ProTip: Rexin voiteenpoistoaine. Vielä jos sprayna suihkuttaa, a vot!
Niin ja huomattavasti käyttäjäystävällisempää kuin asetonit ja metadonit
Printable View
Ensi kauden renkaat on tulossa ja tänään kiekkoja hieroessa totesin, että kehät olisi jo valmiiksi tuubiteipistä jääneen liimamähnän peitossa. Jäämät on erittäin tahmeita, pehmeitä ja periaatteessa irti hangattavissa. Hankaamalla mähnä irtoaa sellaisena räkäpaakkujen tapaisena vähän kerrallaan jos askartelee ilman myrkkyjä. Kuitenkin tykkään peukaloistani sen verran että perusteellinen puhdistusoperaatio jää varmasti tekemättä. Päälle tulee joko uusi teippi tai liimaa. Tai ehkä ei mitään?
Miten vähällä liimalla väki on uskaltanut mennä? Oma näppituntuma kun on vähän siihen kallellaan että tuubi pysynnee kehällä ääritilanteissakin periaatteessa pelkällä paineella, jos kehällä on edes nimellisesti kitkaa. Tosin nämä kyseiset kiekot lähtee keväällä Mallorcalle koeajojen jälkeen, siellä sen renkaan soisi pysyvän kehälle kovissakin rasituksissa jarrujen lämmitellessä liimaa.
Sen jo tiedän mitä asennusohjeet tällaisesta omalla terveydellä leikkimisestä sanoo, mutta onko kellään mitään oman käden kokemustietoa?
Edit: Pahoittelut, tämä pohdintahan olisi kuulunut siihen Liima vs. teippi -ketjuun. No nyt se osui tähän.
Nyt löytyi kyllä mainio tuote tuubiliiman poistoon! Ostin Toni&Tonilta kokeeksi tätä tuotetta http://www.effettomariposa.eu/en/pro...rogna-remover/ . Ensimmäinen kokeilu osoitti että tavara toimii kerrankin niin kuin on luvattu! Levitin geelin kiekkoihin edellisenä iltana ja aloitin limojen poiston kun aine oli vaikuttanut 12h. Liimat lähti erittäin hyvin pois rengasmuovia ja pientä muovilastaa käyttäen.
Ennen ja jälkeen kuva linkin takana:
https://www.dropbox.com/s/00rrmsk72y..._0015.jpg?dl=0
Hienoa. Menee kokeiluun minulla. Etukiekossa on teippi, jonka poistaminen ainakin takakiekosta otti koville. Jos tuon avulla tässä talvipuhteena poistais teipin edestäkin ja liimais uudet tuubirenkaat kesäksi. Schwalben Onet 24 mm tulossa alle. Ovat olleet jo vuoden päivät kotona vanhentumassa.
Ei ole oman käden kokemusta, mutta oman silmän näkemystä krossista. Parilla kuskilla tipahti viime syksyn SM-kisoissa tuubi vanteelta ekassa tiukassa mutta hitaassa mutkassa. Oli niillä liimaa tai teippiäkin, joten ei taida etenkään ilman mitään pysyä. En kyllä lähtis kokeilemaan etenkään kun vauhdikkaita laskuja tiedossa.
Nyt kun puhdistin omat kiekot ja otin tuubit pois niin lähti etukiekiekolta luvattoman helposti pois! Siinä oli ohuempi kerros liimaa kuin takakiekossa jota saikin sitten vääntää kunnolla pois.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Liimathan saa pois helposti kiekoista, kun tekee vaikka wc paperista pyörylää, jonka pyöräytää pitkittäin kiekon ympäri. Muutamasta kohtaa laitaa maalarinteipillä poikittain kiinni. Sitten liruuttaa asetonia niin, että paperi kastuu. Sitten kiertää maalarinteipillä kerran pari (riippuen teipin leveydestä) kiekon ympäri, jottapa asetoni ei pääse haihtumaan. Odottelee väh puoli tuntia. Sitten teippi ja paperi pois. Liima lähtee nätisti irti ilmanhankaamista. Näin ainakin FFWDn kuitukiekoista irtosi. Kuvasarja jossain vanhan puhelimen uumenissa.
Takaisin aiheeseen. Kevät ja leirit lähestyy. Tuubeja pitäisi taas tilata useampia kappaleita. Ei taida olla mitään uutta ja ihmeellistä tullut tälle vuodelle tuolla rintamalla?
Vittoria Corsa cx, contin competition vai jotain muuta? Onko kukaan ehtinyt testata tuota uutta testimenestyjä Swalbe Pro onea?
Edit. Jaa, nuohan onkin vaan tubeless
Onko kukaan ajellut 28 mm leveillä tuubeilla? Onko mitään havaittavaa eroa 25 mm vastaavaan?
Tufo Flexus Primus 33 mm cyclo. Piti vaihtaa nastat aamun työmatkalle, kun tie olikin yllättäen jäässä. Hässäkässä jäi takakiekko vaihtamatta ja matka meni tiedostamatta pelkällä etunastoituksella. Ei mitään ongelmia, vaikka jäätä oli usean km-matkalla. Tufon kumimateriaali on yllättävän pitävää. Ei tietenkään kestä hiekoitussepeliä.
Tuubi tilausta olen just tekemässä ja kamat on jo ostoskorissa.
Sitten huomasin vasta että Conti Sprinter on varsin sileä sliksi, kun sen sen sijaan Conti Competition on salmiakkikuvioinen.
Onko noilla eroa kun ajelee hieman kostella tiellä ? Competition on ainakin aina tarjonnut varsin hyvän pidon eikä ole herkkä vesiliirtoon, mutta entä tuo Sprinter ?
Minä olen ajanut Tufon perus Primus cyclokumilla. Se on toistaiseksi kestänyt myös hiekoitussepeliä ilman ongelmia, ja on vieläpä erittäin edullinen rengas. Havainto perusmallille kanssa, että pitoa on löytynyt hyvin. Tosin näillä pääkallokeleillä olen ajanut nastoilla.
Maantierenkaan pintapaine kosketusalalla on niin korkea, että pintakuvio on pääasiassa markkinointia varten. Mutta on niillä oman kokemukseni mukaan vähän eroa ääritilanteessa. Ääritilanne on esimerkiksi karting-rata sateessa ja kilpavauhti.
Itse päätin downgreidata tälle kaudelle Sprinteriin. Aiempi luottotuubi oli Schwalbe One, välissä kokeilin Contin Attack/Force-paria. Onesta Sprinteriin vaihtamalla luulen saavani vähän parempaa piston ja viillon kestävyyttä ajotuntuman kustannuksella, saa nähdä.
Ei oikein herättäneet tunteita suuntaan tai toiseen. Voi olla hitusen Onea rullaavammat, mutta Onen ajotuntuma on mielestäni aavistuksen parempi. Attack on edelleen edessä ajossa, takana Forcen kanssa kävi vissiin vähän huono tuuri kun se viiltyi entiseksi aika nopeasti.
Kyllähän vittorian corsa cx tarjoaa minun mielestä rahalle vastinetta.
Mites noi Veloflexit? Ilmeisen hyviä olleet, mutta onko hintansa väärtit? Mielessä Arenbergit (25mm) tai sitten tyydyn Schwalbe One 24/26mm.
Aika-ajopyörässä on edessä joku Vittoria, olisiko juuri Corsa CX. Pitää kaikista huonoiten ilmaa kokeilemistani tuubeista (joka ei välttämättä ole ongelma, kunhan sen vaan huomioi) ja venttiilin juuri on rakenteellisesti jotenkin erilainen kuin muissa, koska litkun puskeminen ruiskulla venttiilivarren läpi oli todella hankalaa verrattuna Schwalbeen tai Continentaliin. Eikä sillä vähällä määrällä jonka sisään sain ollut samanlaista vaikutusta kuin muiden kanssa on ollut, esim. Contit saattaa pitää kohtuulliset maantieajopaineet jopa viikkoja litkujen kanssa.
Aika kulutuskestävältä se tosin vaikuttaa. Ajotuntumasta on hankala sanoa.
Itse en saa oikein havaittavaa eroa aikaan Contin GP4000S2 ja Sprinterin välille. EHKÄ vähän tunnokkaammat (herkemmät, mukavammat) nuo GP:t. Treenikäytössä asialla ei mitään merkitystä ja vaikea sanoa onko ero todellinen. Hintaero joka tapauksessa on kohtuu iso.
Kestoltaan Sprinter vaikuttaisi olevan vähän parempi. GP kesti takana n.2000km, edessä 3500km. Joulukuussa ajoin Sprintereillä 2500km ja sekä etu- että takarengas ovat molemmat vielä asiallisessa kunnossa.
Kesällä säästyin rengasrikoilta vaikka kilometrejä yllämainituilla tuli n. 12 000. Tähän auttanee se, että katson renkaat läpi lähes joka lenkin jälkeen ja laitan vauriokohtiin pikaliimaa. Mitään litkuja en ole sisällä pitänyt.
Toi pikaliima olikin hyvä idis, mä oon miettiny, että mitä niille pienille koloille ja reiänaluille tekis. Tähän asti en oo tehnyt mitään. Supergluea vai mitä sä sinne reikään oon laittanut? Märkkäreissä käytetty kumiliimakin vois varmaan toimia.
Onko kukaan vielä tilannut/ saanut uusia grafeeni Vittoria tuubeja?
Tää nyt ei varmaankaan tänne sovellu,
mutta mulla on uusia Tufo S33 Pro/21 mm kumeja pari kappaletta, jotka "jumputtaa" pirusti ajaessa.
Mikähän lienee ongelmana?
Huomasin kyllä, että paine pitäisi olla järkyttävät 8-12 bar ja meikän pumpulla pääsee about 7 baariin, sitten tulee noutaja : (
Ja en viitsinyt tietty tehdä ihan sitä kolmen vuorokauden liimausoperaatiota.
Meneekö roskiin mokomat??
Edit: Vanteet on 80/90-luvun taitteesta olevat Mavic GP4:set
Mitä vain pikaliiimaa sattuu olemaan, en usko että on kovin suurta merkitystä mitä laittaa. Pikainen kuivuminen on kuitenkin hyvä niin ei tartu rengas lattiaan kiinni... Jos tulee isompi "knölli" niin ylimääräinen liima hioutuu kyllä pois kun lähtee ajamaan.
Pikku homma ja uskon että tuosta on kyllä hyötyä.
Varmasti on. Ei se tuubi kahta kiveä kestä ottaa samaan kohtaan.
Kumellekin löytyy oma pikaliimansa, joka on joustavampaa kuin tavallinen. Käytetään esim rc-autojen renkaiden liimaukseen
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Mistä saa ja minkä merkkistä? Pitäisi liimata yhdestä maasto ardentista kiven tekemä reikä umpeen.
Ainakin Kärkkäisen rc osastolla on hyllyssä ja varmaan löytyy sivuiltaan. Tuolla liimataan kumirenkaat muovi vanteelle ja kova pikaliima alkaa murtumaan siinä.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla