että pysähdyin ja olin ilmeisesti juuri ajanut jonkun terävän esineen päältä, joka oli puhkassut renkaan ja se reikä sattui ilmeisesti juuri jäämään ylöspäin pysähdyksen ajaksi. Lähdin liikkeelle ja ihmettelin kun perä tuntui niin veltolta ja huomasin ettei siellä takarenkaassa ole painetta enää nimeksikään. Onneksi oli minipumppu mukana juomarepussa kuten aina, joten pumppasin vaan lisää painetta renkaaseen ja kuuntelin suhiseeko jostain. Paikansin suhinan ja sen jälkeen vaan pyörittelyä ja ravistelua ja se oli siinä. Kyseessä siis NoTubes ZTR Alpine vanteet 2,25" TL-Ready Rocket Roneilla stanin litkut sisällä. Matka jatkui normaalisti.
Tajusin tuossa jossain vaiheessa että enhän minä noihin UST:eihin mitään paikkaus-mömmöjä sisään pysty laittamaan kun on ne Fulcrumin UST-venttiilit(vanteiden mukana tulleet), niitä tuskin pystyy avaamaan.
Saahan sitä lorautettua renkaan sisään asennusvaiheessa, todennäköisesti venojen sielukin on irroitettavissa.
Siinähän sitä tulee reeniä ja alkaa sujumaan. Toinen kylki vaan alas ja osin ulos ja siitä sissään. Josse vena ei lähe putkestaan ruuvaamalla. Kuten Mutis totes, yleensä ne lähtee.
Kiinteän sielun kanssa mä olen lisäillyt nesteitä lääkeruiskulla renkaan ja vanteen välistä. Tuota varten riittää kun saa pikkusen rengasta raotettua reunalta.
Ööö, miksi Rampage ja stan ei paritu kunnolla keskenään? Luulisi niiden toimivan yhtälailla kuin rosmakseillakin, joilla itse olen rampageja jo jonkin aikaa käyttänyt, tiivistyminen ei tosin ollut helppoa mavickin kehillekään, vaan vaati keskimääräistä enemmän kärsivällisyyttä ja ylimääräistä sotkua ;)
Lisää vai aikaa ja hermoja tiivistämiseen niin luulisi onnistuvan ;)
Siitähän se tietysti riippuu miten laiska mies sattuu olemaan. Keskikesästä asti minulla on ollut pyörässä Mavicin Crossmaxit ja yritän suojella niitä henkeen ja vereen, ovat sen verran kivat ja arvokkaat kiekot. Sen takia tarkistan rengaspaineet aina ennen lenkkiä, siihen menee se 30 sekuntia per rengas. En todennäköisesti edes huomaisi paineiden muuttuneen pelkällä "peukkutestillä" mutta jalkapumpun mittarista näkee pienet muutokset. Tosin viime aikoina olen epäillyt pumpun näyttämääkin - letkua siinä on vähän toista metriä ja sehän paineistuu kun venttiilin liittää pumppuun, osa paineen "katoamisesta" menee jo tuohon letkuhäviöön. Ja puhutaan siis muutamista barin kymmenyksistä.
Viime syksystä asti olen ajanut maasturilla litkurenkailla (n. 1500-2000km) ja tämä äskettäin tapahtunut litkusankaritarina oli toinen kerta kun olen joko lisännyt ilmaa renkaaseen lenkillä tai hidastanut paineen tippumisen takia vauhtia. Ensimmäinen kerta oli tämän vuoden Tahkon El Grandessa kun pumppasin lisää ilmaa taakse loppulaskua varten. Sen verran luotan litkuihin ettei pumppu ole mukana edes 40km+ lenkillä, vaikka se kulkisi juomarepussa aivan huomaamatta. Ei vaan muista ottaa sitä mukaan. Voihan se olla että minulla on harvinaisen siisti ajotyyli (tai "pehmeät" reitit) kun rengasongelmia ei tule, tuntuu että osalla menee pari sarjaa renkaita kesässä.
Ainakin mun rampaget(SC) on kovinkin "isot" vanteelle; menee päälle liiankin helposti(kuten helpohko normirengas)>ei mitään mahdollisuutta tiivistää kotikonstein, jos vanteen ja renkaan väliin jää usean millin rako?
Ja tuosta kaiketi seuraa, että saattaa ajossa röyhtäillä kovinkin helposti?
Tärkeää itselle on välttyä ilmojen hukkumiselta kumista kesken ajon, ehken varmin keino on käyttää sisuria ja laitella litkua sinne? Luulisi saavan päästellä kohtuu huolettomasti, toki kai sitten ajo-ominaisuudet hiukan kärsii. Jos olen oikein kirjoituksia tulkinnut.
Valmistajat ovat ihan silkkaa ilkeyttään lisänneet UST, TLR ja muita tekstejä kumiloisten kylkiin. Niillä ei varmaankaan ole mitään tekemistä tuubittoman asennuksen kanssa.
Sisuri ei välttämättä tiivisty litkuilla, ne kun on joskus tehty venyvästä kumista.
Noista Rampageista ja litkutuksista.
Rampagea on useemmanlaista. On se vanha perus-rampage joka on normaalikovuista kumia ja jonka saa litkutettua suht
vaivattomasti. Nuo normi-rampaget joita nyt myydään tuntee siitä ZSG-leimasta. Vanhemmissa ei ollu sitäkään.
Sit on UST-versio joka on samaa kumia mutta kyljiltään tukevampi ja siinon oikea UST-reunavalli.
Ja sit on noita pehmeempiä SC-kumisia versioita, joissa on lerppa reuna niinkus kaikissa panan cedricgarcia- malleissa.
Ton (noiden) litkutus vaatii sit enempi harrastuneisuutta. En ryhtyny UST-kehää enää teipeillä ahdistamaan, mut
stanin flow ex:lle piti vetää pari kierrosta teippiä ja laittaa vielä vannenauha jotta tommonen sc-rampage suostu
pitämään ilmansa nousukiidon ajan.
appropoo - noissa CG-leimallisissa on semmonen AllCondition- mallinen AM-kumi 2.35" levyisenä, älskin hyvä kumi.
No tämä on ratkaiseva asia tässä myös; SC-mallin pito omaan makuun on juuri sitä mitä haen renkaalta. Eli jos UST-kumi on kovempi, en sitä edes harkitse.
SC:llä kun saa puskea kosteat kivikot ja juurakot läpi suoralla linjalla.>eli jos jollakulla on kokemusta kumista, joka omaa samat ominaisuudet ja on helposti asennettavissa tubelessina, vinkit kelpaa.
SC-Rampagen tapainen rengas tubelessina voisi olla lähellä optimaalista itselle. ;) Jos tuo tubeless kerran vielä ajo-ominaisuuksia parantaa niin kovasti kuin mainittu. Silloinhan ollaan jo omaan käyttöön unelmarenkaassa :P
Schwalbe Rocket Ron 29 x 2,25 TL Ready, Stanin keltainen teippi ja venttiilit, Stanin Crest ja 120ml Stanin litkua per kiekko. Kumit nousivat nätisti vanteelle saippuaveden ja kompuran avustuksella. Takakumi alkoi pitää lähes kerrasta mutta etukumia saikin huilutella useamman päivän ja lepuuttaa kyljellään. Lopulta kyljet tiivistyivät riittävästi ja ekan lenkin jälkeen ei ole enää paineet laskeneet. Välillä meinasi kyllä usko loppua tuon etukumin kanssa, mutta loppu hyvin kaikki hyvin...?
No, lähtötilanne ei näytä toki kovin lupaavalta eli kuten sanoit, niin onhan siinä aluksi usean millin ero, mutta kun kompuraa huudattaa ja stanin litkua on 2 kupillista sisässä sekä hiukan settiä pyörittelee edestakaisin, niin ainakin itsellä n. 15min hermojen kiristelyn jälkeen rampagetkin on asettuneet yhtäkkiä vanteelle, yleensä juuri siinä vaiheessa kun olisin ollut valmis jättänmään homman kesken (Sit vaan siivoilua kun ehkä 1 kupillinen lateksilitkua on lattialla ;) )
Aika hyvin nuo ovat myös pitäneet ilman röyhtäilyjä ajossa... On muuten loistava rengas tubeleksenä tämän kesän kelille, jos on hyvä sisurillakin (ekat tyypit tuli otettua aikanaan sisurilla, kun ei ollut viitseliäisyyttä litkutukseen silläkertaa)...
Edit: niin nuo mun versiot siis on ollu noita 2,35" kokoisia lerppoja ;)
Juu, 2.35" omatkin, pitänee Messilän jälkeen ottaa asiakseen opetella uusia asioita ja perehtyä tuohon litkutukseen. :)
Mää sain Rampage 2.35:t kohtuu helposti keväällä vanteille.
Hiukan toi SC vuotaa jostakin (parissa viikossa tyhjähkö), mutta en ole selvittänyt asiaa enempi kun ei siitä ole haittaa kun kuitenkin ennen joka lenkkiä tsekkaa paineet.
Helppoa ja hauskaa edelleen :)
Mulle on tullut tästä topicista se kuva, että jos tubeless-asennus on "vaikeaa" niin henkilölle saattavat muutkin asiat elämässä olla vaikeita :)
Kyllä se vaan näin on:)