Ei mahdu mulla villasukkia mutta koko onkin sama kuin kesäkengissä / monoissa. Kuvittelisin että +1 koon kenkiin ainakin widenä mahtuu, toki riippuu jalasta. Mulla kun ikinä ei ole edes simpan kengissä ongelma pituus vaan leveys / korkeus.
Printable View
Kesäajokenkinä käytössä Sidin Geniukset maasto/maantie koko 46. Laken kapeampi 303 koossa 46 vain vähän tilavampi, korkeintaan puoli numeroa väljemmät.
Nyt näillä on ajettu +3 märällä kelillä eka maastolenkki. Heti lähtiessä kenkä osoittautui lämpimäksi ja ei jalat viilenneet vaikka käppäilin suolla nilkkoja myöten vedessä pitkät pätkät.
Ei edes toisen kengän hörppäys ja sukan kastuminen viilentäny jalkaa. Kova ensikaste tuli näille, hyvältä vaikuttavat.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Shimanon mw-81 tilattu... Koossa 45. Välillä ajan kesällä 43 koon (varpaat kyllä aivan kärjessä) shimanoilla ja välillä taas 44 shimanoilla. Eiköhän noihin nyt villasukka mahdu- ja mun max pakkaspyöräily on n. Luokkaa -10. Ja hiihtämään kun pääsis taas joulukuun alussa, niin pyöräily jää kuin seinään:)
Nyt menee vaikeaksi. 45nrth saa lähikaupasta, mutta maksaa noin 60 rahaa enemmän kuin Lake 303 postikulujen jälkeen. Sovittamismahdollisuus on plussaa, mutta Lake on kuitenkin hyväksi todettu vuosien varrella.
Mun lähikaupasta...missä kävin just safkiksella hakemassa noi kengät. Kalleimmat tähän mennessä ostamani kengät, mutta eiköhän noilla pärjää. Kesäkenkä on Shimano 45 ja Wölvhammerit otin 46 koossa. Mahtuu villasukka ja varpaille jää vähän tilaa, mutta istuu yllättävän napakasti.
Shimano MW-81 ja Northwaven celsius artic popot olleet käytössä muutamia vuosia takaperin ja kylmiksi todetut, parhaiten on varpaat säästyny jäätymiseltä therm-ic:n sähköpohjalliset kesäpopoihin ja päälle villasukka + sääsuoja.
Säilyy muuten poljintuntuma normaalina verrattuna paksupohjaisiin talvi-ajokenkiin verrattuna.
Joo, vielä oli Wölvhammeria ja Fasterkattia aika hyvin jäljellä, kun kävin sovitusreissulla töiden jälkeen. Vaan eipäs ollut minulle sopivaa, pistän toivoni Lake 303:een.
Onko porukalla kokemuksia Lakesta tällaisilla muutamien asteiden kurakeleillä? Toimiiko nahkakenkä?
Miten leveitä nuo Vauden kengät on, ja mahtaako niitä olla hyllyssä missäänpäin Helsinkiä? Pitäs uudet talvikengät hommata, kun viime talvena tuli todettua, että jalka on noihin shimanon kenkiin ihan liian leveä. 45nrth tekee myös kivan näkösiä kenkiä, mutta ne tuppaa olemaan aika lailla yli omasta budjetista. Lisäksi jollekin Wölvhammerille ei täällä etelässä kovin monena viikkona vuodessa ole tarvetta.
Nahkakenkä toimii märälläkin kunhan se on oikein rasvattu, ikuvanhat MXZ:t senkun kestää ja kestää. 303:t odottelee klossienasennuskaliaa
Olin mainoksen uhri. Susivasaran flat sole -versiot synnyttivät voimakkaan hankintakiiman Shokkihoidossa. Nyt voi kittaa kaliaa eikä tarvi tuhrata ees klossien kanssa.
^Speedu-versiot kaapissa odottamassa talvea. Pelkkä ajatuskin lämmittää varpaita:)
Paikallisesta kävin tänään kotiuttamassa Wölvhammerit. Koska jalat palelee herkästi, otin 43 töppösiini sirot 47popot. Mahtuu pari villasukkaa eikä silti purista. Vähemmillä sukilla ajeleva voi ostaa pienemmätkin.
Evansilta tuli Northwave Celsius Artic GTX Commuter MTB:t . Northwavet koossa 45 on aika tilavat ja menee paksun sukan kanssa hyvin jalkaan. Shimanon kesäpopot kokoa 45 (m122) on aika napakat mun jalkaan, ei sovi paksu sukka. Normikengät mulla on kokoa 44 -44 2/3 riippuen valmistajasta.
Pakkasia odotellessa niin näkee miten näillä tarkenee, mun jalat ei yleensä helpolla palellu joten odotan pärjääväni näillä.
Ostin itselleni palkinnoksi koon 39 Wölvhammerit, normaalisti kengät ovat kokoa 38. Ihanan kallista!
Pieni välietappi saavutettu, vielä ei painokoneet laula.
Juuri arvoin samaa asiaa ja päädyin numeroina +1 kokoiseen Lakeen, shimano kesäkenkä on 43 ja Laket tuli 44 kokoa... aivan suoraan näitä ei voi verrata, tuntuma on että vertailukelpoisilla numeroilla Lake on +1½ simpan kesäkenkääni suurempi. Parin lenkin perusteella voi sanoa että tarkenee... vaikuttaa että Lakella pärjää lähes normi sukalla eli noin kerroksen vahvemmalla kuin kesäsukka on, mitään mummonkutomia ei ole tarvis. Nyt on vielä niin lämmintä että kylmemmällä joutunee laittamaan päälle jonkin neopreenin tapaisen, sisäpuolelta en lähde lisäeristämään. Periaatteessa uskon että talvikengässä on oltava tilaa, jos täyttää kengän kuoreen kiinni niin kylmä siirtyy... varsinkin varpaiden kohdalla pitää olla tilaa. Tämä vaatii että jalka ei liiku kengässä, Lakessa kanta ja varsi ovat kohdillaan eivätkä varpaat liiku kuoreen kiinni. Erityismaininta täytyy antaa Laken pohjan loistavalle eristykselle se on ehdottomasti paras millä olen ajanut.
Onko noissa Northwave Celsius Arctic GTXissä leveä lesti? Mites meneekö koot lähellekkään Shimanon kokoja? Shimanossa mulla on 44, ja mietin Nw 45 että mahtuis yks villasukka myös. Myykö kukaan Nw:tä pääkaupunkiseudulla?
On niissä ainakin Shimanoa leveämpi lesti. Mulle ei menny kunnolla Shimanon 47 maastokenkä mutta noista mulla on 46 numeroiset ja passaa hyvin. Intersport myy NW:tä Suomessa.
Onks kenelläkään käsitystä millainen toi Wölvhammer on cyclocrossilla poljettaessa. Tota mainostetaan kovasti fatbike-hommiin, jossa onkin varmasti mahtava jalkine, mutta taipuukohan toi mitenkään? Varpaat ovat jäätyvää sorttia, joten ois kiva saada kengät joissa ei varpaita tartte miettiä. Niin ja jos löytyy kohtalontoveri, niin mulla on kesäkengät 43,5, mikähän ois koko tässä silloin.
Kyllä noilla ajaa crossariakin ihan OK, mutta kävely tai juoksu voi olla vähän nihkeää koska noi on melko jäykät kengät. Eli se hyvä puoli, että villasukkavarallakin noi pysyy hyvin jalassa, on pieni miinus jos haluat hyvät kävelykengät. Mutta tänään oli ensimmäinen kerta niin pitkään kuin muistan, että ei jalat palellut talvilenkillä yhtään. Toki ei ollut kuin 2,5 h lenkki ja pakkasta -10, mutta aika paha laivankansituuli puhalsi pohjoisesta.
Mulla Shimanon kesäkenkä on 45, Wölvhammer on 46 ja siellä on hyvin tilaa pyöräilysukalle ja mummon villasukalle. Toi koko toimii yhdellä vaellussukallakin oikein hyvin.
Vauden Termatic RC:t tuli testattua viikonloppuna; hiekkatielle oli tulvinut vettä ja jouduin ajamaan läpi niin että kengät kävivät polkimen ala-asennossa veden alla. Tapahtui alkulenkistä, ja vielä 30 kilometriä myöhemmin sukat kuivat ja jalat lämpimät. Mulla on melko kapeat jalat ja nuo tuntuivat oikein istuvilta, saattaa olla leveäjalkaisille vähän kaposet. Vanhoissa Shimanoissa EU-koko 45 oli jämpti, noissa 44 (joka on normaalikenkienkin koko), tarvittaessa mahtuu joku lämpösukkakin vielä. Hyvät ensikokemukset siis.
Miltä nuo kengät on tuntuneet, onko varpaita paleltanut? Entä kokopuoli, onko tuo 45 ollut sulle sopiva?
Vähän olen itsenkin nuita popoja katsellut. Kävelykenkiä/lenkkareita ostan yleensä koossa 45 eli olisikohan sitten noissa NW:ssä koko 46 mulle sopiva, että mahtuu villasukkakin.
Mulla paljaan jalan pituus on 28cm, jonka perusteella Northwaven kokotaulukko ehdoottaa EU-kooksi 43. Se tuntuu kyllä aika pieneltä.
Nonni. Pitkästä aikaa sai käytyä lenkillä ja hissukseen piti ajella... Puolitoista tuntia -7 .. -8 kelissä ja ohuimmilla kesäsukilla Vauden kengät piti varpaat lämpimänä vaikka alkumatkasta ei ääreisverenkierto oikein meinannu pelittää ainakaan sormien osalta.
Eli eivät ole kylmässä huonommat kuin NW Fahrenheit popot. Edelleen tyytyväinen...
Spezialized Defroster...
Minkälaisia kokemuksia porukoilla on tästä kengästä, onko enempi syys- kuin talvikenkä? Noita saisi kohtuuhintaan lähikaupasta, mutta arveluttaa miten varpaat pärjäävät talvipakkasilla noissa tossuissa.
Jossain mainoksessa kyllä väittivät, että tämän vuoden malli olisi edellisiä lämpimämpi. Tiedä sitten onko pelkkää mainospuhetta..
Mä olen sanonut jo monta kertaa tässä topicissa, että ovat mun mielestä enemmän syys- kuin talvikenkä. Vedenpitävänä toki ihan mainio syyskenkä. Tuonne n. viiden asteen pakkaseen pärjää.
Varpaat ovat yksilöitä. Mä en osaa sanoa SUN varpaista :)Lainaus:
...arveluttaa miten varpaat pärjäävät talvipakkasilla noissa tossuissa.
Ok, kiitos Jack.
taitaa siis Northwavet olla lämpimämmät, joten vaaka kallistunee siihen suuntaan.
Tommonen tuhannen kilsaa takana Vauden Termaticeilla. Tänään kolme tuntia osin alle nollan kelissä. Kahet pohjalliset ja Teseman ohuilla merinosekoitesukilla alkoi olla loppumatkassa vähän viileän tuntuiset. Edelleen vasemman päkiän päällä iltti siinä ylemmän velcron tietämillä ajoittain painaa, päkiäni alkaa kuiten tottua. Ja kun jalkani ovat kylmän arat niin ihan tyytyväinen olen toistaiseksi. Tommoseen -10C asti uskon pärjääväni kun laitan vielä neopreenipäälliset. Kertakaikkiaan upeaa ollut ajella kun ovat vesitiiviit eikä edes kovin hiostavat. Yksi näitä pyöräily-elämäni järkevimpiä satasen, siis euron investointeja. Markka-aikana jotain fiksumpaa tuli tehtyä.
Tuhat kilsaa tekee tuommoiset 388,888 km viikossa - eli yhtä paljon ellei enemmänkin kuin mulla (ja mä luulin ajaneeni ajankohtaan nähden erittäinkin paljon)!
Täällä etelän plusasteissa voi kenkien (subjektiivinen) viileneminen johtua siitäkin että ne ovat liian lämpimät eli kolmannen tunnin loppupuolella Tesemankin sukat - joiden hinta/laatu -suhdetta sopii kehua - tahtovat olla hiukan kostuneet. (Kesäkenkä+kengänsuojat -yhdistelmä on samassa lämpötilassa ylensä aluksi selvästi viileä mutta jos niillä tarkenee, niillä pärjää pitempään.)
Pohjallisilla voi saada vähän lisää pelivaraa. Alumiinivuorattu "lämpöpohjallinen" pohjalle eristämään ja villakarvainen jalkaa vasten toimii IMHO hyvin eli paremmin kuin kaksi tavallista tai yksi erikoispaksu pohjallinen.
PS Haisevatko ne Termaticit kovastikin myrkkymuoville?
Haisee. Rouva ei anna säilyttää tuulikaapissa... Lenkin jälkeisenä aamuna siirrän tuuletettuun talliin...
Heh, taisimpa sotkea crossarini ja kenkieni kilsat keskenään. Crossarin odo nyt näyttää 1272km ja kengät tuli lokakuun viimesellä viikolla. Tommosta 220-250 kilsaa per viikko. Sorry! Mulla on varmaan kaikki versiot pohjallisista muttei vielä ole tommosta tarvista ollut kaikkia variaatioita koestaa.
Mun huonolla haju-aistilla en ole huomannut mitään ihmeempää?
Hmm... Saisikohan Lakea jostain ulkomailta tilaltua helposti (= EU:n sisältä, mielellään Saksasta)? Ei tunnu noita normaalilestisiä isompia kokoja tulevan myyjille.
Tässä infoa nille jotka miettivät Fasterkattin ostoa: Mä tilasin 45Nrth Fasterkatt Saksasta, kun muualta ei löytynyt kokoa.
Lesti on huomattavasti kapeampi eli parempi mun jalkaan kuin Wölvhammer, jossa jalka seilaa sivusuunnassa – ilmeisesti Wölvhammer toimii noin yleisesti ottaen paremmin suomalaiseen jalkaan – kuulin näin.
Koko: Peruskengät ovat olleet 43,5 (n. 27,5cm) ja Fasterkatt tuli koossa 45. Painoa on sopivasti, mun mielestä kengät ovat yllättävän kevyet. Ei mitkään tiiliskivet siis. Kenkään mahtuu 45 koossa paksu sukka. Koska mun jalat ovat palelevaa sortti, hommasin kenkiin Aerogel-pohjalliset (http://www.lampopohjalliset.fi/). Se on hieman ohuempi kuin Fasterkattin oma pohjallinen, joten menee vieläkin paksumpi sukka tarvittaessa. Kenkä on aika suksimonohenkinen, eli siinä sisäkenkä ja kuori, joka suljetaan vetskarilla. Tää vetskarin sulkeminen voi olla vaikeaa jos on korkea jalkapöytä, kandee huomioida.
Ekat fiilikset: Kävin ajamassa eilen testilenkin +4C: Lämpöiset, ehkä jopa aavistuksen liikaa. Aika kumisaapashan toi on olemukseltaan, ei paljon hengitä, mutta ei tarvitsekaan. Satulasta ajaessa kengät ovat huomaamattomat, mutta putkelta vedettäessä nilkan tuki korostuu jonkun verran – mun makuun ei liikaa. Pohja on sopivan jäykkä – vois olla ehkä vähän jäykempikin – joten mäkeäkin pääsee ylös suht mukavasti ilman että kenkä joustaa alla.
Ihan hintansa arvoinen kenkä.