Kahteen pyörään sisäiset asentanut ja varsinkin noissa rungoissa missä tuo "huolto luukku" keskiön alla on niin suht ongelmatonta touhua ihan kotikonsteillakin.
Printable View
Kahteen pyörään sisäiset asentanut ja varsinkin noissa rungoissa missä tuo "huolto luukku" keskiön alla on niin suht ongelmatonta touhua ihan kotikonsteillakin.
Siis ei mitkään integroidut tanko/stemmihässäkät vaan viistoputkesta letku keskiöön ja sieltä luukun kautta ohjaten takahaarukkaa pitkin perille, mitähän ihmeellistä siinä sitten muka oli?
Vähän samaa mieltä. Ite tein rautalangasta u-muotoisen koukun jolla ohjasin putken tulemaan viistoputkesta keskiöön ja sitä kautta läpi taakse. Aika simppeli vaikka pari kertaa saikin pukata ennen kuin osui koukkuun :-)
Uuden sisäisen vaijerin asentaminen on rungon aukoista ja mahdollisista sisäisistä ristiinmenoista riippuen helppoa tai vaikeata, ei voi yleistää.
Vaihdettaessa rungon sisäistä vaijerinkuorta olen työntänyt uuden vaijerinkuoren vanhan avulla. Liittää päittäin pikku tapin avulla, jolloin vaihto onnistuu yhdellä toimenpiteellä.
Sama konsti toimi jarruletkun kanssa, mutta irtoletkulla ensin vanha ulos ja sitten uusi sisään, koska letkua ei voi katkaista jarrusatulan päästä.
^ & ^^ Niinpä, ei voi yleistää, on monenlaisia runkoja ja asentajia.
Ei ollut viikonloppuna lähipyöräpuljuissa saatavissa. Tilaamalla toki saa. Sain nyt kuitenkin ronkittua sisäiset viennit ihan hyvin ilmankin, mutta tuollaisesta ParkToolista tai vastaavasta vaijerista voisi olla kyllä hyötyä. Hetkellisestä tarpeesta ja pikatarjonnan puutteesta johtuen mietin apuvälineenä tämäntyylistä. Molemmissa päissä kierteet.
https://hobbii.fi/products/hp-100744...CABEgIiZPD_BwE
Kyllähän nuo on saatu vaihdettua tähänkin asti , kiinnosti vain tuo työkalu .
Joko hait testiin?[emoji6]
Vanhojen muistelua, sori. V-jarruissa oli joskus markkinoilla Shimanon nivelöity malli, jossa jarrupala painui aina kulumisesta huolimatta vanteeseen, eikä vähitellen alta ohi. Mikä tappoi tämän innovaation? Oliko tuo huono? Vai jäikö se levyjarrujen jalkoihin, ja oli liian kallis peruspyöriin? Vai pettävätkö muistikuvani?
Markkinoilta löytyy nytkin aivan järjettömän kalliita v-jarruja, mutta ei niissä mitään niveliä ole. Minä ajoin tuohon aikaan dinosauruksia väistellen cantilever-jarruilla, joten omaa kokemusta ei ole.
^Taisi olla paremman pään, XT/XTR:n jarruissa käytössä. Nykyään kun V-jarrujen osuus vähentynyt niin halu kehittää tai panostaa parempiin minimaalista.
Itsellä oli ekassa titaanista XTR:t ja toimijan ne hyvin. Taitaa olla ainoa mahdollisuus löytää käytetyt mutta niidenkin hinnat kyllä nousseet taivaisiin.
Mulla on tuossa vintage 26" maasturissa juurikin tuollaiset Shimano XT V-jarrulänget. Toimii juuri noin. Mitään ei asennuksen jälkeen tarvitse säätää ja palat liikkuu kohtisuoraan vanteen seinämään nähden. Varmasti ovat huomattavasti kalliimmat valmistaa kuin kiinteällä jarrupalan asennuksella varustetut.
Vintage kuvia löytyy tuollaisista tuotteista joissa tekniikkaa (parallelogram) käytetty (kyse vuodesta 1995):
Shimano XTR BR-M960
Shimano XT BR-M739
Shimano LX BR-M570
Noihin linkullisiin V-jarruihin tuli niveliin väljyyttä joka lisäsi ko. jarruille tyypillistä vinkunaa entisestään. Lisäksi patruunamalliset jarrupalat mahdollisti kyllä jarrupalojen vaihtamisen helposti mutta sitten kulutuspintaa oli melko vähän.
Shimanon lisäksi Avidilla oli jonkinlaisia linkkuja V-jarruissaan, olisko ollut mallin nimenä Ultimate.
Omat linkku-XT:t taisin vaihtaa Avidin SD7:hin ja toisessa pyörässä olikin sitten Maguran HS-33:set.
^Tosiaan noiden jarrupalojen kulutus pinta oli aika pieni mutta äärettömän helppo vaihtaa kun ei tarvinut uudelleen säätää.
Olli L, Facessa Toropaisen Vesalla olis myynnissä muutamat tuollaiset kaipaamasi jarrut.
SRAMin ketjut ja Shimpan 11sp pakka? Match made in Heaven?
FBG:ssä XTR/KMC ja Sardiinissa XX1/XX1. Ei rumaa sanottavaa.
Kasailen eka kertaa runkosetistä maantiepyörää ja mitään en tiedä aiheesta. Tuli pieni tenkkapoo etuvaihtajan kanssa (Ultegra Di2). Keskiölaakeri on BSA 68mm ja kampisetti Ultegra. Rungossa ei ole direct mountia joten asensin vaihtajan Shimanon SM-AD91-M panta-adapterilla.
Ongelma on että vaihtaja tuntuisi olevan aivan liian kaukana rattaista kun yritän tehdä sivusuuntaista kohdistusta Shimanon ohjeiden mukaan siten että vaihtajan häkin ulompi levy on suoraan isomman rattaan päällä edestä ja sisältä hieman sisemmällä. Minulla häkin ulompi levy on ainakin 5mm ulompana kuin ratas.
Pieni kuumetauti vaivaa myös ja tätä kirjoittaessa tuli yhtäkkiä mieleen että voiko ongelma johtua siitä että myös takavaihtaja on kytketty ja pienimmän kasetin rattaan asennossa? Pitäisikö systeemi laittaa säätötilaan ensin?
https://si.shimano.com/fi/dm/RAFD010...ont_derailleur
Tämän mukaanko olet säätämässä?
FD-R8150?
Eli
Ketju edessä isolle ja takana pienelle.
Säätötilaan.
Kahvasta ketju 0-0,5 mm päähän vaihtajan ulkolevystä.
Pois säätötilasta.
Jne
En ole päässyt vielä tuonne asti. Yritin laittaa vaihtajaa oikeaan kohtaan vielä ilman ketjua mutta mitään mahdollisuutta ei ole saada sitä manuaalin osoittamaan kohtaan.
Seurasin tämän sivun ohjeita mutta kuvat sielläkin ovat Shimanolta.
https://bettershifting.com/installat...ustment-guide/
Oletko kohdassa missä etuvaihtajan korkeus on säädetty?
Onko etuvaihtaja pienemmällä rattaalla?
Jep. Ei kun isommalla. Pienemmälläkö sen pitikin olla? Tuota ei kyllä kerrottu missään. Ei Shimanonkaan manuaalissa.
https://si.shimano.com/en/dm/RAFD010...ont_derailleur
^Pienemmällä joo, vähän niinkuin mekaanisessa vaihtajassa kun ei asennettaessa ole vaijeri kiinni.
Hätäinen mitään penkomatta, olikos niin että Eastonin ja RF:n kampien DM rattaissa sama kiinnitys?
SRAM Rival AXS sähkövaihteet, onko niistä iloa, toimivatko?
Canyon Endurance CF 7:ää on saatavilla sekä Shimanon 105 Di2, että SRAM Rival AXS vaihteilla. SRAM hiukka edullisempi, ja saisi myös wattimittarin päälle.
Molemmilla varmaan ajelee. Oma valinta olisi se 105 di2 malli Newmenin kuitukiekoilla.