Fiilistelyä kiekon rakentamisesta. Kuvaus Olli Bliss, kiekon kasasi Jukka Rouhe, tuotteet Nextie kehä, i9 Hydra napa ja HT-spoke Aero pinnat.
https://www.youtube.com/watch?v=mtjraZb9gGE
Printable View
Fiilistelyä kiekon rakentamisesta. Kuvaus Olli Bliss, kiekon kasasi Jukka Rouhe, tuotteet Nextie kehä, i9 Hydra napa ja HT-spoke Aero pinnat.
https://www.youtube.com/watch?v=mtjraZb9gGE
Järjettömän määrän kiekkoja ammatikseni rakentaneena ja korjanneena, voin suositella alumiininippeleiden unohtamista. Kyse ei ole siitä, että katkeaako nippeli, vaan siitä, että milloin se katkeaa.
Ihan totta. Hiilarikiekossa se vielä korostuu, kun epäjaloa metallia ei ole kuin nippelin ja mahdollisesti venttiilin verran
Nooooh jos nyt kyseessä on maantiepyörän kiekot, joilla ajellaan vain kesäkeleillä, niin kyllä alumiinisetkin taitaa kestää kiekon elinajan.
Sitten kun alkaa tiesuolan kanssa päästä tekemisiin niin alkaa kyllä tapahtua aika nopeastikin.
^ Rohkenin muutama vuosi sitten kokemuksiani vastaan toimien, tilaamaan maantiekisakiekot alumiininippeleillä. Naks, nippeli poikki kisassa. Aikoinaan paljon korjasin kiekkoja, joista alunippeli katki. Joku tietävämpi voisi korjata luuloni, että ammattilaiset käyttävät hyvin laajasti messinkisiä nippeleitä, koska eivät halua ottaa riskiä.
^ Ihan olivat DT Swissin alunippelit noissa kiekoissa.
Olen ulkona noista slangisanoista. Mitä lie tarkoittaa?
No vinkuheinästä tilatut. Sen nippelin tulisi kuitenkin istua myös sinne koloon. Ja jos tilasit kiekot valmiina, niin et voi kyllä tietää ottiko kasaaja sen dtswissin nippelin a vai b korista.
Ja toko messinkinen on parempi, mutta kyllä noilla alumiinisillakin on ajettu maantiellä kauan.
Oon käyttänyt kohta 20 vuotta omissa kiekoissa alumiininippeleitä, eikä yksikään ole hapettumisen takia murtunut. Itse rakennetuilla kiekoilla on tullut tuossa ajassa ajettua varmasti yli 100 tkm. Lisäksi erittäin moni ns. laatuvalmistaja (Shimano, Campagnolo, Fulcrum jne) käyttävät alumiininippeleitä omissa kiekoissaan, enkä ole kuullut kauhutarinoita.
Eli kyllä mä aion jatkossakin ihan huoletta käyttää alumiininippeleitä ja säästää kiekoista sen 30-40 grammaa pyörivää massaa. Jos kiekot tulevat ympärivuotiseen käyttöön, ml. talven tiesuolassa ajelut, niin siinä tapauksessa voisin harkita messinkisiä.
Edit: Ja ylivoimaisesti suuri syy alumiininippelien katkeamiseen on liian lyhyet pinnat. Jos pinnoja myydään 2 mm välein niin sitä oikeaa mittaa on yleensä vain yksi. Pykälää lyhyemmällä alumiininippelin kanta ei pitkän päälle kestä. Tämä on nyt vahvasti mutua, mutta VEIKKAAN, että monissa nippeleiden katkeamisissa on lopulta kyse tästä.
Onko sulla ollut vain hiilarikiekkoja?
Onko antaa suositusta custom kiekkojen rakentajasta? Olisi tarve kuitukiekoille joissa noin 25mm sisäleveys, 12x100 ja 12x142 Micro Spline navat. Tuollaisia kiekkoja ei valmiina ole missään. Mielellään tukisin kotimaista yrittäjää mikäli avaimet käteen paketin saisi.
Mcarbon tsekattu jo?
Tulipa ilmi semmoinen jänskä juttu, että American Classicin nippeleillä voi käyttää 2mm liian pitkiä pinnoja. Kuulostaako hyvältä? Noita vain ei tahdo saada erikseen mistään, toisekseen ne todennäköisesti vaativat ne harvinaisemmat 1,8mm kierteellä olevat pinnat. Tuommoiset mun ensimmäiset Classicin pinnat ainakin ovat. Toivottavasti, etteivät ole vielä harvinaisempia. Olisiko pinnoista 95% 2mm kierteellä 4,9% 1,8mm kierteellä ja sitten on vielä eksoottisempia. Sattumoisin toisetkin Classicin pinnat on tulossa, saa nähdä mitä nuo loppujen lopuksi on. Noissahan tulee aina omat nippelit mukana. Vaikea noita pinnojakaan on ylipäätään saada.
Eli noihin nippeleihin pinnat menevät 2mm normaalia syvemmälle. Jotain tommosia se Lauttasaaren Oka tais laittaa kerran mun kiekkoon, että noita lienee muitakin.
Viime viikolla just rakensin kiekon DT SQUORX nippeleillä jotka ovat vastaavanlaisia, Sapimin vastaavat ovat nimellä double square.
Ihan kätevät oli rakentaa kun nuo DT:t voi torx-hylsyllä kiristää yläpuolelta.
Kasasin kanssa joku vuosi sitten kiekot noilla DT:n torx-nippeleillä. Homma stoppasi silloin heti alkuunsa kun en löytänyt naaras torx-hylsyä mikä olisi mahtunut vanteen pinnareikien sisään.
Piti ostaa se DT:n oma työkalu millä kiristys olikin sitten helppoa.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
^ ja ^^ Mutta siis vaativat 2mm pidemmät pinnat? Se oli se mitä ajoin takaa. Tuo helpottaisi pinnojen tilaamista
Mä en itseasiassa tiedä, laskin ne pituudet muistaakseni DT:n pinnalaskimella.
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
DT:n laskuri antaa Squorx-nippelille samat pinnanmitat kuin normaalilla nippelillä mutta luultavasti pari milliä pitempiä pinnoja voi huoletta käyttää koska nippelissä on kierteet ylös asti.
^Ei se liian pitkä pinna siihen tökkää, ettei nippelissä kierrettä piisaa, vaan siihen, että pinnassa kierre loppuu. Kierre on pinnassa "puristettu" eli se pinna ei mene nippeliin enää syvemmälle kun pinnan kierre on lopussa.
Jos on liian pitkät pinnat niin vähän pystyy korjaamaan lisäämällä prikat väliin (katkaisemista ja uusien kierteiden tekoa ei nykyään enää suositella).
Am Classicin nippelit vaativat 2mm pidemmät pinnat, mutta tosiaan jotkut prikat ovat olemassa mitkä ajaa saman asian. Siinä tapauksessa että on liian pitkät. Josta tulikin mieleeni, että tilaamiini Classicin pinnoihin täytynee tilata uudet nippelit kun mukana tulevat eivät sitten ehkä käykään - ei noita 1,8mm nippeleitä pahemmin ole hyllyssäni ylimääräisiä jos ne semmoisia ovat.
^^Ei lopu kierteet, pari milliä pidemmät voi laittaa huoletta. Näin siis ainakin DT-comp pinna ja squorx nippeli yhdistelmässä.
Millin pidemmät ehkä kannattaisi laittaa ihan siksikin että saattaa olla kestävämpi kun on kierrettä enemmän käytössä. Ainakin alunippelillä.
Viilasin yhden nippelin halki, siitä hyvin näkee miten pinna asettuu kun sen kiertää loppuun asti.
https://i.postimg.cc/sX4G8z5S/nippeli.jpg
Pitkän pinnan pää tulee norminippelissäkin nippelin läpi ja vähän matkaa yli, mutta ei ihan noin paljoa ainakaan niissä mitä minä olen käyttänyt.
Hei arvon raati:
Korkkasi 10 v vanhasta Mavic Aksium takakiekon kehästä pinna läpi. Saisikos tuohon vielä vaihdettua kehää? Toki uusi Aksium ei kustanna kuin reilun satkun, mutta ajattelin että tulisi vielä käyttökelpoinen ja ainakin varakiekoksi. Olen etsinyt sopivaa kehää mutta ei tiedot ja taidot riitä...https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...lies/frown.png
- Pinnoja: 20 pituudeltaan 300mm ja litteitä.
Vanteen merkintä: 622*13C. Mittasin korkeudeksi 21 mm ja sisäleveydeksi 15 mm?. Ilmeisesti nykyiset kehät ovat järkiään vähän leveämpi? 25 mm rengasta tulee käytettyä.
https://www.bikester.fi/dt-swiss-rr-...759&cgid=37217 Löysin tuollaisen DT swissin mutta korkeus on 32 mm, niin vaatiiko tuo lyhymmät pinnat.
On joskus aikoinaan tullut kasailtua peruspyörien kiekkoja, mutta näistä uudemmista hienouksista ei ole kokemusta. Kuinka tarkkoja uudemmat on pinnojen kireydelle, ts. onko pinnankireysmittari pakollinen kasatessa, aikoinaan kiristeltiin käsituntumalla...?
Onko muuten suosituksia "pommin" varmoista "lähinnä" maantiekiekoista (varsinkin taakse). Elopaino kun huitelee jossain 110 kg paremmalla puolella, niin ei grammanviilaus osat oikein sovi. Kyseinen Aksium on tähän asti ollut kestävä. Vaikka vain 20 pinnaa, niin koskaan ei ole vielä pinna katkennut ja 10 vuotta on pysynyt luotisuorana ilman mitään kiristyksiä.
Pinnojen pituuteen vaikuttaa eniten käytettävä kehä, ja nämä ovat aivan erilaiset. Aksiumeja saattaa olla erilaisia, mutta niiden ERD huitelee yli 600:n . Ja eikös niissä ole suoravetonavat?. mikä ei ole välttämättä helppo homma, muutenkin erikoisesti puolatut luulen. Sinänsä minä olen tullut toimeen ilman pinnankireysmittaria tai rihtauspukkia, olisihan se mittari tietenkin hyvä olemassa.
Noilla spekseillä on erittäin vaikea löytää sopivaa vannetta.
Kiitos vastauksesta: Rikkoontuneessa aksiumissa on suoravetonapa. Pakan puolella pinnat menee suurinpiirtein "navan tangentin suuntaan 2 ristiin" ja vastapuolella kohtisuoraan. Käytännössä jos sopiva kehä löytyisi: niin apinoisin pinna kerrallaan paikalleen. En ole löytänyt vanteen ERD mittaa, enkä "satavarmasti" osaa sitä mitata tarpeeksi tarkasti... Nyt ajan kanssa kuitenkin löytyi manuaalit ja kasausohjeet: malli on aksium s 2012.
https://tech.mavic.com/tech-mavic/te...¯onu=14626
https://tech.mavic.com/tech-mavic/te...ucts/2_238.pdf
Ei tähän taida sopivia kehiä löytää.. Pitäneen suosiolla hankkia uusi...
Speksejä kun katsoo niin vanhan suositeltu max paino pyöräilijälle varusteineen on 100 kg. Ihme että on 10 vuotta kestänyt. Usein on roikkunut tavaravaunu perässä + muita varusteita mukana. Usein laskettu 70- 80 km/h kehnoa asvalttitietä vaaran reunaa alas (hirvittänyt) Uusissa aksiumeissa suositeltu paino on noussut 120 kiloon, mutta mietityttää • ASTM CATEGORY 1: For use on paved roads and paths only. Toki entiset on myös "vain päällystetyille teille" mutta retkikäytössä väkisinkin joutuu sorateille poikkeamaan.
Vaihtoehtona voisi olla ksyrumit, joissa: Recommended max. system weight: 120 kg (cyclist, bike, gear and luggage)
• ASTM category 2: for on and off-road use with jumps up to 15 cm. Tuossa on jo 19 mm sisäleveys. Mahtuneen vielä 25mm renkaan kanssa ongelmitta pyörimään takahaarukassa...?
^ Sen verran vielä, että Aksiumille on netissä laskettu ERD-arvoja 594-603. H Plus Son Archetypea saa mustana 20-reikäisenä Bricklanebikesta ja sen ERD on 595. Myös Wiggle myy, mutta ei 20-reikäisenä. Tuo on mun suosikkikehä, korkeus 25mm. Pinnat ovat tod.näköisesti 3-4mm liian pitkät.
^^ Tulipa mieleen toinen vanne, jota olen käyttänyt. Velocityn A23, ERD 601. Saa myös Bricklanebikesta 20-reikäisenä. Tuon luulisi sopivan.
Maantiepyörään ust kuitukehää vannejarruille etsin, joskus tilasin lightbicyklesistä kehän joka osoittautui laadukaaksi. Onko tullut sillä aikaa muita valmistajia joita kannattaa harkita?
Light Bicyclen kehille rakentelin itsekin kiekot keväällä, ja tyytyväinen olin laatuun (toki hintaan myös). Farsports lienee myös suosittu vaihtoehto.
Millaisia pinnan pituus eroja (per kiekon puoli oikea/vasen) levyjarrukiekoilla olette nähneet edessä / takana.
Mun laskurilaskennat näyttää eteen ja taakse vain 1mm pituus eroa. mietin voiko olla oikein.
^En ymmärrä kysymystä, puolaustapa, napa ja vanne määrää pinnan pituuden.
Voi olla oikein, jos edessä ja takana on perus 3 yli niin ei niihin välttämättä kauheasti tule eroa. Muistathan tarkastaa jos DT Swissin laskurilla lasket että olet ottaneet ne sivusuuntaiset etäisyydet keskilinjalta, kuvan takaa aukeaa miten pitäisi mitata. Mulla tais tulla 27,5" vanteisiin 3 eri mittaa 276,277 ja 278 vaikka edessä oli navan laipat eri halkaisijalla ja takana eri valmistajan napa.
Jäi oleellinen tieto pois - pahoittelut. Siis pituusero per kiekon puoli vasen/oikea.
Takana pinnat ovat sinkuloita lukuunottamatta eripituiset per puoli. ja levyjarrun kanssa myös edessä.
DT Swiss antoi myös 1mm erot per puoli. Kaippa se on sitten oikein +++
_________
Ostin setin "valmiina" ja tähän lienee ostettu väärän pituisia pinnoja. Onneksi oli halpa :-) harjoittelua varten ostinkin.
Nyt oli:
- taakse mitoitettu 291 / 285 pinnat joilla juuri ja juuri sain riittävän kiereäksi ja kehän suht keskitettyä - Laskuri näyttää että pitäsi olla 288 / 287
- eteen taas oli varattu 291 / 291 - tällä ei toimivaa kiekkoa saa rakennettua - Laskuri näyttää 287 / 288 (jarrulevyn puolelle pitää olla lyhyemmät)
DT swiss:n osista rakennetut kiekot (rr 521db, DT champion pinnat (2mm) + phr prikat, ja 350 navat) parisen vuotta sitten, ja nyt renkaita vaihtaessa tuli huomattua että takakiekon kaikki pinnat olivat löystyneet ~20% alkuperäisestä kireydestä - etukiekon pinnojen jännityksessä ei ollut mitään sanoattavaa. Pienien hämmästelyn jälkeen kiekko irti ja pinnojen kiristys, mutta mitähän tuossa on oikein tapahtunut..? Takapyörä toki ottaa isompaa osumaa kanttareiden ylityksessä (etupäässä jousitus, hybridi kýseessä) ja kuskilla painoa +100kg, mutta onko todennäköisempää että _kaikki_ nippelit ovat kiertyneet auki noin saman verran (jännityksissä ei ollut kovin suurta eroa), vai ovatko pinnat voineet yksinkertaisesti vain venyä? Yli 10tkm ajetuilla orggisvanteilla ei ollut mitään vastaavaa..
Huomasin samanlaista omassa etukiekossa. Vajaa vuosi polkuajelua ja kiekko oli niin löysä että ihme ettei ollut hajonnut. ”Kierteenpoisto” oli tehty mutta mitenkään älyttömän tiukalle ennollut pinnoja vetänyt. Onneksi ei mennyt mitään rikki ja kiristämällä sain kuntoon
Voisiko olla mahdollista että pinnat "syöneet" itseään navan laipan reikiin itsensä tiukemmalle ja nippelit taasen porautuneet vanteeseen tiukemmin?