"Eli kun aluksi ottaa tavoitteeksi muuttaa muutaman olemassaolevan polun MTB kartalle värilliseksi"
Tämä olkoot mun tavoite
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Printable View
"Eli kun aluksi ottaa tavoitteeksi muuttaa muutaman olemassaolevan polun MTB kartalle värilliseksi"
Tämä olkoot mun tavoite
Itse olen viimeisen puolentoista vuoden aikana kartoittanut eteläkirkkonummen polkuja varsin aktiivisesti. Aiemmin oman asuinalueen lähettyviltä puuttui polut käytännössä kokonaan, mutta nykyisin varmasti suurin osa maastopyöräilyyn sopivista poluista alkaa olla kartoitettu. Pikkuhiljaa uusia polkuja lisäilen aina kun uusissa paikoissa käyn ajamassa. Stravan heatmap on ollut hyvä apu puuttuvien polkujen etsimisessä.
Bikemapistä on kyllä omaan ajeluun ollut iso apu kun voi etukäteen suunnitella omia ajojaan, erityisesti jos on vieraassa paikassa.
Ja tähän aloittelijoille varoituksen sana. Bikemapin päivittymisessä on useamman päivän viive tällä hetkellä. Aiemmin meni yhdessä yössä, mutta nyt saattaa pari-kolme-neljäkin päivää vierähtää. Eli älkää tuomitko itseänne heti epäonnistuneeksi vaan odotelkaa vajaa viikko ihan rauhassa, kyllä se muutos siinä ajassa sinne tulee, jos on tullakseen.
Peli avattu. Laitoin polkuluokituksen Kantarnäsbergetin poluille.
Tyhmä kysyy kun ei tiedä. Nyt kun näitä polkuja on tägätty tuonne OSM:ään, niin missä ko. karttapohjaa voi käyttää reittien suunnittelussa apuna? Tähän asti suunnitellut omat reittini Komootissa, mutta sinne ei ole (kai) mahdollista vaihtaa omia karttapohjia.
No juuri siinä mitä tässä rakennetaan... Bikemapissa.
Ei kyl riitä mun pää... kotin piirtää reittiä ("d") ja tuleekin se kuminauha ja voi kliksutella waypoint:eja ja kuminauha jatkuu aina edellisestä, mutta mitään reittiä se ei piirrä. Lähtökohdassa on se valkoinen neliö... Stravasta voi ladata reitin, mutta eipä sitäkään jostain syystä päässyt muokkaamaan.
Ältsin helppohan toi on... naksuta reittiä (toggle modella vapaasen piirtoon halutessaa), sitten tallennat GPX:nä ja siirrät haluamaasi sovellukseen/laitteeseen.
Mistä ihmeen kuminauhasta puhut? Se sininen viiva on se reitti jota piirrät.
Aloita reitin piirtäminen "Kynä"-toiminnolla siitä pisteestä, mistä haluat reitin alkavan ja sitten teet kliksuttelet haluamasi reitin. Lopuksi paina Finish route-nappia. Jos haluat tehdä muutoksia, niin klikkaa mitä tahansa kohtaa reitistä, niin saat siirrettyä pisteitä. Lopuksi lataa tiedosto Levyke-ikonista GPX-muodossa haluamaasi laitteeseen tai ohjelmaan.
Se taitaa satunnaisesti bugitella. Mulla oli kanssa joskus tuo häiriö että vain "kuminauhaa" piirsi, mutta mitään reittiä ei ikinä syntynyt. Sitten se toimikin ihan ok kun myöhemmin kokeilin uusiksi. Eli jos se toimii oikein niin kyllä se silloin on ihan selkeä.
Kuminauhailmiö voi ehkä syntyä jos reititysrajapinta on alhaalla, jolloin viimeksi klikattuun pisteeseen ei saada palvelimelta reittiä ja näin jäädään edelliseen pisteeseen. Ja vähän samantapainen tilanne syntyy, jos jostain polun päästä klikkailee umpimetsään siten, että lähin reitittyvä piste on sama kuin edellinen piste. Noin voi käydä jos klikkailee peruskartalla ja osmista puuttuu se peruskartalla näkyvä polku jota pitkin yritää klikkailla. toggle routeing mode napilla saa sen tarvittessa vetämään mutkat suoriksi.
^Ei, kyllä ihan kelvejä yritin reitittää ja keskellä ruutua. Äänestän jäsen "frp":n vaihtoehtoa ja kokeilen uudelleen toisella koneella ja toiseen aikaan.
---
Dodi... toisella koneella ja/tai toiseen aikaan auttoi.
Hienoa! Juuri tällä tavalla se OSM-karttadata paranee joka alueella. Kenties olet jo huomannutkin että Bikemappiin väsäsin uuden Strava Heatmap integraation "Full heatmap" jolla pienen askartelun palkinnoksi saa Stravan tarkan heatmapin taustalle MTB 3D Mapin. Tarkkuus on ihan eri tasolla kuin niillä kahdella (cycling & running) karttatasolla mitkä saa suoraan Bikemap-appsissa päälle.
Edelleenkin päivitykset ajetaan joka yö, mutta lähde (Geofabrik OSM downloads) mistä olen nuo OSM-päivitykset hakenut on nyt viimeisen viikon aikana temppuillut ja pahin viive oli 3 päivää. Hyviä vaihtoehtoja on kartoitettu, mutta ihan helppoa ei ole tilalle löytynyt. Katson josko nuo ongelmat eivät oikene ja jos näin niin tarvitsee isompi urakka tehdä johonkin vaihtoehtoiseen lähteeseen. Nyt ainakin pari yötä on toiminut ok. Kertokaa tänne vaan jos näette ongelmia, itse en niitä aina heti huomaa kun en aivan joka päivä tee edittejä OSM-kantaan.
Tiistain päivitykset näkyivät tänään - se on ollut normaalitahti jo pidempään, joten asiat lienevät nyt normaalitilassa. Viiden päivän viiveen huomasin tässä viimeviikkoina, mutta ei silläkään oikeasti väliä ole. Tärkeintä, että editoinnit kartalle kuitenkin päätyvät mikään online sen ei tarvitsekkaan olla, eli minusta tuo viive ei ole ongelma, paitsi ehkä ensikertalainen hermostuu, kun työ tulos ei heti näykkään kartalla.
Juuri näin eli todennäköisimmin OSRM-reitityspalvelin joka tuon reititys-toiminnon mahdollistaa oli silloin nurin tai saavuttamattomissa. Osa Bikemap-appsia pyörii AWS:n pilvipalvelussa, osa tässä kotona työhuoneeni nurkassa olevissa palvelimissa. Välillä aina Elisan tarjoama yhteys kotoa ulkomaailmaan katoaa ja sitä myöten myös Bikemapin palveluista osa kuten tuo reititys. Yleensä nämä ongelmat ovat hyvin lyhytkestoisia eli ei muuta kuin uutta matoa koukkuun hetkeä myöhemmin.
Tähän asti on ollut oma huomio pitkälti rakentaa uusia (itsellekin) hyödyllisiä toimintoja Bikemapsiin, mutta jonkin verran efforttia on jo mennyt enemmän toimintavarmuuden parantamiseen kun käyttäjämäärät ovat kasvaneet. Sinänsähän jos koko helahoidon siirtäisi pilvipalveluun toimintavarmuus paranisi kerralla, mutta kun tätä ilmaiseksi harrastepohjalla pyörittää niin joku raja on pitänyt asettaa paljonko tähän omaa rahaa palaa per kk.
Mitä tommonen pilvipalvelu maksaa kuukaudessa? Muutamia euroja, kymppejä vai satasia? Eikös Kanuunat sponssannut ainakin edellistä? Vaikka heidän kauttaan jotain kannatusjäsenyyksiä jotka ohjataan lähes kokonaisuudessa tähän juttuun? Lähinnä ajatuksia nämä mutta uskoisin käyttäjillä olevan innokkuutta tukea tätä. Sulla on kyllä hieno harrastus :)
Reilu satanen - satasia per kk riippuen vähän mihin pilvipalveluun tuon nykyisen Bikemapin ympäristön veisi. Kanuunat tosiaan sponssasi Arpotechnoa n. 20eur / kk ja Myrtillus puhui kyllä saman mahdollisuuden Bikemapille. Arpotechno oli yksinkertaisempi toiminnoiltaan ja siten pyöri yhdellä halvahkolla pilvipalvelimella. Bikemapin saisi kyllä pääosin nykyistä kevyemmälläkin raudalla pyörimään, mutta se vaatisi ylimääräistä työtä jonka ehdin jo aloittaa mutta kiinnostus lopahti kesken. Samoin tuollaisen pienen tuen vastaanotto Kanuunoilta vastineeksi palvelun pyörittämisestä tekisi tästä kivasta harrastelusta liikaa työn kaltaista. Niinpä nyt ollaan pienessä jumitilanteessa ;=) Mutta aina kun täällä joku valittaa että palvelu ei toiminut niin sen verran ottaa kunnian päälle että sieltä pieni inspiraatiolisä tulee jatkaa tuota toimintavarmuuteen satsaamista vaikka omaan piikkiin kasvavat kulut menevätkin.
Kivaa tässä touhussa on ollut saada palautetta että alunperin puhtaasti omaan käyttöön tehdystä kehityksestä on ollut iloa muillekin ja jokainen uusi OSM-karttadataan kontribuoiva harrastaja on se iso voitto.
Mitäs kun päivitykset näkyvät viiveellä, niin eikö ole riski, että kaksi eri henkilöä päivittää samaa reittiä/polkua (lähes) samanaikaisesti? Meneekö muutokset sitten tekojärjestyksessä?
OSM datassa päivitykset näkyvät heti. Viiveessä on kyse siitä miten Bikemap seuraa OSM dataa. Eli jos joku editoi ja huomaa siellä olevan jo mtb:scale tägin vaikka väriä ei vielä bikemapissa näy niin on helppo tarkastaa milloin kyseistä kohdetta on OSM kartalla editoitu ja pohtia kannattaako jatkaa vai odotella. Eli viive on visualisoinnissa - ei itse datassa ja siten muokkausten päällekäisyys on pienehkö riski. Sitäpaitsi ei näitä vielä niin moni tee, että samaa viivaa olisi monta tekijää editoimassa vaikka siinä vähän viivettä olisikin.
Minä olen saanut monta koirankusettajia motivoitua tähän. Ensin hyödyntäjinä, koska tuo on oikeasti aika näppärä polkukartta mobiililaitteessa ja siitähän ei sitten enää ole pitkä matka värien antamiseen kartalle. Tästä on todella iloa, eli kartalta on helppo katsoa mistä kannattaisi pyöräretkeään jatkaa, jos on umpikujaan itsensä ajanut.
Kun nyt kerran aihetta sivuttiin niin Bikemapin tekninen arkkitehtuuri löytyy olennaisin osin täältä: Bikemap technical architecture. Siinä on jo sen verran liikkuvia osia että helposti joku kulma on hieman rempallaan :rolleyes: Arkkitehtuurivalintoja ei ole tehty aina ns. järkevästi vaan sen mukaan mihin allekirjoittanut milloinkin halusi tutustua...
Sain eilen viestin Bikemapin email-osoitteeseen (support@finomena.fi) maanomistajalta Siuntiosta joka pyysi minua poistamaan Bikemapin kartalta polut kahdelta omistamaltaan maa-alueelta joista tehty luonnonsuojelualue-päätös suojelumääräyksillä jotka ilmeisesti rajaavat ulos pyöräilyn. Sivistin häntä OpenStreetMapin ja Bikemapin suhteesta kuin myös yhteisökarttaan liittyvistä kysymyksistä ja ratkaisuvaihtoehdoista. Sinänsä asiallinen keskustelu päättyi siihen, että hän ilmoitti että ei lähde korjailemaan karttoja vaan tekee asiasta rikosilmoituksen. Epäselväksi jäi mihin & kehen tuo rikosilmoitus mahtaa kohdistua.
Aihetta tutkiessa löysin https://kartta.paikkatietoikkuna.fi kautta tietoa yksityisistä luonnonsuojelualueista kuten päätöksen rekisteritunnuksen ja ilmeisesti ELY-keskuksen päätöksentekoon liittyvän CDDA-tunnuksen. Ajatuksena oli siis löytyy digitaalinen rekisteri josta löytyisi tiettyä aluetta koskevat mahdolliset suojelumääräykset. Onko jollakulla tietoa mistä tuota kaivaisi? Kevyt googlettelu nosti vain eri hallinto-organisaatioiden selittelysivustoja mutta ei mitään mihin voisi naputella sisään tuollaisen rekisteritunnuksen tai CDDA:n ja saada tietoa sitä vastaan.
Jaksamista vain kaiken sen kanssa mitä vapaaehtoistoiminnasta saa palkaksi :)
Sinuunhan se rikosilmoitus ensiksi kohdistunee, kun sinä sitä Bikemapia ylläpidät, josta sitten kyllä aika äkkiä päästään toivottavasti poliisin tutkijan kanssa siihen, että, koska Bikemap vain julkaisee toisaalla ylläpidettyä dataa, niin sinä et ole syyllistynyt mihinkään. Tämä tosin voi olla poliisin tutkijalle haastava konsepti selittää, mutta siihenhän sitten pitää vedota, koska se tässä totuus on. Tämmöisten takia on tärkeää, että ne pienellä präntätyt copyrightit ovat palvelussa kunnossa, jos se vähänkin laajemmalle käyttöön leviää.
Noin yleisenä linjana voisi pitää sen, että kaikista mitä maanomistaja toivoo kannattaa noudattaa vaikka itse olisikin asiasta eri mieltä. Sitten jos joku sinne OSM dataan sen uudestaan piirtää, niin sillehän ei sitten voi mitään, eli pienimmän riesan tie tuossa on selittää mistä on kyse ja luvata hoitaa data pois. Sehän hoitunee joko poistamalla kokonaan polku tai parhaassa tapauksessa lisäämällä siihen olemassaolevaan polkuun Private, permissive access=no tms. tägejä. Tätä harrastustahan tehdään tyypillisesti toisten mailla jokamiehenoikeuden tuella ja vaikka laillisesti oikeassa olisikin kannattaa aina kuitenkin muistaa huomaavaisuus. Polkuja maailmassa on ja jokaikinen maanomistaja ei takuulla halua asioista numeroa tehdä. Oletettavasti tällaisessa tapauksessa maastoon on kylvetty yksityisalue jne. kylttejä ja sellaisethan ovat ihan hyviä estämään innokkaiden uudelleenkartoittajien menoa alueelle.
Itselläni on juuri työn alla vastaavan kaltainen tapaus, eli kotinurkilla on alue, jonka läpiajoa estetetään monenmoisin sekalaisin kyltein ja koetan nyt kuvata asian parhaan kykyni mukaan OSM dataan. En siis niin, että etsisin tapaa lukea kieltomerkkejä oman tahtoni mukaisesti vaan niin, että osaisin tulkita niistä merkeistä ja maastosta mikä on alueen omistajien tahtotila ja saisin sen kuvattua OSM dataan Dead end, private, permissive jne. tägeillä, siten että data mahdollisimman hyvin vastaisi asukkaiden tahtotilaa. Periaatteessahan fiksuinta olisi mennä asukkailta kysymään miten haluatte tämän kuvattavan kartalle, mutta näiden yksityisalueintoilijoiden kanssa ei oikein mielellään viitsisi vapaaehtoispohjalta keskustella. Minulla on siitä ihan tarpeeksi kokemusta suunnistuskisojen maanomistajalupien kanssa ja täytyy sanoa, että se on raskas harrastus. Joten ymmärrän sinun murheesi. Vapaaehtoispohjalta ihmisten narinoiden kuunteleminen on tylsä harrastus.
Mielenkiintoinen case. Toivottavasti ei muodostu kovin raskaaksi. Mutta noin yleisesti ottaen, mikähän mahtaa olla se rikos, jota aletaan tutkimaan?
Pienimmän vaivan tie lienee tuo mitä tikola tuossa kertoi: tägää ne polut sellaisiksi, ettei niillä saa ajaa, niin homma on käsittääkseni sillä klaari kartan osalta. Poluthan on ja pysyy siellä metsässä, joten siellä voi sitten itse kukin ajella omalla vastuulla oli ne kartassa tai ei.
Jos kaverilla oli heittää esim. kopiot suojelumääräyksistä, joissa spesifistisesti maastopyöräily kielletään, niin mtb:scale = -1 ja raksit polkujen päälle kyseisellä alueella. Näin polut ovat edelleen kartalla, niin kukaan ei lähde niitä uudestaan sinne virittelemään. Käyttäjille pitäisi olla myös aika selvää, että ei ole soveliasta siellä ajalle.
Paikallisilta ELY-keskuksilta saa ajantasaiset tiedot luonnonsuojelualueista.
Jos halutaan, että rukseja ei tule enemmän ja enemmän kartalle, niin homma lähtee käyntiin siitä, että luonnonsuojelualueen valmisteluvaiheessa pitää asiaan päästä puuttumaan ja vaikuttamaan aktiivisesti. Kun päätös luonnonsuojelualueesta on tehty, niin silloin on jo käytännössä myöhäistä tehdä enää mitään asialle, sillä päätökset on tehty ns. ikuisiksi ajoiksi ja niitä ei hevin pureta.
Yksi tehokas tapa voisi olla tutustuttaa päätöksen tekijät paikallisten pyöräilijöiden voimin suomalaisen maastopyöräilyn saloihin. Tällöin päätöksen teon perusteena eivät ole YouTube MTB videot, missä revitään kaikki paskaksi, kaivetaan spoorit kaivinkoneilla ja laipioilla, ajetaan miljoonaa ja hypitään 10 metrin loikkia.
Tuonne kannattaisi lisätä joku donate-nappi ja paypal osoite tms. mitä ulkomaiden vastaavissa näkee. Se olisi kaikista harmittavin tilanne että kyllästyt kuluihin ja narinaan ja nakkaat koko homman mappi-ö:hön. Uskoisin että aika moni olisi valmis sen parikymppiä lahjoittamaan (ainakin kertalahjoituksena) kun vastineena on reitittävä reitinsuunnittelu ja karttojen imaisu Garmin-laitteisiin päivityksillä. Ainakin minä olisin.
Tuoltahan se tieto kartalla löytyy:
https://www.syke.fi/fi-FI/Avoin_tieto/Paikkatietoaineistot
Ja täällä sitä voi katsella:
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/
Paikkatietoikkunassa kun laittaa Natura alueet, valtion omistamat suojelualueet ja yksityiset suojelualueet, niin saa jo aika hyvän kattauuden, jonka jälkeen voi lisäillä alueellisia kaupunkien omistamia suojelualueita makunsa mukaan kartalle. Kaikki mitä paikkatietoikkuna näyttää on saatavissa WMS tms. palveluna, jolloin ne saisi kyllä halutessaan myös Bikemapiin. Tarkoituksenmukaista se ei liene, koska pyöräilyllisempiäkin kehityskohteita on edelleen olemassa, mutta halutessaan ne saisi kyllä näkyviin.
Eli nopealla analyysillä sellainen vajaan vuoden vanha taso . yksityiset luonnonsuojelualueet löytyy. Sieltä voi katsella tätä kyseistä tapausta, ellei kyseessä ole ihan viimekuukausien juttu. Tuo mtb:scale=-1 on kyllä yksiselitteinen ja visuaalinen kielto kuitenkaan rikkomatta itse polkukuvausta. Tuo on hyvä - käytän sitä omassa tapauksessani, jos muuten en saa ratkaistua.
Juu tuo on hyvä. Varsinaisten suojelupäätösten löytäminen kaikkine liitteineen on ollut haastavaa googlella.
Ely keskus toimittaa veloituksetta halutut dokumentit sähköisinä, kun vaan kertoo riittävällä tarkkuudella suojelualueen tiedot.
Sent from my Nokia 8.1 using Tapatalk
Veikkaan että mitään luonnonsuojelullista perustetta ei tuolla ole.
Voisko joku heittää koordinaatteja, että mistä alueista puhutaan?
Sent from my Nokia 8.1 using Tapatalk
Mutta koska maa on hänen ja peruste on mikä on, meidän on siihen tyytyminen. Eli vaikka jokamiehenoikeus antaa meille oikeuksia, niin kyllä maanomistajan omistusoikeus ajaa sen edelle. Eli vaikka kuinka jokamiehen oikeudesta nauttija olisi lain mukaan oikeassa, niin toisen omaisuutta ja omistajan mielipidettä on syytä kunnioittaa, koska muuten seuraa ennemmin tai myöhemmin hankaluuksia.
Se kuinka ajantaisainen ja kattava tuo paikkatietoikkunan data on on minulle mysteeri. Sen pitäisi olla sitä, mutta onko se oikeasti sitä? Tässä MAS voisi kyseistä tapausta tarkastella sillä silmällä, eli näkyykö se kyseinen paikka tuolla Paikkatietoikkunassa vai ei?
Sinänsä asia on hyvin yksinkertainen. Jos alueella on luonnonsuojelualue, jonka suojelumääräyksissä on erikseen maastopyöräily kielletty, niin silloin se on kielletty. Muussa tapauksessa siellä saa ajella jokamiehen oikeuksien antamilla oikeuksilla. Niinpä olennaista olisi saada käsiinsä suojelupäätökseen liittyvät dokumentit ja katsoa ne huolella lävitse. Jos maanomistaja on ollut aktiivinen asiassa, niin hänellä ne varmaankin myös on, koska hän on ollut suojelualueen päätösprosessissa mukana.
Mutta kuka haluaa harrastaa vapaa ajallaan tuollaista vänkäämistä, eikö ole helpompi vain todeta, että ajetaanpa jossain muualla. Minun oma tapaukseni on erilainen. Siinä ollaan pihapiirin tuntumassa ja tulkitaan sitä mikä on pihaa ja mikä ei. Katsoin paikan Maanmittauslaitoksen kartoista ja koetan saada OSM datan seuraamaan sen ajatusta, eli tulkitsen pihapiirien kokoa ja kattavuutta Maanmittauslaitoksen ja oman maastotuntemukseni perusteella. Metsäpoluilla jokamiehenoikeus on selvempi - pihapiirin tuntumasta menevällä peltotiellä ollaan jo sitten vaikeamman äärellä.
Eikös me keskusteltu äskettäin tuosta luonnonsuojelualueesta eikä pihapiiristä? Tuohon "menkää muualle ajelemaan" keskusteluun ei kannata lähteä, koska se on niin helppo sanoa joka paikassa. Parempi mennä sen mukaan, mitä eduskunnassa on asiasta sovittu ja pelata niillä pelinappuloilla, jotka on jaettu eri osapuolille.
Pihapiirikeskustelut on sitten oma lukunsa ja niissä kannattaa oikeasti olla sensitiivinen ja miettiä, että miltä tuntuisi, jos itse asuisi kyseisessä pihapiirissä. Niistä eri osapuolien näkemykset selviävät parhaiten keskustelemalla eikä arvaamalla.
Pitäiskö nää polut näkyä Garminissakin väreissä? Siirsin kartan Garmin 820 ja aktivoin sen ajoprofiilin kautta. Ei mielestäni mikään muuttunut. Samaa mustaa katkoviivaa polut.
Polkuluokituksen lisääminen on näköjään ihan kivuton operaatio.
Testasin pienen polun pätkän lisäämistä. Katotaan miten se putkahtaa kartalle.
Kivikosta puuttuu aika paljon polkua ja Hallainvuorella taas on merkattuna about kaikki polut. Sinne ei oikein edes pysty lisäämään luokituksia.
Keskustelun kohteena olevat yksityiset luonnonsuojelualueet ovat Nybacka strand ja Skvallerbäcken Siuntiossa. Jälkimmäisen osalta on selvää mihin polkuun viitataan, edellisen kohdalla menee kahden luonnonsuojelualueen rajalla polku jolla ei ole mtb:scalea. Olettaen että siis löysin ylipäätään oikeat kohteet. Ne löytyvät https://kartta.paikkatietoikkuna.fi kautta rekisteristä ja kuten Myrtillus mainitsi niin ELY-keskukselta pyytämällä saisi tarkemmat suojelumääräykset.
Olen samaa mieltä kuin moni muukin tässä keskustelussa että jos todellakin suojelumääräykset kieltävät pyöräilyn niin mtb:scale=-1 on oikea ja hyvä ratkaisu. Periaatteellisella tasolla en ole innostunut ajatuksesta että Bikemapin takia (lisäksi) ryhtyisin jonkinlaiseksi yleiseksi OSM-huoltomieheksi joka selvittelisi näitä tapauksia pyytelemällä ja tulkitsemalla ELYiltä suojelumääräyksiä jotta voisin tehdä perustellut OSM-merkinnät. Käytännön tasolla sujuvin tie ehkä on lähettää OSM:in kautta viesti merkinnän tehneelle henkilölle ilmoitusluonteisesti, OSMin viestipalvelusta minulla tosin ei juuri ole kokemusta kuinka hyvin sillä onnistuu kohteensa tavoittamaan.