Hauskaa pakan sekoitusta .. fillarilla mahtuu mistä välistä vaan, auto peittää vähän enempi.. mutta annan tilaa jos tarvii
Tässä olen huomannut jännän homman. Useita kertoja kaupungilla ajoväylällä ajaessa jalankulkija päättääkin väistää, kun huomaa että tulen pyörällä, mutta jos auto tulee niin mennään reilusti yli. Onkohan tässä jokin luulo että pyöräilijää täytyy väistää vai mikä?
Suojatiesääntö on tehny ajoradalla tapahtuvalle liikenteelle. Jaetulla kelvillä pyörätiellä polkiessa jalankulkija jalankulkjan puolelta haluaa kävellä pyörätien yli suojatielle niin antaa kokeilla loukkaatumisen uhalla. Ihmiset eivät osaa lukea toisten ajatuksia, että mistä sitä tietää mitä edessä olevan päässä liikkuu. Lähes joka päivä näkee noita juntteja jotka seilaa puolelta toiselle ja tekee arvaamattomia liikkeitä. Jos tulee arvaamatta eteen niin pyrin väistää, mutta voisin veikata, että kun yrittää katsomatta ylittää pyörätietä niin törmäys siitä tulee joka on jalankulkijan vika, mutta 50-50 menee syyt, jos poliisit paikalle kutsuu.
Eli en pysähdy enkä tule pysähtymään.
Jatkan pakan sekoittamista. Linkin osoittama paikka on selkeä, suojatielle meneviä/sillä eteneviä täytyy väistää:
http://goo.gl/maps/E44SS
Kylläpäs se pimein aika nopeasti unohtuu. Tunnin juoksulenkillä pimeän jo laskeuduttua yhdelläkään vastaantulevalla pyöräilijällä ei ollut valoja.
Jos ne seepraraidat on maalattu menemään pyörätien yli, niin maalaisjärki sanoisi, että pyöräilijä (ajoneuvo) on nimeen omaan velvollinen antamaan tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Tiedä sitten onko lainsäädännössä ylipäätään huomioitu tällaisia suojatiekeissejä, en jaksa nyt kahlata Finlexiä sen enempää.
Mitä taas kuvaamaasi asennoitumiseen tulee, niin pakko kysyä, että mitä tarkalleen ottaen tavoittelet joustamattomuudellasi? Törmäystilanteessa pyöräilijällä on pelkästään hävittävää, siinä ei oma moraalinen tai juridinen oikeassa oleminen paljon paina. Suomalainen kevyen liikenteen suunnittelu on kaukana ihanteellisesta ja sen seurauksena fillaroidessa oikea tilannenopeus on harvoin "niin kovaa kuin jaloista lähtee." Vaikka se miten ärsyttäisi, arvaamattomasti eteen poukkoilevat jalankulkijat on vain pakko ottaa huomioon.
Jos odottaa muiden muuttuvan, saa odottaa maailman tappiin asti.
Omana lähtökohtanani on, että jokainen jalankulkija saattaa olla vaikkapa jälkeenjäänyt, joten pidän ohitustilanteissa itse huolen siitä, ettei tilanne saa kurjaa vaara-etuliitettä. En tarkoita väheksyä jalankulkijoita pahansuovasti, mutta asettumalla itse fiksumman asemaan ja toimimalla tilanteen mukaan ei pieni hidastaminen matkan varrella enää harmita kuten ennen.
Ulkomuistista väitän, että tuo koskee vain moottoriajoneuvoja. Tästä huolimatta fillarillakin on ajettava toki varovasti, jos näkyvyys on huono.
-----
Suojatielle astuvalle jalankulkijalle annan esteettömän kulun ajoneuvostani riippumatta. En suoraan sanottuna usko, että laista löytyisi porsaanreikä, jonka mukaan fillarilla ei tarvitsisi näin tehdä.
Toi yllä mainittu googlen linkin paikka taitaa olla ainoa minkä NYT olen nähnyt. Ei tullut mieleen, että noin tyhmästi on toteutettu jokin järjestely. Kun lähtee tarkemmin analysoimaan kohtaa niin pyöräthän joutuu jäämään odottamaan ennen tuota kohtaa missä autot kääntyy parkkipaikalle, että jalankulkijat menevät ohi, mutta pyöräilijät odottavat sen verran kaukana, että jalankulkijat eivät edes tajua mitä he siellä odottavat.
Autoilijatkin voivat luulla, että pyöräilijä antaa heille tilaa joka voi luoda autoilijoille epäselvyyttä ja suotta pysähtyvät ja jonot alkavat kasvaa.
Aika erikoinen ratkaisu nyt kun miettii. Ehkä tota pitäis parantaa rakentamalla valot pyöräilijöille jotka myötäilevät autoilijoiden valoja. Jalankulkijoille punaiset jolloin he eivät tule eteen ja tällöin pyöräilijöille vihreät ja väylä vapaa.
Mä joustan lähes koko aika kelveillä pyöräillessä, koska muuten tulisi törmäiltyä. Jalankulkijat ne ovat jotka eivät ota muita huomioon esim. jaetulla kelvillä kävelevät pyörätiellä, tulevat bussipysäkiltä suoraan pyörätielle eteen ilman, että edes katsovat tuleeko pyöriä jne.Lainaus:
Mitä taas kuvaamaasi asennoitumiseen tulee, niin pakko kysyä, että mitä tarkalleen ottaen tavoittelet joustamattomuudellasi? Törmäystilanteessa pyöräilijällä on pelkästään hävittävää, siinä ei oma moraalinen tai juridinen oikeassa oleminen paljon paina. Suomalainen kevyen liikenteen suunnittelu on kaukana ihanteellisesta ja sen seurauksena fillaroidessa oikea tilannenopeus on harvoin "niin kovaa kuin jaloista lähtee." Vaikka se miten ärsyttäisi, arvaamattomasti eteen poukkoilevat jalankulkijat on vain pakko ottaa huomioon.
Klikkaa tästä niin näet toisenkin paikan. Pohjoisespalla Helenankadun kohdalla tulee suojatie, joka jatkuu pyörätielle. Vaikka siinä ne viivoitukset onkin maalattu pyörätienkin päälle, niin oli itselläkin vaikeuksia tajuta sitä suojatieksi, ennen kuin eräs tietä ylittänyt siitä minua valisti. Neuvoisin kyllä kaikkia väistämään suojatietä ylittäviä, pyörä on ajoneuvo, jota tuo suojatien kulkijoiden väistämisvelvollisuus myös koskee.
Samanlaisia havaintoja olen minäkin tehnyt. En itse asiassa edes muista että olisin *joutunut* hidastamaan ajorataa ylittämään lähteneen jalankulkijan takia. Voisi tietysti ajatella jotain siihen suuntaan että jalankulkija tunnistaa pyöräilijässä toisen lihasvoimalla liikkujan eikä halua siksi aiheuttaa tälle "ylimääräistä työtä", mutta luultavasti kyse on ainoastaan siitä että jalankulkijalla on jonkinlainen luottamus siihen että autoilijat nykyään jo noudattavat tältä osin liikennesääntojä, mutta pyöräilijäthän, kuten hyvin tiedetään, ajavat surutta päälle...
Tai ehkä "auton nopeudella" ajoradalla liikkuva pyöräilijä on sen verran harvinaisempi (ja kenties myös hurjempi) näky että jalankulkijalla menevät hetkeksi pasmat sekaisin ja hän siksi päättääkin väistää?
PS Muutaman kerran olen hidastanut tarkoituksellisen näyttävästi (eli lopettanut polkemisen, siirtänyt kädet jarrukahvoille ja jopa noussut satulasta), mutta jalankulkija ei silti ole astunut ajoradalle. Tällöin olen sitten viittoillut kädellä ja sanonut: "Tämäkin on ajoneuvo." ja se on vihdoin riittänyt.
Ei ainakaan laissa anneta mitään erivapausta polkupyörälle?
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...19810267#L2P31
Vaikka jalankulkijalla onkin suojatiellä oikeuksia joskus naurattaa miten vähän jotkut ( jalankulkijat) kunnioittavat/pelkäävät lähestyvää polkupyörää. Jos olisi auto tulossa ei kukaan terveyttään kunnioittava hyppisi eteen vaan jäisi odottanaan muutamaksi sekunniksi.
^Paitsi jos takaa on tulossa auto. Monikaan ei lähde ylittämään suojatietä vaikka ite asemois ittensä pyörällä suojatien eteen poikittain keskelle ajorataa että jalankulkija vois paarustaa tien yli. Pelkäävät varmaan että autoilija ei pysähdy kuitenkaan vaan koukkaa ohi vastaantulevien kaistan kautta.
Syyni pakan sekoittamiseen on periaate varoa heikompia. Osaan minä oikeuksistani huolta pitää ja joskus tulee jopa tiuskaistua kovaan ääneen hortoilevalle jalankulkijalle, mutta kuten autoilijan täytyy varoa meitä, täytyy myös meidän varoa jalankulkijoita. Toinen syy oli muistuttaa suojateistä, kuten Rautatieaseman ja Kauppatorin pyöräteillä. Kovin moni posottaa hyvää vauhtia yli odottaen jalankulkijoiden väistävän.
Jep, ei tästä ole kuin muutama päivä kun muutama sankaria ajoi pyöräkaistaa väärään suuntaan suojatien yli niin että ihmiset joutui väistelemään vanhan edessä manskulla.
Into ja kolistelija ihailtavasti osaa itä-lappilaisen ehollepanon. Miekin tännään ekaa kertaa tälle talvelle kohtasin Fleksi-naisimmeisen, olisko ollut joku terrieri, siis se koira. Huusin kohtuu matkan päästä että oikealta ohi. Hyvin hän väisti mutta kovasti oli auraamatonta niin lumeenhan minä juutuin. Siinä pyörää työntäessäni raattailtiin ja kerroin täältä lukemiani kauhutarinoita. Oikein soma emäntä ja kovasti päiväkahveelle pyyteli. Enhän mie kerennyt, gentlemannien joukkueelle piti vielä 20 kilsaa ajaa ja vanha äiti kotona oottamasa. Vaihoimma kuiten kännynumeroita.
^Jos Kitteellä nykyään on tuollaista meininkiä, niin nyt vähän harmittaa, että tuli muutettua sieltä pois... :p
Olen jo sen verran hinkannut tuota vakiotyömatkaa etten enää jaksa törtöille avautua. Paitsi autoilijoille tietenkin puin aina kun mahdollista isoa nyrkkiä. Viimeksi tänä aamuna sain taatusti yhden törtön kuskin (kuliksen sillan liittymässä, ajoi suoraan eteen, mulla takapyörä jarrugvoimista ilmassa) alahuulen väpättään. Mummeleille, joilla muuten on mun mielestä kevlillä liikkumisessa enemmän öögaa kuin paapoilla, saatan heittää jotain kaunista, olenpa joskus pyörähtänyt takaisinkin vaihtamaan muutaman sanan. Voi olla että ne sanat on mummolle päivän ainoat... Voi olla, mutta voi sitä riemun kiljua kun he saavat sanoa joittenkin pyöräilijöitten olevan kaaharimoukkia (tähän sellainen häpeähymiö), mutta sinä jäit juttelemaan...
Elä Into turhaa pahoittele. Jos joku ton täytenä totena otti niin oma häpiänsä. Muuten, sulla on komia kuva, veikkaan että iso-isäsi?
Oikeassa olet, pitää varmaan alkaa fillarillakin tehdä sama kuin autolla, eli pysähtyä aina silloin, jos joku on vaikkapa pysäköinyt alle 5 metrin päähän suojatiestä tai on muu este.
Ja kun tuli katottua toi suojatiesääntökin, niin ei se ole ajoradalle rajattu, kuten Arde1 väitti. Mille hyvänsä suojatielle astuvalle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku, oli oma ajoneuvo mikä hyvänsä. Ja toi ajatustenluvun mahdottomuuskin on huomioitu: "on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä". Joten annetaanko "kokeilla loukkaantumisen uhalla", vai ajetaanko lain vaatimalla tavalla ja annetaan tilaa?
Olen joskus autojen edellä ajaessani pysähtynyt suojatien eteen, koska tien laidassa oli suojatien eteen pysäköity auto. Hetken mietin pysähtyäkö vai ei. Lopulta varoitin takana tulevaa autoa kädellä ja pysähdyin toivoen autoilijan huomanneen varoituksen.
Lisää keskustassa olevia paikkoja, joissa pyörät posottavat yleensä jalankulkijoista välittämättä: http://goo.gl/maps/uxwJX
Kuinkahan moni auto pysähtyy suojatien eteen pysähtyneen pyörän viereen?
Viittasin tähän paikkaan: http://goo.gl/maps/uxwJX
Tietty, jos takana on, niin pysähtyy, mutta viereisellä kaistalla saattaa huomio herpaantua.
Sitä normitouhua, kävelijät keskellä väylää. En jaksa enää edes kiukkuuntua mutta semmonen arpominen väsyttää. Täällä päin on eräs mieshenkilö jo kahteen otteeseen ulkoiluttanut keskikokoista koiraansa irtona 110-tien varrella Turkuun päin. Mies siis kävelee väylää pitkin ja yhtäkkiä metsästä sinkoo koira väylälle irtona. Viimeksi se alkoi pyöriä pyöräni ympärillä josta hätistin sen pois. Edestä tuli pyörä ja lisäksi asetelmaa sekoittamassa koirailijan lisäksi toinen kävelijä, että ihan kiva tulppa. Mies ei yhtään seurannut ympäristöään mutta sitten taisi huomata millainen liikennekaaos kohdallaan oli ja otti koiransa kiinni.
Menin niin hämilleni etten tajunnut sanoa mitään. Mutta vannoin että jos vielä kerran näen vastaavaa niin aion puuttua asiaan ihan jo pelkästään koiran turvallisuuden takia. Mitäs jos olisi sännännyt suoraan mopon eteen...
Autoilijat yrittää kotikujalla vallata tienvierustalla menevän pyörätien parkkeeraamalla autonsa niin ettei mahdu ohi kuin kiertämällä autotien puolelta. On se prkl...wuzaaa... Pitäisi olla isompi koroke tien ja pyörätien välissä.
Helppo ratkaisu: koska pyörätiellä ei voi ajaa, ajat ajoradalla. Laillista ja hauskaa! Mikään autotiehän se ei ole. Jos autoilijoita alkaa vituttaa, pysäköikööt itse lain mukaan.
Tässä lähistöllä seurannut yhden omakotitalon valmistumista. Rakentajat pysäköivät säännöllisesti autonsa kelville. Kulkuväylää on juuri ja juuri pyörän mentävä väylä vapaana autojen vieressä. Leveämpien lastenvaunujen kanssa ei taitaisi tila riittää. Pari kertaa sanonut asiasta parkkeerajille, jos ovat kohdalle sattuneet. Kynnys soittaa virkavalta paikalle on todella matalalla... :mad:
Sitten kun ajat ajoradalla niin tulee tällaisia " kouluttajia " opettamaan missä pyöräilijän paikka on. http://www.youtube.com/watch?v=4NMpg42JkHs ***** mikä urpo toi autokuski oikein on. Sillä on ilmeisesti myös röntgenkatse kun näkee lumivallien läpi että pyörätie on ajettavassa kunnossa.
Mulle joskus poliisit antoivat ohjeeksi, että älä itse lähde edes keskustelemaan, vaan soita suoraan heille. Ilmeisesti oli useampia tapauksia ollut jossa mennyt rähinäksi homma, merkillistä aikuisilta ihmisiltä, mutta ihmisethän ovat merkillisiä :)
Sen tunnin mitä jaksoin ajella, näin yhden oravan, ei mitään muuta elollista, tosin tuo on hiekkatie, eikä kevyenliikenteenväylä, mutta jos olen ainoa liikkuja ja liikun pyörällä, niin kai se kevliä vastaa, oli se ainakin paksusti lumessa paikoin ja täältä olen lukenut, että sellaista paljon esiintyy?
Mun mielestä on tosi huonosti kaupungilta, jos syrjäseuduillakin keretään hoitaa suuremmista kilometrimääristä huolimatta tiet parempaan kuntoon, luulisi budjettien olevan kaupungissa merkittävästi suurempia vieläpä, jotain säätöä noiden kaupungin aurauksiin tarvittaisiin kyllä.
Mistähän se mahtaa johtua, että lumisateen jälkeen kun on pyörällä liikenteessä on omassa menosuunnassa kevlin vasen laita paremmassa kunnossa. Jos jommalta kummalta puolelta aura on raapinut asfalttia myöten, tai jalankulkijat ovat tallanneet vahvan polun, ni aina se on se vasen laita :seko: :mad: ja sit harmittaa kun pitää ajaa vastustajan kaistalla.
nimim. "vai olenko vain menossa väärään suuntaan"
Sama havainto. Yksi kaverini maanmittausduunissa ja hänen mukaansa ilmiö johtuu valumavesien vuoksi kelvin kaltevoittamisesta. Vähän aina hävettää ajaa "vastapalloon", mutta tietysti kohtaamistilanteissa menen aina oikeaan reunaan (jos ei tule hölkkääjää/jalankulkijaa tule vastaan sitä reunaa). Hävetys johtuu siitä, että pelkään takaa tulevan jonkun huomioimatta jäävän oikean pyöräilijän/mopon ja itse ajelee vääräällä reunalla.