Kiitoksia vaan kaikille neuvoista, täytyy illalla perehtyä uudestaan asiaan, jos vaikka saisi enempi johdonmukaisia tuloksia..
Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla
Printable View
Kiitoksia vaan kaikille neuvoista, täytyy illalla perehtyä uudestaan asiaan, jos vaikka saisi enempi johdonmukaisia tuloksia..
Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla
Mä oon nyt ajanu viimesen vuoden sisään neljällä eri takanavalla: Novatecin, DT Swissin (se halvempi malli, onko sitten Spline vai mikä, tää jokatapauksessa Cubelle brändätty) Superstarin Switch Evolla ja Fulcrumilla (malli arvoitus, kiinni RED44-kiekoissa).
Jarruttaako noi kaikki vai missä on vika kun en huomannut eroa?? Kaikilla kulkee yhtä tehokkaasti / tehottomasti.
Selvitähän nyt vielä kerran miten se jarru siellä navassa toimii.
Ei tarvitse uskoa, kun ilmiön olemassaoloa voi todentaa ihan itse. :rolleyes: Otetaan takakiekko irti ja laitetaan pystyyn lattia vasten, tarjotaan ketjuruoskalla vääntöä takapakkaan isommalle rattaalle – jarruttavassa navassa akseli jumittuu, kunnollisessa ei.
Jarruttavassa vapaarattaassa on holkki kynsien alla. Tämä holkki on navan akselilla ”jumittuneena” navan ja vapaarattaan laakereiden välissä, eli se pysyy paikallaan navan akselin ja laakereiden sisäkehien mukana, kun kiekko pyörii. Vapaarattaan metalli joustaa kynsien alla ja nojaa tähän holkin, syntyy jarrutus.
Kunnollisessa vapaarattaassa voi olla laakeri kynsien alla tukemassa rakennetta tai kokonaan toinen toteutus.
p.s. Switch Evo ainakin jarruttaa ja DT ei. Villi veikkaus – Novatec myös jarruttaa, ja Fulcrum ei (riippuu tietenkin navan rakenteesta).
Kun vapaaratas jarruttaa holkkia vasten niin tämä holkki pääsee pyörähtämään akselilla ja piirtää siihen teräviä naarmuja. Akseli sitten halkea DH-käytössä näitä naarmuja pitkin:
https://lh3.googleusercontent.com/-7...2520akseli.jpg
moro! läskiin tars kasata kiekot. eli kehänä mulefutti ja napoina 9zero7 135/170. sr ilmoittaa mulefutin erdiks 551 ja mtbr:lä ukot puhuu että on paljon lähempänä 555 erd. eli kun laskin kummallakin erdillä sain eteen tulokseksi 266.7 ja 266.9 kun taas sillä "oikealla" 555 erdillä tulos oli 268.7 ja 268.8. eli voitaisiin varmaan olettaa että 268 olisi fiksu luku kasata kiekko eteen?? vai??
taakse sain nds/ds luvut pienemmällä erdillä 269.4 ja 267.1, sekä isommalla erd mitalla 271.3 ja 269. oltaisiinko täällä sitten 270 ja 268 mitoissa? sillä kysyn kun noita pinnoja pukataan kovasti myymään parillisilla luvuilla mielestäni... eli toista mielipidettä haluaisin :)!!
ja sitten vielä yksi kova kysymys kasaamisen kannalta, eli kun nuo läski vanteet kestävät eri tavalla pinnan kireyttä. Mikä olisi fiksu pinnan kireys tällaiselle yhdistelmälle?? käytännön kokemusta täältä varmasti löytyy
joten sen perässä vielä:)!
Kiittäen!!!
Onko sulla jo ne Mulefutit? Jos on, niin mittaamallahan se selviää.
onhan ne tossa:-) laiskana vaan ajattelin et josko nuo olisivat ääripäät, joten silloin mahdollinen "mun oikea mitta" jää noiden väliin, joten joka tapauksessa oltaisiin lähellä totuutta :-) mutta mites se spoke tension?? olikohan jotain sadan kilon korvaa heitelty ilmoille mtbr:ssä??
Valmistajan sivu sanoo että 110 kiloa, eli sillä menisin ellei ole painavaa syytä tehdä toisin. Merkittävästi suositusta suuremmalla jännityksellä rikkoo helposti kehän, sillä pinna kestää aina enemmän vetoa kuin kehä. Merkittävästi matalammalla jännityksellä taas syntyy kiekko, joka ei pysy suorana.
Nonni! Olipas hyvä et en tilannut pinnoja vielä[emoji3] eli mun pitäisi ottaa huomioon vanteessa olevien pinnareikien offset? Tarkoittanee et mun laskut on siis väärin kun en tätä tehnyt?
Joo, offset pitää ottaa huomioon. Itsellä ei ole kokemusta fatkehien rakentamisesta, mutta pitää siis ensin järkeillä, että onko kehä keskellä napaa vai epäsymmetrinen ja sitten vielä mihin reikään kukin pinna menee.
Se omatekoinen pinnalaskuri, minkä olen täällä pistänyt jakoon ei osaa laskea offsettejä.
Pistänpä minäkin kokemukseni jakoon. Spessuni Roval Control Trail 29 orkkiskiekot alkoivat olemaan niin mutkalla, että jotain oli pakko tehdä. Yritettiin kyllä ihan ammattilaisenkin toimesta suoristella, mutta huonolla menestyksellä. Arvoin pitkään Stanin kehille tehtyjen valmiskiekkojen ja kuidun välillä, mutta kuidun kutsu vei voiton.
Budjetti oli kuitenkin rajallinen, joten päädyin tilaamaan Asiancycleexpressiltä 30mm leveät kehät ja uudelleenkäyttämään Spessun vanhat navat. Takanapa on kuitenkin ihan ok DT Swissin kamaa, joten ei niitä roskiinkaan raaskinut heittää. Suurimmaksi haasteeksi tuli oikea pinnojen pituuden selvittäminen. Spessu kun ei pahemmin vaivaudu julkaisemaan tarkkoja mittoja navoistaan. No, mittatikkua käteen ja pinnat tilaukseen. Ja sitten vaan kasaamaan, ihan vaan huomatakseni että 3/4 pinnoista oli 4mm liian lyhyet. Ei kun uutta satsia tilaukseen ja vanhat palautukseen. Eli pari kymppiä paloi ylimääräistä rahaa postikuluihin. Toisella yrityksellä meni onneksi kohdalleen.
Kiekkojen kasaaminen kuitukehillä ei tuntunut mitenkään ylitsepääsemättömältä. Tietoa löytyi netistä kun vaan jaksoi kaivaa. Kunnon rihtauspukki ja pinnankireysmittari olivat kyllä aika korvaamattomat.
Tällä viikolla sain sitten vihdoin kiekot valmiiksi ja pääsin koeajolle. Odotukset oli herkkyyttä, kiihtyvyyttä tms. keventyneen kehän ansiosta, mutta suurin yllätys olikin uusien kiekkojen helppo ajettavuus. Pyörä alkoi kulkemaan suoraan, ihan sama millaista kaltevaa pintaa tai kivikkoa oli alla! Ei tarvinnutkaan enää puristaa tangosta ja vääntää vastaan kun eturengas tykkäsi mennä ties minne. Olin ajatellut tämän tangon vänkäyksen olevan 29':n mukana tullut "ominaisuus", mutta se olikin näköjään kiekoista kiinni.
Rahaa paloi ~420€ +(20€ extra postikuluja pinnojen edestakas lähettelystä) ja omaa aikaa jokunen ilta, mutta lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen :)
Kyllä se pikkusen vaikuttaa, ei paljoa. Novatekin etunapaan meni 266 pinnalla mulefutti. Sopiva kireys on se "däng", "ding" on liikaa ja "dong" vetelä :)
Mulla on ite väännetty excelilaskuri mihin voi leipoa offsetin, en tiedä onko jossain vastaava veppilaskuri. Voin ottaa tuolla vertailulukemat jos annat navan mitat.
(btw samalla 266 pinnalla tuli offset-kiekko 135mm takanapaan)
Tarkotuksena värkätä jackalopen 26 kehiin DT:n 350 navoilla läskin vanteet. Meikä ei ihan kartalla näistä pinnojen mitotuksista. Jos sais vähän jeesiä niin ois loistavaa!
Tossa kehän speksit: http://www.kstoerz.com/freespoke/rim/341
Takanapa: https://www.universalcycles.com/shop...s.php?id=71392
etunapa: https://www.universalcycles.com/shop...s.php?id=71394
Tuossa vanteessa on reiät keskellä yhdessä rivissä, eli saat laskettua ihan normi laskurilla tuon, esim https://leonard.io/edd/
Mun googledocsexceli Jobst Brandtin kirjasta otetulla kaavalla antaa 265.0mm ja 265.3mm eli varmaan 264mm pinna olis se oikea. Oletin että piti olla 32H ja 3x. Jos mun laskut näyttää väärin niin en ota vastuuta mistään :)
Kiitos missile!! En laita vastuuseen vaikka ei osuiskaan ja näyttihän tuo toinenki laskuri 264mm. joten ei pahasti varmaan metsään mennä :)
^^ 6,3mm offsetissa reiät näyttäisi olevan, eikä keskellä, yhdessä rivissä kuitenkin. Tällä laskimella onnistuu: http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc
Jaa ne ei olekkaan keskellä... 6.3mm offset tekee puolisen milliä eroa pinnan mittaan jos oikein laskin häthätää. En huomannut tuota offsettiä kuvasta ollenkaan.
Hitto, alkoi ahdistamaan ja piti jumpata ketjuruoskan kanssa. En saanut Novateccia jumittamaan, mutta tossa on just mainitunlainen vapaaratas. Novatecin navan tiivisteet, tai skeidat o-renkaat kyllä jarruttavat ilman painettakin ja ne piti poistaa ennen kiekkojen käyttöä. Jos laakerit pykii, niin laitetaan uudet.
mites Hope Pro 2 Evo? Toi olisi ainoa kohtuuhintainen, mutta vähän parempi napa joka täyttää mun vaatimukset (12x142, levyjarru, 11-maantiepakka)
Voinkohan vaihtaa suoraan zrt arch kehän nykyisen bor xmd366:n tilalle?
http://www.hi5bikes.fi/~XWZxx0000001...&Y104=NT-TR45W
http://www.bike24.com/p285031.html
Erd on sama.
Suosituksia kehästä cycloon? arch olisi nyt hinnaltaa passeli, mutta yllättäen ylimääräinen paino ei tunnu hyvältä. Olisikohan crest lujuudeltaan riittävä, vai vastaako se tätä nykyistä borin kehää? Toisaalta tekisi mieli kokeilla kuitukehiä, ne saattaisivat kestää hakkaamista paremmin.
Pinnoja tilasin ja tällainen teksti sattui silmään pyorahuolto.comin sivuilla:
Hopeinen Sapim Race pinna
Kestävyys: 980.000 kierrosta
Mitähän mahtaa tarkoittaa, ei tuosta kilometrejä ainakaan kauheasti tule jos se kiekon pyörähdyksiä tarkoittaa. Jos on vaikka 700x40 kummi niin se kulkee noin 2.2m/kierros eli 980000 kierrosta on 2156 km ?
Siis kyseessä on metallin väsymistä mittaava testi. Materiaalia kaiketi taivutetaan testissä kunnes se murtuu. Mistähän tuo "kierros" on ilmestynyt tekstiin?
edit: siis jotenkin näin https://www.youtube.com/watch?v=erenBLDlLKM
Testisykli on tulkittu kierrokseksi?
Aika outo teksti kyllä, siksi se sattuikin silmään. Joku käännösjuttu varmaan.
En minäkään oikeasti luullut että kiekon pyörähdyksiä tarkoittaa (tai oikeastaan luulin ennen laskutoimitusta).
Ei ole suosituksia, mutta samaa asiaa speksailen. Tarkoitus on tehdä talven aikana kiekkopari cycloon. Kehäksi on muutama arvaus : Stans Iron Cross on kevyt valinta. Jämäkämpi ja painavampi olisi Hed Belgium. Halpis vaihtoehto on Pacenti SL25 (planet X:llä 43eur/kpl).
Epäilen päätyväni ratkaisuun jossa hankin navat joissa pikalinkun saa 9mm / 10mm läpiakseliksi, Tuollaisia olisi ainakin DT240:ssä ja Hope Pro2.
Iron crosseja speksaillessa kannattaa pitää mielessä tuo valmistajan ilmoittama maksimi rengaspaine 3.1 bar joten tuo on suht puhtaasti tarkotettu tubeless käyttöön..
Erittäin hyvä huomio, kiitos. Toisaalta kyllä tässä on viime viikot ajettu latexeilla reippaasti alle 3:sen p