Ja painaahan tuo niin kaameasti, ettei kovin kevyeen mountiin kannata asennella.
MRE voisi käydä ostamassa XXL:stä magicshinen telineen ja testata siihen.
Printable View
Ja painaahan tuo niin kaameasti, ettei kovin kevyeen mountiin kannata asennella.
MRE voisi käydä ostamassa XXL:stä magicshinen telineen ja testata siihen.
Garminin "aidot" mountit muovia. Voi olla, että painoa on liikaa moiselle.
^Muovia se on tuon lampunkin mountti, mutta järeämmästä päästä kyllä. Lampun omassa mountissa lisäksi varmistinsokka, joka estää lampun lentämisen hiiden kuuseen kun (huom: kun) pannuttaa.
5050 tarkoittaa ledin kokoa, SST40 sitä kokoa. Eli tuo on 5 mm x 5 mm ja 3535 sama milleinä sitten myös. En muista oliko noiden ledien nimissä tuo 40 ja 20 sitten itse valaisevan osan koko eli 4mm x 4mm ja 2 mm x 2mm, taisi olla. Valaisevan osan koko ei ole kaikissa sama kuin itse ledin koko, yleensä aina vähän pienempi ja mitä pienempi koko niin sen kauemmaksi valo kantaa kun kirkkaus tulee pienemmältä alueelta ja isommassa se sitten hajautuu. Enkä ymmärrä miksi hajavalona käytetään noita pieniä kun ne on intensiivisempiä, jotka soveltuu paremmin kauas kuin lähelle. Toki optiikalla voi vaikuttaa paljon, mutta silti en ihan ymmärrä tuota suunnittelulogiikkaa.
Tai entäs tuon akku:
Battery: LG 21700 x 2x 10000 mAh
LG:n 21700:n maksimikapasiteetti kun on vaan 5000 mAh niin onko tuossa niitä neljä vai kaksi?
Toki valmistajan sivuilla vähän tarkempaa infoa ledeistä:
https://moon-sport.com/product/rigel-power/
4 LUMINUS SST-40 + 2 LUMINUS SST-20 high brightness LEDs
Värilämpö ehkä SST40 5000-6500k ja SST20 jaa-a, videota katsellessa en usko, että kummatkaan alle 5000k värilämpöä ovat, melko samalle näyttävät. En tiedä sitten mitä CRI-arvoa SST20:t tuossa ovat, niitäkin kun muistaakseni sai usealla eri vaihtoehdolla. Kaikki 4000k ja alle on CRI95, mutta 5000k ja 6500k, jotain ehkä 60-70 cri. Eivät huonojakaan missään nimessä ole, ei laisinkaan. Erittäin hyviä ledejä nuo on jos ei hifistelemään lähde.
Mutta akusta ei mitään tietoa. On tämä kummaa kun noinkin kalliista tuotteista jätetään paljon tietoa kertomatta.
Haluaisin myös nähdä samasta valosta mitatun käppyrän, jossa näkyy miten tasaista valotehoa kukin tehotila antaa ja paljon lamppu kuumenee. Ajaessahan jäähdytys toimii yleensä hyvin, mutta ihan vaan, että onko luvatut numerot miten oikeita.
Mitä enemmän lumeneita niin sitä enemmän lämpöä eikä ainakaan omasta mielestäni tuossa lampussa ole kovinkaan kummoisia jäähdytysrimoja kyljessä toisin kuin vaikka Fenix Bc30 mikä muistaakseni pystyi antamaan +1000 lumenia jatkuvaa, turbotila 1800 lumenia vain hetken kun lämmöt nousi vai olikohan se pelkästään ajastettu ja pakkaskeleillä varmaan pystyisi pitämään jatkuvan turbonkin päällä.
Mutta tuntuu olevan yleinen ilmiö näissä pyörävaloissa. Paljon jätetään kertomatta ja tuon hintaisesta valosta haluaisin tietää kyllä kaiken mahdollisen. Jopa purkukuvan, että miltä se elektroniikka ja sisuskalut näyttää. :)
Jep. Tuota pannutusta mietin kanssa. Fenixin kanssa olen köh kaatunut useastikkin ilman ongelmia, mutta jos tuolla moon rigelillä kaatuu niin joku pettää taatusti. Se mountti on niin pitkä vailla mitään liikkumisen mahdollisuutta.
Garminin pala lähtee onneksi irti lampun alta, mutta tilalle täytyisi tietysti saada jostakin uutta yhtä tukevaa.
Minäkin katselin pitkään valmiita valoja, mutta aina jokin omituisuus tökki (varsinkin hinta), ettei tullut sellaisia laitettua. Kokosin itseä miellyttävistä osista kohtalaisen toimivan paketin. Lähtökohtana 3 kpl Convoy S21A taskulamppurunkoa (21700 akkukoko). Näihin tuli Samsungin LH351D ledit (4000K, 90cri) ja 3 ampeerin ajuripiirit (ei convoyn), joissa tehon voi säätää portaattomasti. Lamppujen optiikat vaihdoin heijastimista TIR-linsseihin - yritys/erehdys periaatteella kokeilemalla erilaisilla kuvioilla.
Tangossa oikealla lähivalo 40° x 60° suorakaidekuvioisella linssillä. Suunnattu erittäin alas. n. 3m etäisyydelle.
Tangossa vasemmalla kaukovalo 20° linssillä. Kirkkain kohta suunnattu n. 10m etäisyydelle.
Kypärään kiinnitetty lamppu 10° linssillä. yleensä näyttää 15 metriin ja edemmäs.
Kuvassa tien laidassa näkyvä heijastin n. 35m päässä, mihin tällä kombolla näkee hyvin. Jonkinlaista himmeämpää valoa kuivalla kelillä löytyy vielä n. 100m saakka. Kaikki lumenit yhteensä n. 2000. Täysteholla akkukesto n. 2h. Tankokiinnikkeet Fenix ALB-10.
Kaikkiaansa nämä valot tuli maksamaan n. 120€.
https://lh3.googleusercontent.com/pw...-no?authuser=0
Plussat:
-lennosta vaihdettavat akut
-erittäin tasainen ja leveä valomatto ja kohdassa, jossa sitä maastossa eniten tarvitaan.
-kohtalaisen kätevästi vaihdettavat lyhyet/pitkät. (ja lyhyt ei häikäise vastaantulijoita puoliteholla)
-luonnolliset värit
-kaikki osat korjattavissa/vaihdettavissa erittäin halvalla.
Miinukset:
-kypärävalo saisi olla n. 2x tehokkaampi (nyt ei oikein riitä märillä keleillä)
-ei näe akun varausta
-tarvii erillisen laturin
Pikkuisen kiinnostaisi päivittää lamput uudempaan Convoyn S21E malliin Nichian 519A ledeillä. Vähän enemmän tehoa, portaaton tehonsäätö vakiona, USB-C lataus. Useimmat miinukset tuosta listalta katoaisivat, mutta akun käyttöaika vähenisi myös.
Kaksi siellä noita akkuja kai on. Mikä tuosta niinkuin puuttuu?
LG 21700 x 2 eli 10 000mAh.
Ja joo, tuo lamppu on kyllä ihan oikeasti ainakin tuplat kirkkaampi mitä vanhempi fenix bc30r. Niin sen pitää ollakkin. 3x määrä uudempia ledejä ja 3x isompi akku. Noin niinkuin yksinkertaisempi tuon voisi ajetella...
On se kanssa reippaasti isompi, eli paljon enemmän sitä alumiinipintaa jäähdytämässä.
Ah juurikin näin. Tosiaan optiikat, rungot ja osat ovat hyvinkin edullisia ja rakentelunkin oppii suht nopeasti. Melkeinhän nuo kaikki toimii periaatteella plug and play.
Mitä ajureita käytit? Itsekään en ihan Convoyn omista ajureista pidä, useimmat kyllä ihan hyviä, mutta tehotiloissa pitäisi olla sellainen tila, joka pitäisi tasakirkkauden eikä valoteho hiljalleen himmenisi vaikka kyllähän ihmissilmäkin sopeutuu erilaiseen valonmäärään eikä sitä välttämättä edes huomaa ajossa. Muistaakseni Convoyn ekat portaattomat tehonsäätöajurit oli vähän vielä huonoja kun taisi kelata liian nopeasti kirkkaaksi ja oli hankala löytää sopivaa. Harmi kun ei käytä softana vaikka NarsilM tai Andurilia.
Nichia 519A taisi antaa maksimilumenit siellä 6A:n virran kohdilla. Toki kun käyttää vähän pienempää virtaa niin kirkkaus ei paljoa tipu ja valoa riittää silti sekä akku kestää pitempään. Itsellä on myös sanonta, että jos yhden ledin valoteho ei riitä niin hankkii toisen, kolmannen jne. :)
Onko Hankin valot tuttuja? https://intl-outdoor.com/ Taas tarjotaan sellainen määrä erilaisia optioita ja myyjältä voi kysyä monenmoista muutakin kustomointia. Kyllä se vaan Convoyn Simon ja Emisarin Hank ovat vaan parhaat kiinalamppuvalmistajat ja myyjät mitä tiedän. Asiakaspalvelu ja tuotteiden laatu aivan huippua ja pienetkin ongelmat korjaantuu ilman turhaa häslinkiä, jos sellaisia vastaan tulee.
Fenixin ALB-10 myös oma suosikkikiinnike. Kestänyt vuosikausia ja edelleen iskussa.
Isoin lamppu minkä siihen olen kiinni saanyt on jopa Convoy M21A mikä taisi olla jotain 28-29 mm halkaisijaltaan:
https://i.imgur.com/LMHW6T5m.jpg
Alhaalta vaan gummikiinnike irti ja istuu kuin hanska. Ruuveissakin riittää kierteet vielä. Myös pikakiinnike on loistava jos pyörälenkillä haluaa käydä samalla jossain käppäilemässä niin valo vaan kiinnikkeestä hetkessä irti ja pimeyteen.
Fenix bc30:n mountin olen pari kertaa saanut murrettua omalla polvellani, kun ottanut vaikka jalalla vastaan eturenkaan lähtiessä omille teilleen.
Justiinsa. Nyt karkaa jo niiiiin kauas siitä mitä itse ja aika moni muukin valolta hakee. Eli hyvää ja kirkasta valoa+helppoa käytetävyyttä. Tuohon käytettävyyteen kuuluu sekin miten nopeasti sinne lenkille pääsee ja miten nopeasti vehkeet ovat valmiina seuraavalle lenkille.
Ihan vaan tuo kirjoitusmuoto LG 21700 x 2x 10000 mAh, mutta varmaan vaan pikkutypo sattunut. Akuista olisi myös kiva tietää onko ne n. 7A:n maksimipurkuvirralla vai uudempia, jotka taisi olla 14A:n purkuvirralla.
SST40 kun pystyy antamaan jopa 2400 lumenia per ledi jos sille syöttää 9A virtaa. Tosin se vaatii jo sellaista jäähdytystä ettei ole mitään järkeä ja akut olisi tyhjinä hetkessä.
Esim. Creen XM-L2 vs. SST40 niin jälkimmäinen samalla virralla antaa jonkun +10%:a lisää valoa niin erothan ei isoja ole. Toki SST40:n valo on tasaisempaa valkeaa.
Nämä on aina niin suhteellisia. Monta eri muuttujaa aina ajurityypistä, lediin, jäähdytykseen ja se miten hyvin se lämpö siitä ledistä on saatu suunnittelulla johdatettua pois mielellään isoon metallirunkoon.
^stemmin alla se olisi enemmän turvassa. Tosin Garmin Fenix on stemmin päällä, mutta siitäkin on murtunut pala muovia, kun jotenkin se kuuluisa polvi tmv. otti siihen hittiä. Kun tapahtui xyz-asioita. :)
No mutta osaahan tuon kyllä päätelläkkin. Valo painaa 350gr, niin sinne on tosi paha laittaa 4x70gr akkuja sisään. Eikä noita 21700 akkuja edes ole 2500mah malleja olemassa.
Minua ei oikeastaan kamalasti nuo maksimipurkivirrat kiinnostele. Ainoastaan se, piisaako akku koko lenkin sillä teholla millä nään ajaa. Tuossa moon rigelissä piisaa hyvin.
Juu ei sillä sen suurempaa merkitystä olekaan. Valmistajat vaan kun antavat eri akuille yleensä jonkinlaista arvioita siitä monta lataussykliä kestävät niin vähän kiinnostaisi yrittää arvioida miten nopeasti akut happanee kerta vaihtaminen menee sitten taas sinne rakentelun puolelle.
Tässä onkin se pääsyy miksi en sisäänrakennettuja akkuja valoihini halua. Vara-akut kun on helppo pitää aina latingissa eikä tarvitse odotella tuntikausia kun lataa fillarinvaloa kun ei ollut lenkin jälkeen muistanutkaan sitä laittaa lataukseen.
Toki myös kun jotain hankin niin yritän varmistua siitä, että se olisi mahdollisimman pitkäikäinen.
Tuohon xxl:n magicshinen mounttiin saisi näppärästi valon alapuolelle ja garminin yläpuolelle.
Garminin näytön voi korjata teipillä. Mulla on kestänyt jo kohta puolisen vuotta.
Fenixistä irtoaa myös se alkuperäinen kisko pohjasta pienillä ruuveilla. Siihen jos saisi modattua tuon garminin mountin tilalle.
Fenix on kyllä vähän kehittyneempi kiinanvalo, kun noita varaosia saa helposti ja halvalla. Saisivat vaan kutaleet vähän päivittää noita valojaan.
Edit:
Eipä tarvitsekkaan modailla. Tuohon on olemassa ihan oma mountti, joka käy suoraan noihin garmin telineiden pohjaan.
https://www.fenix-store.com/fenix-al.../#&gid=1&pid=3
Fenixiltä löytyy myös kypäräkiinnike:
https://www.fenix-store.com/fenix-al...helmet-holder/
Vaikka tässä ketjussa meitä rakentelijoita ei halutakaan asioita sotkemaan niin minun mielestäni ei ole väärin, että täälläkin välillä näkee, mitä pienellä askartelulla ja aiheeseen perehtymisellä voi saada aikaiseksi.
Ajurit on tätä mallia: https://www.aliexpress.com/item/4001008203515.html olikin näköjään 2.8A.
Mulla on Convoy H2 otsalamppu tuommoisella portaattomalla + USB-portilla olevalla ajurilla. Kyllä se säätö melko hätäinen on ja varsinkin alemmilla tehoilla jo ongelmallinen. Nuo Narsilit ja Andurilit on mun mielestä jo luokassa "over engineered" enkä ole siksi jaksanut niistä innostua. Ei ole Hankin valoista omia kokemuksia, mutta hyviltä ne vaikuttavat.
Mutta ei nyt häiritä enempää ettei saada bännejä.
No mutta sehän selvisi tuosta aiemmasta viestistäsi, enkä nää tuossa mitään parempaa mitä 160e valmisvalossa, joka tulee nätisti stongaan kiinni ja valo syttyy nappia painamalla. Rahan säästökin jää aika vähäiseksi.
Mun mielestä rakentelu on hienoa ja voin kyllä tsekkailla tuota toista ketjua tasaiseen tahtiin. Mulla vaan ilmeisesti on tuo vaatimustaso vähän korkeammalla. Eli tuollainen yllä linkittämäni Exposure olisi sellainen mitä voisin kuvitella rakentelevani. Tai sitten jotain vastaavaa mitä Lupine tarjoaa.
Ei ehkä oikein tuosta mun kuvasta erottunut, mutta alla näkyy se mikä on melkein poikkeuksetta valmislampuissa pielessä. Mukaanlukien tuo Exposure videoiden perusteella. Olematon värintoisto ei varmaan useimpia haittaa, mutta itse kyllä tykkään, että näkee mitä materiaalia se polun pinta on.
https://lh3.googleusercontent.com/pw...-no?authuser=0
Juujuu. Hirveet cri-speksit on ja sitten niissä diy-taskulampuissa onkin samat ledit kuin kaupasta löytyvissä, jolloin ledi muuttuukin keskenkertaiseksi. Ja jokin toinen speksi onkin se ratkaiseva.
Rakentelu on kivaa kannattaa myöntää se :)
En ymmärtänyt tuosta mitään, mutta olen samaa mieltä :)
Tuossa kännyllä automaattiasetuksilla kuvattuna, harmaatasapaino säädetty jälkikäteen. Epätasainen valo voi tehdä eroja kun on kuvattu puhelin toisessa ja lamppu toisessa kädessä
vähän sinne päin.
Päivänvalo (ikkunalaudalla, valo epätasaisesti yläreunassa kirkkaampi)
Tokmanni USB-ladattava pikku otsalamppu (9€ tarjous, 15e normaalihinta)
Nitefighter kiinanvalo (oliskohan ollut 40€ muinoin)
Tokmanni raksaledi, ehkä 5€ tarjouksesta, about 4000k
https://pic.useful.fi/dZVKH2ipE.jpg
Knog PWR Trail ei liene kovin suosittu, mutta minulla sellainen on. Kiinnitys on vaan heiväröinen, mutta pistin lamppuun Garmin alustan ja varaston Garmin boksista löytyi tankokiinnike, jonka alapuolella on Garmini urospuolinen osa. Nyt lamppu asiallisesti kiinni!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...7f1b305ce2.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...dbbb4370b4.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tähän palatakseni on metritavarana 4mm kuminyöriä ja narulukko yksi ratkaisu näihin joustaviin kiinnityksiin.
Tiivisteinä käytettävät O-renkaat on kovia eikä veny samalla tavalla kun lampun mukana tulleet kumikiinnikkeet, ovat myös jäykempiä laittaa paikalleen. O-renkaat kyllä toimii kiristimenä kun valitsee sopivan kokoisen O-renkaan, ne ei paljoa maksa joten kannattaa ottaa muutamia eri kokoja. O-renkaita on materiaaliltaan erilaisia ja osa värillisistä renkaista on joustavempia ja toimii paremmin. Kannattaa myös tarkistaa onko O-renkaat UV-suojattuja, ilman suojausta ne hapertuu aika nopeasti ja katkeavat helposti.
Joskus olen fillarin kapeasta sisäkumista leikannut kiinnikelenksut, toimii sekin oman aikansa.
Varmaankin ihan toimiva ratkaisu.
Itse olen tilannut tällaisia vastaavaan tarpeeseen (tosin takavaloa varten):
https://www.bike-discount.de/de/sigm...rsatzhalterung
Sisurista voi leikata juuri sen mittaisen kuin tarvitaan. Itse leikkasin noin 5-7 mm leveän suikaleen jonka päihin löin nahkapaskolla 5 mm reijät. Oliskohan toinen vai kolmas versio ollut oikean mittainen.
Eli se ei siis ollut kumilenkki, vaan kumilaatta jonka päissä reijät. :)
Jos joku ei halua porsastella monen sadan Euron polkupyörän valolla, niin tässä yksi esimerkki valosta, joka antaa rahalle kiitettävästi vastinetta.
€ 17,41 33%OFF | Bicycle Light Front 5200LM LED Light for Bicycle 8000mAh Mountain Cycle Headlight Lamp MTB Bike Light USB Flashlight Super Brigh
https://a.aliexpress.com/_mq9GEfC
Malli on tuo 2400lu 4000mAh (lyhyt yhdellä tankokiinnikkeellä) ja hinta 24€
Varsin riittävä valoteholtaan. Todellisista lumeneista ei mitään hajua, mutta verrattuna Suprabeam M6xr valaisimeen (jolle luvataan hetkellistä huippua 2000 lumenia), oli tämä kiinavalo todella paljon kirkkaampi. Parin tunnin testilenkin ajoin 14 asteen pakkasessa täydellä teholla ja lenkin jälkeen valaisin näytti 1/4 varaustasostaan, mutta paloi kuitenkin vielä täydellä kirkkaudella.
Selvää on että valaisinta on turha alkaa vertaamaan Lupineen ja muihin kruununjalokiveksiin, mutta alkuvaikutelman perusteella sanoisin tuon olevan laadukas valaisin. Olin pessimistinä odottanut perinteistä vähän sinnepäin räpellöstä, joten nyt petyin positiivisesti. Ainoa asia mikä arvelluttaa on veden kestävyys, se täytyy vielä selvittää purkamalla ja tarkastamalla onko sisällä mitään tiivisteitä.
Valaisimessa 4 asetusta
Lyhyt ja laaja
Pitkä ja kapea
Lyhyen ja pitkän yhdistelmä
Vilkku
Käytännössä lyhyt riittää valaisemaan lumiolosuhteissa hyvin n.70 metriä ja yhdistelmällä valaistuu n.100 metrin suora. Kuvia testilenkiltä voisin laittaa, vaan empä taida osata liittää.