ääliö, korjaus, suomalainen mies, joka ei välitä muista tai ajattele asiaa ennen kuin toimii
En tiennyt, kummalta puolen olisin uskaltanut ohittaa joten kysyin kelvillä puolelta toiselle fillarillaan haahuilevalta kääkkäsarjan setämieheltä kummalla puolella se aikoo ajaa. Vastaus summasikin aika tarkkaan päivän kevyenliikenteen väylän koheltamiset. Vastaus kuului napakasti: "Mitä välii?"
Kun tuommoinen päällisin puolin järkevän ja selväpäisen oloinen ihminenkin laukoo tuommoisia typeryyksiä, niin ei kai tarvitse ihmetellä miksi tuo tavisten (ja toisinaan muidenkin) meno on niin kaoottista...
..helpottaisi kun pyöräilijät ajaisivat sitä oikeaa puolta kelvillä. Mä onneksi tiedän jo vakiolenkkieni "vaaranpaikat" - eilen oli taas törmäys lähellä kun ukkeli tuli mutkan takaa - vasenta puolta ja mä oikeaa. Onneksi olin varuillani ja pientareelle väistö auttoi.
^ monta kertaa oon huudellu että kummalla puolella ajat? kun meinaisin ohittaa. Yleensä ei vastata. Mutta ei se ole "karvoihin katsomista"....
^Toinen asia on, että miten ihmeessä ihmiset löytävätkin pysähtymiseen ja lepäämiseen/kuulumisten vaihtamiseen/yleiseen ihmettelyyn väylältä yleensä sen kaikkein huonoimman paikan. Joko risteyksen, väylän kapeimman kohdan tai jonkun alamäen jälkeen olevan mutkan.
Mua kanssa vituttaa kun lähden pyöräilemään niin miksi kaikki muut tulee just silloin samaan aikaan sinne. Sama juttu kun autollakin lähtee liikenteeseen niin juuri silloin siellä pitää aina olla muutkin liikenteessä.
Niinhän ne muut tuppaa olemaan tiellä... Muuten hiljaisella kelvillä tavoitin kolmen kouluikäisen tytön ryhmän, joka ajoi rinnakkain jopoillaan kelvin täydeltä. Kilautin vienosti kelloa, ja he alkoivat arpoa sijaintiaan... Oikeanpuolimmainen siirtyi (lopuksi) vasemmanpuolimmaisen taakse ja keskimmäinen oikealle. Ihan riittävä väylä toki jäi ohittaa keskeltä.
En yhtään ihmettele kun ei ole kotikasvatusta. Ajelin eräänä päivänä himan suuntaan ja edessä käveli perhe kolme lasta ja aikuiset. Kaksi pikkutyttöä käveli äitinsä kanssa valloittaen koko väylän ja edessä isä käveli oikeaa reunaa ja pikkupoika ajoi pyörällä vasenta reunaa. Voisi sitä ajamista oikeassa reunassa alkaa opettaa jo pienestä pitäen. Olisin voinut vähän opastaakin, mutta oli kielmimuuri, joten se jäi.
^^Melko tyypillinen tilanne. Ja ^ onnistuu se ilman kielimuurejakin. Aika normitilanne, missä isä kulkee yhtäällä, äiti toisaalla ja piltti sitten sukkuloi siinä välissä.
Oli vaihteeksi semmoinen wtf-hetki kun ajoin tänään tuosta. Kyseessä on yksi pääväylistä kaupungin keskustasta laitakaupungille. Tässä on tieremontti meneillään ja tekivät tuohon kiertoliittymän tapaisen. Joku on nyt "nerokkaasti" viritellyt tuohon kelville työmaa-aidoista shikaanit molemmille puolille risteystä. Siis logiikka lienee, että koska autoilijat eivät ilmeisesti edes korotetusta suojatiestä/pt-jatkeesta huolimatta osaa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan niin hankaloitetaan kevyen liikenteen kulkemista? Eh, melkein toivoisin että asialla olisi joku omin päin säheltävä keppostelija eikä työmaan henkilöstön tekemä viritys.
https://pic.useful.fi/E_3m2aWmF.jpg
Eli lienee tämä https://lansi-savo.fi/uutiset/lahell...d-a8df172b954d
Juu, sehän se. Toki tieremppa on vasta alkanut ja tuo nykyinen ympyrä on ollut noin viikon verran tuossa mutta oli siinä jo kuulemma ehditty peltiä rutata. Tuo suunnitelmissa oleva alikulku voi olla ihan ok ratkaisu kun aiemmin siinä oli nappivalot, jotka kevyelle liikenteelle lähtökohtaisesti aina punaisella. Saapa nähdä, miten pitkään ne aidat on siinä kelvillä poikittain. Kävi jo itselläkin mielessä potkia ne ojaan...
^Tuokin "liikenneympyrä" on väärin tehty, kun siinä voi ajaa suoraan läpi ilman mitään hidastamisia.
^^^^ Entäs jos nuo kelvin hidasteet on laitettu työntekijöiden turvallisuuden takia, nykyään kun liikkuu näitä sähköskoottereita ym. potkulautoja 25km/h joita kuljettaa usein alaikäiset joilla ei se tilanne taju ole välttämättä samalla tasolla kuin aikuisella, ihan viisas ratkaisu minun mielestä työmailla missä työskennellään kelvin vieressä, eikä nuo hidasteet varmaan pyöräilijöitä haittaa vai meneekö siitä päivä pilalle jos pitää tehdä neljä käännöstä enemmän lenkillä.
Tottakai munamankelilla pitäisi saada paahtaa tietyöalueen läpi 40km/h tarvitsematta hidastaa.
Jos tuossa työmaa-alueella ei olisi hidasteita ja jotain sattuisi niin huudettaisiin pää punaisena miksei ollut varoituksia/hidasteita.
"...hankaloitetaan kevyen liikenteen kulkemista"
On tuossa kuvasta päätellen ollut pyrkimystä hidastaa autojenkin nopeutta.
Onneksi poliisi on hankkinut kamera-autoja ym. kalustoa juuri kaahaavien pyöräilijöiden vuoksi.
Aika jänniä kommentteja fillarifoorumille. Jos on tarkoitus eristää työmaa-alue kulkuväylästä, niin silloinhan aidat asetellaan väylän suuntaisesti eikä viritellä mitään shikaaneja. Enkä minä mistään kuntolenkkeilystä puhu vaan tuo on vilkas kevyen liikenteen väylä jota käytetään hyötyajoihin.Lainaus:
^^^^ Entäs jos nuo kelvin hidasteet on laitettu työntekijöiden turvallisuuden takia, nykyään kun liikkuu näitä sähköskoottereita ym. potkulautoja 25km/h joita kuljettaa usein alaikäiset joilla ei se tilanne taju ole välttämättä samalla tasolla kuin aikuisella, ihan viisas ratkaisu minun mielestä työmailla missä työskennellään kelvin vieressä, eikä nuo hidasteet varmaan pyöräilijöitä haittaa vai meneekö siitä päivä pilalle jos pitää tehdä neljä käännöstä enemmän lenkillä.
Lainaus:
Tottakai munamankelilla pitäisi saada paahtaa tietyöalueen läpi 40km/h tarvitsematta hidastaa.
Kun et viitsisi heitellä näitä typeryyksiäsi. Mistähän sinä tämänkin keksit? Oikeastaan jos ei ole mitään järkevää kommentoitavaa, niin nämä onelinerit voisi kyllä postata vaikka sinne "ei-postattuihin."
Mitäs varoitettavaa tuossa muka on? Suora kelvinpätkä ja sitten risteys, jossa yksiselitteisesti väistämisvelvollisuus molemmista suunnista autoliikenteelle. Jos siihen jotain varoituksia pitää laittaa niin sitten ajoradalle varoitukset risteävästä kevyestä liikenteestä.Lainaus:
Jos tuossa työmaa-alueella ei olisi hidasteita ja jotain sattuisi niin huudettaisiin pää punaisena miksei ollut varoituksia/hidasteita.
Tietyöalueella voi liikkua työkoneita jne. joten on ihan syytä, että liikennettä hidastetaan oli se sitten kevyttä tai ei, kun ei näytä kaikille olevan muuten selvää.
Joo näin voi olla. Minkälainen työkone mahtuu noiden aitojen väliin? Eikö järjestelyssä todellakaan mielestäsi ole mitään outoa?
^^^ "Aika jänniä kommentteja fillarifoorumille."
Joo, täällä ollaan laaja-alaisesti asioita katsovia (ei mikään kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä) :)
Ei tuon paikan läpiajaminen mulle isoa tuskaa tuottaisi, vaikkei järjestely mikään paras mahdollinen liene.
Vähän sietämistä ja relaamista ....
Ei. On noita vastaavia näkynyt. Tuota ajorataa voi kulkea työkone, josta ei kuorman takia näe normaalisti. Siksi voi olla syytä hidastaa myös kelvin liikennettä. Paljon parempi tuokin on kuin se tavallinen, että jossain puskassa on tietyömerkki ja sitten 200m myöhemmin yhtäkkiä on 10cm pudotus, kun kelviltäkin on kaivettu asfaltti pois.
Kyseessä on tietyö ja poikkeusjärjestely. En tiedä miksi tuosta pitää ahdistua ja mielensä pahoittaa. Näyttäisi tuossa autotielläkin kaikenlaista tötsää olevan ja varmasti myös alennettu nopeusrajoitus.
En tiedä mitä "jännää" tuossa minun kommentissa oli mutta yleensä nämä aidat on turvallisuuden takia työmailla, oli ne eristämässä aluetta tai hidastamassa liikkumista.
Tämä jonniin joutava ainainen minun oikeuksia on rajoitettu uhriutuminen on mielestäni enemmän "jännää".
Jaa eli turhasta nillitän. No sitten pitää vaan ottaa rennommin ja olla kiitollinen, etteivät sentään katkaisseet koko kelviä sillä kyllähän tuon voisi turvallisesti alikulun kautta kiertääkin vain parin kilsan sakkolenkillä. Pitää vaan sietää ja relata juum. :)
Eiköhän tuohon riittäisi ihan nopeusrajoitus (vaikka se muodissa oleva 30 km/h) pyörätiellekin kuten noilla tietyömailla automaailman puolella on tapana. Varmasti isompi osa pyöräilijöistä noudattaisi tuota nopeusrajoitusta mitä autoilijoista.
No näin me yllättäen ollaan erilaisia ja suhtaudutaan eri tavoilla tilanteisiin.
Mä en tuohon paikkaan ajaessani olisi ajatellut yhtään mitään, toiselle se on WTF.
Jalkakäytävälle/pyörätien jatkeelle varovasti itsensä ujuttanut epävarma autoilija saa jonkun antifasistin huutamaan täyttä kurkkua vittusaatanoita ja joku pulloonpuhaltaja kiertää avaaman auton takaluukkua tehdäkseen pelkästään kiusaa. Ehkä mä ite kattosin tilanteen, että onko näkemä ollut niin huono (usein on), että pitää päästä lähemmäs ristevää katua. Jos ei niin voihan siinä pyrkiä ojentamaan nätisti.
Useimmiten autoilijat on jopa ylikohteliaita mun mielestä.
No, siinä menee hermo jos auto kääntyy oikealle ja mun eteen eli WTF.
Maakuntalehti uutisoi yllämainitusta liikenneympyrästä: "Autoilijat kiroavat Jyväskyläntien ja Otavankadun risteyksen kolariherkällä tietyömaalla – Väliaikainen liikenneympyrä aiheuttaa päänvaivaa liikenteessä." Juttu on vain tilaajille joten en tiedä mitä siellä sanotaan, mutta onkohan sekin jonnin joutavaa nillittämistä ja minäminä-uhriutumista? Pitäisikö vaan sietää ja relata? Siinä oli pari päivää sitten sattunut "kylkikolari" jossa molemmat autot romuttuivat ajokelvottomiksi. Pitäisiköhän ajoradallekin laittaa vähän lisää shikaaneja? :D
https://lansi-savo.fi/uutiset/lahell...5-c538325d7945
Taitaa koko paikka olla niin pielessä, että se pitäisi tehdä kokonaan uusiksi vähän paremmin mietittynä.
On varmaan kevyenliikenteen ajoneuvoja, joilla ei edes mahdu tuosta.
Tämäkin on varmaan turhaa vinkumista. Toisaalla kaupungilla oli äsken reiluhkon mäen alla alikulun takana kaivinkone poikittain kelvillä. Työmaata ei oltu merkitty yhtään mitenkään. Ohi mahtui vain ojan kautta kiertämällä. Tästä voisi kyllä laittaa jo kaupungille palautetta. Ei tullut omalla kohdalla "tilannetta" sillä havaitsin ajoissa ja jarrutkin toimi.
^ei se ole mitään turhaa vinkumista, kaupungilla on selkeät ohjeet kuinka työmaat tulee merkitä, eihän ne mitään tee jos ei kukaan anna palautetta
^^ Pientä kettuilun makua... ( <- varaosia ), sattunut kyllä kaksi ääripäätä toinen hyvin puomitettu ja toinen kokonaan merkitsemätön, tuohan on jo hengen vaarallista jos alikulun jälkeen on työkoneita kelvillä ja ei mitään varoitusta.
Onhan tuo kuvassa oleva paikka hieman erikoinen järjestely, mutta tulipa mieleen, että ehkä siinä saattaa pyöriä työkoneita ja duunareita jonka takia tuo pakotettu hidastaminen on tehty eikä niinkään sillä ajatuksella, että autot eivät osaisi väistää.
Julma tosiasia on se, että ihmiset ovat kohtalaiset typeriä olivat sitten autolla tai pyörällä liikkeellä. Oletteko esimerkiksi seuranneet moottoriteillä tietyö-alueita. Ensin ajat jonkun ohi koska se ajaa 110 lasissa 120 alueella - Tulee tietyö ja nopeusrajoitus laskee satasen kautta 80:iin. Sitten se sama auto ohittaa teidät kun itse hidastatte. Eli ensin nämä sankarit ajavat alinopeutta ja hetkessä se muuttuu reiluksi ylinopeudeksi. Se on varmaan sama porukka joka maantipyörällä painaa asuinalueella pyörätietä pohkeet kireenä koska mikään muu ei ole tärkeämpää sillä hetkellä kuin se oman lenkin keskinopeus.
Itse asun alueella jossa pihasta on lähdettävä pyörätien poikki eikä sinne yksinkertaisesti näe ennenkuin sen auton keulan hivuttaa pyörätielle. Sitten sieltä painetaan 40 km/h taulussa niin äkkiä se paniikkitilanne iskee molemmille.
Kun näitä sankareita miettii niin oikeastaan kuvassa esiintyvä pakkohidastus aidoilla on ihan paikallaan.
Ei nuo aidat noin lähellä risteävää ajorataa kovin hyvä ratkaisu ole. Todennäköisesti klv:llä liikkuu myös pieniä lapsia, jotka jäävät helposti aidan taakse piiloon.
Tuo tosiaan on hyvin yleinen ilmiö. Tosin työmailla ylinopeuksia ajavat ei ole vain niitä, jotka ajavat normaalisti rajoituksen mukaan. Mutta siitä tilanne kertoo, miten kuljettajat tekevät ratkaisujaan sopivan ajonopeuden suhteen. Kun ei tunnista riskejä, täysin vilpittömästi voi luulla ajavansa sopivalla tilannenopeudella.
En tiedä, onko samaa vai eri porukkaa, mutta samalla tavalla osa pyöräilijöistäkin toimii. Mitään ajoneuvoluokkaperusteista luokittelua ei tähän kannata yhdistää.
Tämä ei ollut vaikea vaan oikein miellyttävä hetki. Olympiastadionin itäpuolen infra vaikuttaa hyvälle. Kunhan sinne ei päästetä autoilijoita, niin sitä on hieno pyöräillä.
https://www.youtube.com/watch?v=ForFsBRX4y4
^Joo hyvältä näyttää, siinä kaupunki on tehnyt mitä on lupaillutkin.
^^ Hieno on. Jossain onnistutaan.
Työmaat sen sijaan stadissa on yhtä perseilyä ihan säännönmukaisesti.
https://www.kaupunkifillari.fi/blog/...a-sen-tyomaat/
Täysin käsittämätön sekasotku sen aikaa minkä se kesti.