Toimiva ja edullinen peruskeppi RL-mallissa, vaimennuspuoli riittää varmaan hienosti 100mm mitassa mutta 140-millisenä kaipailee jo sisäänpäinvaimennuksen säätöä.
Printable View
Aattelin testata Nomadissa 8.5x2.5" DHX RC4:sta ja nyt pitäis pitäis speksaa siihen kolmannen osapuolen titaanijousi. Niitä olis tarjolla 2.5" ja 2.75" mitoissa. Santa Cruzin toimittama Foxin jousi ko. pyörälle/iskarille on 2.8", joten 2.75" kolmannen osapuolen titaanijousi olisi tietysti turvallinen valinta. Mutta kysymys kuuluukin, että toimisko 2.5" titaanijousi yhtä hyvin? Pykälän lyhyempi jousi olis meinaan aavistuksen kevyempi... Toisaalta taas miettii, että miksi Santa Cruz ei sitten toimita siinä Foxin 2.5" jousta, vai olikos se niin, että Foxin seuraava pykälä alaspäin 2.8:sta oli 2.35, mikä olisi sitten jo liian lyhyt.
Tätäkin on tullut luettua:
http://www.sicklines.com/tech/shock_details/
^nii-i. Maksaahan sen teettäminen rahaa. Mutta ei ollut iso juttu Rtechissä joskus muinoin yhden mun takuukeissin yhteydessä. Jollain spacereilla hoidettiin, en mä muuten noista teknisistä yksityiskohdista ole perillä.
Tarkoitin siis sanoa kysyjälle, että jos vaikka tarjousiskari + työt tulee selvästi halvemmaksi kuin valmiiksi sopivan mittainen iskari niin hommassa on järkeä. En mä sinänsä muuten ymmärrä miksi varsinaisesti pitäisi hankkia väärän mittainen :)
Terve!
Olisi pieni kysymys. Ostin viime vuoden lopussa Canyon XC pyörän. Ja nyt takajousesta kuuluu selvästi öljyn/veden liikehdintää ja sihahdus painettaessa hiukan, ääni ei kuulu kummiskaan koko matkalta. Muuten jousi toimii normaalisti ja propedal. Pyörällä ajettu n.50h ja takajousena on Fox Float RP2. Pitäisikö viedä huoltoon vai voiko pyörällä ajaa huoletta koko kesän ellei tule isompaa ongelmaa?
Sen lyhyimmän mahdollisen vieterin pituuden säätää siinä iskarin rungossa olevien kierteiden riittävyys, jos kierrettä on senverran pitkästi et pätkemmällä jousella saa esijännitystä tarpeeks sillai et kierrettä näkyy vielä pannan molemmin puolin niin asia on fine. Tuonkin voi kiertää sen vieterin toiseen päähän saatavilla korotus-/
jatkoadaptereilla, tommosilla.
400 paunainen vieteri on 400 paunainen, oli sen vapaa mitta sit 125mm tai mitä.
^ kerros mistä tiedät mikä on se jousen iskunpituus joka toimii vieterin pohjaamisen raja-arvona ?
Vihje: se ei oo se vieterin kokomerkinnän jälkimmäinen tuumaluku ;)
Voi ajaa huoletta lisää. Iskarin tiivisteet on todennäköisesti jäätyneet talven aikana ja vaimennusöljyn sekaan on päässyt ilmaa tai typpeä. Seurauksena on hassua ääntä ja notkumista jouston alkupäässä. ProPedalinkaan ei pitäisi toimia erityisen jämäkästi vaikka sillä voi vielä vaikutusta ollakin.
minimi mittaa ei yleensä kerrotakkaan sillä useimmiten riittää tehollinen joustomatkan pituus esim crc:ssä jousen myyntitiedoissa lukee 2.75" - 450Lbs - 147mm eli 2.75" oikeaa joustoa (enempää ei kannata käyttää) 450lbs jousituksen jäykkyys (riippuen myös vipusuhteista niin on joko riittävä tai sitten ei) 147mm jousen pituus sellaisenaan eli mahtuuko sellaisenaan iskariin kiinni. jos ei mahdu niin jousi on liian pitkä :) .
ja oikea jousihan ostetaan niin että jos iskari on esim 200mm pitkä ja 50mm iskunpituudella niin oikea jousi on noin 130mm (200-50mm ja koska jousi on jousilautasten välissä niin pitää ottaa ainakin 10mm per pää pituudesta vielä poies) pitkä ja iskunpituus minimissään tuo 50mm. ja jousen jäykkyys maun mukaan mutta jos ei yhtään tiedä mistä aloittaa niin 500lbs voisi olla aika hyvä noin 80+ kg kuskille.
No jossei sitä mistään spekseistä löydy, niin vaikka niin että mittaa jousen kierteen nousun ja kertoo sen kierteiden lukumäärällä. Tai ei oikeastaan nousua, vaan sen kierteiden väliin jäävän tilan.
Tuosta lukemasta kannattaa ehkä miinustaa vielä muutama milli jotta saadaan vähän turvakerrointa...
H.Moilanen oli tapansa mukaan jäljillä. Mun kysymys oli et paljonko xxx mm pitkää vieteriä tarttee puristaa kasaan ennenkun se pohjaa?
Ja tähän liittyvä jatkokysymys oli et onko tuo mitta pidempi vai lyhyempi kun iskarin iskunpituus?
Mietinnän helpottamiseksi esimerkki-iskari - 200mm silmäväli, 57mm iskunpituus (no, mäntää näkyy 62mm ja männänvarressa on 15mm
bottom-out bumpperi. Tuohon löytyy esim 400lbs vietereitä niin et lyhyimmän vapaa mitta on 112mm ja loput on 126mm - 136mm.
Kun iskari pohjaa, niin toi 112 mm:n jousi on puristunut alle 50% alkuperäisestä eikä se oo sittenkään se osa jossa jouston raja tuli vastaan.
Disclaimer: mainittakoon vielä et toi "pätkäjousi" ei oo mikään diy-viritys vaan esimerkki-iskarin orkinaalivieteri.
jos vieteri on jo olemassa kädessä tms niin helpoiten mittaa pohjaamis syvyyden niin että vieterin langan paksuus x kierrosten lukumäärä. esim 120mm vieteri ja 6mm teräksestä tehty 10 kierrosta : 10x6:60mm joten pohjaamissyvyys 60mm ja käyttökelpoista joustoa siis 60mm
Mistä saa uuden Fox 36:n liukuputki + kruunu + tapered head tube -setin kaikista halvimmalla?
Joku postasi tämän linkin joskus tänne ja jäi kirjanmerkkeihin, mutta en ole itse mitään tilannut:
Activesport.co.uk
Näyttäisi saavan vaikka Kashimaa, mutta ei kovin halvalla.
Jos ei parempaa tietoa ole niin valmistajan ilmoittama mitta on hyvä lähtökohta. Sen verran siinä on ainakin mahdollisuutta puristua kasaan. Jos pääsee jousta hypistelemään, niin on mahdollista laskea paljonko jousessa on tyhjää...
Siihen en pysty sanomaan, että pysyykö jousivakio samana koko puristuvuuden (jos siis jousi voi puristua enemmän kasaan kuin valmistaja on sille ilmoittanut). Todennäköisesti kuitenkin kyllä.
Onkos kenellekkään tullut vastaan sellaista ilmiötä että keulasta kuuluu *tsup* kun sen vetäisee ilmaan, keulaa pumppaamalla ei mitään ylimääräisiä ääniä kuulu.
Fox Float 32 RLC 26" keulana.
Erilaiset äänet vaimennuksesta on aivan normaaleita ja niihin vaikuttaa lämpötila sekä säädöt.
onko foxin, rock shoxin ym. entisten laatumerkkien keulojen laatu laskenut kuin koiran häntä viimesten vuosien aikana? siltä vähän tuntuu kun lueskelee näitä jousituskeskusteluja.
mietin vaan, onko mitään suht varmaa merkkiä tai mallia joista joka toinen ei olisi maanantaikappale?
Tiedä uusista mutta ostin jotain 20t ajetun kettukeulan 2005 mallia Vanilla R ja joustoa 130mm. Kun siihen vaihto liukuputkien tiivisteet ja Motonetin öljyt ei toiminnassa ole ollut mitään valittamista.
Vähän itseäkin huolettaa josko joutuu tuoreempaan keulaan joskus turvautumaan. Parempi vissiin pitää tuo R ainakin talviajoa varten nurkissa...
Kuuluuko foxin 40 keulan ja rc4 takaiskarin päästää pikku suhahdus palautuessaan? Iskareilla on ajettu huollon jälkeen n. 20h
Eiköhän se ole paluuvaimennus ku suhahtelee.. eli on normaalia..
Jep. Laita paluuvaimennusta nopeemmalle tai musiikkia kovemmalle niin ääni häviää tai peittyy :)
Olisikohan mahdollisesti missään/kellään tiedossa Manitou Sliver Super (2007) keulan manuaalia/korjausopasta/videota öljynvaihdosta tms.?
Kyllähän tuon maasturin liukuputket vielä liikkuu ja kovassa ajossa keulan saa melkein jopa pohjaamaankin, mutta herkkyyttä ei enää ole oikeastaan ollenkaan. Vain liukuputkien teflonvoitelulla tai öljyämisellä keulan saa hetkellisesti herkäksi. Käsittäisin tässä tilanteessa ongelman olevan keulaöljyissä, joita en ole saanut vielä tämän parin vuoden käytön aikana vaihdettua kun en ole uskaltautunut lähteä kokeilemaan. Tottakai olisin huoltanut keulan tässä ajassa jo ainakin pari kertaa mutta eipä tahdo koko suurenmoisesta Internetistä löytyä yhtään mitään kyseisestä kepistä.
Tämä on niitä ainoita paikkoja josta kyseinen haarukka edes löytyy. http://ebike.hu/termekek/villa/teles...out-acel-nyak/
Omani on tosin harmaa ja edes googlen kuvahaku ei löydä täsmälleen samanlaista.
Jos ja kun kukaan ei löydä mitään keulaan liittyvää huoltomenetelmää niin täytynee ottaa käyttöön perstuntuma, hankkia haarukkaöljyä (kelpaako Bilteman 10w haarukkaöljy edes koska on mineraalipohjaista?) ja lorautella joku loraus öljyä sinne sisään mistä sitä purkuvaiheessa uloskin tulee. Vai kelpaisiko kenties Mobil ykkösen täyssynteettinen 5w-40 moottoriöljy. Kuulemma tuollaistakin saa joihinkin keuloihin käyttää?
yleensä herkkyys ei katoa öljyn takia vaan siksi että liukupuslat keulan sisällä ovat kuluneet ja "kanittavat" jonka takia kitka on niin suuri ettei herkkyyttä ole.
noita liukupuslia saat kyllä esim laakerikaupoista ja voit saada sen tehtyä itsekkin mutta suosittelen että viet osaavaan korjaamoon niin he hoitavat helpommin tuon.
öljyiksi sopii paremmin jokin yksiaste öljy ja niistä parhaiten hydrauliikka öljyt mutta helpoiten löytää öljyä kun etsii moottoripyörän keula öljyjä. ne kun ovat samat mitä fillareissa käytetään.
esim http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-3021
ja mieluummin siis synteettistä kuin mineraaliöljyä (siksi kun kaikki tiivisteet eivät kestä mineraaliöljyä kun taas synteettistä kestää kaikki)