Mä joskus jostain näin sellaisen kaavan kun 20% inseamista, ja sen mukaan mulla olis 168,5mm. 165 ja 170 tuntuu hyviltä, 175 ei.
Printable View
Nuo kampikaavat antaa kyllä mielenkiintoisia lukemia meille pidempijalkaisille.
Zinnin mukaan olisi yli 190 milliset, ja tuo 20% kaavakin 180..
Maantiepyörän 175 ja muiden 172,5 on molemmat ok.
Maastokalustossa on aina ollut 175mm kammet. Kippurasarvissa joskus 172.5mm. Maantiepyörässä näkyy olevan 175mm nykyään, gravelin kampia en muista. Täytyy sanoa että en huomaa eroa 175mm ja 172.5mm kampien välillä. Joskus olen kokeillut pyörää jossa oli 170mm kammet. Niissä oli jo jotain outoa.
Kun asiasta puhutaan, olen aina ihmetellyt mihin gravel-ajossa muka tarvitaan nopeasti kytkeytyvää vapaaratasta. Itsellä DT:n 18T -ratchet kaksissa kiekoissa. Eilen lenkillä (suurin osa assua) alkoi todella paljon häiritä se tyhjä liike ennen kuin veto kytkeytyy, sehän on kammen päässä jo melkoinen matka.
Pitänee vaihtaa 36T tai 54T tilalle. Täpäriin käytettyinä ostetuissa kiekoissa on jompikumpi (en ole vielä tsekannut mikä), sen verran sirisee kimeämmin kuin gg-fillarissa. Jossain tosin mainittiin, että 18T on laiskan huoltajan valinta, tihemmät ratchetit vaatisivat enemmän hoivaa.
Mulla on täpärissä 54T, se sirisee selvästi. Läskissä 36T se sirisee vähemmän, mutta sirisee kuitenkin. Maantiepyörässä ja vellipyörässä on 18T. Ei äännä rasvattuna juuri ollenkaan. Vuosittain olen kaikki käyttänyt auki ja ei ole ongelmia ollut. Maastossa tuo 18T:n tyhjäliike häiritsee pahoin varsinkin tuon pitkän täpärin kanssa, mutta vellissä yks hailee.
Minulla on ollut hiekkapyörässä useamman vuoden Dt (350) 18T. Yllättävän hiljainen ja kun olen hitaasti liikkuva harrastelija niin en ole havainnut tyhjää liikettä.
Uusissa Dt (180) oli nuo 36T ja piti sellaista vinkumista että vaihdoin varastosta niihin yhden lenkin jälkeen 18T. Tyhjässä liikkeessä en havainnut eroa (1 lenkki!). Ääni on selvästi matalampi ja hiljaisempi kuin 36T. Mutta tuo 180/18T on selvästi äänekkäämpi kuin 350/18T. Merkillistä!?!
180 napa taitaa olla niin paljon ohuempaa(koska kevyempi) kamaa kun 350 ja siksi kovempiääninen. Ehkä?
En vois kuvitella ajavani tollasella 18t räikällä, sehän on 20° kytkennällä. Vaihdoin graveliin 650b kiekot ja kytkentä tippui 12°->10° sekin oli jo tuntuva ero. Täpärissä on 5°, ei tarvii erikseen soittokelloa kun lakkaa vaan polkemasta niin mummot ja koirat väistyy
Laskeskelin että omat gravelöinnit on tänä kesänä olleet selkeästi alle 10 % kokonaispyöräilystä, ja viimeisen puolentoista kuukauden aikana 0 %, eli ei se nyt vaan alkuinnostuksen jälkeen lähtenyt lentoon. Vaikka tuossa vähän aikaa sitten kyselin erilaisia maantiepyörämäisiä gravelvaihtoehtoja, niin voi olla että kokeilen sellaista vaihtoehtoa että maantiepyörän toiseksi rengas-kiekkovaihtoehtona laitan olemassa olevat ylimääräiset kiekot ja 30-32 renkaat , eli käytännössä siinä olisi optio kevyelle hiekka-asfalttitieajolle.
Jonkin verran uudenkarheita graveleita on nyt käytettynä myynnissä, eli en ihan ainoa taida olla jolla ajot jääneet vähäisiksi. Toki kysyntä on tuollaiseen kohtuuhintaiseen 1.000-2000 euron graveliin on kovaa ja ylittää tarjonnan selkeästi, ja ei sellaiset kauaa näköjään esim. fillaritorilla ole myynnissä
Minulla 0.2%, tosin lokakuusta eteenpäin maantiepyöräily on ollut 0%
Itselläni on kahdessa täpärissä 18t vaparit. En koe, että isommalla pyörällä alamäkiajossa juuri tarvitsisi ja pienempi on hyppimiseen ja kikkailuun. Ei siinäkään liiemmin kaipaa. Ehkä jossain nopeatempoisessa trailitykittelyssä olisi kiva. Kippurasarvisessa arki/retkipyörässä on myös 18t.
^^Ei ole niin. Arvailuja vain. Toki aika monessa 20-21 mallisten ilmoituksessa syyksi ainakin ilmoitetaan vähäinen käyttö tai maastoajon (omassa tapauksessa maantieajon) preferointi
18t jarruttaa vapaalla rullatessa vähemmän plus on kestävämpi vrt. 36t&54t kun pykälät ovat isommat. Itellä nopsemmassa maasturissa tuo ja läskissä 54t kun siinä pitkä kytkeytymisaika häiritsi. Ajo kun sillä on välillä melkoista kikkailua.
Ysärigravelissa taitaa olla 36t. Siihen en ole kiinnittänyt mitään huomiota. Sama parissa gravelissa, joissa DT:n kynsivaparit.
Stenu jossain vertasi gravel-buumia 90 luvun maasturi-buumiin. Iso osa niistä maastureista ei kyllä polkuja nähnyt koskaan. Mutta mites nämä gravelit, millaiseen käyttöön mahtavat päätyä?
Ei sillä siis mitään väliä ole, kunhan uteliaana pohdiskelen.
Mä en tajunnu mitään noista teidän vapaaratas-jutuista enkä ole huomannut kytkeytymisongelmaa (Zipp 303S)
Täältä selvisi monta juttua:
https://tekniikanmaailma.fi/mika-tek...aratas-toimii/
Kyllä on monenlaisia virityksiä keksitty...
Sorapyörien esiintymisestä eiliseltä reitti2000 pätkältä; jokunen tuli vastaan Petikko-Pirttimäki välillä, Pirttimäki-Oittaa pätkällä enemmän sitten sähkötäpäreitä. [emoji846]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Kävin aamulla ajamassa läheisen golfkentän hiekkapolkuja ja -teitä. Onhan tuo kivaa puuhaa.
Varsinaisen gravelpyörän olen myynyt, joten nyt laitoin alle maantiepyörääni testimielessä panaracer 32 mm sk:t. Hyvin ne mahtui tuollaiseen aerorunkoonkin pyörimään. Kuva setupista löytyy yleinen fiilistelyketjun alta.
Irtosoralla tuo oli aika levoton graveliin verrattuna ja ylipäätään selkeästi kovempi ajotuntuma. Tiestä alkoi vaistomaisesti etsimään sileintä pintaa jne...
Ei 2-1 pyörä, mutta silloin tällöin maantiepainotteisella lenkillä ja välikausina huonommilla tienpinnoilla ja keleillä.
Pitäisikö tuossa ottaa jotain muuta huomioon kuin että nuo renkaat mahtuu.
Etäisyys on 5 mm seatstayn reunasta, putki koveroituu keskelle päin mennessä ja siellä tila muutaman millin suurempi.
Tuo on hyvä huomio, testi kyseessä, ajossa sinänsä toimii kohtuullisesti mutta mutta... tuo mainittu tila ja ehkä koko kokonaisuus huomioiden en ole ollenkaan varma
SuperSix EVO 2022. Hyvä väri, ihan kuin 2021 Stiggy :)
PF:stä eivät ole luopuneet. Toimivan oloinen geo (IMO), mutta BB droppia vähän vähemmän kuin joissain muissa.
https://d1mo5ln9tjltxq.cloudfront.ne...F41384C8B7A29C
Niin eikös tuo ole vähän enemmän crossariin kallellaan, mutta se voi olla tietty hyväkin. Noita erillaisia pyöriä olisi tosi kiva päästä kokeilemaan pidempiä pätkiä.
Gravellin alla on aika pirusti erillaista kampetta.
Taitaa joo olla aika lähellä Super X:ää, mutta en jaksa alkaa vertailemaan. Hieman pitempi kuin Stiggy, mutta silti vähän lyhyt mulle tuokin.