Siitä se varmaan pitää lähteä. Jos jarruissa ilmaa niin pitäiskö kahvan painua hiljaa pohjaan? Auton jarruissahan poljin painuu pohjaan kun painaa tarpeeks kauan.
Printable View
Siitä se varmaan pitää lähteä. Jos jarruissa ilmaa niin pitäiskö kahvan painua hiljaa pohjaan? Auton jarruissahan poljin painuu pohjaan kun painaa tarpeeks kauan.
Pitkässä juoksussa jarrunestevuoto tai ihan vaan olosuhdevaikutukset. Lyhyessä ajassa tai uudella jarrulla huono edellinen ilmaus. Järjestelmään on jäänyt ilmaa jonnekin ja se on liikkunut kahvan pääsylinterin ja satulan työsylinterin väliin. Yleensä ilman pitäisi tietysti päätyä jarrunestesäiliöön (ja periaatteessa sieltä takaisin kiertoon jos pyörä on ylösalaisin tai kahvat satuloiden alapuolella), mutta kaikki on mahdollista.
^ Vastaus pitää lukea myöhemmin vielä uudestaan ajatuksen kanssa ja jarrujen toimintakaavion ääressä.
Kysymys lähti siitä että omassa cx/gg-pyörässä on Apex 1 x 11 hydr. jarrut ja vaihdettuani talven jälkeen takaisin normaalirenkaisiin huomasin etujarrussa sen että tuntuma ei ollut entisen napakka ja suuremman jarrutehon saamiseksi piti kahvaa painaa alemmas.
Levyjarruihin ja läpiakseleihin tottumattomana olin laittanut pyörän katolleen, koska siten etenkin takakiekko tuntui menevän helpommin paikoilleen. (Tai myönnettäköön: olin alkutalvesta nastarenkaisiin vaihtaessani yrittänyt pitää pyörän oikeinpäin (kuten poikkeuksetta teen vannejarrullisten pyörieni kanssa), mutta ei hommasta tullut yhtään mitään.)
Jotain muistin lukeneeni siitä ettei jarruja pidä painaa silloin kun levyä ei ole vastassa ja pidinkin sormeni visusti kaukana kahvoista. Toisaalta jos siitä huolimatta onnistuin tekemään jotain tyhmää, ihmetyttää hieman että sama toimintamalli ei edellisellä kerralla vaikuttanut jarruihin mitenkään.
Mitään nestevuotoa en ole havainnut ja uutena (tai siis minulle uutena, koska hankin pyörän käytettynä) jarrujen teho oli etenkin itsesäätämiini cantijarruihin verrattuna lievästi sanoen ilmestys.
No, ajetaan ja seurataan tilannetta, viedään huoltoon jos oireet pahenevat (tai viimeistään kun tulee huollon paikka noin yleisesti).
There’s your problem right there. Vahvasti yksinkertaistaen hydraulisen jarrun voi ajatella yhdeksi järjestelmäksi, jossa on peräkkäin nestesäiliö, pääsylinteri mäntineen, letku sekä työsylinterit ja männät. Täydellisesti ilmatussa jarrussa järjestelmässä ei tietysti ole ollenkaan ilmaa. Kuitenkin koska polkupyörässä järjestelmän nestemäärä on pieni, pienikin ilmamäärä voi aiheuttaa ongelmia.
Pääsylinterin oikeaan toimintaan kuuluu, että se ottaa tarvittaessa käyttöönsä lisää nestettä nestesäiliöstä. Ja kääntäen, toivon mukaan järjestelmä on asennettu siten että järjestelmässä oleva ilma päätyy ennen pitkää säiliöön ja korvautuu nesteellä. Jos pyörän kääntää ylösalaisin, painovoima yrittää huolehtia ilman väärään paikkaan.
Miten korjataan? Kun oletetaan että järjestelmän nestemäärä on edelleen riittävä, riittää kun pumppailee sitä pääsylinteriä joka tasaa järjestelmän nestemäärän.
Oletan levyjarrujen kanssa tuuskaavien (ainakin vanhemman polven) omaavan kokemusta
automobiilien levyjarrujen kanssa puuhastelusta? Samat perusasiat pätevät edelleenkin, tosin
pienemmässä mittakaavassa. Ei sitä kotteroakaan käännetä katolleen jarruremontissa?
Fysiikan lakien mukaan vapaassa tilassa ilma nousee nesteen yläpuolelle, suljetussa systeemissä neste
painaa ilman edeltään ulos paineen lisääntyessä; tätä varten jarrusatuloissa on ilmaruuvit.
Oletan ja toivon tämän tarkoittavan että kunhan ajan ja jarrutan reippaasti ja ahkerasti ja kahvaa kunnolla pohjaan painaen, jarrutuntuma ja -teho palaavat hyvässä tapauksessa varsin piean entiselleen.
Tapauksesta voinee vetää myös sen johtopäätöksen että täytyy perehtyä tämäntyyppisen pyörän renkaanvaihtoon tai siis kiekkojen paikoilleen laittoon liittyviin nikseihin ja myös opetella ne.
PS Ad köfte: tätä voi ehkä olla vaikea käsittää tai uskoa, mutta on olemassa etenkin urbaaneissa olosuhteissa ikänsä eläneitä ihmisiä, joille autot ja niihin liittyvä tekniikka ovat jääneet täydellisen vieraiksi. (Automerkkejäkään en muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole kyennyt tunnistamaan sitten 1970-luvun puolivälin...)
^ Ei. Ei ole vaikea käsittää/ymmärtää, vaikka olen elänyt urbaaneissa olosuhteissa
koko ikäni (50+). Kiinnostuksen kohteet ja mahdollisuudet kun vaihtelevat:)
Perusfysiikkaa kuitenkin tuo jarrurevohka siltikin; yläasteen oppeja 70-luvulta.
Ad CamoN: kun ensin hain paikan jossa pystyin jarruttamaan voimakkaasti varomatta takaa tulijoita (tai mahdollista OTB:tä), vaikutuksen havaitsi miltei heti. Tätäkään en olisi itse äkännyt keksiä, joten kiitokset toimivasta neuvosta!
Ad Köfte: uskallan arvella että yhtä vähän kuin nestelevyjarrut ja niiden toimintaperiáate ovat syynä siihen ettei autoa käännetä katolleen renkaidenvaihtoa varten tulee mikään koulun fysiikantunneilta opittu mieleen useimmillekaan fillaristeille jotka ovat ensi kertaa tekemisissä hydraulisten levyjarrujen kanssa ja ryhtyvät renkaanvaihtoon. Olkoonkin että itse fysikaalinen ilmiö onkin suhteellisen helposti käsitettävissä eikä mitään avaruustiedettä sellaisellekaan joka aikanaan mielummin katseli ikkunasta pihalle ja uneksi ja joka lukiossa valitsi kielilinjan:)
^ Tunnustan itsekin valinneeni aikoinaan kieli-reaalipainotteisen linjan:)
70-luvulla naapurikerrostalon tallitiloissa oli jenkkiautoilijoiden pesä,
toisessa vastaavassa oli saabisteja ja pontikkaa. Rintamamiesalueen
mummolan naapurissa sitten sai tutustua maantiefillareihin, noista veljeksistä
saakin sitten kiitellä jostakin kipinän tyngästä. Nuorin noista kolmesta, ~ 10 v
sitten eläköitynyt asuttaa nykyään lapsuudenkotiaan. Sain isäni siskolta (tätini)
vinkin ja kävin taannoin isäni kuoltua kilkuttelemassa Eeron ovikelloa omistamani
Guerciottin kanssa. Kahvia ja brandya meni ajan ja muistojen läsnäollessa.
Toimin ehkä jonkinlaisena linkkinä sukupolvien välisen kuilun yli. Eepu,
valitettavasti alkaa olla jo vähän heikossa hapessa fyysisesti. Järki
on kylläkin vielä läsnä. Maratoonari pikkusysterin kanssa meillä on "kohteita"
yhteisvierailuille ex. ultrajuoksija enomme luokse, kuten Eepullekin.
Teekkareiden, humanistien, sairaanhoitajien, upseereiden, yrittäjien,
urheilijoiden, raggareitten, muusikoiden ja muidenkin eri alojen edustajien
hyväntahtoisessa ympäristössä lapsuutensa ja nuoruutensa viettänyt:cool:
Ad Kuovipolku: "vähän" ehkä riistäytyi levyjarrujen säätämisen problema-
tiikan ulkopuolelle, tulipahan luotua elämää tuon bittinickin taustalle.
No hard feelings, no peans, no beans and forget your nostrils.
Onko antaa hyviä vinkkejä ultegran levyjarrujen ilmaukseen?
Hankin shimanon oman ilmaussarjan. Olen yrittänyt työntää nestettä ilmausruuvin kauttaa khavan suuntaan. Olen yrittäny vaan pumppaillaa ja pomputtaa pyörään säiliön ollessa kiinni kahvassa sekä yritin vielä ilmata jarrut kuten autoissa. Lopputuloksena en saanut jarruihin palautettua napakkaa tuntumaa vaan kahva painuu lähes tankoon kiinni.
Eli onko antaa jotain vinkkejä mitä vielä pitäisi kokeilla? Kyseessä takajarru joten toistin kyseiset toimenpiteet myös niin että pyörä oli keulapystyssä jotta ilma hakeutuis ylöspäin kahvan suuntaan.
Ymmärsinkö oikein että olet ruiskulla työntänyt jarrusatulan suunnasta nestettä kahvaa kohti säiliöön ollessa kahvassa kiinni?
Tuliko säiliöön lisää nestettä?
Säiliöön pitäisi tulla nestettä lähes saman verran kuin ruiskusta sinne on työnnetty ja ilmausruuvi pitää kiristää silloin kun ruiskussa tai sen letkussa on vielä nestettä tarjolla. Ruuvin juuresta tai letkun liitoksesta pääsee helposti ilmaa järjestelmään ja fillarin jarrujen tilavuus on niin olematon että siellä ei paljoa ilmaa saa olla.
Jarruletkua voi naputtaa vaikka ruuvarilla niin saa ilmat liikkeelle letkusta, ei tarvi koko fillaria heilutella.
Juuri niin olen tehnyt. Pieni paine ruiskuun (ruiskussa tai letkussa ei ilmakuplia) ilmausruuvi auki. Nestettä tulee purkkiin. Ilmausruuvin kiristin kun pieni paine vielä ruiskussa eli siinä yhteydessä ei ilmaa pitänyt mennä. Lykkäsin yhteensä varmaan kolme ruiskullista nestettä läpi ei yhtään ilmakuplaa. Ja tuntuma edelleen sama.
Pitänee mennä taas kokeileen ja naputtelemaan ruuvarilla letkuja ja satulaa josko se kupla sieltä lähtis liikkeelle.
Koetappa siirtää paloja lähemmäs toisiaan. Eli painat (kerran tai sopivan verran, aika hyvin rimmas) kahvasta ilman, että palojen välissä on mitään. Palojen pitäisi siirtyä lähemmäs toisiaan. Silloin palat ovat jo valmiiksi lähempänä levyä, kun alkaa jarrua testaileen kiekon kanssa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kiitos!!!
tuo korjasi ongelman. Olis itsekkin pitänyt tajuta tuo, koska nyt kun muistelee alkoi vika renkaiden vaihdon jälkeen. Mäntien liike ilmeisen pieni yhdellä painalluksella, joten männät ei ”säädy” itsestään kuten autoissa. Tosin mitenhän männät on voinu mennä sisään jos kahvan ”säiliö” täynnä niin nesteen olisi pitänyt päästä jonnekkin.
Nyt on ilmauskin opeteltu joten ei projekti menny ihan hukkaan
Vanha ketju, mutta vanhat on jarrutkin.
Legendaariset hayesit alkoivat jumimaan. Pyörä ollut vajaa 10 vuotta käyttämättömänä.
Ongelmana on se, että palat laahaa turhan voimakkaasti levyyn.
Takajarrun sain toimimaan hyvin, kun otin palat irti, öljysin männät, pumppailin niitä eessun taassun ja painoin ne kunnolla sisään. Etujarrun männätkin lähti liikkumaan ihan nätisti, mutta kun painaa toisen puolen mäntää sisään, niin toinen mäntä tuleekin ulos, niin molempia mäntiä ei saa kunnolla pohjaan mitenkään. Mitähän tuossa on tapahtunut? Kerännyt vettä vuosien saatossa, niin nesteen kokonaistilavuus vähän kasvanut? Mitä kannattaisi tehdä? Nesteet pois ja uudet tilalle?
"Legendaariset Hayesit" maininta jo sinällään ja tuo että 10v käyttämättömänä antaa kyllä aiheen vaihtaa ne nesteet.
Onko kyseessä hfx,hfx-9 vai el caminot ?
Tuolla ohjeita noille vanhemmillekin Heiskasille,jos tarviit ;https://www.hayesdiscbrake.com/support/
Juu,kyllä käy.Ne dot nesteet mitkä silikonia sisältää ei käy.Toi hfx-9 ,ainekin omasta mielestäni,on helppo ilmata.Reilun kokoisella ruiskuilla ei ees mee tuhraamiseksi.
Hain tänään uudet jarrupalat pyörään jonka kaverilta ostin, sanoi että on juuri vaihdetut palat mutta toinen paloista oli kulunut kokonaan ja toinen ei ollenkaan. Kyseessä Hayesin hydrauliset levyjarrut. Irroitin renkaan, painoin vanhojen palojen vielä kiinni ollessa jarrun männät niin pohjaan kun sain, vaihdoin palat ja rengas paikoilleen. Ongelmana se, että levy mahtui nippanappa palojen väliin mutta molemmat palat ottivat kiinni levyyn, yritin vielä vaihtaa vanhat palat ja painaa mäntiä sisään mutta tuntuivat olevan niin syvällä kuin mahdollista. Kokeilin senjälkeen avata jarrusatulan ruuveja ja rengas paikoillaan painaa jarrua mutta hydrauliikkanesteitä valui pihalle, kuuluuko näin tapahtua? Nyt en muita konsteja tähän hätään keksinyt, mikä avuksi? Tarkistin myös että rengas on hyvin paikoillaan.
Mikähän olisi neuvoksi seuraavaan? fätissä kaksi kiekkosettiä. Kiekkoja vaihtaessa etusatula laahaa paljon ja satulan joutuu irrottamaan ja keskittämään uudelleen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jos levyä pitää siirtää navasta millin tai pari ulospäin, näistä voi olla apua. Miksei myös ohuet shimmiprikatkin.
https://bikerumor.com/2015/11/11/jus...otor-shim-kit/
Kiitos. Nuohan tulisi edullisemmaksi entä laittaa identtiset navat..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vinkkejä mitä tehdä kun nestejarru ulisee ja jarruttaa varsinkin edestä "tökkimällä", vähän kuin ABS jarru mutta paskasti. Jarru on Rival22 ja levy Shimpan Icetech 160mm.
Puhdistin jo levyn Bilteman jarrulevynpuhdistusaineella joka todnäk on jonkilaista rasvanpoistajaa ja hioin hiomapaperilla. Visuaalisesti jarru näyttää puhtaalta ja suoralta (levy pyörii täysin vapaasti). Myös uudet jarrupalat laitettu.
Edelleen vaan vonkuu kuin mikä ja jarruttaa tavallaan "töks töks töks" eikä smoothin tasaisesti (paitsi jos jarttutaa lukkoon niin tehoa kyllä riittää ja jarru lukittuu täysin, mutta "hidastava" jarrutus töksähtelee samalla kuin päästää ääntä). Voiko tehdä muuta kuin aloittaa putsauksen alusta?
Avauduin joskus samasta asiasta, ongelma korjaantuu vaihtamalla erilaiset levyt.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti hitlike
Sramin omat yllättäen toimii ;)
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Visqu
Sram-osanumerolla 00.5018.037.023
https://www.bike24.com/p2224242.html
Tosin sanoisin, että mikä tahansa Sramin centerline-levy toimii. Kitkapinnan korkeus ja aukotus kun on suunniteltu tietyn muotoiselle palalle.
Kolistelevet shimanot oli SM-RT99-S
Ostettiin emännälle uusi pyörä, jossa jarruina Shimano BL-MT200/BR-MT200, suoraan xxl:n sivuilta napattuna tuo tieto.
Takajarrukahva painuu todella syvälle ennen kuin ottaa kiinni, saako tuota liikettä säädettyä jollain?
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Jarrusatulan keskitys saattaa myös auttaa tuohon kahvan syvälle painumiseen.
Katso myös ettei levy ole kiero. Jos se vispaa sivusuunnassa työntyy männät auki.
Voi olla öljyäkin liian vähän. Tai ilmaa tsydeemissä. Ilmausta vailla tai sitten pumppaa kahvaa kerran-kaksi ilman, että levy on välissä. Näin männät pumppautuvat ulos lähemmäs levyä. ÄLÄ pullauta mäntiä pihalle, tulee sotkua.
Kiitos vinkeistä, täytyy ensi huollossa mainita ja sanoa että laittavat kuntoon, kuitenkin toimii ja jarruttaa.
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Ostin Shimano BR-M7000 jarrusetin, mutta sen kanssa on ongelmia tuon laahaamisen kanssa. On yritetty:
Satula löysälle -> jarru pohjaan -> satula kireälle
LAAHAA
Satula löysälle -> 0.1mm rakotulkki palan ja toisen männän väliin -> jarrupohjaan -> satula kireälle
PAREMPI, mutta silti laahaa.
Satula löysälle -> 0.2mm rakotulkki palan ja toisen männän väliin -> jarrupohjaan -> satula kireälle
EI LAAHAA, mutta koeajon jälkeen taas LAAHAA.
Mitä ihmettä? Onko tää arkipäivää näiden levyjarrujen kanssa? 100 metriä moisilla ajanu ja tekis jo mieli laittaa takas vannejarrut.
Itte tehnyt tommosissa tilanteissa sillain, että katon silmällä levyn palojen keskelle. Voit myös koittaa työntää männät sisään ja pumppailla palat taas lähelle levyä. Ja sitten keskitys uudelleen. Toisaalta uusissakin satuloissa männät saattavat palauttaa eri tahtia, jolloin pelkkä keskitys nyt uudestaan ensimmäisten jarrutusten jälkeen auttanee. Tässä tapauksessa älä työnnä niitä mäntiä sisään, muuten keskityskierre on taattu. Ilmauskin auttaa joissain tilanteissa.
Älä suotta vielä lannistu. Valo näkyy jo lähellä tunnelin päässä. Kyllä ne levyjarrut iloksi muuttuu.
E. Ja hyvin säädettynä ei ole arkipäivää. Mutta kyllä niitä säädellä saa, jos haluaa pitää huippukunnossa.
Onhan pyörä kunnolla kiinni haarukassa.
Molemmilta puolilta pitää näkyä valo läpi jarrupalan ja levyn välistä kun kiristetty.