Mikä noista laajennusrattaista nyt ois toimivin Shimanon kilkkeille? Mä en vaan enää opi elämään etuvaihtajan kanssa maastoajossa joten läski saa NW-eturattaan ensi viikolla ja 36:sta isompi takaratas voisi tehdä eetua.
Printable View
Mikä noista laajennusrattaista nyt ois toimivin Shimanon kilkkeille? Mä en vaan enää opi elämään etuvaihtajan kanssa maastoajossa joten läski saa NW-eturattaan ensi viikolla ja 36:sta isompi takaratas voisi tehdä eetua.
Joko tämmöisiä tehdään jostakin muusta kuin amuliinista ja toimivakin saisi olla: http://absoluteblack.cc/cassette-adapter-28-40.html ?
Alumiini varmaan pelittää teoriassa mutta talviryönä ja lähes 90kg sika aluminiratasta vääntämässä ei oikein innosta, FRM:n yksittäisen rattaan perusteella.
Vai onko vastauksena Srämin 11-kilkkeet?
Mä voisin kuvitella, ettei noi isoimmat rattaat juuri kulu ajossa.
Ei ehkä ajossa (eihän eturattaatkaan kulu ihan silmissä) mutta vaihtaessa ketju on poikittain ja ainakin tuo yksittäinen alumiiniratas tekee jotain tosi kummaa välillä.
No juu, mulla oli sellainen ja siitä kuului kovin usein hassu ääni. Päätin harrastaa lisää syväkyykkyjä.
Samalla kun (jos) tilaa ulkomailta kannattaa tilata 16 piikkinen ratas. 17 kun ottaa pois 19-15 on seuraava välitys ja siinä on noin 20 vauhdissa 34 eturattaalla 26" renkaalla ikävä kohta. Joko sitkuttaa 19 tai 15 runttaa. Kyllähän tuo 42 on mahtava pelastusrengas, saanut jopa harkitsemaan 32 eturatasta.
Njaa, mä laitoin imatralle syssyn alussa juuri ton combon, ja niin paskasti en oo ajanu koskaan. Välittömästi reissun jälkeen palasi taakse 11-36 ja eteen 30. Ei vaan natsannu.
Se on vähän mitä ajaa ja miten. 32 oli liian pieni siirtymillä ja olis varmaan vieläkin mutta möyriessä varmaan ihan hyvä.
Mulle riittäis muuten toi 11-36 pakka ja 32 etunen mettässä mutta asvalttipätkillä loppuu raskaammat välitykset kesken .
Sitten jos tuo 42 tulee hommattua täytyykin miettiä minkä rattaan jättää pois .
Kuinka lujaa te oikein siirtymillä ajatte ku ite pystyy viä 32-11 välityksellä ajaan 40km/h?.
Muutaman viikon ajanut 1x10:llä ja edelleen tyytyväinen, 32t edessä ja 11-36 takana. Ei oo jääny nousut ajamatta eikä tasasella ole kyydistä tippunut.
Hyi. Yök. Ei.
Kyllä saa mennä siirtymillä miljoonaa jos ei 32t eessä ja 11-36 takana riitä. Omalla enduro pyörällä siirtymillä maksimissaan joku 9 pykälä käytössä.
varmaan riippuu hieman siitä mankelistakin millasta välitystä kaipaa.. Itellä xc jäykkäperä 2x10 ja enduro 1x11. Olis melko vispaamista siirtymillä xc-pyörällä jos olis 32t edessä nykyisen 36t sijasta kun taas enduroon en ole 32t isompaa taas kaivannut..
No keskiviikkona näytti olevan 35 vauhtia kun vedin letkaa jossa vilikin taisi olla mukana.
Siinä loivasti viettävässä kohdassa alkoi olemaan jo aika maksimi miellyttävä kadenssi,kyllähän jalat pyörii kuin tuulimylly mutta ei sitä kauaa jaksa eikä se enää ole mukavaa. Mulla pyörä on 26 am/enduro,riippuu miltä kantilta katsoo.
Lujaa pojat ajaa siirtymiä. Tämmönen laiskan pulskea läski kun ei jaksa peruslenkillä ajaa XC-jäykkäperälläkään siirtymillä paljoa yli kolmeakypää niin 1x10 32-piikkisellä riittää hyvin.
Siirtymillä H-kaavio 5 vaihdetta, mukavin vauhti on 90km/h. Yli 90 kun ajaa ei pysty enää puhumaan ja syömään purkkaa samalla.
Läskissä edelleen alkupaukkujen jäljitä rf nw 32 - 11/42. Ethirteen 42 ja Shimanon loppupakka. Hyvin on pelannu. Talveksi tulee 30- 11/36. Toivotaan että se riittää talven ajoille. Hinnat ei oo pahoja Suomessa vs ulkomaat.
Talvellahan polut on tasasia ja liukkaasti rullaavia,viime talvenakin ajettiin Tohlopin suolla n.35 lasissa jäisiä polkuja pitkin nastarenkaille. Eli ei sitä ainoastaan siirtymällä ajeta lujaa. Hieman yli 40 ajanut tiellä ja n.60 rainerilla tuolla välityksellä.
Juu-u... Intoa täynnä purkamaan "uudesta" pyörästä eturattaita poies ja n/w ratasta tilalle. Kammet irti, rattaat irti, hyllystä vanha luotettava Rallinaaman 34 n/w ja eikun kiinni... Siis mitä helvataa... Raavin hetken puuta (päätäni), otin älyluurin rasvaiseen räpylääni ja syöksyin googlen maailmaan. Totesin että juu-u, kammissa tosiaan tuo uusi shimpan jako 96bcd. Ei passaa 104 n/w. Hetki puun raapimista ja orkkis 30 hampainen ratas takaisin yksinään. Hyvin on ketju pysynyt ilman "kytkin" takavaihtajaakin, takana 11-36 10-pakka. Mutta olihan tosiaan ylläri tuo uusi pulttijako ja nyt saa sitten odotella sopivaa n/w ratasta joltain puljulta, ilmeisesti Wolftooth ainakin tekemässä sellaisia jossain vaiheessa?
Tuolta pitäisi saada
http://www.workscomponents.co.uk/wor...ring-406-p.asp
32x11 on ihan eri välitys 26":lla, 29":lla ja maantiepyörällä. Internet kertoo seuraavaa kun kadenssi on 90:
29" : 32x11 = 38.4 km/h
26" : 32x11 = 34.7 km/h
700c : 32x11 = 32.7 km/h
Itellä 29" 32x11/42 ja hyvin välitykset piisaa siirtymillekin. Tuo marko.k:n mainitsema kova hyppy välillä 15/19 vähän siirtymillä tahtoo joskus häiritä, mutta muuta vikaa ei 1x10-voimansiirrossa ole.
Cycloonkin olen vastaavaa miettinyt, ehkä 40x11/32 välityksillä. Mikä olisi järkevä tapa muokata 105-sarjasta toimiva 1x10? Eikös tuo vaadi eteen n/w-rattaan ja taakse shadow+ / type2 -vaihtajan?
Itselle laitoin cycloon RaceFacen NW 38T rattaan ja perus 105 takavaihtajalla tuntuu pysyvän hyvin ketju rattailla.
Taitaapi olla 11-28T, 32T olisi kyllä poikaa ajoittain :)
Juuri itse mietin, että syksyn krossikisoissa olisi muutama mäki jäänyt ajamatta 38 + 11-28T välityksillä, kun 36 + 11-28T oli juuri ja juuri riittävä.
Pitänee Karen viestin innoittamana kokeilla 38 + 11-32T yhdistelmää 105 takavaihtajalla, kun etuvaihtaja sekä vaihdevipu on rikki ja voimansiirto muutenkin loppuun poljettu.
No äsken tuli asennettua 34 narrowi ja ohjurihässäkät purettu pois , saas nähdä kun aamutuimaan polkasen töihin pysyykö kettingit rattaalla , jos pysyy ,
niin sitten päivällä metsien kautta kotiin ja kunnon rynkytykset .
Mä luulin että vain xx1:ssä pitää ketjut ja ratas olla oikeassa jaossa , vai onko tuo juuri se juju millä ketjujen pitäisi pysyä rattaalla .
Laittelin Race Facen 34T NW:n ja 11-36T pakan SRAM XX takavaihtajalla. Ketjut on pysynyt toistaiseksi päällä kivikoissakin ja tuntuis välityksetkin hyviltä. Pyöränä 26" scalpel. Joitakin haamuvaihtoja tulee 8 ja 9 vaihteen välillä joita en oo vielä saanut kuriin.
Ainakin ekalla työmatkalla toiminta täydellistä , myös juurakoissa .
Eihän sitä malta työmatkallakaan pysyä poissa metsistä kun sinne kerran on eksynyt .