Joo siis mulla ainakin vielä vakio "4" renkaat. Seuraavana vois kokeilla 4,4 mitkä on Cuben ensisennus renkaana.
Printable View
Joo siis mulla ainakin vielä vakio "4" renkaat. Seuraavana vois kokeilla 4,4 mitkä on Cuben ensisennus renkaana.
Lyhyellä mennään. Takana nyt dunderbeist 4,6" ja tilaa on 1x11 vaihteistolla, lisäksi takavanne hieman viipottaa ku oksa prkl meni pinnojen väliin ja pari on solmussa.
Lyhyellä mennään, D5:set alla nyt.
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Talvikumiksi kun laitoin Loun, samalla siirsin akselin taakse.
Tuntui jotenkin vähemmän ketterältä fillari tuon jälkeen, mutta en tiiä...
Lyhyenä. Kun itsekin olen matala, ei perää ole tarvinnut ainakaan nousukyvyn vuoksi pidentää. Etupään luistelu/kiemurtelu lumessa on jonkunlainen ongelma, mutta liekö tuohon apuja akselivälin pidentämisestä? Eihän se olisi kuin kokeilun vaiva, jos vakioketjun pituus riittää.
Pitääkö Dude muilla outoa naksumista enkä siis puhu poljettaessa tms. vaan omasta mielestäni ääni kuuluu rungosta myös alamäkeä lasketellessa, kun on vähänkin epätasaisempi alusta. Ajossa ei mitään outoa käyttäytymistä, mutta tuo epäsäännöllisesti kuuluva kova napsahtelu alkaa ketuttaa enkä löydä syytä. Rungostakaan ei löydy mitään epämääräisiä jälkiä yms.
Jarruletku tai vaijerinkuori aiheuttaa napsahtavan äänen osuessa esim keulaan tms.
Joo välillä kilisee vaihtajan vaijeri rungon sisällä mulla ainakin.
Rungon sisällä kulkeva vaideri rämisee ikävästi jos on löysällä mutta vetämällä molemmista päistä yhtäaikaa saa löysät pois.
Erilaisia narinoita runtatessa tai jarruttaessa saattaa saada pois taka-akselin rasvaamalla.
Ei oo läskikuutioo, muut jos joku kauppaa halvalla 4,4 kun vaihtaa isompaa tai sit ku noi on ajettu loppuun ni kaupasta.
Ei tule ääni vaijereista ja kuulostaa enemmänkin epäsäännöllisestä kovalta paukahtelulta ja ääni on siis todella kova. Tallissa neljä kuitupyörää ja tämä ainoa, jota en saa millään hiljaiseksi ja jotenkin tuntuu, että se on runko, joka äänen aiheuttaa.
E.13 vaihtu rallinaaman Turbine:een mullakin. Akseli 190mm perälle. Tuo q-factor kasvaminen kyllä vähän sapettaa. Onkos joku jo kokeillu vaihtaa 170 perälle tarkoitettua akselia? Sen verran mittasin, että kampien ja rungon väliin jää yhteensä sen 4,5cm eli sen puolesta 2cm lyhyempikin akseli toimis. Vaan saako ketjulinjan toimimaan?
Mulla piti pientä naksuntaa etupään kaapeliläpivienti. Kumitutti pääsi irti läpiviennistä ja kaapeli kopisi runkoon.
Hei dudekuskit!
Muistan lukeneeni että Duden (cf 8.0) kampi on lujassa kiinni, tarvitsee jonkun erikoistyökalun? Vai oonko nyt ihan väärässä. Tarkoitus vaihtaa 2x10 -> 1x10 voimansiirtoon raceface n/w 30t. Kait tämä onnistuu, onko muuta huomioitavaa? Kiitos jo etukäteen😀
Mulla oli ainakin tiukassa nuo e.13 kammet. Ensin yritin Park Tool:n työkalulla, joka toi mukanaan vain kierteet. Sitten kokeilin myös e.13:sta saamallani työkalulla:http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...7&d=1456734683
Samalla lopputuloksella. Ainoa joka mulla toimi loppujen lopuksi oli tää:
http://static2.motonet.fi/img/7/789318/500/789318.jpg
Ok. Ehkä jotenkin olis saanu muutoinkin, mutta tossa vaiheessa oli kaikki varapäreet jo käytetty ja RF kammet valmiina odottamassa.
PS Tuo e.13 työkalu on kaksiosainen, eli siinä on pienempi holkki ja sitten toi hattu. Pienempi holkki ruuvataan ensin akseliin suht syvälle. Sitten hattu itse kammen kierteisiin. Kun se on paikalla, ruuvataan tuo holkki "ylös" vasten tuota kammessa olevaa hattua. Toimii sikäli fiksusti, ettei tule vahingossakaan vääntöä vääriin suuntiin kuten ParkTool:lla voi käydä. Mutta ei tuo mun tapauksessa kyllä ollut mikään ihmeidentekijä tuokaan...
Itselläni toimi normaali park-tooli kiltisti. Nämä vähän vaihtelee, tsägästä kiinni. Operaationa tuo 1 x 10 on suositeltava, itselläni 34 hampainen ovaali edessä, kovasti olen tykännyt.
Park toolin työkalu (CCP-44C) toimi minullakin aivan normaalisti.
Mä käytin kolmekynsistä ulosvetäjää, suht järeää...
Kyllä nuo kammet mullakin alkusyksystä aukes ihan ok kun muutin setuppia 2x10 -> 1x11. Mutta nyt kun olis pitäny saada uudestaan auki, ei enää homma sujunutkaan. Toki syitä voi olla moniakin. Itse epäilen että syksyn ja talven aikana tuonne kampien seudulle lentänyt suola-p*ska seos on tuon aiheuttanut. Voin olla väärässäkin, joskus olen ollut.
Onko muilla keskiön rattaiden puoleinen laakeri pullahtanut ulos ajonaikana aiheuttaen kampien jähmeyttä?
^ei kait siellä niin paljon välystä ole että mahtuisi ulos pulahtamaan?
Olsiko jotain jumimisen oireita rattaan puolenlaakerissa?
Millasia etujarru päivityksiä ootte dudeen tehny?
Erityisesti etujarru kiinnostaa. Nyt vakio jarrut edessä ja ulisee eikä tehokaan kummonen ole, jarrupalat ok kunnossa.
Onko jotain 2-mäntäistä puristinta mikä sopis vakio levylle ja letkuihin suoraan?
Dude cf 9.0 kyseessä..
^puhistin cleanerilla palat ja polttelin loput liat kuumailma puhaltimella. Komee käry lähti ja ulina loppu tuntuma taas kuin uutena. Operaation jälkeen ajettu jo 5-600km ja pelaa.
9:ssä jo vakiona hyvät jarrut, syy jossain muualla?
Paljonko jarruilla ajettu? Itselläkin oli nuo guide rs ensimmäiset 300 km tehottomat, mutta paranivat sen jälkeen kohtuullisiksi. Tosin ulina ei ole loppunut, mutta eipä tuo itseä haittaa.
Joo ei ole vielä montaa sataa kilsaa ajettu. Ihmettelinkin kun vakio jarruja kehuttu mutten täysin tyytyväinen ollut, täytyykin putsata kliinerillä levyt ja tarkistaa palat👍
^ omasta pyörästä jouduin ihan uutena etujarrun myös ilmamaan, tosin onpa tuo pariin kertaan ilmattu uudestaankin.
RF Next SL kammet 170mm perälle tarkoitetulla akselilla mahtuu pyörimään hyvin. Muistelen, että Turbine käyttää samaa akselia. Next SL:llä jää 3-4mm tilaa molemmille puolille. Aika optimi siis. Myöskin ketjulinja on lähellä optimia, kun rattaan kääntää ohjeiden mukaan "väärin päin".
-Mikko-
^Kiitos tiedosta. Kattelinkin mm viime lenkillä että kyllä nyt on tilaa ketjun kulkea kyllä jopa liiaksikin. Kyllähän sitä vois tuota 170mm perän akselia testata, vaan vähän vaikeasti saatavissa tuntuu olevan. Oliskohan yläfemmassa...? Siellä olisi viikonloppuna häppenigitkin sopivasti.
Dude ois pihalla kammet irrallaan. Vaihdoin eteen absoluteblacin 32 ovaalin entisen bionicon ovaalin tilalle joka saman kokoinen, kellotus näkyy hyvin vähän muuttuvan.
Onko porukka vaihdellut noiden rikkojen paikkoja ketjulinjaa muuttaakseen? Aijemmin pitänyt vakiona eli rattaiden puolella kolme 1mm rikkaa ja toisella 1kpl 1mm rikka.
Jaahas laitoin kuten aijemmin oli nuo soviterikat. Ab rattaalla tulee tuo ketjulinja paremmin kuin edellisellä bionicon ovalilla.
nopeasti näkyi kuluneen ratas kun ihmettelin uuden asennuksen ja testaamisen jälkeen vanhaa, selvät hampaan syventymät ja hammas "taittunut". Olisiko lokakuun lopulla laitettu reilu 4tkm mennyt ei tarkkaa tietoa voi olla enemmänkin. Nyt viime aikoina tullut suhteessa enemmän kilometrejä, työttömällä on aikaa .
loppui narinat mitkä häiritsivät viime viikon vaihteen ajoa syötteellä, torstaina vaihdettu uusi 11-42 pakka ja ketju ei suostuneet yhteis peliin entisen ovaalin kanssa. Ylöspäin vaihtaessa pelasi, alaspäin aina narisi lisäksi pienimmällä rattaalla meinasi hammastaa.
1x- ja ovaalijuttuja olen yrittänyt tankata. Nyt alla on 8.0:n vakio 2x10, eikä e13:kaan ole vielä korkannut, joten aikomus olisi mahdollisimman vähillä osapäivityksillä edetä. Takavaihtajan voin vaihtaa plussalliseen.
Ilmeisesti ketjulinjan kannalta oleellisin kysymys on mahtuminen takarenkaan kanssa? En halua menettää mönkimisvaihteita, joten 28T tai jopa 26T on ollut ajatuksissa, ja sitä kautta 64BCD-kiinnitys = lähelle rengasta. Nykyisissäkin toisiksi lyhin pykälä (22/32=0,69) on hyvin usein käytössä, ja jopa lyhimmällekin on käyttöä silloin kun pito sallii ja hapottaa. Valitsenko AB:lta fiiliksen mukaan 26 tai 28T ovaalin 64bcd-kiinnityksellä ja tyydyn ajamaan 4-tuumaisella takarenkaalla, vai olisiko isompi (30T 104BCD) eturatas ja lisäksi expanderiratas taakse fiksumpi valinta?
30 Ab ratas trs suora sopivan olisin laittanut jos saatavissa. 18 tätä kuuta pitäs olla, tuota suosittelen.
Kaveriksi mönkimiseen praxis pakka tai vastaava 1x10 tai suoraan 1x11 jos kerran pitää plussa vaihtajakin vaihtaa.
AB 64bcd tulee hieman ulommas kuin normi 64bcd ratas mutta sitä e13 spideria pitää vähän viilata jotta uppoaa AB:n rattaan loveen. Sanoisin, että esim BFL 4.7" ja ehkäpä vielä 4.8" JumboJimikin mahtuu kun käytössä Duden 80mm vakiovanne. Mulla oli BFL ja 28T AB ovaali jossain kohtaa käytössä eikä ketju hangannut. Vasta isoKnardin kanssa alkoi olla enemmän hankaamisongelmaa (silläkin vain jos runttasi kunnolla).
AbsoluteBlackiltä saa nykyään myös directmount ovaalia e13 kiinnityksellä http://absoluteblack.cc/e13-oval-gui...tion-chainring - tosin vain 30t ja 32t. Toisaalta pienin 104bdc ovaali on 32t (pienin pyöreä 104bcd sitten 30t).
expanderirattaan sijaan ehkä helpompi ottaa vaan koko 10-pakka, esim http://www.ridemore.fi/sunrace-10-speed-casette-11-40t
itsellä tarkoitus laittaa kesäksi 64bcd 26t ovaali ja JJ4.8" vakiovanteella ja 1x10 setuppi.
plussallinen takavaihtaja toki paras, mutta se vakiovaihtajakin toiminee (mulla on tuo Dude 8.0 vakiotakavaihtaja toisessa läskissä käytössä 1x10 setupissa eikä ole ketju vielä kertaakaan pudonnut).
Lisätään vielä vaihto ehto trs oma nw ratas 28 suoraan kampiin. Tosin olen ovaalin kannalla :)