Päin ajaminen tietoisesti ei liene hyväksyttävä vaihtoehto - edes opetusmielessä. IMHO
Eltel ja Helen "edistävät" pyöräilyä, vieläpä kaupunkiympäristöpalveluiden tarkastajan siunauksella.. :mad:
https://i.imgur.com/qhSWExU.jpg?1
Tästä on melko aktiivinen keskustelu lärviciriassa, eikä ihme.
Ei muuta ku ajoradalle sujuvoittamaan autoliikennettä. Siellä ei taida olla pyöräily kielletty merkkejä?
Minusta tunnelin Haranpään puoleisessa pääss oli ilmoitus (hieman vaikeaselkoinen ja sivussa reiltiltä). Tunnelista pystyi jatkamaan laillisesti kohti sekä koskaria ja koskensivua pitkin pyörällä. Ihan piti katsoa, kun keskustassa ennole pitkään aikaan ajanut.
Tulkitsen tuon ihan ilmiselvästi tarkoittavan että pyörällä ajo ajoradalla
Hesari uutisoi että laput eivät ole kaupungin eikä urakoitsijan toimesta laitettuja.
Kestovalitusaihe taas eli se Redin työmaa Kalasatamassa... ajattelin, että Suvilahden kautta kannattaa pujotella, kun Sörnäisten Rantatiellä on noita autoliikenteen sujuvoittamisia mahdollisesti pitemmällä matkalla. Vielä jonkun perässäkin pääsin menemään Keskusta-viitoitusta noudattaen, ja muita tuli takana, mutta johonkin soraikkoon aitojen keskelle, missä oli reunakiviä, sulkuteippejä ja maassa lojuvia mittanauhojakin päädyttiin. Paluumatkallakaan ei ihan nappiin mennyt retiinvalinta. Karttakin näkyy olevan viime syksyltä netissä. Ehkä huomenna sillan yli loppuun asti.
^Kattelin sillalta alas, niin kyllä se siltä näytti, että keskustaopaste näytti suoraan työmaalle, jossa oli korkeat sorakasat. Pyöräilijävirta näytti menevän päinvastaiseen suuntaan, en tiedä määränpäätään tietysti. Sörnäisten rantatielle pääsi sillalta hyvin, mutta sitten piti mennä ajokaistojen yli, tietyömaan ohi, takaisin yli ja sitten taas hetken päästä yli, koska halusin sinne toiselle puolelle :).
Takaisinpäin tulin Mustikkamaan kautta. Havainnoin siinä kyllä, että jokin opaste oli vain hylätty työmaan keskelle ja osoitteli mihin osoitteli. Ei oikein pääväylän viitoitus kylläkään tuo hässäkkä.
Oli tuo lappu sitten kenen tahansa laittama mutta oikeassa on asian kanssa. Nyt tulisi tosiaan yllitää kuusikaistainen väylä kolme kertaa jos haluaa ajaa Sörnäisten Rantatien kevytväylää, ei se sujuvoita fillarointia yhtään.
Huomenna alkaa sitten Flow:n rakentaminen ja Kalasatamassakin tukitaan kevytväylät toki :mad: Flow-festivaalin rakentamis- ja purkutyöt aiheuttavat erityisjärjestelyjä 30. heinäkuuta ja 21. elokuuta välisenä aikana. Ai, kun kiva.
Itse käytän paljon juuri Kalasataman väyliä eli Parrulaiturin ja Parrukujan kautta Sörnäisten rantaan ja kierrän Merihaan takaa Hakaniemenrannan kautta Siltasaarenkadulle, näin saa kierrettyä Sörnäisten Rantatien. Ei ole ihan suorin reitti mutta melkeinpä nopeampi.. Huomenna ei sitten onnistu Kalasataman läpi kulkeminen, eikä kolmeen viikkoon.
Helsinki on valittu vuoden 2018 pyöräilykunnaksi 🤣🤣��
Ihmettelen tuota lainmuutosta joskus aikoja sitten että jalankulkija saa kvllä valita puolensa. Porukkaa lappaa vastaan tai pois päin molempaa puolta ehkä vielä koirinensa jotka keskellä tai sit tien leveydeltä kuten yllä mainittiin ja väistö tapahtuu sit väärään suuntaan. Mitä siinä menetetään jos sääntö olisi selvä että oikean puolta ja ohitus vasemmalta kuten autoillakin. Taajaman ulkopuolella tien vas. reunassa kävely on ymmärrettävää
Avaudun tänne, vaikkei se auta, asun kahden kaupungin rajalla ja kolme pikku tietä yhdistyy L mallisella kelvillä, varsinkin nuoret ajavat jatkuvasti siinä autoillaan, lisäksi lujempaa kuin aluerajoitus 30km/h.
Härskeimmät rupee suutaan soittamaan jos et väistä, ujoimat vain torvea soittaa, päättäjät kummassakaan kaupungissa ei ehdi puuttumaan ongelmaan.
No jos nyt heräsivät, tulin pyörllä enkä muistanut varoa, oikealta tulevalta kelviltä, nuori tuli näyttävässsä sladissa minua kohti, just ehdin väistää tien reunaan kaatuen, polvi ja kyynärpää aukesi ja onneton nuori kanssa väisti, onneksi toiselle puolelle lauta-aitaan, tuli minua vielä syyttelemään. Naapuri soitti poliisin.
Poliisin saapuessa oli show jo valmis, luulivat minun jäänneen auton alle, verta kun oli aika hyvin jo tullut, nuori ymmärsi vihdoin, missä oikein ajoi.
Nyt on yksi kaahaja vähemmän? Miten kymmenen muuta saisi tajuamaan mikä on kevyenliikenteenväylä? merkit kuitenkin, ja näkyvissä, myös heidän vanhempansa ajavat siitä.
Kunhan hatutukseen avauduin.
Hki, Kyläsaarenkatu kierrätyskeskuksen kulmalla. Kesällä ilmestynyt uusi liikennemerkki kelville. Sinänsä hyvä huomautus, mutta mun mielestä trukki ja rekkakuskien pitäisi noudattaa tarkkaavaisuutta ja liikennesääntöjä. Ne tunkee tuolla suoralla säännöllisesti eteen, kääntyvät oikealle ja toljottavat vasemmalle.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...10b02ce869.jpg
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Oli hetki sitten todella mielenkiintoinen tilanne Espoossa Kauklahden ja Mikkelän välisellä kelvillä. Auto parkissa pitkän alamäen jälkeen mutkan takana siten, että peitti koko väylän. Pysähdyin sanoakseni että on vähän vaarallinen paikka. Kaveri hyppäsi autosta ja tuli ns. iholle todella agressiivisesti. Lopuksi toivotti tulemaan ”CCH:n kisoihin jos haluat ajaa kilpaa”.
Auton ja sen omistajan tiedot sai kätevästi tekstiviestillä. Nyt on aika lähellä että lähtee poliisille ilmoitus. Eipähän siitä mitään sanktiota tyypille tule, mutta seuraavan kerran kun alkaa höyrytä niin saattaa jotain rapsahtaakin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tänään aamulenkillä Lassilassa tuli vastaan jaetulla kelvillä (viiva keskellä, fillarin ja jalankulkijan kuvat asfaltissa) isä(?), kera muksun polkuautolla. Faija käveli jalankulkijoiden puolella ja kaikki huomio oli puhelussa. Muksu ajeli vastaan fillarikaistalla ja lapsen riemulla kiemurteli vielä laidasta toiseen. Hidastelin tietty kävelyvauhtiin ja silti piti ihmetellä, että tuleeko muksu eteen/alle. Tietty olin valmiina vetämään liinat kiinni ja etsin rakoa ohi. Pari metriä ennen kohtaamista pysäytin ja lapsen läsnäolon huomioiden yritin saada isän huomiota ystävällisellä kommentilla siitä kannattaisiko katsoa hieman missä jälkikasvunsa ajelee, ettei tule vahinkoja. Ei mitään reaktiota! Ukko jatkoi kävelyään ilman elettäkään lapsensa tai minun suuntaani.
Toivotan kaikille tänä aamuna Keskuspuiston ja läntisen kantakaupungin väylillä työmatkapyöräilleille paljon vauhdikkaita alamäkiä.
Jos nenäsi oli koko tämän matkan kiinni puhelimessa toivotan mäen alle jyrkän mutkan ja tähän piennarta reunustamaan rivin betoniporsaita.
Jep... slow'n kuvaamia tapauksia tuli vastaan myös minulla, kelvin vasenta reunaa ajaen. Toisella luurit korvilla, niin ettei edes kuullut kun muutamaan otteeseen huusin crescendo VARO! No, tokihan se sitten olin minä joka varoin. Toivottavasti havahtuvat edes risteyksissä.
On kyllä ollut duunimatkat paljon helpompia pyöräillä, kun vaihdoin Kehä1/Turuntien reitiltä Kehä3:n varrelle. Paremmat näkemät ja vähemmän häröä.
Kohta tulee synkkä syksy(tm) ja häröpallojen määrä vähenee.
^^ Mikä väli ajat III:sta? öksyykö siellä, jollei ole paikallinnen?
Itse ajelen satunnaisesti Itäväylä - Viinikkala välia ja varmasti tällä välillä öksyy, jollie reitti ole tuttu; pyörätie/viitat vain välillä katovat.
Periaattessa III-kelvi on hyvää pyöräilymaastoa; vähän liikennettä ja mäkiäkin löytyy. Tai siis minulle riittäviä mäkiä (tarkennus).
Aamun elämysten perusteella olen jälleen sitä mieltä että pääkaupunkimme pyöräilijöitä moittivat yleisönosastokirjoitukset ovat vahvasti kaunisteltuja.
Tulis vaan kylmää ja pimeää.
En ole oikein koskaan tykännyt työmatkalla peesaajista toisin kuin porukkalenkeillä. Joskus pistän lisää vauhtia, joskus näytän merkkiä että ohi vaan ja joskus teen kumpaakin. Minulla kun ei ole kiire töihin.
No, tänään ajelen hyvää vauhtia etelään Pasilan suoraa siinä pääradan itäpuolella huomatakseni peilistä, että perässä ajaa joku suutarilan sekani. Vähennän vauhtia ja otan juomapullosta huikat merkiksi, että nyt voisi mennä ohi. Eipä mene. Saavumme suoran päähän, jossa kevli kääntyy vasemmalle noustakseen mäelle, josta löytyy myös Linnunlaulun päiväkoti. Eikö tämä luupää lähde sitten sisäkurvista ohi, ja samaan aikaan tulee kovaa vauhtia pyöräilijä vastaan. Tässä alamäessä markettipyörätkin saavat uusia ulottuvuuksia, ja tuossa kurvissa näkyvyys on muutaman metrin. Se oli sekunnista kiinni, ettei törmätty kaikki kolme. Huusin hullulle ohittajalle rumia sanoja (joita en kadu). Ja koska kuskilta seuraavaksi näyttävät katoavan lähes kokonaan vauhdit, päätän ajaa hänet kiinni antaakseni täsmällisempää palautetta siinä Eläintarhanlahden suoralla. Lisää rumia sanoja ja toteamus, että edes anteeksi voisi pyytää tuollaista vaaratilanteen aiheuttamista. Kuski vaikenee.
Jos tunnistat tästä itsesi, toivon että katsot itseäsi peilistä ja toteat, että olkoon tämä viimeinen kerta kun teen tuollaisia typeryyksiä. En tiedä, minä(kin) alan vähitellen toivoa, että tulisi pian talvi niin päästäisiin näistä amatööreistä. Olen tottunut siihen, että joudun luopumaan oikeuksistani lähes päivittäin autoilijoiden kanssa ja toisaalta arvioimaan mahtaisiko tuo jalankulkija/pyöräilijä kohta kääntyä tuosta liittymästä vasemmalle. Mutta tämä tuli taholta, joka yllätti. Alan minäkin uskoa siihen, että meikäläisissä on niitä, jotka eivät tajua liikenteen edellyttävän edes jonkinlaista järkeä ja malttia.
Hiukan vastaavaa kuin Isä nitrolla: Ylästössä tänä aamuna Peltovuorentieltä kelviä Ylästöntielle sähköläski, joka sujahti kahden vastakkaisista suunnista tulleen pyöräilijän edestä ja ylitti vauhdilla kadun. Mahdoitko huomata meitä ollenkaan?
Itse jatkoin pohjoisen puoleista kelviä ja kuulin moottorin ottavan kierroksia. Näin hänen kiihdyttävän etelän puoleista kelviä. Ollaksentien risteyksessä on huono näkymä, eikä tämä paikallinen pantani hellittänyt tahtia yhtään. Kaupan suunnasta tuli jalankulkija joka kyllä joutui iskemään tennariensa jarrut kiinni välttääkseen yhteentörmäyksen.
On näitä joo joka lähtöön. Edellä kuvattuja urbaanininjoja näkee joka päivä. Mitä lähempänä ajat keskustaa, sitä varmemmin. Vinkee juttu muuten, että monelta unohtuu väistämissäännöt tasa-arvoisissa risteyksissä, kun ollaan kevyenliikenteenväylillä. Oikealta tulevaa ei väistetä vaan tässä on sellainen kummallinen sääntö, että nopeammin liikkuvalla on etuajo-oikeus. Siksi näihin risteyksiin mieluummin kiihdytetään kuin vähennetään nopeutta.
Isä nitron kuvaama paikka on yksi potentiaalisimmista vakavan kolarin paikoista. Ylhäältä tullessa ei välttämättä voi olla varma mitä mutkan takaa on tulossa. En tykkää yhtään siitä kohdasta. Sitten kun siinä joku kikkailee, niin Juhaa sattuu oikeasti leukaan.
Juu, paha paikka on tuo kurvi.
Minua pelottaa ihan tosissani sähköistyksen mukanaan tuomat ongelmat. Monella on alla sellainen raskas ankkuri, jota ei niin vain käskytetäkään kovissa vauhdeissa ja kurveissa yhdistettynä mahdolliseen olemattomaan kokemukseen. Ajolinjat venyvät väkisinkin naapurin puolelle.