Huomaamatonkin voi olla hieno.
Printable View
Minun Merida -maantiepyöräni on puhtaasti ekonomisista syistä hankittu. Tarttui mukaan XXL:n avajaisista. Kun koko oli likimain sopiva, hinta 399 ja huoltoja kaupan päälle, niin mukaanhan se tuli. Ulkonäöstä en erityisemmin pidä, sirompi design on enemmän minun mieleen kuin tuollainen möhkö. Vaan niin on käynyt että niiden tuhansien kilometrien myötä, jotka sillä on tullut ajettua, on pyörä muotoutunut hyvinkin ajettavaksi, tai ajaja tottunut pyörään. Kun löytyi sopivat renkaatkin niin alumiinirungon kovuuskin pehmeni. Jos tuon maalauttaisi uudestaan niin voisi siitä ihan hienonkin saada. Vaan meneepä hyvin noinkin. Vaan ehkäpä sitä joskus kun tulee pyöreitä täyteen tulee hankittua hieno pyörä, siinä ei sitten ole mustaa lainkaan.
Tohtiikohan tunnustaa? Tossa keväällä huomasin että varantoni riittäisi Surly CrossCheckiin, runko/keulasettiin, mietin pitkään jotta tarviinkohan tuota ees mutta kun passeliin hintaan Saksasta sain Tangerine Dream värisenä niin johan toki. Olen yrittänyt olla tyytyväinen , ainakin joka kerran ajoon lähtiessäni Surlyn ohuet putket ja ihana väri sydäntäni visuaalisesti lämmittää.
Ulkonäkö on 50% ja geometria/komponentit/ym 50%. Kummankin pitää miellyttää että pyörän voi ostaa.
Ruma vihreä:
Kaunis vihreä:
http://brimages.bikeboardmedia.netdn...014-GPL-66.jpg
Onko "tangerine dream" myös luonnossa kovasti samanvärinen kuin minkä vanhemmat lukijat voivat muistaa posti(linja-)autonkeltaisena?
Juuri oikea värisävy yhdessä oikeanlaisten muotojen kanssa on minunkin mielestäni riittävä syy valita joku tietty pyörä. Tosin itse olen hankkinut tylsästi vain valkoisen ja vain mustan pyörän enkä kummassakaan kiinnittänyt muotoiluun kummempaa huomiota. Nyt uuden pyörän hankintaa kaavaillessani pitkältä listalta putoamiseen riittää väri tai värisävy joka ei yksinkertaisesti miellytä (ja joku pyörä keikkuu listalla lähes pelkästään värin takia, kuten Crescent Exa.
Jostain syystä tykkään pyöristä joissa on poikkeavia tai silmäänpistäviä ratkaisuja tai yksityiskohtia, joita monet arvatenkin pitävät rumina. Esimerkkeinä Look etunenässä tietenkin, samoin jotkut Cipollinin, Fondriestin tai BMC:n mallit. Värityskin saa olla sellainen josta ei välttämättä ensinäkemällä oikein pidä mutta josta oppii pitämään. Esimerkkina Focuksen cyclocrossarit ja niiden pastelliväriyhdistelmät tai vaikkapa BMC GF01:n ensi vuoden värit.
PS Ulkonäköä pahemmin tökkivät tietyt merkit. Ilman mitään asiallista syytä esim Trek, Giant, Cervélo ja Bianchi eivät pääse listalleni (mutta koska olen sielultani pro, ajaisin niilläkin jos sellaista minulle tarjottaisiin sopivasti).
Kyllä kauniilla pyörällä on kiva ajaa, mutta huomaamaton tai Urban Camo -luotaantyöntävän ruma voi silti olla hyvä valinta, kun toimii tarkoituksessaan.
Missähän luinkaan jotain tuollaista valinnoista:
-jos ottaa kauniin, ei saa itse pitää
-jos ottaa ruman, niin lapset pelkää
-jos ottaa pienen, niin hukkuu viereen
-jos ottaa ison, saa itse selkään
onko joku muuten kokeillut pyörän rungon yliteippausta niillä autoteipeillä joilla saa nopsasti värin muutettua.... voisi olla pyöräänkin sopiva?
Täytyy kyllä sanoa, että ajatus täysin bränikästä ja viimeisen päälle tehdystä pyörästä, joka näyttää kulahtaneelta, ruosteiselta ja luotaantyöntävältä on aika kiinnostava. :D
Puntaroin juuri valintaa kauniin & sielukkaan italialaisen ja ruman, mutta kompetentin aasialaisen välillä. Päädyin rumaan. Olenko hullu, tulenko katumaan myöhemmin?
Tässä ketjussa aika paljon keskustellaan väreistä, mutta nimimerkkini mukaisesti sielua sykähdyttää teräsrunkojen sirous niin kuin ei mikään muu. Toki teräsputkia on monia laatuja, ja pyöriä tässä kategoriassa Bilteman halpurista mestarillisiin käsitöihin. Paksut ja kömpelön näköiset hiilikuitu- ja alumiiniputket jättävät kylmiksi, eikä tuota kolkkoutta voi millään värillä peittää.
^word.
Tähän kohtaan sopisi kuva Stenun Gunnareista. Joojoo, molemmat läähätyttää. Niitä ei ole näyttää niin korvikkeena check http://gunnarbikes.com/site/bikes/
'Empiiristen kokeiden perusteella punainen on kyllä se nopein väri' ; )
Sininen on nopea kun se tulee kohti ja punainen kun se loittonee.